"Ekko" i dedikert hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Ekko" i dedikert hjemmekino

Har nå laget meg en dedikert hjemmekino som er så godt som ferdig. Men... Det er litt "ekko" i rommet. Har ikke brukt gipsplater i ta og vegger siden jeg ikke skulle dra det hele så langt. Brukte opp igjen noen flater i det rommet som var. Men har satt opp MDF plater på veggene. Og taket er vanlige takess plater. På gulvet er det teppefliser.

Hva vil være beste måte å få bort dette "ekkoet". Er ikke mye, men nok til at det irriterer meg. Har heller ikke tenkt til å bruke et halvt statsbudsjett, så noe som passer lommeboka hadde vært fint. Dvs. inntil 1000,- eller noe.

Har 4 sitteplasser i rommet, 5 høyttalere, et rack til elektronikken, PJ, lerret og en sub. Ellers er det ikke så mye i rommet enda. Er tingen da å få inn mer møblement, eller er det andre ting som er bedre? Vurderer å henge opp panellengde-gardiner strategisk plassert på veggene, men vil dette være tykt nok til at det vil dempe?
    Eller må det være noe med heftig tykkelse på?
    Alle gode råd mottas med takk. Bør også se pent ut. Slike aktustikkplater er sjeldent pene, samt at de er dyre...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gardinene du tenker på vil nok hjelpe ein del på ekkoet. Planter kan også hjelpe ein del, men tenker på litt større enn potteplanter til vinduskarmen. de som er rundt 1m i høyden med litt blader burde hjelpe.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mere du putter inn dess mindre ekko Akustikkplater hjelper jo mot førsterefleksjoner også.
    Så om du har ett dedikert rom ville jeg nok ha vurdert det. Kanske trekke dem med noe luftig stoff i ønsket farge.
    Så faktisk no billige akustikk plater på finn.no i sta :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    gardinene du tenker på vil nok hjelpe ein del på ekkoet. Planter kan også hjelpe ein del, men tenker på litt større enn potteplanter til vinduskarmen. de som er rundt 1m i høyden med litt blader burde hjelpe.
    Så selv om gardinene ikke er så tykke, så vil de dempe en del? De vil i såfall henge 11-12mm ifra veggen.
    Planter på hjemmekinoen er uaktuelt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tonern
    Så selv om gardinene ikke er så tykke, så vil de dempe en del? De vil i såfall henge 11-12mm ifra veggen.
    Planter på hjemmekinoen er uaktuelt.
    De vil dempe litt i diskanten, ikke så mye annet. Akustikkplater er langt bedre.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Jo mere du putter inn dess mindre ekko Akustikkplater hjelper jo mot førsterefleksjoner også.
    Så om du har ett dedikert rom ville jeg nok ha vurdert det. Kanske trekke dem med noe luftig stoff i ønsket farge.
    Så faktisk no billige akustikk plater på finn.no i sta :P

Kan nok hende det blir noen slike plater på sikt, men er nå i første omgang ute etter noe som er litt mer lettvint. Både å skaffe og få opp. Helst nå før/i jula. Postgangen er vel så som så nå...
    I et rom på 22kvm., trenger jeg da mange akustikkplater?
    Og hvor er det viktigst å sette dem? Litt foran/på siden av hver fronthøyttaler? Samt bak dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok hende det blir noen slike plater på sikt, men er nå i første omgang ute etter noe som er litt mer lettvint. Både å skaffe og få opp. Helst nå før/i jula. Postgangen er vel så som så nå...
    I et rom på 22kvm., trenger jeg da mange akustikkplater?
    Og hvor er det viktigst å sette dem? Litt foran/på siden av hver fronthøyttaler? Samt bak dem?
    Hvis du begynner med alle førsterefelsjoner, er du kommet langt på vei. Husk tak og vegger. Bruk det berømte speil trikset. Lykke til.

Newcomer Duncan Edwards sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tykt teppe på gulvet og en sofa i ullstoff (samt tykke gardiner) bidrar på en enkel måte til å dempe rommet en del. Men, hvis du ønsker å dempe/fjerne ekko enda mere, er akustikkplater tingen. Og da er det flater hvor førsterefleksjon er gjeldende, som må prioriteres.

Prøv først med de enkle tiltakene, og er du fornøyd med det selv, er det bra nok. Dine ører som bestemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duncan Edwards
    Et tykt teppe på gulvet og en sofa i ullstoff (samt tykke gardiner) bidrar på en enkel måte til å dempe rommet en del. Men, hvis du ønsker å dempe/fjerne ekko enda mere, er akustikkplater tingen. Og da er det flater hvor førsterefleksjon er gjeldende, som må prioriteres.

Prøv først med de enkle tiltakene, og er du fornøyd med det selv, er det bra nok. Dine ører som bestemmer.
    På gulvet er det teppefliser. Så det er i boks. Sofaen blir nok ikke i ullstoff. Har allerede Ekornes Arion stående i skinn. Og de blir værende, for å si det sånn.
    Har ikke noe vinduer i rommet, så det er ikke noen gardiner. Men som jeg skrev tidligere, så blir det muligens noen strategisk plassert på veggene. (Ihvertfall om jeg finner ut at dette blir pent...)

Slik som det er nå høres ihvertfall gjenklang når man f.eks. klapper i hendene. Så det er dette jeg vil til livs.
    Er det en absolutt nødvendighet å behandle taket? Eller kan man la det være? Har ikke aktfor høy takhøyde, så har ikke altfor lyst til å henge opp noe der...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første jeg ville gjort (som allerede nevnt) er å dempe førsterefleksjonene, da enten med ferdige absorbasjonsplater fra eks. Auralex, alternativt kan man jo lage noen egne panel med Rockwool-plater. Men om det blir så mye billigere er en annen ting, da man i tillegg må lage et rammeverk og kle platene med egnet stoff.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På gulvet er det teppefliser. Så det er i boks.
    Boks og boks. Er de så grådig tykke da, disse teppeflisene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet ( fliser på gulvet og spon på vegger )
    Har et stort flossteppe og ferdige akustikkplater som jeg bestilte fra gik acousticks. Rimelige og meget bra. Problem solved. Dessuten er de tøffe og gir rommet et proft utrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Boks og boks. Er de så grådig tykke da, disse teppeflisene?
    Neida. Grådig tykke er de ikke. Men de er ikke veldig tynne heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er slik at jeg hater å vente på ting i posten. Så jeg har lyst til å dra og hente ting. Da er det AVShop som er nærmest.
    Så hva tror dere om noe av dette? :

AVshop.no / Auralex SonoSuede HD 30x30cm Akustisk Panel SORT
    AVshop.no / MyTheater Acoustic Panels ProS 61x101cm (par)
    AVshop.no / MyTheater Acoustic Panels Pro 61x61cm (par)

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viktigste plassen for deg å dempe først er i området på veggen hvor lyden reflekteres mellom lytteposisjon og høyttalerene. Jeg ville laget plater selv og trukket dem med stoff, det finnes DIY for hvordan du gjør dette. Ferdig lagde akustikk-plater er ganske dyre i forhold til størrelsen og ser ikke nødvendigvis bedre ut.

Lydbølger beveger seg akkurat som billiardkuler, se for deg hvor kula hadde truffet veggen om den kom fra høyttaler og traff øret ditt. Det er samme vinkel ut som den kom inn mot veggen (eventuelt speil-trikset hvor du ser høyttaleren i speilet).

Ekko er jo samme lydbølgen som treffer øret ditt samtidig som den går via andre vegger (flere vegger) og videre til øret ditt - du hører da samme lyden flere ganger rett etter hverandre.

Hvis du klarer å bryte opp de store flatene i rommet så vil det redusere ekkoet. Det kan være møbler, f.eks en bokhylle. Førsterefleksjon ble nevnt her, i tillegg kan du også plassere noe der hvor andrerefleksjon oppstår.

Det er ikke et must å behandle taket dersom de andre flatene har god demping, men mange demper førsterefleksjon også i taket.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplater er virkelig å anbefale. Jeg holder på å bygge dedikert kino selv nå. Før jeg monterte akustikkplater var det fullt kaos hva gjaldt refleksjoner. Når jeg begynte å montere platene hjalp det utrolig mye. Nå er rommet blitt "dødt". Lydbildet er mye mer presist. Men pass på å ikke dempe for mye. Jo mer du demper, jo mer må du skru opp lyden.

Jeg handlet en pakke med tre forskjellige plater hos AVShop. Knallfornøyd med platene. Det var absorbsjon, diffusjon og bassfelle.

Mer info her:
    AVshop.no / Auralex Roominator Kit Pro Plus Charcoal

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for øvrig er vel ikke MDF-plater noe bedre egnet enn gips, MDF-platene gir vedlig mye gjenklang, antagelig mer enn gips. Jeg har ikke noe belegg for å være skråsikker på dette men snekkeren som bygde huset vårt påstod at MDF-plater var noe av det verste som fantes mtp. gjenklang.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så veldig teknisk, men jeg synes nå disse akustikkplatene fra Auralex er ganske fine å se på også (om det har noe å si for deg). Effekten av dem bør ikke undervurderes

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og for øvrig er vel ikke MDF-plater noe bedre egnet enn gips, MDF-platene gir vedlig mye gjenklang, antagelig mer enn gips. Jeg har ikke noe belegg for å være skråsikker på dette men snekkeren som bygde huset vårt påstod at MDF-plater var noe av det verste som fantes mtp. gjenklang.
    ja egentlig sitter vi "inni" basskassen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Er klar over at MDF er ille. Mye værre enn gips. Men jeg hadde ikke lyst til å drive med gips. Derfor falt valget på slike plater som jeg malte med Lady Pure Color.
    Har nå bestilt 2 pakker med akustikkplater fra Rockwool som jeg skal trekke, så får vi se hvordan det blir etter hvert når jeg får dem.
    Imens har jeg andre ting jeg kan fikse på rommet. Så det blir nok bra til slutt.
    Har også en vedovn inne på rommet som er en liten "synder" mtp. gjenklang. Så må også finne på noe lurt der.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •