Akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkplater

Jeg har fått noen akustikkplater som har hengt i Bergen kino. Størrelsen på dem er ca 60X60cm. Platene ser ut til å være roockwool sine, Sort type. De er bygget inn i tre rammer. Fronten på dem er av metallgitter med mange små rundehuller. Det jeg lurer på er om det er et minus at det er metall i front på dem når de skal brukes til akustikkformål hjemme. Er takknemlig for svar fra dem som har greie på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nesten like selv. Perforeringen i aluminiumet fungerer som en diffusor og rockwollen vil fungere som en absorbent. Så vinn vinn om du ønsker å dempe en del refleksjoner.

Jeg fikk høre at de skulle være "foret" ca 2-3 cm fra veggen, så jeg kjøpte meg noen valhalla vt feets som jeg la imellom platene og veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Nå må det prøves ut.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Jeg har nesten like selv. Perforeringen i aluminiumet fungerer som en diffusor og rockwollen vil fungere som en absorbent. Så vinn vinn om du ønsker å dempe en del refleksjoner.
    Hvor har du det i fra at metallet vil fungere som en diffusor?
    Høres ikke ut som noe annet enn at man vil få refleksjoner fra det og det vil være litt negativt.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til! og velkommen til Forumet!

stian

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvor har du det i fra at metallet vil fungere som en diffusor?
    Høres ikke ut som noe annet enn at man vil få refleksjoner fra det og det vil være litt negativt.
    Hvis han vinkler platen mellom 5-15 grader (ved takmontering) vil metallet i platen fungere som diffusor dvs. endre retningen til lydbølgene for etterhvert å bli faset ut

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Hvis han vinkler platen mellom 5-15 grader (ved takmontering) vil metallet i platen fungere som diffusor dvs. endre retningen til lydbølgene for etterhvert å bli faset ut
    Da må metallet i så fall være laget som en diffusor. Da ville den også vært mye dypere. En refekterende flate fungerer ikke uten videre som en diffusor og i hvert fall ikke som en god diffusor som gir jevn og fin spredning.

Metallet vil nok først og fremst reflektere og det kan i noen tilfeller være uheldig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må metallet i så fall være laget som en diffusor. Da ville den også vært mye dypere. En refekterende flate fungerer ikke uten videre som en diffusor og i hvert fall ikke som en god diffusor som gir jevn og fin spredning.

Metallet vil nok først og fremst reflektere og det kan i noen tilfeller være uheldig.
    Platene monteres ikke rett, derav utforing. Metallet vil reflektere noe det er helt klart. Platene jeg bruker har tette og små perforeringer. Så det er mer luft enn metall, noe som vil bryte noen lydbølger-reflektere noen-og det som slipper forbi vil absorberes.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At metallet fungerer som en diffusor er vel litt feil sagt i fra min side.
    Er enig i at dette ikke er en god diffusor. Men platen kan hjelpe til å bryte refleksjonsmønsteret ved høye frekvenser, ved feks. ekko. Der hvor perforeringen i plata er vil vel platen fungere som et absorbent i et lite frekvens område da lyden "går inn" og reduseres av plata.
    Hos meg eliminerte jeg ekko i fra det gamle lerret når jeg satt i sweet spot ved kun å bruke en Ecophon Focus B plate på bakveggen under projektoren.Dette fungerte perfekt selv om platen ble satt rett på vegg
    Har også brukt de samme platene i taket hvor det bidro til en kortere/tørrere? klang i sweet spot, disse platene kombinert med golvteppe gjorde at rommet ble hørbart bedre.

Edit: Dreamphaze kom meg litt i forkjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er litt delte meninger om dette, legger ved noen bilder av dem. Det er mulig å skru av metall dekselet og eventuelt dekke rammene med stoff:?: Kan det være en ide?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å sende bilder, men det kom ikke noe opp.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til ingen demping på veggene, vil dette garantert være bedre. Og det er det mest vesentlig. Men hadde det vært bedre om det ikke var metall der? Ja, mest sansynlig. Hvor mye det slår ut er vanskelig å si. Jeg har laget en del akustikkplater med ytre rammer i tre. Og på korte avstander til lytteposisjoner har jeg målt refleksjoner fra rammene og den hørbare forskjellene å bytte til noen uten rammer har vært klar. På lengre avstander vil forskjellen være mindre og kanskje ikke eksisterende.

Men fjern gjerne metallet om du kan.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke rockwool akustikkplater farlig med tanke på luftkvaliteten? Siden de henger fritt i selve rommet man puster i, så er det kjedelig å få masse akustikkplate i lungene. Eller er disse konstruert annerledes enn f.eks isoleringsplater?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Er ikke rockwool akustikkplater farlig med tanke på luftkvaliteten? Siden de henger fritt i selve rommet man puster i, så er det kjedelig å få masse akustikkplate i lungene. Eller er disse konstruert annerledes enn f.eks isoleringsplater?
    Det hvite du ser på bildet under er et skikt som partiklene ikke kommer gjennom:

Baksiden bør nok imidlertid ikke stå i friluft hvis man vil unngå akustikkplate-i-lunge-syndromet.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner! Men hva med de akustikkplatene som ser mer ut som isoleringsmateriale da? Det ser ikke ut som de har noe slikt "skikt", og jeg tror vel ikke det hjelper å stifte molton rundt dem heller, med tanke på dette "syndromet" ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner! Men hva med de akustikkplatene som ser mer ut som isoleringsmateriale da? Det ser ikke ut som de har noe slikt "skikt", og jeg tror vel ikke det hjelper å stifte molton rundt dem heller, med tanke på dette "syndromet" ?
    Det vet jeg dessverre ikke noe om. Alle akustikkplatene jeg har sett har en eller annen form for behandling i tillegg til selve "isolasjonsmaterialet".

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det hvite du ser på bildet under er et skikt som partiklene ikke kommer gjennom:

Baksiden bør nok imidlertid ikke stå i friluft hvis man vil unngå akustikkplate-i-lunge-syndromet.
    En kunne selvsagt primet baksiden med Heidi KZ (flytende lateX) men glassullen i platene er veldig hardt presset. En klarer ikke å frigjøre fibere ved å skrape med neglen på platen.
    Men tar kommentarene til etterrettning, og kommer til å prime baksiden

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem når man dekker de med stoff. Framsiden og baksiden er dessuten dekket med fiberduk fra fabrikken. De er kun åpne på sidene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    En kunne selvsagt primet baksiden med Heidi KZ (flytende lateX) men glassullen i platene er veldig hardt presset. En klarer ikke å frigjøre fibere ved å skrape med neglen på platen.
    Men tar kommentarene til etterrettning, og kommer til å prime baksiden
    Da er jeg i gang med behandlingen

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det fort i svingene!

Er noe annet med meg, jeg skal først tenke ut hva jeg skal gjøre, så fundere på hvordan jeg skal utføre det, så må man jo finne ut hva man faktisk trenger for jobben, og deretter kanskje tenke litt til før man faktisk gjennomfører det man har planlagt.

Stian

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •