sozo1976: min byggetråd for rom-i-rom hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Detalj fra ustikk fra downlight-kasser som viser kanten som er laget for å skjerme mot direkte innsyn på LED-tape som etter hvert blir klistra på innsiden her.
    -img_2039-jpg

Kontroller for LED-stripe på baksiden av lerretet henger under rammen som bygger ut lerret fra vegg. Inni denne rammen, bak lerretet, kommer jeg til å ha et "teknisk rom" for oppbevaring av et 12V 12A strømforsyninger til LED-tape for taket.
    -img_2041-jpg
    Til taket kommer jeg til å ha en 12V 12A controller m/RF fjernkontroll + 12V 12A AMP. En enhet og 2x5meter 150-dioders 5050 LED-tape per rektangel i taket. Trekker PLS kabel for 12V tilførsel fra strømforsyning bak lerret og opp til kontroller som ligger i downlighkasse nær LED-tape.

Rammer malt sorte før trekking med molton:
    -img_2046-jpg

Fikk låne en eldre Kenwood receiver av en kamerat fram til Denon 4520 ankommer. :-D Vi satte like godt igang med å koble opp ting og tang for å starte inspilling av høyttalerne. Veldig fornøyd med 2x KK DXD-12012 selv på svært moderat volum før inspilling.

Noen av rammene til de vertikale delene av downlightkassene er her ferdig trukket og montert.
    -img_2047-jpg

Fikk opp sidehøyttalere også, mens bakhøyttalere måtte vente (5.1 receiver)
    -img_2048-jpg

6 brønner mangler nå på diffuseren:
    -img_2050-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna
    Liker fargevalget ditt meget godt, blir skøy å se når du får kun downlightbelysning

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Går virkelig unna :-)

Bra løsninger du har valgt deg, er spent på diffusoren din. Fargevalg og hele oppsettet i front med lys og feller ser bra ut! Følger med videre

Sozo = V.K. tilfeldigvis?
    Min byggetråd: Hjemmekino Prosjekt 2013

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende byggetråd! Må spørre om en ting. Ser du har tatt hull i stenderne i hvert hjørne. Er dette for akustikken/dempingen?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Glimrende byggetråd! Må spørre om en ting. Ser du har tatt hull i stenderne i hvert hjørne. Er dette for akustikken/dempingen?
    Takk, det er særdeles enkelt sammenlignet med en viss annen byggetråd ;-)

Ja, det var en forskrudd tanke som kom over meg ;-) Var litt i tvil om jeg skulle bruke 2x2 lektet ut (med 2x2) eller 2x4 men endte opp med 2x4 helt til vegg pga den er så mye mer stabil.... etter anbefaling fra snekker... og så tenkte jeg at jeg skulle kompensere for manglende åpning inn mot isolasjon ved å borre litt huller. Har sikkert null og niks å si men det var altså noe som kom over meg der og da :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snakah
    Spennende prosjekt! Går virkelig unna :-)

Bra løsninger du har valgt deg, er spent på diffusoren din. Fargevalg og hele oppsettet i front med lys og feller ser bra ut! Følger med videre

Sozo = V.K. tilfeldigvis?
    Takk.. det stemmer :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sozo1976
    Takk, det er særdeles enkelt sammenlignet med en viss annen byggetråd ;-)

Ja, det var en forskrudd tanke som kom over meg ;-) Var litt i tvil om jeg skulle bruke 2x2 lektet ut (med 2x2) eller 2x4 men endte opp med 2x4 helt til vegg pga den er så mye mer stabil.... etter anbefaling fra snekker... og så tenkte jeg at jeg skulle kompensere for manglende åpning inn mot isolasjon ved å borre litt huller. Har sikkert null og niks å si men det var altså noe som kom over meg der og da :-)
    Ok, hulltakingen vil helt sikkert ikke påvirke lyden negativt i hvertfall. Det gjør konstruksjonen mer åpen, og det kan absolutt ha sine fordeler. Blir veldig bra dette her!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

småting her og der

Har bygget rammer til å sette inn i vinduskarmene.

Ytter-/Bakplate av 1cm kryssfinner som vi saget ut litt av for å gjøre konstruksjonen lettere. 2x4 til klosser og innerst en tynn lekt for å holde molton rett samt avstive klossene. Den har 3 funksjoner; ekstraisolere vinduer, absorbsjon på førsterefleksjon samt blokkering av all lys fra utsiden.

