TimberRidge's hjemmekinodrøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TimberRidge's hjemmekinodrøm

Jeg har alltid vært filminteressert og sluker det meste jeg kommer over av film. Av ulike årsaker, for det meste økonomiske prioriteringer, har jeg ikke hatt anledning til å anskaffe skikkelig utstyr for virkelig å kunne nyte hobbyen min. Etter å ha sett hva andre har fått til, har jeg drømt om egen kino de siste 10-15 årene. Det blir liksom ikke det samme å se film hjemme på 32" TV eller PC-skjermen. Barna er nå snart voksne og vi har nylig kjøpt oss et gammelt hus. Tiden er nå inne til å realisere drømmen.

Jeg planegger å bygge en dedikert kino med projektor og skikkelig lydanlegg. Dette skal plasseres i et påbygg til kjelleren, hvor jeg vil få et rom på ca. L=6,5m x B=4,5m x H=2,4m til disposisjon. Dersom planene om tilbygg skjærer seg (har fått avslag på byggesøknad på første utkast), vil jeg rekvirere og innrede et areal på ca. L=4,5m x B=3,5m x H=2,1m i eksisterende råkjeller. Dette skal bygges etter alle kunstens regler innenfor de gjeldende økonomiske rammer.

Jeg regner med å starte på byggeprosjektet til våren 2011 og håper å være ferdig i løpet av høsten samme år (sannsynlig dersom det aller meste er planlagt i detalj før byggestart?). Endelig budsjett er ikke satt opp enda, men jeg regner med å bruke ca. 300k på bygging/innredning av rommet og ca. 200k på lyd og bilde. Jeg har holdt på noen måneder med å lese meg opp med kunnskap og inspirasjon til gjennomføring av prosjektet, for det meste gjennom forum som dette og også magasiner som omhandler hjemmekino. Jeg regner med å måtte spørre en del om råd og tips og håper på gode svar fra brukerne av AV-forum.

Rent estetisk foretrekker jeg en minimalistisk linje, noe som betyr at jeg ikke ønsker unødvendige distraksjoner i rommet. Jeg tenker derfor å bygge en falsk vegg med akustisk transparent lerret som skjuler frontrekken med høyttalere og eventuelt også elektronikken til kinoen. De øvrige høyttalerne vil fortrinnsvis være smale vegghengte eller innbyggingshøyttalere der dette lar seg gjøre.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig utstyrsliste som inkluderer ny HTPC, 3D-ready projector, akustisk transparent lerret og 9.3 lydsystem:

BILDE:
    HTPC: Diverse komponenter ca. 10000 kr
    Projektor: 54999 SONY VPL-VW90 54999 kr
    Ramme: DreamScreen V4 ProCurve HD 16:9 300cm 8999 kr
    Lerret: DreamScreen Acoustic ultraHD V3 16:9 300cm 6499 kr

LYD:
    Receiver: DENON AVR-4311 16998 kr
    Front: B&W CM9 19998 kr
    Senter: B&W Center 2 8498 kr
    Side: B&W DS3 6996 kr
    Bak: B&W DS3 6996 kr
    Høyde H: B&W CCM80 3698 kr
    Høyde V: B&W CCM80 3698 kr
    Sub Front: B&W ASW 10CM 9998 kr
    Sub Side: B&W ASW 10CM 9998 kr
    Sub Bak: B&W ASW 10CM 9998 kr

Dette oppsettet kommer på ca. 180000, som levner rundt 20000 til kabler etc.

Kom gjerne med kommentarer på komponentlisten. Den vil ganske sikkert bli endret på under byggeprosessen etterhvert som jeg skaffer meg erfaring på området. Jeg ønsker spesielt kommentarer på om jeg gjør riktige valg/vurderinger av mitt behov og om komponentene passer godt sammen eller om jeg heller bør vurdere andre løsninger.

Bygging/innredning av rommet har jeg anslått til ca. 300k, hvor det meste av arbeidet vil bli gjort ved egeninnsats/dugnad. Totalbudsjettet er på ca. 500k, men jeg får se om dette må justeres underveis.

Som seteløsning tenker jeg meg foreløpig følgende:
    DreamScreen CineSeat ProMotor tre-seter i skinn 18000
    DreamScreen CineSeat ProMotor tre-seter i skinn 18000

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott plan mtp utstyr her.
    Siden du skal ha et dedikert rom, tror jeg at jeg ville sett meg litt mer om etter høyttalere som er heftigere en B&W cm9. Siden du skal ha akustisk lerret, så har du mange valg.

Med så mange kanaler drevet av en 4311, så må nok en effektforsterker også inn.

Dette blir spennende å følge med på, lykke til.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Denonbuster. Takk for svar.

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Veldig flott plan mtp utstyr her.
    Siden du skal ha et dedikert rom, tror jeg at jeg ville sett meg litt mer om etter høyttalere som er heftigere en B&W cm9. Siden du skal ha akustisk lerret, så har du mange valg.

Med så mange kanaler drevet av en 4311, så må nok en effektforsterker også inn.
    Jeg trodde faktisk CM9 var heftige høyttalere jeg. Spesielt med tanke på at jeg har planlagt 3 subber for å virkelig kunne gi trøkk i bassen. Andre hjemmekinoer jeg har besøkt har hatt mindre høyttalere enn disse og jeg ble likevel godt imponert. Med tanke på heftigere høyttalere og ekstra effektforsterker, vil vel budsjettet mitt sprenges ganske kraftig? Har du noe forslag til endringer av oppsettet? Jeg har som sagt ikke noe særlig erfaring med dette.

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Hei Denonbuster. Takk for svar.

Jeg trodde faktisk CM9 var heftige høyttalere jeg. Spesielt med tanke på at jeg har planlagt 3 subber for å virkelig kunne gi trøkk i bassen. Andre hjemmekinoer jeg har besøkt har hatt mindre høyttalere enn disse og jeg ble likevel godt imponert. Med tanke på heftigere høyttalere og ekstra effektforsterker, vil vel budsjettet mitt sprenges ganske kraftig? Har du noe forslag til endringer av oppsettet? Jeg har som sagt ikke noe særlig erfaring med dette.
    "Heftigere" betyr ikke nødvendigvis dyrere, kan hende han tenkte på høyttalere som gir et bedre trykk til hjemmekino? Klipsch f. eks er det mange som bruker i kinoen, det må ikke være dyrere og de drives også ofte bedre enn f. eks B&W på en mindre forsterker

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av House
    "Heftigere" betyr ikke nødvendigvis dyrere, kan hende han tenkte på høyttalere som gir et bedre trykk til hjemmekino? Klipsch f. eks er det mange som bruker i kinoen, det må ikke være dyrere og de drives også ofte bedre enn f. eks B&W på en mindre forsterker
    Skjønner. Jeg har foreløpig ikke undersøkt markedet så godt. Foreløpig har jeg kun hørt på noen få tilfeldige oppsett hos HiFi-Klubben i Bergen og CM9 falt godt i smak for meg. Før jeg bestemmer meg vil jeg selvfølgelig høre på flere høyttaleroppsett.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da utseende ikke er viktig, står du friere til å velge. Jeg ville jeg ha lagt vekt på noe som har høy følsomhet og god spredning.
    Skal du ha skikkelig trøkk i bunn, ville jeg valgt sub fra SVS, Epik eller Elemental Designs.
    Det finnes selvsagt flere merker også, men disse er brukt av veldig mange.
    I en "ekte" hjemmekino så må det jo være trøkk til under 20 hz

Det finnes en hel del effektforsterkere på markedet. Du trenger ikke effekt til surr. og surr back, heller ikke til bredde eller høyde kanaler.
    Til de 3 i front ville jeg ha hatt en effekt forsterker. Det finnes flere på markedet som er 3 kanals.
    eks Emotiva og Electrocompaniet.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godkjennelse fra kommunen - sette i gang med planlegging

Da kom endelig gladmeldingen. Tilbygget til kjelleren er godkjent av kommunen. Det er vel da bare til å sette i geng med å hente inn priser på graving/sprenging og eventuelt muring av tilbygget. Kanskje jeg tar muringen selv, det får prisen til fagfolkene avgjøre.

På tide å sette i gang med detaljplanlegging av utformingen til rommet. Blir vel til å måtte lære seg SketchUp.

Newcomer Vort3x sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble nesten kvalm av misunnelse av å lese utstyrslisten og planene dine! :-D
    Dette blir nok en tråd som skal abboneres på!
    Angående SketchUp, så ligger det en masse gode tutorials på YouTube.

Gratulerer med igangsettelse og realisering av drømmen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempespennende prosjekt! Skal følge med på denne :-)

B

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow Helomvending

Da er det på tide med en statusoppdatering på kinoprosjektet mitt. Jeg har blitt forsinket et år pga. andre prosjekter og en ryggskade :cry:. Tilbygget til huset blir det ikke noe av, fordi byggekostnadene skjøt i været da jeg ikke lenger klarer å gjøre grave- og støpejobben selv. En drøy million for å kun utvide kjeller-arealet er uaktuelt! :shock:

Den nye planen er å skvise inn en (mindre) kino i eksisterende kjeller. I dag blir kjelleren litt fuktig på våren og høsten, så først skal det dreneres rundt huset og grunnmuren isoleres fra utsiden. Entreprenør starter i neste uke med dreneringen og jeg har så smått begynt å planlegge hvordan jeg kan få utnyttet det begrensede arealet best mulig.

Utgangspunktet er en helt tom råkjeller med 75 cm tykk grunnmur av gråstein og betong. Her skal følgende fasiliteter få plass: Kino (bygges som rom i rom), Teknisk rom til Kino, Kontor, Vaskerom, Bod, Gang.

Før jeg setter i gang har jeg tenkt å fjærne himlingen i bjelkelaget. Denne består av planker som holder oppe et lag med sand, som har blitt kraftig redusert i løpet av de siste 90 år. Bjelkelaget har jeg tenkt å isolere med 25 cm Rockwool og så gipse eller plate taket.

Følgende forhold skaper utfordringer i forhold til planlegging av romløsning:
    1. Takhøyde i dag er ca. 220 cm. Med en rom i rom løsning vil takhøyden krympe betraktelig, kanskje under 2m. Jeg planlegger derfor å pigge opp gulvet i alle fall der kinoen skal stå, isolere og støpe over, evt. med varmekabler, slik at takhøyden i alle fall ikke blir lavere enn 210cm i det ferdige kinorommet.
    2. Vannledningen kommer inn gjennom grunnmuren akkurat der jeg har tenkt å plassere kinoen. Forgreningen til resten av huset er i andre enden av huset. Her har jeg valget mellom å legge denne i taket over kinoen (slik den går i dag), eller i gulvet under. Siden jeg likevel regner med å pigge opp gulvet, regner jeg med at jeg legger den i gulvet. Alle vannrør i huset skal skiftes til rør i rør løsning om ikke så lenge.
    3. Strømmen i huset kommer via luftstrekk inn til loftet. Den går så ned til sikringskap i andre etasje, videre ned til kjelleren og fordeles derfra opp i hele huset (sikkert en god løsning den gang huset ble elektrifisert). Fordelingsboksen i kjelleren er selvfølgelig plassert akkurat der jeg tror kinoen må plasseres. Denne må da sikkert flyttes.
    4. Tre 15x15cm bærestolper står langs midten av huset. Disse holder drageren som bærer gulvet i første etasje. Disse kan ikke flyttes uten omfattende endringer i bærende konstruksjoner = uaktuellt.
    5. Pipen kan selvfølgelig ikke flyttes. Den havner i det fremtidige vaskerommet, selvfølgelig med sotluken på feil side i forhold til planlagt innredning. Det er mulig at jeg flytter luken til baksiden av pipen ved en senere anledning.
    6. En 100x80cm "murkloss" omslutter i dag en oljebrenner. Brenneren skal fjernes og jeg vurderer å støpe igjen luftsjakten i toppen av klossen og bruke denne til oppbevaring eller som skap for teknisk utstyr til kinoen. Aller helst skulle hele klossen vært fjernet, for den setter store begrensninger på hvor stor kinoen kan bli. Problemet er at den bærer peisen i stuen i første etasje og denne veier sikkert et tonn.
    Foreløpig ser planen noenlude ut som følger: (Jeg har nettopp startet med å lære meg SketchUp, så tegningene er av heller dårlig teknisk kvalitet. 3 dimensjoner er uaktuelt med dagens ferdigheter). Det som er markert med rødt er pipen, "murklossen" og stolpene. Altså alt som ikke kan flyttes på.
    -kjeller2-jpg
    I hjørnet mot nordvest kommer vaskerommet. Her befinner etasjens eneste sluk seg. Varmtvannstanken står her. Vannrørene til resten av huset stiger opp herfra. Utløpsrørene kommer også ned denne veien. Derfor er det mest hensiktsmessig med våtrom her. Arealet er uansett for lite til kino.

Mot nordøst lager jeg en liten bod og en dessverre nødvendig gang.

I sørvest havner kontoret, med inngang til teknisk rom for kinoen.

Sist, men viktigst, vil kinoen havne i det sørøstre hjørnet av kjelleren. På grunn av de tidligere nevnte begrensningene, er det her jeg får laget den største mulige firkanten til kinorom.

Kinoen blir relativt liten (ca. 12 m2)og jeg ser for meg at det ikke blir plass til mer enn 3 permanente sitteplasser her. Jeg sniker inn en alkove i teknisk rom for plassering av projektor, slik at kastelengden for denne blir lengst mulig.

Jeg ønsker å ha et 2.35:1 lerret på ca. 235x100cm, bildestørrelse i 16:9 blir da ca. 178x100cm. Jeg har forstått det slik at projektor vanligvis må plasseres minst 1,5 ganger lerretsbredde fra lerretet, hvis det ikke benyttes anamorfisk linse (vær snill og rett meg hvis jeg tar feil).

Projektorlinsen kommer ca. 388cm fra lerretet. Er dette passende eller bør/kan jeg plassere projektoren nærmere og dermed slippe å lage alkoven?

Jeg setter stor pris på innspill angående planløsning.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggtykkelse rom i rom

Det er en ting jeg lurer på ifm. bygging av rom i rom. Jeg har planlagt reisverket med 2x6" i både vegger og tak. For å hente inn verdifulle centimeter, lurer jeg på følgende: Er det viktig at alle veggene har samme tykkelse for at lyddempingen skal bli god? :?:

Jeg tenker at veggene som vender mot de 75 cm tykke grunnmursveggene ikke nødvendigvis trenger like mye demping som de som vender mot innsiden av huset. Det samme gjelder veggen som vender mot teknisk rom. Der og i kontoret vil ingen være når jeg ser på film.

Hvis jeg kan klare meg med 2x2" eller 2x4" til disse veggene henter jeg 10 eller 5 cm og alle monner drar.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende og følge med på. Underholdning på høyeste nivå dette med å lese byggetråder på Avforum
    En ting jeg tenkte på angående planløsningen din; du skal ha teknisk rom til kinoen innenfor kontoret ditt. Vil du ha noe tilgang til dette rommet fra kinoen? Hvis du da må inn på teknisk rom når du bruker kinoen så vil det bli litt av en vei får å komme til rommet gjennom alle dørene?

Ellers pøs på med bilder, det er det som gjøre det morsomt å lese og ikke minst og lære

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Det er en ting jeg lurer på ifm. bygging av rom i rom. Jeg har planlagt reisverket med 2x6" i både vegger og tak. For å hente inn verdifulle centimeter, lurer jeg på følgende: Er det viktig at alle veggene har samme tykkelse for at lyddempingen skal bli god? :?:

Jeg tenker at veggene som vender mot de 75 cm tykke grunnmursveggene ikke nødvendigvis trenger like mye demping som de som vender mot innsiden av huset. Det samme gjelder veggen som vender mot teknisk rom. Der og i kontoret vil ingen være når jeg ser på film.

Hvis jeg kan klare meg med 2x2" eller 2x4" til disse veggene henter jeg 10 eller 5 cm og alle monner drar.

Jeg har laget kinoen min i et rom som har betong vegger og tak rundt hele, jeg har bare brukt 2*2 og dobbel gips, det holder lenge! hører svært lite opp i resten av huset

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    En ting jeg tenkte på angående planløsningen din; du skal ha teknisk rom til kinoen innenfor kontoret ditt. Vil du ha noe tilgang til dette rommet fra kinoen? Hvis du da må inn på teknisk rom når du bruker kinoen så vil det bli litt av en vei får å komme til rommet gjennom alle dørene?
    Spiller liten rolle om veien er lang, hvis man aldri tar turen... :-D Så snart anlegget er kalibrert, blir det lite vandring mellom kino og teknisk. Alt skal forhåpentligvis kunne styres fra fjernkontroll/nettbrett/etc.

Jeg vurderer også nødvendigheten av å ha et eget teknisk rom adskilt fra kontoret i det hele tatt. Den veggen kan vel like godt fjernes. Det blir jo bare en eller annen rack-løsning og et koblingspanel som skal ha plass der likevel.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Jeg har laget kinoen min i et rom som har betong vegger og tak rundt hele, jeg har bare brukt 2*2 og dobbel gips, det holder lenge! hører svært lite opp i resten av huset
    Det høres lovende ut. Jeg vil forsøke å gjøre arealet størst mulig, men samtidig redusere støyen til et minimalt nivå.

For å være helt ærlig, er jeg ikke så veldig bekymret for om litt lyd "lekker" opp i stuen, så lenge det ikke er snakk om øredøvende mengder. Jeg er såpass egoistisk:twisted: at jeg bekymrer meg mer for å bli plaget i kinoen av lyder utenfra. Jeg vil nødig få ødelagt stemningen i stille partier av en god film, av latterutbrudd fra konas syklubb på fredagskvelden.:grin:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt mer på mulige løsninger for rommet. Kanskje det er en idè å gå for inwall-høyttalere, siden rommet blir såpass lite? Jeg har aldri hørt hvordan inwall lyder i en kino. Blir det mulig å få god lyd (med WOW-effekt) hvis jeg kan strekke budsjettet for høyttalere opp til nærmere 90-100k? Jeg ser for meg et 7.2-oppsett.

Det er mulig at jeg bruker "vanlige" subwoofere og lar resten være inwall. Lerretet blir da av den lydtransparente sorten. Kan dette henges på veggen rett foran inwall-høyttalere, eller må jeg ha mellomrom?

Bør jeg bygge enda en vegg innenfor rom-i-rom, eller kan jeg sette høyttalerne rett inn i veggen?

Dårlig prøvetegning i SketchUp med fronthøyttalere i ny vegg og surround inne i rom-i-rom veggen:
    -kjeller4-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg ville hatt litt mellomrom mellom høyttalerne og lerretet, kan vel fort bli litt vibrasjoner i lerretet ved høy lyd, hvis lerretet ikke er ultrastramt!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ek87
    Tror nok jeg ville hatt litt mellomrom mellom høyttalerne og lerretet, kan vel fort bli litt vibrasjoner i lerretet ved høy lyd, hvis lerretet ikke er ultrastramt!
    Hvor stor avstand trenger jeg da? Holder det med 20 cm? Kan jeg bygge en falsk vegg 20 cm fra høyttalerne, med f.eks. rammer kledd med høyttalerstoff rundt det lydtransparente lerretet?

-kjeller5-jpg

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Entreprenør i gang

I ettermiddag kom endelig entreprenøren. Han rev en gammel falleferdig carport og rigget seg til med gravemaskin og utstyr. I morgen kommer han tilbake og starter med drensgrøften rundt huset. 2-3 uker regner han med å bruke på jobben. Nå skal den 91 år gamle kjelleren endelig bli fuktfri...

Gleder meg som en unge til kjelleren blir klar til å innredes!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •