Ny dedikert kino – Trenger hjelp type/størrelse lerret - BILDER

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny dedikert kino – Trenger hjelp type/størrelse lerret - BILDER

Siden dette er mitt første innlegg vil jeg benytte anledningen til å takke dere for et flott forum med mange tips.

Det ser endelig ut som min store drøm går i oppfyllelse, dedikert kino i kjelleren! Det er enda en stund til den blir ferdigstilit, per i dag har stender blitt satt opp. Nå har jeg kommet til stadiet der jeg må vite hvilket lerret jeg skal ha. Jeg har bestemt meg for å bygge en falsk vegg og bruke akustisk lerret. Dilemmaet mitt er at jeg ikke er sikker på verken størrelse eller type.
    Primært kommer rommet til å bli brukt til film, men det blir nok også en del spilling samt fotballkamper.

Har lest litt her på forumet rundt 2.35:1 lerret. Mange filmer kommer med 2.35:1 format men det er fremdeles mange filmer som passer best til 16:9. TV serier er 16:9, spilling er jo 16:9 og fotball/TV er også 16:9. Så hvorfor skal jeg installere 2.35:1 lerret når jeg i de fleste tilfeller kommer til å måtte bruke 16:9?

Jeg har tenkt litt på Multiformatet fra Dreamscreen (Phantom). Virker som en genial løsning! Nedenfor har jeg lagt ut to sammenligningsbilder over min kommende kino som inkluderer begge løsningene, 106” 16:9 og 125” 2.35:1.
    Hva skal jeg velge? Sitteavstanden blir ca 2,6m til første rad. Blir lerretene for store eller blir 16:9 visning på 2.35:1 lerretet for lite (100”)? Kanskje jeg kan ha et enda større 16:9 lerret, plassmessig er det ikke noe problem med 120” 16:9 men kanskje det blir altfor stort bilde? For opplysningen så unngår jeg å sitte på første rad når jeg går på kino

En siste opplysning, jeg kommer nok aldri til å ta meg råd til å investere i en anamorfisk linse, da kjøper jeg heller en projektor med autozoom som f.eks Panasonic PT-AE4000.

Et spørsmå til slutt, hva bør dybden være på rad nr 2?

Takker for all hjelp

Bilder er lagt til som vedlegg.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen på AVForum.

Dette med størrelse på lerret er jo litt individuelt, og går aller mest på hva man synes er komfortabelt. Med dagens full HD-projektorer, så må man i praksis veldig nærme før man ser pikselering, og min erfaring er at det punktet uansett er nærmere enn man noen gang ønsker å sitte. Ergo velger man sitteavstand ut fra hvor mye av synsfeltet man vil ha bilde i, og de fleste synes det er ubehagelig hvis man må snu noe særlig på hodet for å se hele bildet.

I min kino har jeg et 106" lerret (ca 230 cm bredde), og første rad har en sitte/synsavstand på ca 3 m. Det er for meg akkurat passe, men jeg kunne nok levd med å sitte en tanke nærmere også.

Jeg tror at en avstand på 2.6 m og et 2:35 lerret på 125" er litt i overkant av hva som er behagelig. 16:9-materiale med sidemaskering vil nok gå nokså greit, men som sagt, dette er litt individuelt.

Når det gjelder rad 2, så er det slik for de fleste av oss at dette gjerne blir suboptimale sitteplasser uansett, men hvis du har mulighet så prøv å trekke den ut fra bakveggen. Hos meg er den helt inntil, for jeg har ikke plass til annet, men ideelt sett skulle jeg gjerne hatt den et stykke ut.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen inn på AVforum!

Alltid gøy å komme igang med egen kino Det første jeg ser på skissene du har laget er at jeg ville snudd retningen på rommet, ta heller å ha stolene i inngangen og lerretet i enden av rommet. Da får du ingen forstyrrende elementer på lerrets veggen og en større film opplevelse. Med en siste avstand til første rad på ca 2,6m vil jeg ikke anbefale den noe større enn 235cm i 16:9 eller 265 i 2,35:1.

Vis du blir å se endel TV/fotball i kinoen vil jeg virkelig anbefale deg å gå for 16:9 lerret og leve med at du ikke får det 100% sort under og over bilde når du ser Blu-Ray. Jeg kjører selv 16:9 lerret i min kino pga. jeg ser mye eldre DVD'er. Det plager meg ikke nevneverdig at det da er et område under og over bilde som ikke er 100% sort.

Dybden på rad 2 er jo alt avhengig av hvilken stoltype man velger. Et minimum er ca 1,1-1,2m og det bør være en høydeforskjell på min.30cm i forhold til rad 1.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tips er å få noen til å gå med blyant (o.l) og så sitter du i godstolen, så sier du hvor vedkommende skal sette en strek.

Strekene skal da være på hver side av det du synes er perfekt område å ha bilde på.

Så måler du opp, og velger lerretet som er nærmest ønsket størrelse.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Er enig med BEF i at jeg ville snudd og hatt lerretet på den innerste veggen. Da vil du få både bilde og høyttalere symmetrisk plassert i rommet. Det du også kan gjøre er at du kan ha 3 stoler på første rad og 4 på andre. På den måten vil ikke de på bakerste rad se rett i bakhodet til de som sitter på 1. rad. Det hjelper jo at de sitter høyere, men med 4 bak vil det ikke være noe problem uansett.
    Blir morsomt å se hvordan rommet tar form etterhvert. Det er noe spesielt med å kunne lage sitt eget dedikerte rom til hobbyen vi har :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha. Da kommer jeg til å gå for 106" 16:9!

Har prøvd å snu opp ned på tegningen, flytte lerretet over til motsatt side etc. Jeg synes ingen av alternativene er bedre enn den jeg lastet opp her. Parketten og teppet sentrerer lerretet og stolene. Ved bruk av dette alternativet kan jeg ha alt av teknisk utstyr i sideveggen til den falske veggen samt ha minibar og annet godis på en benk (eller lignende) i hjørnet på rad 2.

Igjen takk for raske svar. Kommer til å holde dere oppdatert på fremgangen til kinoen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først går for en løsning med akustisk duk må du bruke den fult ut. Du vil miste mye med å ha døren synlig på venstre side av lerretet. Hele effekten med en akustisk du er å få en stor hele het på front veggen der bildet er 100% i fokus og ingen ting annet. Med en løsning der du snur rommet 180 grader, vil du ha mulighet for å lage teknisk hjørne ved siden av lerretet og ha en dør foran alt utstyret. Dette gjør at du får et meget pent og klint rom.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med BEF her, jeg ville også ha valgt den andre veggen til akustisk lerret. Og utstyret ditt kan jo egentlig plasseres hvor som helst. Du kan jo for eks bygge inn et rack på bakveggen, og ha dette sammen med minibaren din der. Lerretsveggen bør være rensket for utstyr, slik at all oppmerksomhet føres inn mot bildet.

Ikke meningen å ødelegge ditt eget forslag, men jeg tror på sikt at du vil bli mer fornøyd med denne løsningen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at dere prøver å gi meg tips til hvordan det best mulig kan gjøres.

Er litt usikker på hva dere mener når jeg skal snu den 180 grader. Det blir jo ikke noe forskjell, teknisk hjørne vil jo fortsatt være der. Tegnet den kjapt som speilvendt i sketchup, se vedlegg. I dette eksempelet er det ikke noe teknisk hjørne da jeg har dratt lerretsveggen helt ut, men da blir det jo bare et stort tomt område. Legger også til et bedre bilde om hvordan jeg tenker det kommer til å bli slik det opprinnelig var tenkt.

Klarer ikke se hvordan vi skal få plass til minibaren etc visst det blir snudd. Men strengt tatt er ikke dette det mest "kritiske".

Visst dere har tid til å skisse kjapt hvordan dere tenker hadde jeg blitt utrolig begeistret. Rommet blir 516x476 cm stort når det er ferdig og da er det ikke satt opp falsk vegg.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er når du snur rommet 180 grader, som denne illustrasjonen viser

Er at du ikke har noe forstyrrende element på siden. Det tekniske hjørne du skal ha kan du skjule bak en dør på venstre side av lerretet. Kino opplevelsen vil bli ekstremt mye større med den løsningen.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe slikt blir nok en bedre løsning ja, men jeg ville sentrert lerretet og stolene i rommet for å få det mest mulig symmetrisk med alle de fordelene det gir: kan ha større lerret, like mye luft på hver side av høyttalerne osv.
    Det vil bli litt trangere i inngangspartiet, men det tror jeg ikke blir noe stort problem. Og så ville jeg hatt 4 plasser bakerst :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar Da kommer jeg til å gå i tenkeboksen og så får vi se hva utfallet blir...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også enig i at det klart beste vil være å ha lerretet på den hele veggen. Hvis du gjør slik du opprinnelig tenkte, så tror jeg du vil irritere deg over at du til venstre for lerretet har et åpent rom når du ser film. Du vil jo også få en asymmetrisk høyttalerplassering (gitt at du skal ha sidehøyttalere) med den løsningen.

Lykke til med prosjektet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •