10 cm lydisolering i tak, merkbar forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 10 cm lydisolering i tak, merkbar forskjell?

Hei.

Jeg har tenkte å lekte ned taket i stuen med 9-10 cm for å legge inn led spotter og lydisolering mot nabo over meg for å kunne spille litt høyere uten at dette er til stor irritasjon for naboen. Taket på lik linje som veggene er av betong i et bygg som står ferdig i 2011 så er helt nytt.

Vil det ha noe vesentlig å si om jeg får 10 cm å legge lydhimling med lydisolering i, eller vil det ikke gi noen stor nok forskjell til at det er verdt det?

Bor i 1 etg så har ikke naboer under meg, kun over og på sidene, men 20 cm betongvegger som skiller (lydvegg) med avbrudd i støp for å hindre lydgjennomgang.

Håper på svar
    MvH
    Kristian

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du kombinerer det med lydbøyler og 2lag gips og greenglue skal det fungere godt

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er plaget ville jeg fått sjekket av ekstern uhildet konsulent om boligen er innenfor dagens krav mtp støynivå fra etg over. 10cm mindre takplass er mye, håper du har god takhøyde?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takhøyden er 2.40

Tror det er fulgt relativt nye standard for lydisolering siden dette er en leilighet din er under oppføring og står ferdig i mars 2011.
    men er ikke pga støy uventede, var mere ment som vern for at de over ikke får støy fra meg ;-)

Hva er greenglue for noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil hjelpe noe, men forvent ikke å kunne dra på full guffe musikk uten at han hører noenting. Din største utfordring i denne settingen er flanketransmisjon. Det innebærer at lyden også spres til naboen over, via sideveggene, og ikke nødvendigvis bare igjennom taket.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør prøve å beholde en takhøyde på minst 230 cm. Vet ikke hvilken løsning som er best, om det blir plass til å lekte ned med lydbøyler og to lag med gips? Det er nok merkbart, men det spørs om ikke du vil få problemer med at bassen forplanter seg i sideveggene og oppover uansett (jeg vet ikke.

Greenglue er et "viskoelastisk" materiale (minner om silikon) som smøres på mellom to lag med gips, hensikten er å absorbere små vibrasjoner (overføring av lydbølger) fra den ene plata og videre til den neste. Det er slik lydbølger vandrer gjennom materiale. Om GG er effektivt vet jeg ikke, det er mange som mener det gir et bra resultat. I et slikt tilfelle tror jeg at jeg ville prøvd det faktisk. GG skal virke best på de dype frekvensene (bassen).

Hvis du feller inn spotter i taket så punkterer du lydisoleringen ganske mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Hei.

Jeg har tenkte å lekte ned taket i stuen med 9-10 cm for å legge inn led spotter og lydisolering mot nabo over meg for å kunne spille litt høyere uten at dette er til stor irritasjon for naboen. Taket på lik linje som veggene er av betong i et bygg som står ferdig i 2011 så er helt nytt.

Vil det ha noe vesentlig å si om jeg får 10 cm å legge lydhimling med lydisolering i, eller vil det ikke gi noen stor nok forskjell til at det er verdt det?

Bor i 1 etg så har ikke naboer under meg, kun over og på sidene, men 20 cm betongvegger som skiller (lydvegg) med avbrudd i støp for å hindre lydgjennomgang.

Håper på svar
    MvH
    Kristian

Om du har planer om å legge inn spotkasser og downlights så er nok lydisoleringsbiten tilnærmet lik null. Lyd er som vann og går igjennom om det er hull...
    På den andre siden så er jo spotter fint da, så det blir jo en avveining...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj trodde jeg kunne få både i pose å sekk om jeg lekter ned, både spotter og bedre lydisolering. Hmmm så blir liten eller ingen effekt om jeg legger inn lydisolering i tillegg alså :-/ kan ikke gjøre noe der sportens kommer for å få det "tettere" ?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du ikke bør ta ned eksisterende himling? Tolags gips er tungt. Jeg ville sjekket hvor kraftig opphenget er (bjelkelag? betong?) Og jeg er helt enig med andre her at du mister enhver lydisolerende effekt dersom du så har så mye som en liten glipe i gipsen. Husk å fuge godt rundt alle kanter.

Min erfaring er at tolags gips (langt med 50% omlegg) demper veldig godt, men tar selvsagt ikke thump i fra subber og slikt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak og vegger er plasstøpt betong, vil det ha lite å si med den ekstra lille lydveggen på 10 cm i mitt tilfelle da siden lyd blir mer reflektert mot betong, at det er bassen som pleier. Være problemet mht lyd mot naboer?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak og vegger er plasstøpt betong, vil det ha lite å si med den ekstra lille lydveggen på 10 cm i mitt tilfelle da siden lyd blir mer reflektert mot betong, at det er bassen som pleier. Være problemet mht lyd mot naboer?
    Fantastisk plassering. Av punktum :twisted:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse demper godt, også bass. Men gammel betong i blokker fra 60-tallet har en tendens til å bli lytt. Ikke vet jeg hvorfor. Dersom du har nakne betongvegger og tak vil nok himling gjøre noe med lyden i ditt eget rom i alle fall. En godt fuget og tettet dobbel gips på lydbøyler vil uansett dempe godt mot naboene. Skikkelig dyp dunkebass tror jeg det er vanskelig å unngå at tar turen inn til naboen uansett hva du gjør.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Blir en del jobbing med dette, sp ville høre om det var flere som var enige at det faktisk ville være verdt det. Men har fått mange gode tips her og takker for det Vender mer og mer mot at jeg går for en liten lydhimling med spotter, så blir spennende dette her

Riktig God Jul

Kristian

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •