Beste sted for høyttalere i et 7.1 /11.1 oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste sted for høyttalere i et 7.1 /11.1 oppsett?

Hei, jeg har lenge hatt et 5.1 oppsett i dette rommet, og det har fungert helt greit. Har nå investert i en Yamaha Z11 og kommer til å ende opp med et 11.2 oppsett litt etter litt.

Pga dette søker jeg litt råd til hvor de forskjellige høyttalerene bør henge i mitt rom. Rommet er slik jeg forstår langt i fra ideelt med tanke på akustikk osv, da det er svært høyt under taket. Men jeg har svært lite kunnskap på dette området, så kanskje jeg har feil også

Har fått hjelp av min bror til å tegne rommet, legger med noen bilder her, samt bilder fra hvordan rommet er i "virkeligheten":-D

Først en 2D tegning, målene er fra innervegg til innervegg:

Overblikk i 3D:

For å få inntrykk av hvor høyt taket er:

Det er 45 graders vinkel på taket om noen skulle lure på det. I taket er det gipsplater, på veggene er det sponplater. Jeg har black-uout gardiner forran vinduene, så disse demper en del, men utenom disse har jeg bare et stort gulvteppe mellom første rad og lerret som har noe dempe effekt.
    Veggen i front har høyde på 2,40, veggen bak har høyde på 1,15.

Legger med noen bilder jeg har tatt av rommet også dersom det kan være til hjelp.

Front:

Vegg med dør:

Har lurt litt på å henge opp Klipsch RS-62 på en av sidene av døra. Det er i dag 42 Cm mellom dørkamp og hyllene på høyreside av dør. Hyllene kan selvfølgelig flyttes på, men en plass må de stå også.

Overbygget her er en platform for inngang til et annet rom på loftet (har ikke innredet dette for jeg ønsker ikke å ha en trapp midt i kinoen min. Det er altså bare en platform samt belysning, den er kledd med gips.

Stolene nedfellt samt vindu før jeg hang opp gardiner:

Som dere ser er det mulighet for å henge en høyttaler mellom de to vinduene, det er 17 cm mellom glassa.

Det jeg lurer på og trenger hjelp til er med andre ord, hvor skal jeg henge opp høyttalere, og hvilke høyttalere bør jeg henge hvor?
    Evt. enkle måter og dempe på og hvor jeg bør gjøre dette.

Frontrekka består av Klipsch RF-83 og Klipsch RC-64, går ut i fra denne blir stående ganske så likt som den står i dag.
    Bak har jeg i dag Klipsch RS-62.
    Jeg har bestilt inn RS-42 som jeg hadde tenkt å ha bak eller som sidehøyttalere, alt etter hva som er lurest.

Jeg har også noen litt eldre RS-35 som jeg tenkte å benytte som presence framme eller bak. Med tiden kjøper jeg nok et par til med RS-42 for å ha 11 kanaler, men jeg tror jeg venter litt med dette pga tom lommebok etter innkjøpet av ny receiver.

Håper noen kan/vil hjelpe 8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Få en meter mere høyde på surround høytalerene

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke akkurat plass til breddehøytalere der, så må vel bli 9.2

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt, takk for svar.

det er litt gamle bilder de jeg har tatt av kinoen, så bakhøyttalerene henger litt høyere i dag, og lengre bak (står plassert midt mellom 3 seteren og 4 seteren).

Men vil det lønne seg å ha RS-62 lengre framme, altså på en av sidene til døren? Eller bør disse stå like langt bak som jeg har dem i dag?

Og hvor mye har det å si dersom de ikke står helt på linje over hverandre? Med tanke på at det ikke er så mange muligheter jeg har til å feste HT der hvor jeg har vinduer.

Og jeg tenker også 9.2 i førsteomgang, som nevnt er det bestilt inn et nytt par av RS-42 for å få 9.2, jeg oppgraderer nok ikke til 11.2 før jeg bygger nytt hus. Men venter for tiden på at fylkesmannen skal få fingen ut å godkjenne tomta :-D får klare meg her enn så lenge!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround skal helst henge bak sweetspot.

Stativer er da mulig og bruke til surroundhøytaler

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •