Planlegging av kino rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planlegging av kino rommet?

Hei.

Jeg skal snart igang med å bygge kinorommet i kjelleren, å lurer derfor på en viktig ting før man setter igang, å "driter" seg ut.

Rommet er ca 6.70x4.50 målt før ting er utenpå lecaen.

Hvilken vei i rommet burde jeg da sette anlegget opp på? det jeg lurer på nå, før man borrer til i stendere der strøm å kabler skal komme.

Har hørt at det er lettere å få til trøkk, vist jeg setter lerrettet på langveggen, men da havner sitteplassene helt inntil bakvegg, kanskje trekke de 0.5 til max 1 meter ut derfra. Og da bygge ut en liten vegg på ca 1 meter for å plassere side høyt nogså likt iforhold til hverandre, så den ene ikke henger 3-3.5 meter unna, og den andre 1-1.5m.

Eller burde jeg ha lerrettet på kortveggen, å da sitte mere "midt-i-rommet" i forhold til frontrekke og bakhøyt?
    Har jo mere å gå på, ang trekke høyt lengre unna veggen bak de vist man spiller langs med rommet.

Er det lettere å få mere trøkk i rommet, uten å gjøre for mange akustiske tiltak vist man har det på langvegge?

Eller er det best å ha det på kortveggen, å da få mere rom rundt surr høyt, enn å ha de klin bak sek å ved sidene?

Hva med disse stående bølgene man hører om, hvor oppstår de lettest?

Håper noen kan komme med gode forslag her, da jeg er i villrede om hva som vil funke best. Ikke bare bare å være en helt fersk nybegynner nei .

Mvh
    Helsnork

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AVForum!

Rommet ditt ligner på flere andre "kjente" rom her på forumet og de fleste har nok plassert anlegget på langs (altså lerretet på kortveggen). Dette med de argumentene du selv har ramset opp.

Om du får "trøkk" den ene eller andre veien tror jeg ofte har med litt tilfeldigheter å gjøre og hva du mener med "trøkk". De fleste klarer, ved hjelp av akustiske tiltak, å få trøkk så det holder, selv i lengderetning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Runew.

Det frister mest å spille den retningen ja, får lissom mere ut av rommet da.

Så får man når den tiden er inne, leie inn folk som kan dette med kalibrering/akustikk, til å sjekke ut hva som trengs av tiltak, vist man ikke blir fornøyd, å det blir man vel aldri første gangen man gjør slikt sjøl.

Så da blir det planlegging av rommet, med tanke på å spille den veien der ja, vil jeg tru.

Burde man gå for 5/7/9/11 kanaler da tru?
    Er 2 subber lettere å få til å spille jevnt med frontene å rommet enn med 1?

I et kjellerrom med full kontroll på lyset, hva vil lønne seg med tanke på duken på lerrettet da? eller kommer det veldig ann på pj å?

Er det 2lag med gips man har på veggene? å det gjelder om det er ytter eller innervegger?
    skal man å ha 2 lag gips i taket? eller er det andre plater man burde ha der?

Skal man dempe frontvegg å bakvegg like mye? Hva vil være best å dempe med?

Burde man f.eks legge inn rockwool akustikk plater på områder, istedenfor gipslag nr 2?

Andre ting man burde tenke på som kan være lurt?

Helsnork

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!!

Det ble mye spørsmål på en gang! jeg skal prøve og svare på noen av de, men jeg er ikke snekker, tror ikke jeg en gang kan kvalifiserers som hobby snekker! men noen tips kan jeg komme med alikevell..

Når det gjelder antall Ht, så må du nesten velge etter lommeboka, jo flere ht, jo mer kraft trenger du fra forsterker ect. men jeg ville vell uansett ha lagt opp kabler til 9.2 eller 11.2 oppsett..

Når det kommer til gips så er det helt klart det beste og tette veggene med, de gir massiv lyddemning. og jo flere lag jo bedre effekt. Jeg vil anbefale og legge dobbelt lag med gips i vegger og tak. Dobbelt lag har vell blitt "standard" i de fleste kinorom på dette forumet. Lyden vil gå den letteste veien ut, så vis du feks bare har ett lag med gips ved lerrets veggen så vil det være det svakeste punktet og mye av lyden "gå ut" der.
    Men klart er det ikke viktig for deg med lyddempning til resten av huset så kan du legge bare ett lag med gips over hele.

Ting kommer jo helt ann på hvor mye du skal legge i dette, skal du feks bygge "rom i rom" løsning? har du tenkte på andre dempnings tiltak som feks Green Glue?

Jeg driver selv og bygger hjemme kino om dagen, jeg prøver og dempe så mye som mulig uten at det bygger for mye ut.
    mitt rom legger jeg først, Auralex Resilient Channel i vegger og tak, så kler jeg rommet med ett lag gips, deretter ett nytt gipslag med GG i mellom. i gulvet har jeg valg og legge Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier dette vil gi en massiv dempnings effekt, men det koster skjorta og er mye jobb!

Gå gjerne inn på tråden min og les hva jeg har tenkt.

Ellers ett annet aspekter som du må tenke på som bygger i en kjeller er jo fukt. Dette kan jeg ingen ting om, men det er mange tilsvarende tråder som din på forumet så vil anbefale deg og sette deg ned og lese litt.. :-D

Ellers lykke til med prosjektet legg gjerne ut noen bilder av rommet slik det er nå!

Stian

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan svare på bakgrunn av mye lesing rundt i samme emne.

Du har et godt utgangspunkt i forhold til størrelsen på rommet, og forholdet mellom lengde og bredde, når det gjelder akustikken.

For best mulig akustikk så er det riktig å ha anlegget (lerret) på kortveggen, slik at lyden går i lengderetningen av rommet. Det blir også riktig i forhold til surroundhøyttalerene som skal fylle opp lydbildet i rommet bak deg.

De fleste filmer er vel i dag 5.1 surround, men de begynner å komme i 7.1. Slik jeg har forstått det så brukes 9.1 til å ha flere høyttalere på bakveggen for å "løfte" lydbildet. Tilsvarende på frontveggen i et 11.1 system (eller om det er motsatt vet jeg ikke). Jeg ville derfor prioritert 7.1, men gjerne lagt opp rør til kabler så det er klart for utvidelse senere.

Når du sier demping så må du skille mellom lyddemping og akustisk demping. Lyddemping vil si å hindre lyd i å komme ut av rommet, mens akustisk demping er å hindre lydbølgene i å reflektere rundt i rommet.

Det er ganske vanlig å lekte ut fra veggen, og legge to lag gips med overlapping, og bruke glava som isolasjon i veggen. Det samme gjøres i taket, men ofte så henger lektene i lydbøyler som fanger opp vibrasjoner fra bassen. Det finnes bedre materialer, men de fleste velger gips og glava fremfor Rockwool osv fordi prisen er mye høyere enn økningen i virkning.

Gipsplater er også bedre enn bl.a sponplater fordi de har en mykere overflate og derfor bedre akustisk sett.

Det som gir best lyddemping er å bygge "rom i rom", men da mister man mer plass. Alternativet er lydbøyler, som kan brukes både i på vegger og tak. Du må vurdere budsjett og plass opp mot behovet for lyddemping. Hva slags hensyn må du ta til andre? Er det en tomannsbolig hvor du ville spille høyt når nabobarna sover eller er det enebolig hvor kona kan tåle litt lyd mens hun sitter oppe og ser på Home&Away?

Døra har også stor betydning for lydisoleringen. Som nevnt over her så blir ikke rommet bedre enn den svakeste lenken i kjedet. Så det er viktig å sette seg nøye inn i hvordan alt skal settes opp, fordi små feil kan utgjøre stor forskjell på sluttresultatet.

Angående sub så anbefales ofte to billigere enn en dyr, fordi to subber gir bedre effekt enn en, og kvaliteten øker ikke i takt med prisøkningen når en kommer over en viss grense (pris).

Plassering av subwoofer kommer an på rommets fasong og akustikk. Det finnes nesten ikke noe annet fasitsvar enn å prøve seg fram fordi alle rom er forskjellige, men noen retningslinjer er det: To subwoofere gir som regel bedre effekt når de er plassert ved siden av hverandre istedetfor å fordele de utover. Elementet bør peke ut i rommet, avstanden til bakvegg og sidevegg bør være ulik. Skal subwoofer stå i midten bør den stå litt off-center slik at avstand til sideveggene er ulike.

Problemer med bassen kan løses med akustiske tiltak, som bassfeller.

Stående bølger oppstår oftest i rom som har en fasong som ikke er akustisk optimalt, f.eks et kvadratisk rom. Det kan løses med akustisk demping. Det verste er når avstand mellom tak og gulv er den samme som avstanden mellom sideveggene, mener jeg. Det finnes modeller på dette hvor en går utifra forholdstall, da kan du finne ut hva lengden på rommet bør være i forhold til bredde, høyde osv.

Om du velger hvitt eller grått lerret kommer litt an på projector, men det ene går på kompromiss med det andre, så det blir litt opp til deg selv. Per i dag må en nesten ha hvitt lerret hvis en skal ha 3D-projector fordi en mister mye lysstyrke (spesielt pga bruk av brillene).

Det med funkt som blir nevnt er et viktig punkt. De fleste gamle kjellere har noe fukt, og dette må utbedres før en bruker mye penger på kinorom. Som regel må en drenere utvendig på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar alle sammen , hjelper masse det her.

Da er det vel oppe å avgjort at lerret blir plassert på kortveggen ja.

Lest litt om GG her i dag, det virker spennende, men det blir nok noe dyrt, desverre.
    Men det så ikke dumt ut, det som han ene over her linket til, altså disse her: Auralex Resilient Channel , vist de funker så bra som det virker som på teksten. Men alle skryter vel av sine produkter. Noen som har hørt om noen som har bruker slikt, å hva resultatet blei med slike?

Rom i rom passer vel dårlig, med tanke på takhøyde, eller? er jo ikke mere enn max 2.10 når gulvet er støpt, heller kanskje noe lavere enn det å da.

Fukt i kjelleren håper jeg at jeg er kvitt, etter en laaaang runde med protector å advokat, så fikk vi igjen kr, pga dreneringen som var her, så den er ny i år, så den biten håper jeg virkelig er i orden nå.

Ang lyd som planter seg rundt i huset, er det jo best å få dempet de så bra som mulig, til en fornuftig kr, vist der er mulig. Men dama å ungen må tåle litt lyd. Bygger da ikke kino for å koble til øretelefoner heller.
    Å greit å la ungen få oppleve litt lyd nå å da å, så hu kanskje blir vant til det når den tid kommer, så får spille enda mere musikk å film oppe i stua, så kanskje hu bryr seg mindre når det en gang blir ferdig nede.

Da er planen foreløpig: lekte ut med 2x4(slik det skrives tru?), 10cm rockwool, enten kjøpe slike Auralex Resilient Channel, å skru da gipsen på de, eller bare skru gipsen rett på lektene, å da 2 lag med gips. Legge hvertfall opp til 7 kanaler, å kanskje klart for flere. Prøve å planlegge hvor ca man skal sitte, å da finne ut hvor stort lerret å hvilken pj man skal ha.

Å vist man må velge med å ha Auralex Resilient Channel, på veggene eller slike i taket istedenfor lydbølger der, hvor burde man da ha det? vist man ikke har kr til både tak å vegger?.

Takker for alt hittil folkens, vært til god hjelp for en amatør å nybegynner.

RuneW, blir spennende å se hvordan kinoen din blir når den står ferdig, ser ut til at du gjør meget bra jobb med den.

Hilsen
    Helsnork

Så da får jeg heller stille mere spm, når jeg har kommet igang der nede, når jeg støter på noe jeg lurer på, noe som helt sikkert kommer å .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på selv å innrede kjelleren, men er forsinket og tråden min er dessverre ikke oppdatert på en stund. Med barn i huset, litt sykdom så går ukene fort. Uansett, jeg har lagt opp til 11.2 lyd og starter med 5.1 og så øker jeg etterhvert ved behov. Bedre det eller å angre seinere at en ikke la opp de ekstra kabelpunktene.

mvh
    Pål

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror GG har noe for seg, men det er litt vanskelig å bedømme resultatet ettersom en ikke får prøvd med og uten. Slik jeg tenker så ville jeg brukt det hvis budsjettet var så stort at kostnaden ikke utgjør så stor del.

Virker litt ufornuftig å starte med 5.1 ettersom plasseringen av 7.1 er helt forskjellig. Tror 7.1 er godt nok lenge for de fleste, så kan en overlate 9.1 og 11.1 til de mest garva lydentusiastene som bruker mye penger på lyd.

Men har du vurdert å bygge "falsk vegg" til lerretsveggen med høyttalerene skjult bak? Det ville jeg gjort, også ville jeg vurdert buttkicker til stolen/soffaen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ufornuftig? Du legger jo selvfølglig opp punktene i veggen der de skal være med tanke på fremtiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i landet bor du?

Det er godt mulig at forummedlemmer med erfaring innenfor bygging kunne tenke seg å komme innom på befaring, og samtidig komme med tips og veiledning. Det er kanskje enklere for noen som ikke gidder å skrive en 20 siders avhandling om emnet.

Første tips: Planlegg SKIKKELIG. Jeg brukte nesten ett år på å lese meg opp på alle mulige teknikker, erfaringer, byggetråder, osv osv osv før byggestart, og jeg ser nå at jeg hadde vært fullstendig SCREWED og passe misfornøyd med resultatet dersom jeg bare hadde kjørt på med mine første antakelser og ideer for å bli fort ferdig.

Andre tips: La oss få vite hvor mye penger du har råd til å bruke på prosjektet. Da er det lettere å vurdere hvor det er lurest å putte pengene.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pser
    Ufornuftig? Du legger jo selvfølglig opp punktene i veggen der de skal være med tanke på fremtiden.
    Hvilket tidsperspektiv er det snakk om - 6mnd eller 5 år? Hvor mye tjener man på å ha 5.1 først? Hvordan har man tenkt å skjule utgangene til de gamle høyttalerene etterpå?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å bruke deksel tilsvarende som for en hvilket som helst koblingsboks og male den den farge som jeg måtte ende opp med inntil den skal tas i bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GG blir nok muligens litt for "råflott" for min del, trur jeg. Sett prisen på de, å sett hvor mye man må ha, så da går det fort en del tusenlapper vel ja.

Etter at elektrikermannen har vært her å gjort all arbe, å støpebilen har vært innom når den tiden kommer. Så har man vel ca 20-25k igjen, som man skal bruke på gips å andre lure ting. Stendere og isolasjon er handlet inn, så det ligger klart til bruk. Jo mindre av de kr man trenger å bruke, jo bra er det, for da har man mere til PJ å lerret. Men er jo kanskje dumt å ikke vente 1-2-3mnd ekstra, for å spare litt til, vist da f.eks GG er lurt å ta på vegger/tak, eller om det auralex greiene som man skrur på stendere kan være like "bra" å bruke?.

Vil det i fremtiden, komme filmer med noe særlig mere enn 7 kanaler da tru? Vil vel holde lenge med 7 eller 9 vel? Z-11 er vel kanskje den eneste som har 11 kanalerfor tiden å vel?

God jul folkens.

Helsnork..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •