Das room er FERDIG :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 100
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Das room er FERDIG :)

Dette dreier seg jo om et større prosjekt enn bare hjemmekino, men det er jo kinon jeg gleder meg til
    Bilder blir lagt ut etterhvert som bygginga pågår og blir lagt senere i tråden som svar.

Skulle det være noe rådgivning dere ønsker å komme med så er jeg åpen for forslag :!:

Men problemet er at vi bor jo "oppå" nabo`n, dem har jo soverom vegg i vegg. Det jeg har å jobbe ut ifra er, imellom leilighetene er det 10cm med isolasjon i hver vegg pluss ei 5cm luftlomme imellom disse igjen.
    Jeg vil se på film uten å bekymre meg for at naboen har lyst til å sove.

Det jeg hadde tenkt da er 2 lag med gips (hvilken tykkelse?), og så lekte ut 15mm for å legge isolasjon og til slutt panel. Er dette godt nok????
    Men hva med gulvet(??), har ingenting å gå på annet enn det gulvet som må legges, antar at det blir laminat av et eller annet slag. For å legge trinnlydplater under laminat blir vel for mykt??

I taket legger jeg vanlig panel for over blir det isolert med 20-25cm og det er kaldloft over. Da skulle jeg ikke trenge noe ekstra.
    Så tenkte jeg å lage meg min egne lille stjernehimme - fiberoptisk lys, det blir vel kult :wink:

Jag har god tid, grunnmuren er ikke påbegynt en gang, men rommet er dessverre ikke større enn 2,7 x 4 meter.
    Burde vel få noe ut av Elkjøp anlegget mitt der vel??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Prosjektering av hjemmekino!!

Veggen - Lektr deg ut med 2" 2 , 5 cm isolasjon . plast . et lag robust 10mm .panel

Gulvet- lydtrinnplater 20mm . robust 10mm . laminat

taket - kaldloft , 10 cm isolajon , plast ,

taket i stua - panel som du sa

lydtrinnplater og laminat rett på , ikke å anbefale .

når du har betalt litt lån , og huset har steget i verdig, kjøp enebolig med kjeller , hehe

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt rom er mitt forslag :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av 96%
    Veggen - Lektr deg ut med 2" 2 , 5 cm isolasjon . plast . et lag robust 10mm .panel
    Det vil nok ikke bli veldig lydtett... Gjør som du sa selv, bruk 2 stk gipsplater med plast i mellom. Bruk standard gips, og litt tykk plast. Det vil bli lydtett, men det kan ha mindre bra akustiske egenskaper visstnok. Tror ikke det er noe du bør bekymre deg over. Gratulerer forresten

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Bytt rom er mitt forslag :wink:
    Ja det var jo lettere sagt enn gjort :!: :!:
    Bytt bolig heter det :!:
    Men nå er kontrakta skrivi, tomannsboligen står ferdig til sommern og det andre rommet må vi bruke til soverom og det ligger også inn til nabo :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prøv å les hva som er der fra før akto , to vegger 10 cm isolasjon , 5 cm luft .

gips vs robust , valgets kval der ja . men siden han skal ha panel tenkte jeg litt fremover der. hvis noen vil at jeg skal konstruere en lydvegg , så skal jeg gjøre det .

akto , du bygger en vegg med gips , jeg en vegg med robust , hva er best ?

eller har konstruksjonen av veggen litt å si , :?:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prøv å les hva som er der fra før akto , to vegger 10 cm isolasjon , 5 cm luft .

gips vs robust , valgets kval der ja . men siden han skal ha panel tenkte jeg litt fremover der. hvis noen vil at jeg skal konstruere en lydvegg , så skal jeg gjøre det .

akto , du bygger en vegg med gips , jeg en vegg med robust , hva er best ?

eller har konstruksjonen av veggen litt å si , :?:
    hvordan ville du bygge en vegg da :?:
    10 cm med isolasjon + 5 cm luft og 10 cm isolasjon til inn mot nabo som sagt .
    Da må jeg da etter mine 10 cm med isolasjon legge på noe slik at det blir lydtett :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei og godmorgen . litt usikker om jeg har misforstått eller no , men går ut i fra at veggen skal settes opp 10 + 5 + 10 , og deretter vil du bygge ut slik at det blir lydtett ..pytt pytt , skal lese en gang til igjennom før jeg skriver mer . er trøtt og ordblind :wink:

ble ikke klokkere av å lese det en gang til , men hvis jeg skal bygge en lydvegg. la oss si at det er ingen vegg der mellom dere akkurat nå , så kommer jeg tuslene inn og skal bygge den. Taket og gulvet er allerede ferdig.

Matriell liste: Fugemasse ( billigste sort), Svill (alminium stål) 100mm , Stender (alminium stål) 100 mm, Isolasjon (100mm) , plast , hps plugger 60mm , gips skruer 30mm , robust skruer 60mm , kåfjordinger (små skruer) 20mm , gipsplater 13mm, robustplater 13mm , følger med stender .

Verktøyliste: Skrumaskin, el.fugemaskin,hammer, gipsbord, platekniv, Saks for stål , sag, hilti borre maskin. snappesnor , blyant, søppelsekker , tomstokk , målband etc.

1. monter / skyt fast svill i gulv / tak / vegg der veggen skal stå . Bruk fugemassen under svill , masse. bedre med litt for mye .

2. da har du montert opp ei svill ,monter neste svill med 50mm mellomrom . PÅ samme måte.

Stålstender som jeg ville ha brukt: Noen i tyskland har konstruert en lydstav av høy kvalitet , vanskelig å forklare . men den tar opp lyden som kommer og " svelger" den . kan ta et bilde av slik stav . Samtidig som den har tagger for å holde isolasjonen på plass. Svilla er bygd på samme måte uten tagger .

3. Monter opp stavene med 600 mm mellomrom , på begge svillene , men du veksler stavene på den andre svilla .

4. start på den ene siden og monter opp gipsen , komplett , så tar du robusten på samme siden men du veksler denne i forhold til gipsen . husk å ha 5mm klaring på vegg/tak/gulv.

5. gå rundt til nabohuset , isoler veggen du kledde igjen. Rull ut plast , isoler nabo veggen, plast , skru opp gips ,Skru opp robust , husk å veksl platene i forhold til gipsen ,viktig. 5mm avstand tak/gulv/vegger.

Det med plasten i dette tilfelle er vell noe vi kan diskutere , hva er oddsen for at det blir lekasje mellom veggene på et nytt bygg
    :wink:

Skru ikke skruene mer en 150 mm fra hverandre .

6. Fug rundt veggene du har satt opp . helt ut til robusten . ikke slurv med denne jobben , det er kjedelig å fuge . men denne er like viktig!

7. Spakl skruene etc, det må sikkert gjøres to ganger . legg på panel, strier , steiner etc etc etc etc..

Men som sagt tidligere , det kan bygges mye bedre og på andre måter . men denne er veggen holder en høy db . og er rimelig å bygge . Skal jeg bygge en kostbar vegg ?

ps : ikke på noen som helst måte punkter denne veggen med stikk kontakter , lysbrytere etc. mange ville ha brukt gips hele veien . men jeg bruker robust pga at folk kan henge opp bilder eller skyte panel der. valgets kval .

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen ja, jeg skal snart krype under ei god og varm dyne jeg :wink:

Du trenger nødvendigvis ikke gjøre veggen så dyr, men jeg utga meg kanskje ikke i klartekst.
    Veggen 10+5+10 er der allerede mellom meg og nabo, dette er noe Nordbohus setter opp før jeg slipper til, så er det opp til meg og gjøre veggen på min side så tett som mulig :!:
    (legger med bilde kryssa av rommet som skal brukes)
    Rommet er 2,8 m bredt og 4 meter langt og døra blir flytta ned på langsida.

Noe mer da :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

aaaa , genial tegning. må dra på jobb nå , tar dette når jeg kommer hjem .

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

aaaa , genial tegning. må dra på jobb nå , tar dette når jeg kommer hjem .
    Du mener jeg kunne laga en mer fancy tegning :?:
    Litt 3D og greier :!:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overbevis nabo om at de må ha egen hjemmekino i motstøtende soverom...

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller kjøp begge boligene

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis Nordbohus kan jobben sin , så bygger dem den veggen der som det skal være . Det skal være en brannvegg , og alltid har en brannvegg høy db faktor . Dem bygger den i stål på 100 mm eller 120 mm * 2 , og med to lag 13 m gips på hver side tipper jeg , og brann isollasjon imellom . Men alle firmaer tenker økonomisk , og gjør ting billigst mulig . Håper dem ikke slurver med den veggen der

:wink:

Det nytter ikke å skru gips rett uten på veggen din , vibrasjonene går igjennom uansett , kanskje 1-5 db reduksjon . For dem bruker garantert det billigste stål . hehe

Bygg ut med akustikk plater svart og tre som males i rødt, bare et eksempel.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres rart ut at å bruke stål, der er det jo ressonans som fy :!:
    Men jeg kan ikke se i leveringsbeskrivelsen at det er noen brannvegg imellom, kanskje jeg tar feil?
    Skal sendeen mail til Nordbohus så vi får en klarhet i dette.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er krav til brannvegg i mellom boenhetene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp , det skal være en brannvegg , den skal stå i klassen EI60 krav som det fint heter.

Spør dem i hvilken DB klasse veggen står i ? LYD

Hvilke produkter veggen skal bygges med. Matrialler

Venter spent , hehe

Kan ramse opp noen små hovedregler for brannvegg :

- Brannvegg skal ha en tykkelse av minst 23 cm. I bygninger av mur eller betong kan brannvegg av betong utføres med en tykkelse av minst 15 cm.
    - Hvis det bygges i tre , skal det bygges to adskilte vegger med 23 cm mellomrom .

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kravet er 23 cm så lurer jeg på hva er dem skal gjøre.
    For det blir satt opp en vegg for hver boenhet med 10 cm i hver vegg og 5 cm imellom :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende at det finnes produkter av tre som er behandlet med et spesielt stoff som tåler mye høyere varmeutvikling. Men da må det tre ihvertfall ha EI60 kravet godkjent .

Nordbohus er sikkert et seriøst firma , og behjelpelig med å svare dine spm. Og når deres arkitekt har tegnet en konstrusjon av et hus , skal den være godkjent hit og dit , Så den veggen du har fått der, er nok bra .

Spør dem i hvilken DB klasse veggen står i ? LYD

Hvilke produkter veggen skal bygges med. Matrialler

er nyskjerrig .hehe

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendt mail til Nordbohus ikveld, får svar imorgen så da skal du få vite.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •