Kjellerstue/kino - en plan tar form...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjellerstue/kino - en plan tar form...

Hei.

Jeg går og ruger på en drøm å lage kjellerstue. Å lese dette forumet flittig legger jo ikke akkuratt noen demper på den tanken Jeg startet med å bestille sintef byggforsks "Bygge rom i kjeller", men har bare bladd litt i den foreløpig.

Per nå er det en "grovkjeller", dvs det er ikke en gammel råkjeller, men betonggulv og betongvegger i et rekkehus fra '82. Det er rimelig tørt men ser at det er noe saltutslag enkelte steder på veggene, så dereneringen på utsiden bør nok sjekkes først.

Utgangspunktet mitt
    Kjellerstue/kino - en plan tar form...-kjeller_utgangspunkt_cropped-jpg
    To åpne store lagringsrom (ett med trapp ned, hvor døren er i toppen av trappen) med bærevegg mellom som går tvers gjennom hele huset, samt 2 mindre boder og et vaskerom.

Forslag:

Kjellerstue/kino - en plan tar form...-kjeller_endestue_og_bad_cropped-jpg
    Planen er å samle vaskerom og boder til ett bad/vaskerom, beholde en mindre lagringsdel (og bygge bod for mer lagring ute) og lage kjellerstue av resten.
    Jeg vurderte lenge å bruke rommene som de var og ha kjellerstuen i "tarmen" til høyre, men siden den ikke er bredere enn 2.80, ønsker jeg heller å lage rommet på tvers innerst i kjelleren slik at bredden kan bli 3,40ish. Rommet ender da på ca 3.40 x 5.45. Rimelig OK takhøyde med ca 2.40 pr nå.

Siden der er unger i hus kan jeg ikke lage en dedikert batcave, men satser på å få til et som som kan fungere som kjellerstue/lekerom/kino. Første punktet i den sammenheng er at jeg ønsker å få alt av hifiutstyr opp fra gulvet. dvs vegghengte høytalere og elektronikk i et skap på utsiden av rommet. Da frigjør det noe muligens noe gulvplass, hindrer at ungene stikker fingrene gjennom elementene og heller klinkekuler inn bassrefleksporten på suben, samt at det blir litt høyere WAF på det hele.

Et annet poeng jeg må vurdere erer lydisolering mot etasjen over (som er soverrom)

I forbindelse med dette rommet har jeg et tonn med spørsmål
    * Veggen som må fjernes er en bærevegg som jeg antar må erstattes av en stålbjelke av noe slag. Hvor mye vil det bygge ned?
    * Lar det seg gjøre med 2 rader?
    * For å få høytalerelementer vekk fra barnehender, samt å spare plass i bredden vurderer jeg akustisk lerret. Etter hva jeg har fostått fra andre tråder på forumet vil det kreve at man enten investerer i en svært kostbar duk eller en kostbar prosjektor for å unngå moir? Dette klaffer ikke helt med min ambisjon om å legge meg på "budsjettsiden" på bildekomponentene...
    * Hvor mye plass bør det være fra bakvegg og frem til lerret (altså rommet bak lerretet)?
    * Dersom jeg ikke bruker akustisk lerret, hvor mye plass må høytalerene ha på hver side av lerrete?
    * Jeg vurderer også å få borret ut et vindu på veggen bak sofaen, slik at rommet inngår i boarealet. Dette vil koste litt å få gjort antar jeg, siden jeg også må lage lysgrop på utsiden, men regner med at det vil betale seg i det lange løp ved et eventuelt salg. Hvilke krav gjelder til slike vinduer?
    * Innspill til andre måter å benytte arealene på som vil gi bedre løsning?

Målet er å gjøre mest mulig selv (evt med hjelp fra venner og familie), så det blir nok etter hvert plenty med dumme spørsmål fra en uerfaren oppusser med alt for mange tommeltotter. Man blir ikke bedre av å ikke gjøre noe i alle fall!!

Dessverre er det (som jeg ser er en gjenganger i mange av kinoene her) et par andre ting i huset som må fikses først, så jeg har ingen ambisjon om å starte spikringa med det første, men så har jeg i alle fall et lys i enden av tunnelen på alt det andre som skal gjøres.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å være en lovende start for en grei kjellerkino, Marker!
    Romløsningen din så fin ut, tror jeg ville beholdt det slik du har tegnet det. Jeg ville også gått for akustisk lerret. Kan du snekre en ramme selv behøver det ikke bli så forferdelig dyrt, duken i seg selv koster jo ikke allverden.

Nå kommer det jo an på hvor store høyttalere du skal ha bak lerretet, men setter du tre like mellomstore høyttalere på stativ nær lerretet, trenger du ihvertfall ikke mer enn en halv meter.

I dette rommet ville jeg bare hatt en rad. For eks tre gode stoler på siden av hverandre. Husk at du bør ha litt avstand til lerret og surroundkanaler.

Det viktige for deg nå er å finne ut hva som skal gjøres for å få tette vegger inne og god drenering på utsida. Uansett hadde jeg gått for en løsning med en lettvegg noen cm ut fra murveggene slik at det blir lufting mellom lettvegg og murvegg. Da vil du også få bedre lydisolering . Jeg ville nok også ha laget ett nytt innvendig tak , gjerne i forbindelse med en ståldrager (som du allikevel må legge opp) på midten av rommet.
    Det vil bli viktig for deg å lydisolere mot utsiden så bra som mulig siden du bor i rekkehus. Særlig hvis du skal se film med litt volum...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Skal du begynne å røre bære konstruksjonen så må det inn et firma som står ansvarlig og så skal det byggemeldes til kommunen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å gjøre alt skikkelig ja, lekte ut og isolere ihht. Bæreveggen skal jeg også ha noen til å fikse for meg.

Det blir nok også kun en god sofa der nede, siden det også blir kjellerstue/lekerom, men det kan jeg leve med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •