TimberRidge's hjemmekinodrøm - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Havari igjen

Så skar det seg helt for hele prosjektet. :-( Da gravemaskinen var kommet i gang, fant vi ut at grunnmuren på huset er laget av "småstein" som er stablet opp og støtter hverandre. På innsiden og over bakken ute er det pusset fint, så dette kom som et sjokk.

Det blir meget vanskelig å få til en god drenering og mest sannsynlig må hele grunnmuren rehabiliteres og støttes/støpes på nytt bit for bit. Kostnaden for dette mer enn tredobler totalbeløpet og da velger vi heller å skrinlegge hele planen for kjelleren. Ikke rart at tidligere eier ikke hadde tatt kjelleren i bruk til noe fornuftig... :?

-kjeller6-jpg

Siste mulighet nå, er at vi øker størrelsen på og fremskynder byggingen av den planlagte garasjen. Jeg håper at kommunen godtar en garasje på 50-70 m2.
    De naboene som har garasje i området har bare små enkle garasjer.

Jeg starter forhåpentligvis opp igjen denne byggeloggen, dersom vi får de nødvendige tillatelsene fra kommunen. Nå vil jeg bare legge meg ned for å gråte! :cry:

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var skikkelig kjipt! Føler med deg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utrolig kjedelig! Fryktelig irriterende å ikke vite slike ting når man kjøper.
    Forhåpentligvis kan ting ordne seg dersom garasjeplanene går i orden.

"Krysser fingrene".

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bildet så ikke bra ut, utrolig synd at "muren" var så simpel. Det var vel penger det stod på, for meilslet stein var også dyrt for 91 år siden!
    Håper virkelig at du får til en grei garasjeløsning. Nå har du i hvertfall god grunn til å søke om størrelsen du ønsker siden kjelleren din er "ubrukelig". Det vil kanskje hjelpe deg til å få et positivt svar...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planlegging av garasje

Etter å ha tørket mine bitre tårer, har jeg bestemt meg for å ikke la motgangen knekke meg! :smile:

Jeg har i helgen lest alt jeg har kommet over om garasje-løsninger og regler for byggesøknader. Jeg vil nå be entreprenøren, som likevel er engasjert, til å grave ut og tilrettelegge nedre del av tomten for garasjebygging. Garasje skulle vi uansett bygge om et par år, men nå blir den dobbelt så stor.

Så snart byggesøknaden er godkjent (krysse fingre og tær) regner jeg med at jeg kjøper en ferdig montert, standard garasje-løsning, som jeg senere vil innrede selv.

Ideelt sett, ønsker jeg meg en garasje på 5,6m x 12m, med disponibelt rom i bakkant. Da får jeg plass til et ferdig isolert kinorom på ca. 4,5m x 6m, tett opptil den opprinnelige planen.

Jeg frykter dog at det kan bli et problem å få godkjent en så stor garasje bare 2m fra tomtegrensen (3m til naboens garasje), selv om naboen er veldig positiv til planen. I så fall blir garasjen på maks ca. 5m x 10m, noe som gir et kinorom på rundt størrelsen til den reviderte planen for kjelleren. :neutral:

Baksiden av garasjen kommer ca. 6m fra naboens inngangsparti. Vil det ha stor positiv innvirking på demping av bass i forhold til naboen, hvis jeg bygger bakveggen i leca/betong og resten av bygningen i isolert trevirke? Ser uansett for meg å bruke 30-40 cm isolasjon og rom-i-rom løsning for å dempe mest mulig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Baksiden av garasjen kommer ca. 6m fra naboens inngangsparti. Vil det ha stor positiv innvirking på demping av bass i forhold til naboen, hvis jeg bygger bakveggen i leca/betong og resten av bygningen i isolert trevirke? Ser uansett for meg å bruke 30-40 cm isolasjon og rom-i-rom løsning for å dempe mest mulig.
    Hvis du bare bygger EN vegg i leca, vil det IKKE ha noe særlig å si for demping av de frekvenser som kan virke forstyrrende. Det er nemlig bassen du eventuelt vil få problemer med. 30-40cm isolasjon og rom-i-rom vil bli kjempebra for alt over mellombass. Men for å stoppe sub-lyder må du nok støpe en liten "bunker" i betong, alle vegger pluss golv og tak. I tillegg må det bygges rom-i-rom. Leca demper en del dårligere enn betong på grunn av den lavere egenvekta.

Skal du stoppe ALT av lyd blir det altså fort dyrt, med overnevnte betongvegger. Hvis du kan forskale selv blir det jo rimeligere, men betongen koster jo uansett.

Jeg ville enkelt og greit bare ha støpt en ringmur og bygget resten i tre og satset på en god rom-i-rom konstruksjon. Så ville jeg ha brukt tre lag gips pluss eventuelt ett lag ferdigplater av MDF eller huntonitt. Med så tykke vegger som du har tenkt vil mesteparten av lyden bli stoppet i veggene. Bortsett fra den dypeste bassen, da...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt med grunnmuren din! Føler med deg. Men om du greier å få ein såpass stor garasje som du planleggjer, må jo det vera ein drøm

Såvidt eg har forstått er eit tett rom i rom einaste løysinga, dersom ein skal dempa lyden ut. Når det er sagt har eg sjølv mellom 5 og 10m til nabohus på begge sider. Dårleg isolert hus frå 1950. Eg spelar musikk så høgt at eg er sikker på det tar livet av småfugl i mils omkrets. Men merkar det kun når ein går rett forbi stovevinduet og eine hushjørna ut mot gata.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hvis du bare bygger EN vegg i leca, vil det IKKE ha noe særlig å si for demping av de frekvenser som kan virke forstyrrende. Det er nemlig bassen du eventuelt vil få problemer med. 30-40cm isolasjon og rom-i-rom vil bli kjempebra for alt over mellombass. Men for å stoppe sub-lyder må du nok støpe en liten "bunker" i betong, alle vegger pluss golv og tak. I tillegg må det bygges rom-i-rom. Leca demper en del dårligere enn betong på grunn av den lavere egenvekta.
    Det var akkurat det jeg fryktet. Jeg får heller innfinne meg med å ikke dra på for fullt på senkveld og nattestid. :-D

Jeg ville enkelt og greit bare ha støpt en ringmur og bygget resten i tre og satset på en god rom-i-rom konstruksjon. Så ville jeg ha brukt tre lag gips pluss eventuelt ett lag ferdigplater av MDF eller huntonitt. Med så tykke vegger som du har tenkt vil mesteparten av lyden bli stoppet i veggene. Bortsett fra den dypeste bassen, da...
    Nesten det samme som jeg så for meg selv. Jeg hadde dog tenkt å nøye meg med to lag gips og ett med MDF. Har det noe for seg å lage flytende gulv i forhold til støydemping ut av bygningen?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Kjipt med grunnmuren din! Føler med deg. Men om du greier å få ein såpass stor garasje som du planleggjer, må jo det vera ein drøm
    Jeg håper på det beste! Vi får se hva kommunen svarer.:|

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Såvidt eg har forstått er eit tett rom i rom einaste løysinga, dersom ein skal dempa lyden ut. Når det er sagt har eg sjølv mellom 5 og 10m til nabohus på begge sider. Dårleg isolert hus frå 1950. Eg spelar musikk så høgt at eg er sikker på det tar livet av småfugl i mils omkrets. Men merkar det kun når ein går rett forbi stovevinduet og eine hushjørna ut mot gata.
    Jeg håper det blir tilstrekkelig med "vanlig" støydemping her også. På dagtid regner jeg med at det ikke skal være noe problem. Da er det uansett mye bakgrunnsstøy og folk tolererer gjerne mer bråk i nabolaget. Det er når andre skal sove (og ikke jeg), at det er viktig med god demping. Jeg ønsker ikke å måtte vri den store knappen for langt moturs. :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe for seg å lage flytende gulv i forhold til støydemping ut av bygningen?
    Nei, siden du bygger i egen garasje vil jeg ikke tro det har så stor effekt. Hvis du derimot hadde bygd kinoen inne i for eks kjelleren i huset ville det hatt noe for seg, da bassen vandrer i konstruksjonen. Flytende gulv lagt oppå en plate av betong ,som er mekanisk adskilt fra resten av huset, stopper mye av vibrasjoner forårsaket av bass, og andre i huset kan ha det levelig mens du har et høyt volum i kinoen.

Hos deg er det antakelig viktigere å dempe veggene og taket, da dette blir de svakeste punktene mtp lyddemping ut av bygget. Ser du hadde tenkt 2 lag gips med ferdigplater utenpå. Bruk gjerne minst to lag gips i taket også, og bruk en skikkelig lyddør inn til kinoen. Green Glue eller tilsvarende mellom platelagene er også bra for å hindre lydlekkasje ut. Rommet bør også fuges tett, og eventuell ventilasjon bør lyddempes godt.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, siden du bygger i egen garasje vil jeg ikke tro det har så stor effekt.
    OK. Da glemmer jeg det...

Hos deg er det antakelig viktigere å dempe veggene og taket, da dette blir de svakeste punktene mtp lyddemping ut av bygget. Ser du hadde tenkt 2 lag gips med ferdigplater utenpå. Bruk gjerne minst to lag gips i taket også, og bruk en skikkelig lyddør inn til kinoen. Green Glue eller tilsvarende mellom platelagene er også bra for å hindre lydlekkasje ut. Rommet bør også fuges tett, og eventuell ventilasjon bør lyddempes godt.
    Veggene hadde jeg tenkt meg som følger, ytterst til innerst: Kledning, vindtetting, reisverk av 48x98 med isolasjon mellom stendere, 3 cm luft, reisverk av 48x198 med isolasjon mellom stendere, fuktsperre. 2 lag gips, 1 lag mdf.

Jeg har fått litt interresse for in-wall høyttalere. Hvis jeg går for dette, tenkte jeg å bygge enda en vegg innenfor rom-i-rom veggen av 48x98. Da kan jeg legge kabler etc. i denne veggen og dermed slippe å punktere rom-i-rom-veggen så mange steder.

Jeg har tenkt å bruke to lag gips i taket også. Taket vil mest sannsynlig bli laget av 48x198 med isolasjon mellom bjelkene. Dette vil hvile på veggene i rom-i-rom konstruksjonen. I tillegg vil krypeloftet i garasjen bli kledd med sponplater og isolert både over og under.

Ventilasjon tenkte jeg å legge over krypeloftet med inn- og utsug i andre enden av garasjen, eventuelt med lydfeller.

Høres dette fornuftig ut?

Dette er foreløpig bare ville tanker, som jeg håper å samle til en fungerende plan om ikke så alt for lenge. Jeg har mange spørsmål. En del har jeg funnet svar på ved å lese andre byggelogger på AVforum, men jeg regner med å måtte spørre mye underveis.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggene hadde jeg tenkt meg som følger, ytterst til innerst: Kledning, vindtetting, reisverk av 48x98 med isolasjon mellom stendere, 3 cm luft, reisverk av 48x198 med isolasjon mellom stendere, fuktsperre. 2 lag gips, 1 lag mdf.

Jeg har fått litt interresse for in-wall høyttalere. Hvis jeg går for dette, tenkte jeg å bygge enda en vegg innenfor rom-i-rom veggen av 48x98. Da kan jeg legge kabler etc. i denne veggen og dermed slippe å punktere rom-i-rom-veggen så mange steder.

Jeg har tenkt å bruke to lag gips i taket også. Taket vil mest sannsynlig bli laget av 48x198 med isolasjon mellom bjelkene. Dette vil hvile på veggene i rom-i-rom konstruksjonen. I tillegg vil krypeloftet i garasjen bli kledd med sponplater og isolert både over og under.

Ventilasjon tenkte jeg å legge over krypeloftet med inn- og utsug i andre enden av garasjen, eventuelt med lydfeller.

Høres dette fornuftig ut?
    Dette ser veldig bra ut! Ser at ytterveggen skal ha firetoms stenderverk, mens du velger åttetoms innenfor til rom i rom. Har muligens ikke noe å si, men du kunne jo også hatt den tykkeste veggen ytterst, så firetoms til rom i rom. Er det en grunn til at du velger den tykkeste innerst? Uansett blir dette veldig bra, og de tykke veggene vil ta mesteparten av lyden innenfra og utenfra i tillegg til å isolere bra!

Går du for inwall i en tredje vegg ville jeg ha gipset minst to lag BAK høyttalerne i tillegg til innerveggene, siden det ellers ikke vil være annet enn isolasjon helt ut.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en grunn til at du velger den tykkeste innerst?
    Ikke noen annen grunn enn at jeg tenkte å kjøpe en ferdig-garasjeløsning og der kan jeg i utgangspunktet ikke velge tykkelse på stenderverket. Ser nå at de fleste garasjeleverandører kun bruker 36x98, i stedet for 48x98, så det blir vel gjerne det da i den yttersete veggen.

Jeg vurderer også muligheten for å tegne og bygge garasjen helt fra bunnen av, med mer solide materialer enn slike byggesett benytter. Når jeg har fått noen flere tilbud fra garasjeleverandører, får jeg finne frem kalkulatoren og se hva som vil svare seg.

Går du for inwall i en tredje vegg ville jeg ha gipset minst to lag BAK høyttalerne i tillegg til innerveggene, siden det ellers ikke vil være annet enn isolasjon helt ut.
    Kanskje jeg skrev det litt dårlig, men den siste veggen, som høyttalerne eventuelt skal felles inn i, bygges innenfor dobbel-gips. Den siste veggen tenkte jeg kun å kle med et lag gips og eventuelt et lag mdf.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen annen grunn enn at jeg tenkte å kjøpe en ferdig-garasjeløsning og der kan jeg i utgangspunktet ikke velge tykkelse på stenderverket. Ser nå at de fleste garasjeleverandører kun bruker 36x98, i stedet for 48x98, så det blir vel gjerne det da i den yttersete veggen.
    Selvfølgelig, fikk ikke det med meg. Tviler vel på at ferdiggarasjer blir levert med åttetoms vegger...8)

Jeg vurderer også muligheten for å tegne og bygge garasjen helt fra bunnen av, med mer solide materialer enn slike byggesett benytter. Når jeg har fått noen flere tilbud fra garasjeleverandører, får jeg finne frem kalkulatoren og se hva som vil svare seg.
    Det var det vi gjorde. Jeg hadde nemlig over hundre grantrær som måtte ned på tomta da vi skulle bygge, og ca halvparten sagde vi til reisverk til garasjen selv. Sparte litt penger på det, ja.

Kanskje jeg skrev det litt dårlig, men den siste veggen, som høyttalerne eventuelt skal felles inn i, bygges innenfor dobbel-gips. Den siste veggen tenkte jeg kun å kle med et lag gips og eventuelt et lag mdf.
    Aha, forstår. Det skulle bli mer enn godt nok!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innbyggingshøyttalere

Jeg har noen spørsmål om innbyggingshøyttalere, som jeg håper noen kan svare på. Jeg kan tenke meg at det blir innbyggingshøyttalere i front (bak lerret) og "normale" surround-høyttalere og sub(er).

Får man, ved bruk av innbyggingshøyttalere, i praksis fordelene av en THX-baffelvegg?

Hvordan er lydkvalitet i forhold til pris/ytelse på "vanlige" høyttalere? Får man like god lyd av en innbyggingshøyttaler til 10.000 kroner som fra en gulvstående i samme prisleie fra samme produsent, eller er det stor forskjell?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •