Sub eller thumper under sofaen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub eller thumper under sofaen?

Det har begynt å klø i fingrene etter å gjøre noe med kinoen igjen

Siden jeg ikke får lov til å gjøre noe som er synlig ( avtale med sjefen ) tenkte jeg å lage litt moro under sofaen :wink:

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg 2 thumpere og montere en i hver ende av sofaen.

Men , det hadde kanskje vært like greit å kjøpe 2stk 12" sub elementer og plassere dem i en minimal kasse og skru dem fast i sofaen i steden?
    Det burde vel gi ønsket resultat.

P.S jeg har allerede 2 stk 12" subber for lyd.

Har kjøpt inn en brukt stereoforsterker med fjernkontroll for å drive subbene eller thumperene.

Noen som har erfaring med dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt meg to stk rumperistere :wink:
    Tror det vil få en bedre effekt enn 2x12"

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for skinkeristerne, to 12" i en dustekasse vil sikkert bare gi kjip romlebass som ødelegger ditt ellers lekre lydbilde.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What are the Problems with Tactile Transducers?
    Tactile Transducers are not very efficient. They crave power. 1W into a sub driver will create a lot more output than it will into a transducer. My tactile transducer amplifier is, without a doubt, the hardest working and hottest running amplifier in my system. It is very easy to overpower my 4 RBH transducers with a 150W amplifier.
    They require their own amplifier. Because of the serious mismatch in sensitivies, don't try to run them in parallel or in series with your subwoofer.
    The RBH and Aura/Alpines have very strong resonant peaks around 45Hz. Their frequency response is far from flat and I would NOT call this quality bass. Actually such peaky high Q bass has a certain slowness or delay effect with some music. This is un-nerving. Serious EQ helps here (like a -24dB cut). This problem is at its worst with rhythmic music with heavy bass, movie special effects fare better. Parametric or graphic EQ is recommended.
    Transducers don't have the dynamic range of sub woofers. If max SPL is your game then transducers are not for you unless you're willing to mount 64 transducers under your seat and power them with around 3kW of juice. Yes, a little silly, and you still wouldn't get anything under 20Hz or near 150dB. This serious mismatch of dynamic range also causes problems with transients like explosions or punches. The subwoofers have no problem re-creating the impact, but the transducers will be hopelessly under powered and bottom-out creating an unpleasant sound. Solution? Turn down the volume.
    Low bass really isn't practical with todays tactile transducers despite manufacturers claims of a frequency response down to 5 - 15Hz. Just like subwoofers, this is a displacement limited problem and not a RMS wattage limited one.
    shake output ~= moving_mass * Xmax * frequency^2;
    This is physics and there is no way around it. As the frequency gets lower you need to dramatically increase the Xmax excursion and/or the moving mass of the system. Think about it, all a transducer does is shake a mass. Either a bigger transducer or an array of a large number of smaller ones is needed if you want significant output at low sub sonic frequencies.
    I haven't done any accurate measurements of this but it seems that the RBH and Aura transducer ring a bit after a transient occurs. I believe the transducers are not critically damped or even highly damped oscillators on a spring. This most likely (by definition) is due to their high Q resonant nature. Since you feel and don't really hear the transducers this is not as serious of a problem as it would be with conventional drivers. EQ-ing, which effectively lowers the Q, helps this.
    I am concerned that I have noticed a spreading of energy in the frequency domain when a transducer reproduces a transient. On my spectrum analyzer it looks like a smearing of frequency. The same transient reproduced on a subwoofer looks sharper. This could be due to the springiness of the transducer and my couch are acting like a plate style reverb unit, think RT60 times, different modal resonances being excited, etc. This is one complicated set of equations. How much of a problem is this? Not much since the effect for the critical listener is impressive and pleasing. Tactile Transducers work, all I'm saying is that they might not hold up to the scrutiny of the audiophile crowd.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han snakker om thumperen som om den skulle lage lyd.

Det er jo ikke det som er poenget her, den skal lage vibrasjoner i steden for lyd.

Mulig det bare er jeg som ikke forstår hva han vil frem til?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det der var merkelig lesning. Kanskje han vil ha et mer harmonisk rasshøl?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sub eller thumper under sofaen?

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det hadde kanskje vært like greit å kjøpe 2stk 12" sub elementer og plassere dem i en minimal kasse og skru dem fast i sofaen i steden?
    Det burde vel gi ønsket resultat.

Noen som har erfaring med dette?
    Beklager, glemte å legge ved signaturen til den engelskspråklige eksperten i forrige kommentar, men kjøp heller 2stk 15" sub elementer og montér i sofaen. De vil komplettere det kjempebra lydbildet som du allerede har.
    ellers legger jeg ved et lite bilde av egen løsning: :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sub

har to stk klipsch 10" syns det er nok jeg. satte suben i sofaen(lytteposisjon) spilte av dype test frekvenser på DVE (kalibrerings dvd), brukte så en db måler rundt langs gulvet i stuen der det var høyest etter måleren satte jeg den enne suben og den andre på en annen plass der måleren viste omtrent det samme. satte meg i sofaen både putene vibrerte tilogmed stemmen min fikk enslags vibrasjon når jeg prøvde og si noe til samboeren som ferresten bare ristet på hodet he he.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: sub

Sitat Opprinnelig postet av bjørn roger
    har to stk klipsch 10" syns det er nok jeg. satte suben i sofaen(lytteposisjon) spilte av dype test frekvenser på DVE (kalibrerings dvd)
    Akkurat !!! Men jeg vil poengtere: sofasub må justeres NED på linjenivå fordi disse brukes jo bare for å "toppe" med de laveste frekvensene. Sjekk ut The Calibrator fra HiFiKlubben, spill SUB-Sweep fra 20Hz test. :shock:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sub eller thumper under sofaen?

Beklager, glemte å legge ved signaturen til den engelskspråklige eksperten i forrige kommentar, men kjøp heller 2stk 15" sub elementer og montér i sofaen. De vil komplettere det kjempebra lydbildet som du allerede har.
    ellers legger jeg ved et lite bilde av egen løsning: :shock:
    Aha! Så du har ikke kasse.

Da "hører" du vel ikke lyden nei.

Intresssant.

Kanskje ett element under hvert sete hadde vært noe altså 4 elementer.
    Går ut i fra at jeg kan kjøpe billige elemeter til dette, siden de ikke skal spille i kasser og lage god lyd. 2stk 4 ohms i serie pr. kanal eller 2stk 8 ohms i paralell.
    Dette blir moro.
    Bare synd at det ikke er penger på budsjettet mitt nå, må planlegge en stund til :cry:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 elementer fordelt kan jo bli 2 i sete og 2 stk. i kasse bak ryggen, der hvor du/dere pleier å sitte. Ellers så spørs det hvor mange du vil "rigge" for?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 sitteplasser i sofaen så jeg må ha ett element under hver plass for at ikke det skal bli urettferdig for noen.

Spørsmålet er hvilke elementer jeg skal velge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •