Ventilasjon i hjemmekino i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon i hjemmekino i kjeller

Hei!

Takk for ett flott forum - her var det mange tips for en nybegynner!

Jeg skal innrede det siste, uferdige rommet i kjelleren, og tanken er en hjemmekino (med sovesofa for gjesterom). Rommet blir ca. 2,4*3,3m stort. Bruken er inntil 3-4 personer som ser film og tv en kveld, og/eller overnatting av inntil 2 voksne og 2 barn (madrass). Varme = vannbåren i gulvet med romtermostat. Rommet er uten vinduer. Jeg regner med å sette inn en lettvegg med skyvedør til det nærmeste rommet, som både har vindu m/luftespalte og standard "uteveggventil". Øvrige vegger er betong, og tak er leca-plank.

For meg høres dette litt varmt ut, og jeg frykter for luftkvaliteten når man våkner opp om morgenen, eller når gutta har sett film/spilt data en hel dag...

Finnes det noen kjøreregler for å beregne hvor og om det er nødvendig med ventilasjon/ekstra tilluft? Huset for øvrig har balansert ventilasjon, men ikke i kjelleren. Jeg har kun tilgang på AVTREKKET i husets balanserte ventilasjon i det aktuelle rommet, altså ikke tilluft. Vil det avhjelpe varme / friskluft-"problemet" (hvis det blir noe problem) å koble på avtrekk, ved at avtrekk skaper bedre sirkulasjon av lufta?

Eller er det bare å bygge/innrede rommet ferdig, for dette kommer ikke til å bli noe problem?

Har sett at det finnes enkle vifter (monteres i ventilasjonsrør), eller kun bare enkle ventiler, som kan monteres i lettveggen mellom rommene innvendig - kanskje det holder for at luftgjennomstrømingen blir bra nok som tilluft? Det tilstøtende rommet er også oppvarmet, men er mer for gangareal å regne, og vil alltid ha god luft og temperatur.

Skal man skjele til "loven", må jeg ha ca. 50 m3/t (2 soveplasser i et rom på denne størrelsen) tilluft, og da 53-55 m3/t avtrekk. Det høres unødvendig mye ut til mitt skisserte bruk, eller? Hva sier dere - ekspertisen?

Gode råd mottas med takk!

Newcomer Vort3x sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen!

Jeg deler din bekymring om at dette vil bli både varmt og klamt!
    Bare stereo'n og tv'n (?) din vil varme godt i ett så lite rom, for ikke snakke om 3-4 personer i tillegg..

Om noen av veggene er yttervegger kan du vel bare borre gjennom en helt ordinær vegg-ventil? Dette skaper ett problem med lydgjennomgang, men som du sikkert har skjønt allerede er vi SVÆRT glad i problemer og søken på løsninger her på forumet!

En liten skisse eller bilder over kjeller'n vil nok få vann på mølla her! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Rommet blir liggende "midt i" huset, så ingen sidevegger har utsiden som nærmeste nabo Kun rommet på andre siden av skyvedøren ("kontor") som har tilgang på friskluft utenfra (se "a" som er standard ventil + ventil over vindu).

Vedlegg 73007

Jeg er ikke veldig bekymret for lyd (derav har jeg også "godtatt" skyvedørsløsningen). Kommer til å bruke litt gips, og isolere godt i tak - ja, kanskje til og med bruke lydfelle på avsuget på ventilasjonen, men er av typen som vil ha mulighetene, men ikke nødvendigvis alt tipp topp "a-class". Derfor jeg også lanserer muligheten for å sette inn ventiler/rister i lettveggen dere ser på tegningen - for å bedre tilluften fra rommet utenfor - hvis det hjelper noe...

Lettveggen med skyvedøren er ikke satt opp, og derfor ikke låst til akkurat der. Avstanden fra sittegruppen til lerrettet bestemmer dette, men ut fra diverse kalkulatorer jeg har brukt, har jeg funnet ut at lerrettet blir i underkant av 2 meter bredt, og derfor sitteavstand ca. 3 meter. Derav foreløpig plassering av lerret (rett loddrett strek), og så lettveggen bak denne. Dette gjør at vi får plass til kontor (-pult) på utsiden.

Prikkene på tegningene er bare jeg som har lekt med rundt plassering av spotter...

Jeg kobler meg på avtrekket på den balanserte ventilasjonen til resten av huset, så da har jeg i hvert fall sirkulasjon i luften. Det STORE spørsmålet er da tilluft. Vil avtrekket suge så mye friskluft inn fra kontoret at det er tilstrekkelig, selv om skyvedøren er igjen (luftespalte under denne selvsagt)? Eller bør jeg inn med ekstra ventiler/rister i lettveggen? Eller må jeg inn med en elektrisk vifte for å dytte luft fra kontoret inn i hjemmekinoen, for å være sikret levlige sove-, spille- og filmforhold?

Jeg tar gjerne innspill på alt rundt planene mine

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok være nærsom umulig å gi ett fasitsvar her. Det beste, men definitivt mest tidkrevende vil være å prøve seg litt forsiktig fram? Sette opp deleveggen og eventuelt ta hull i denne senere om det viser seg å bli dårlig luft i kinoen?
    Du har jo mulighet for å få inn friskluft ved å legge opp ny kanal helt bort til ytterveggen, men dette medfører jo en mindre pen kasse langs taket bort mot deleveggen.

Jeg ville hvertfall prøvd meg litt fram, selv om det helt sikkert er fristende å "bli helt ferdig" - mens man først holder på..

Mvh

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du planer om nedtrekkslerret forresten?
    Min spinkle erfaring med dem er at de er SVÆRT lite glad i "flytting av luft" , altså trekk eller lignende!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg må ha nedtrekk. Elektrisk sådan. Og det er selvsagt et godt poeng. Men blir det så mye "trekk" at det vil påvirke lerrettet da?

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janrob
    Ja, jeg må ha nedtrekk. Elektrisk sådan. Og det er selvsagt et godt poeng. Men blir det så mye "trekk" at det vil påvirke lerrettet da?
    I mitt tidligere oppsett med ett billig nedtrekkslerret, skulle det hvertfall utrolig lite til før duken bølget seg i takt med luften!

Jeg bare tenkte på at lerretet ditt blir hengende RETT foran skyvedøren (med luftespalte) og de eventuelle ristene/ventilene i lettveggen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •