Projektor OG televisjonsapparatur....Hvordaniallverden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Projektor OG televisjonsapparatur....Hvordaniallverden?

Heisann folkens!

Min første post her, men jeg har holdt på med audio siden jeg fikk meg et par Audiovector 3x når jeg var rundt 17...

Jeg var *sykt* entusiast tidligere, og hadde stålkontroll på ting, men de siste 10 årene har jeg egentlig vært opptatt med andre ting og ikke oppgradert videre. Meg og kona kjøpte hus for ca 5mnd siden, og har drevet med oppussing siden den tid, og endelig fått eget rom for audio/video. Vi har en ganske anstendig kino allerede. For øyeblikket har vi kun en 50" LG tv, men lurer på hvordan vi kan kombinere å ha tv og lerret i samme rom.

Etter å ha rotet rundt på forskjellige websider har jeg fått med meg at det ikke er helt optimalt med nedtrekk, da disse over tid vil krølle seg i kantene - men et veggmontert fast lerret vil jo skjules bak tv'en...

Spørsmålet er rett og slett om det finnes andre som har hatt samme utfordringer, og i så fall hvordan har dere løst dette?

Rommet er ca 4x4 meter, 2,40 under taket, og vi kan i praksis gjøre hva vi vil med rommet...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygger kino om dagen, og er i sluttfasen nå. Jeg har samme problem, og har kommet frem til at jeg skal ha en mekanisme som gjør at TVen kan senkes ned bak (eller inni) TV-benken når projektor/lerret skal brukes.

Hvis penger ikke betyr noe, så kan du kjøpe en ferdig løsning med fjernkontroll fra tvlift.no. Disse koster 4k pluss frakt (jeg ringte og sjekket i går). Jeg synes det ble litt dyrt, så jeg går nok for en DIY-løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4000 for en bra og pen løsning er ikke noe problem, men ettersom tv'en er 50", dvs ca 88 cm i høyden (80 uten fot), vil den ikke forsvinne med mindre jeg sager hull i gulvet og bygger en brønn ned i kjelleren. Det er selvsagt en mulighet, men jeg tenker bare at det vil være en støvsamler DeLuxe og kanskje ikke verdens beste løsning med tanke på hverken rengjøring eller innemiljø

Ettersom jeg er rimelig flink med hendene (har bygget både tidligere høyttalere og nåværende forsterker (The End Millennium MKII) selv) tror jeg at jeg bør være i stand til å bygge stort sett det meste, men jeg trenger i så fall noen gode ideer å ta utgangspunkt i.

Legger for ordens skyld ved bilde av dagens oppsett slik at det kanskje blir lettere å kommentere.

Kan ellers ikke annet enn å beklage iPhones kamera på det sterkeste :-?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da kan du vel bruke en TS1000? Den løfter jo 100 cm. Vet ikke pris på den, det var TS700 og TS750 som kostet 4k. TS1000 er sikkert litt dyrere.

Jeg antar at foten på TVen kan fjernes?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foten kan fint fjernes, så det er definitivt en mulighet som kan vurderes (og takker for innspill), men det betyr at nedre kant på lerret må være minimum 90cm over gulv.

Vi har planer for utvidelse/oppgraderinger, og snuser litt på Dali Helicon eller Euphonia-serien. For begge seriene kan du "stable" senter oppå sub (og da ser vi for oss elektronikken i rack på hver side), og da vil det ikke se veldig pent ut med en tv ruvende rett bak...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ssjothun
    Foten kan fint fjernes, så det er definitivt en mulighet som kan vurderes (og takker for innspill), men det betyr at nedre kant på lerret må være minimum 90cm over gulv.
    Ja, det er jo et problem hvis du har stort lerret. Jeg sliter faktisk litt med dette jeg også, til tross for at jeg bare har en 40" som skal inn der. Problemet er at jeg har en kasse over lerretet, som gjør at nedre kant på lerretet kommer ca 67 cm over gulvet. TVen er ca 64 cm uten fot, som betyr at den må helt ned på gulvet når den er nedsenket.

Det skal ikke være enkelt. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi først ha lerret vil vi jo at det skal være størst mulig, og begrensningen ligger jo da i bredden på bakvegg (ca 4 meter), evt også fronthøyttalerposisjon (med mindre vi går for noe som kan senkes ned forran høyttalere uten å ødelegge lyd).

Så nei - det skal ikke være enkelt, men desto bedre blir det når du finner en mer eller mindre optimal løsning

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng tv'en på veggen og benytt et tab tension lerret foran. AVshop.no / Tab-Tension

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...den så interessant ut. Virker som om Inceel-versjonen kan felles opp i taket også, så slipper vi å ha en kasse dinglende ned...

Før vi gipset bakveggen ble den forsterket med tverbjelker, så det er ikke noe problem å montere tv på vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får det ihvertfall nærmere bakvegg hvis en henger opp tv'en på veggen. Greit og ha litt størrelse på et lerret også. Vet ikke hvor stor sitteavstand du har da men... Har forøvrig rammelerret selv, så jeg har ikke testet denne løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm.....
    Løsningen med et tab-tension - lerret som senkes ned forran en veggmontert TV var det jeg selv valgte. Og det fungerer flott! Før det var jeg inne på tanken å lage en heiseanordning på et rammelerret som gikk ut på at festene i taket kunne dreies som et låsebeslag og at det i rammens nedre kant ble festet et snor/kjedetrekk (gjernet tilkyttet styrbar motor) til å heve lerretet opp i taket. Når det gjelder ønsket ditt om størst (bredest) mulig lerret så kan du selvfølgelig benytte hele rommets bredde og ha høyttalerene bak lerretet, men da må du ha et lydtransparent lerret! Samtidig må du passe på "riktig" sitteavstand - noe som vil ha noe med valg av både type projektor og type system (LCD - DLP - LCOS) på projektoren å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstand fra tv (som står ca 50cm fra bakvegg) er rundt 3 meter. Dette er noe mer enn det vi hadde i den gamle leiligheten, og resulterte i at tv'en "skrumpa" og virket litt liten...

Har vridd og vrengt hodet på forskjellige heise/dreie-mekanisme-ideer, men ingen av ideene har vært gode nok til å ta videre til designfasen.

Lydtransparent lerret hørtes ikke rimelig ut - men viktigst av alt: funker det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I leiligheten jeg bodde før heiste jeg rammelerretet opp i taket pga plassproblemer (sperret inngangen til stua hehe). Lerretet hang i to tynne stålvaier. Hadde to kroker i taket og en festeanordning i hver av de to nederste hjørnene på lerretet. Tok tak i lerretskanten og klipset den fast i krokene i taket. Hang fint der, men det er jo ikke så pent med en stor del av taket i grått og svart da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Hadde selv tidligere en løsning litt sånn som du sier her.

Det jeg gjorde var å montere tv'n på veggen (sideveggen) og hadde et veggfeste som kunne trekkes ut fra veggen og vri's.
    Tv'n ble da ikke midt i rommet som tidligere, men så egentlig ikke noe stort problem i dette, da det funket fint som tv.
    Skulle jeg se film så hadde jeg et lerret på veggen der som tv'n din står nå som forsåvidt var av nedtrekkstypen (prosjecta proscreen) som jeg har hatt i snart 10 år og som har bare MINIMALT med rynker ifm at det ikke er strekt (tab tension vil nok fjerne dette også, men dette er da et dyrere lerret) eventuellt du kan ha et fast rammelerret på veggen. (personlig ville jeg ha nedtrekk siden dette var i den "vanlige" stuen og det var greit med en "normal" stue når det ikke var filmtid, dvs med bilder å sånt bak lerretet.

Vil tro at du får et "godt nok" rom uansett ved denne løsningen, alternativet er jo dyrere "alt" men da føler jeg kanskje ikke at rommet ditt ellers heller står i stil og krever en større ombygning med demping osv...

Så dette blir jo smak og behag og gjerne bestemt av lommeboken

Lykke til ihvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - akustikken er ikke akkurat å hoppe i taket over, men den vil opplagt bedre seg når vi får inn gardiner og teppe.

Jeg tar det for gitt at det må til modifiseringer ut over det også, men litt av målet er nødvendigvis ikke å ha en renspikka kino, men et oppholdsrom/tv-stue også. Mao litt kompromissløsninger må vi akseptere, men vi kan gå langt i forhold til tilpasninger for både akustikk og bilde.

Fant forøvrig nettopp denne...hehe YouTube - Under Bed TV Lift Mechanism - Call 866.339.1945

Jeg heller faktisk mer og mer mot fast lerret og tv-lift som senker tv ned i kjeller...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd jeg drar frem her, beklager det.

Hvordan løsning valgte du? Jeg er i samme situasjon. Skal ha nedtrekkslerret som må komme i forkant av tv. Har vurdert alt fra å feste i taket, til å bygge inn i en hylle på vegg, men klarer ikke helt se for meg hva som vil ta seg bra ut.

Noen som kan si hvordan de har gjort det med lerret i forkant av tv, gjerne noen bilder også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik Vis post
    Gammel tråd jeg drar frem her, beklager det.
    Ingen problem for min del

Vi dropper TV, og satser på fast lerret rett på vegg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •