Demplplater & Plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demplplater & Plassering

Hei,

Jeg tenkte kjøpe noen Rockwool akustikkplater og henge de rundt i mitt lille hjemmestudio (strengt tatt ikke HiFi eller hjemmekino, men håper det er greit 8-)) som vist i videoen under. Rommet er ca. 2.6x3.7m med 2.45m takhøyde. Høytaleree har forøvirg 5" element (uansett om jeg velger Adam eller Genelec).

[YOUTUBE]56_Tr2-pXdI[/YOUTUBE]

Hovedspørmsålene jeg kommer på blir vel egentlig da:
    1) Blir det bra nok i forhold til refleksjoner/flutter?
    2) Blir det bra nok i demping av bassen også? (blir vel mest 54 og 108Hz som står)
    3) Blir det greit uten noen stor form for diffusjon, slik det nå er?

Blir aldri helt optimal lyd i et så lite rom, spesielt når det blir vanskelig å få til en grei løsning med lyden i lengderetning (med sovesofa til gjester og overnattingsgjester, og med dør + vindu på kortside etc.).

Alle tanker og forslag mottas med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen overveldende respons helt enda :twisted:

Har nå egentlig bestemt meg at jeg skal forsøke kjøre i lengderetning til tross for at det blir litt kronglete og kjipt i forhold til dør/sofa og at rommet vil føles mindre. Det er så mye å vinne i selve lyden at jeg tipper jeg bare får leve med det Spesielt dette her som overbeviste:

Her er en video av siste idé:
    [youtube]6U-C0lAmoSI[/youtube]

Her er det mere demping i hjørnene og bakveggen, for å forsøke hamle opp med bassen så godt som det lar seg gjøre.

Det er som kanskje nevnt basert på litt DYI og rockwool akustikkplater, som har følgende absorpsjon:
    Kode:
    Frequency (Hz)		125		250		500		1000		2000		4000

12" from wall:		0,71		0,93		0,96		0,94		0,94		0,91
    Mounted on wall:	0,15		0,68		0,96		0,95		0,89		0,91

De to idéene jeg har for å bygge bassfeller til hjørnene:

Er et par problemområder, f.eks hjørnet til venstre for lytteposisjon. Der er det et vindu og noen varmerør som gjør at det blir en utfordring å få opp demping på veggen og også dekke hjørnet:

Til slutt noen generelle bilder av rommet:

Såh!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ut som en fornuftig utnyttelse av dempeplatene. ganske lur den hjørneløsningen. Mye mindre arbeid å lage, og bruker mindre materiale. Du får ikke fylt 100 av hjørnene, men det er nok marginal forskjell. Likte godt løsningen i taket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette her. God plan. Vet ikke om det har noen stor betydning å kappe de i liggende trekanter eller skråskjære de og sette de utenpå hverandre. Jeg har tenkt til å gjøre det siste. Det kan også være en tanke å kle bassfellene med noe tynn plast slik at ikke alle høye frekvenser blir absorbert, men det kommer ann på hvor langt du skal dra det. Jeg kommer til å gjøre dette, for så å kle alt sammen med et sort stoff som er lydtansparent til slutt, feks høytalerstoff.
    Når det gjelder det hjørnet med rør kan du kanskje lage noen pølser som kler inn rørene slik at du får en jevn overgang til bassfellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atledreier: Takk, håper det blir bra! Enda ikke helt sikker på hvordan jeg skal bygge/sette sammen ting eller få de montert på vegg/tag osv. Om platene tåler det så blir det kanskje ikke behov for trerammer.

Et annet problem er foran vinduet, der burde det være mulig å flytte litt - så kanskje jeg må lage stativ til de to platene som er på frontveggen.

SannaX: Jeg har tenkt på det der med noe som reflekterer HF på bassfellene, er usikker på om det blir behov for det eller ikke - det er jo endel flater enda i rommet som reflekterer.

For å kle ting hadde jeg egentlig mere planlagt billig hvitt bomullstoff fra IKEA (150x100 koster 15,-), hvor mye koster lignende molton eller hva nå enn det heter?

Hva rør-hjørnet angår er jeg usikker på hva som kan passe til å stappe inn der - noe som absorberer lavfrekvens bra, er fleksibelt (glassfiber tenker jeg kommer til å skape et ******* med partikler om man skal drive på) - kanskje noe sånt som dette? Dempemateriale for høyttalere, 5 stk. - Biltema BilTema har jo masse rart... Rørene er forsåvidt gankse varme, det ene mere enn det andre, typ sånn at man ikke klarer holde tak i det varmeste veldig lenge.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir egentlig bare teori men ut fra et regneark som kalkulerer absorbsjon ved bruk av forskjellig typer isolasjonsmaterialer, så kommer faktisk materialer med lavere densitet bedre ut enn de med større densitet. Altså vil det være mer effektivt å fylle hjørnene med vanlig isolasjon i stedet for akustikkplater. Og billigere selvsagt. Jeg kan finne igjen regnearket hvis det er interessant.

Men jeg har hørt/lest om andre her inne på forumet som har erfart det motsatte, at Markplater ga bedre bassabsorbsjon enn akustikkplater.

Mitt eksperiment med markplater i hjørnet gav ikke noe markant resultat, heller ikke akkustikkplater satt opp på tvers av hjørnet, men det er selvsagt godt mulig at den geniale løsningen her gjør en bedre jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm litt usikker på hva du mener, har ikke hørt om markplater - og motsier du ikke deg selv i andre paragraf?

Av det jeg har hørt må platene minst være 10cm tykke for å ha noen som helst evne til å absorbere bassen, og jeg heller mere nå mot å bruke litt eksrta og kjøre superchunks i allefall i hjørnene på bakveggen - det blir 3 plater á 5cm tykkelese per hjørne.

Jeg får gjøre litt research for å finne ut hvilke plater som gjør best jobb som hjørnebassfeller!

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg bygde kinoen så forhørte jeg meg med fagfolk hos Glava. Han sa at hvis jeg satte en 4mm finerplate som dekket hjørnet samt fyllte opp bakrommet med 1/3 med vanlig isolasjon ville det være en bra løsning for demping av bass.

Viktig at det tettes godt rundt kantene av finerplata mot vegger og tak og jo større del av hjørnet du kan ta jo bedre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spz
    Hmmm litt usikker på hva du mener, har ikke hørt om markplater - og motsier du ikke deg selv i andre paragraf?

Av det jeg har hørt må platene minst være 10cm tykke for å ha noen som helst evne til å absorbere bassen, og jeg heller mere nå mot å bruke litt eksrta og kjøre superchunks i allefall i hjørnene på bakveggen - det blir 3 plater á 5cm tykkelese per hjørne.

Jeg får gjøre litt research for å finne ut hvilke plater som gjør best jobb som hjørnebassfeller!
    Neida jeg motsier ikke meg selv men det er mulig det kom litt uklart frem. Noen her på forumet (husker ikke i farten hvem) har erfart at Rockwool Markplater gir bedre resultat enn akustikkplater forutsatt tilsvarende montering, dvs. satt på skrå over et hjørne i rommet. Selv har jeg testet med både Markplater og Akustikkplater uten å merke de helt store forbedringene, men så har jeg fra før en litt spesiell frontvegg som absorberer en del bass.

Det som er cluet med bassabsorbsjon er ikke bare tykkelsen på materialet men også materialets tetthet og om det er luft bak. Kalkulatoren beregner absorbsjon basert på luftgjennomstrømningsmotstanden målt i rayls/m.

vanlig isolasjon = 5000 rayls/m
    akustikkplater 50, 75 og 100 = 23600 rayls/m
    Akustikkplate 30 mm ~ 30.000 rayls/m
    Rockwool Markplater ~50.000 rayls/m

Dette er basert på en ganske (for enkel?) modell hvor jeg rett og slett tok kjente verdier og interpolerte i en graf, dette gjelder for de to siste i lista.

Og når man beregner luftgap i hjørner kan man bruke ca halve luftgapet bak materialet og inn til hjørnet. En 60 cm plate 10 cm tykk montert tvers over et hjørne vil gi ca 20 cm luftgap på det meste, så vi setter denne til 10 cm i modellen.

Her er en graf med 100 mm akustikkplatemateriale (har brukt 25000 rayls/m) montert tvers over hjørnet. Den rosa grafen er basert på spesifisert luftgap, den blå er uten luft (og for så vidt ikke interessant her):
    Demplplater & Plassering-1-jpg

Her er beregning for Markplate montert på samme vis:
    Demplplater & Plassering-2-jpg

Her er en 10 cm plate med vanlig isolasjon montert på samme vis:
    Demplplater & Plassering-3-jpg

Hvis vi bruker samme modell for å beregne et hjørne fylt med materiale, dvs at vi bruker halve avstanden fra fronten på materialet (30 cm) og inn til hjørnet får vi 15 cm. Da får vi følgende grafer.

Hjørnet fylt med Akustikkplater:
    Demplplater & Plassering-4-jpg

Hjørnet fylt med Markplater
    Demplplater & Plassering-5-jpg

Til slutt, hjørnet fyllt med vanlig isolasjon, dvs. en Superchunk:
    Demplplater & Plassering-6-jpg

Ikke forstå dette som en fasit siden det er en rekke antagelser her, både knyttet til beregnet materialtykkelse, beregnet luftgap og ikke minst luftgjennomstrømningsmotstanden. Dette er mest for å indikere at det er forskjell på hva slags materialer man bruker og hvordan de absorberer energi i luft. Men ut fra grafene kan det jo se ut til at hjørnet dekket med akustikkplater på skrå og med luft bak gir best resultat.

De beste erfaringene jeg har med bassabsorbenter i min kino er frittstående sylindere 50 cm i diameter 110 cm høye laget av vanlig Glava og trukket med stoff. Men dette blir kanskje litt i overkant i et såpass lite rom. Man skal jo også huske at stående bølger i små rom får en høyere frekvens enn i større rom, og tiltakene kan da dimensjoneres deretter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for knallbra svar, veldig informativt.

Har vurdert roomkit 1 fra GIK, evt å "kopiere" den med DIY, og da blir det som følger:

De i hjørnene er 12cm, de tre i første refleksjonspunktene er 6cm og den på bakveggen er 16.5cm. Luftmellomromet i hjørnene er på det meste da 74cm.

Kjører jeg DIY får jeg vel nok plater til to stk 12cm'ere til (platene blir jo hhv 5, 10 og 15cm - men med ramme så blir de vel like tykke som GIK sine med litt luft bak) som jeg evt slenger opp på døra og foran skapet/kommode.

Tanker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0