Ferdig bilde med løftehåndtak kommer om noen dager....
    -img_2062-jpg

Diffuser er ferdig satt sammen. Nå gjenstår å kutte av enden på den samt finpuss på malinga.
    -img_2063-jpg

Har lagt på ekstra isolasjon på forvegg (skrår inn mot vegg & LED-list, bak lerret) samt bygget hylle til presence-høyttaler.
    -img_2064-jpg

Vinduslister er montert
    -_mg_2066-jpg
    Foringen til vinduet er skrudd fast i innerrommet. Mot vinduet er det en glipe på ca 1-1,5cm som er fylt igjen med ekspanderende bånd/tape... skumaktig greie etter at den har ekspandert. Kommer til å bruke noenlunde samme teknikk på inngangsdør til hjemmekino bortsett fra at der vil jeg bruke silikon i stedet for ekspansjonsbånd.

Har malt lister i dag, så nå er det klart til å trekke molton på bassfeller/frontvegg/downlightkasser etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.. det stemmer :-)
    Artig, regnet med det var deg

Sist jeg traff deg var på flyet til Amsterdam for noen år siden.
    Hilsen Skøien
    Min byggetråd: Hjemmekino Prosjekt 2013

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffuser er ferdig satt sammen. Nå gjenstår å kutte av enden på den samt finpuss på malinga.
    -img_2063-jpg
    Hvordan skal denne plasseres?
    Den var gjennomført meget bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Hvordan skal denne plasseres?
    Den var gjennomført meget bra
    Den blir plassert midt på bakveggen etter hvert... rett under bakhøyttalerne som jeg må få hengt opp på veggen snart. Bunnen på høyttalerne er ca skulderhøyde.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulighet for en oppdatering herfra?

Spent på hvordan rommet ble,spesielt med de akustikktiltakene dine.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt sinnsykt mye å gjøre med jobb siste tida samt at snekkerne jeg hadde leid inn måtte dra videre til andre jobber de hadde lovet seg bort på.

Har ikke fått gjort ferdig akkustikkbehandlingen ennå. Vet ikke helt hva jeg skal putte på førsterefleksjonspunktene så har utsatt hele greia enn så lenge. Nyter i stedet godlyd og -bilde i kinoen etter lange dager på jobb. Har styrt en del med å få riktig oppsett på en Xtreamer Ultra2 Deluxe med XBMC (OpenElec), og utvide mediabiblioteket.

Fikk endelig tilsendt siste sending med LED-striper fra kina som må monteres også.

Har forsøkt å lodde på RCA-plugger på en lang kabel for å flytte litt rundt på sub i rommet men de RCA-pluggene fra DX er bare skit. Loddetinnet fester seg ikke. Noen forslag til gode men billige RCA-plugger fra kina?

To-do-liste som jeg ikke har noen forhåpninger om å komme langt på neste par månedene:
    • Akkustikkbehandling av sidevegger, bakvegg og tak. (Diffuser er på plass men trenger en liten finpuss med pensel)
      Har en del auralex diffuserplater (DST-R og Metro) som jeg tenker å sprøytemale i veggfarge
    • Den ene lyddøren har jeg klart å montere litt for trangt så den skraper så vidt mot karm... må dra av lister, foringer og justere.
    • Montere sorte tynne lister i kanter av molton rundt tak og på frontvegg for å skjule molton-kutt/overganger.
    • Montere mekanisk ventilasjon og bygge lyddemper til denne
    • Lage lang RCA-kabel og teste sub-plassering
    • Kjøre ny full romkorrigering med Audyssey Pro - og gjøre ny målinger med XTZ Room Analyzer Pro etter alt over er ferdig
    • Finne ut hvorfor Sony VPL-HW50ES bråker en god del mer enn oppgitte 21db (i hvertfall etter at den har vært på en stund)
    • Kjøpe inn en haug med ekstra diskplass til mediaserver (Sletter etterhvert gammelt innhold i 720p og går for ren BD eller 1080p x264 med HD-lyd... det tar veldig mye mer plass har jeg funnet ut...)

Home Theater Demonstration Bluray v2.0 er en fin disk forresten :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, utrolig at jeg ikke har fått med meg dette meget så spennende bygget, og i samme storby.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med hjemmekinobygginga? Ferdig? Litt spent på evt målinger av rommet med tiltakene du har gjort!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •