hhalstensen's Utstyr-/ og byggetråd: Sony VPL-HW50ES bestilt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking hhalstensen's Utstyr-/ og byggetråd: Sony VPL-HW50ES bestilt!

Rommets mål:
    *5m x 3,3m.

Utforming/design:
    *Veggene er lektet ut med 50mm/100mm, isolert og gipset.
    *Teppe på gulv.

Sitteplasser:
    *4 stoler (type recliner) på 2 rekker, bakerste rad opphøyd på et platå.

*Ventilasjon: Mekanisk avtrekk, naturlig innluft.

Akustiske tiltak i rommet:
    *Har kjøpt inn Auralex dempeplater og bassfeller. 1 pakke med Studiofoam Wedge grey - 12stk og LENRD bassfeller - 2 stk. Skal kjøpe inn ihvertfall 4 bassfeller til, hvis det ikke blir noe DIY istedenfor.

Komponenter (foreløpig):
    *Midgard Oberon 6.1 (monoblokker til front HT)
    *Onkyo TX-SR805 (AV-receiver)
    *Klipsch RF-7 (front HT)
    *Klipsch RC-64 (senter HT)
    *Klipsch RS-52 (side HT)
    *Klipsch RS-42 (bak HT)
    *Pioneer BDP-51FD (BD- og DVD-spiller)
    *Xbox 360 Slim 250GB (gaming konsoll)
    *TC Sounds LMS Ultra 5400 18" (DIY subwoofer)
    *Crown XTi 4002 (Effektforsterker til sub)

...stadig under oppdatering.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det etterhvert mer info om stereo-oppsettet i den nye stuen:

Endte på System Audio Saxo 30 og en Harman/Kardon HK980.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål om tak - overflate og isolasjon.

Jeg er enda litt usikker på hvilken overflate jeg skal ha i taket, men noe som er enkelt å montere stjernehimmel i, og absorberer evt strølys fra PJ er viktig.
    Ser at Ecophone Sombra A kan være en god løsning (og at flere her inne bruker de), med tanke på de akustiske egenskapene og den utrolig lave lysrefleksjonen (3-5%). Det er jo perfekt med tanke på absorbering av strølys fra PJ.
    Men, så er det dette med takhøyden i rommet, som kun er 200cm. Jeg vil unngå å bruke originalt rammeverk/opphengssystem, da dette vil ta noe takhøyde.

Jeg lurer på om det er mulig å lime eller feste disse platene rett i takbjelkene, og kun ha isolasjon over? Dette vil jo i teorien kunne gi en bassfelle-lignende egenskap i rommet?
    En løsning er at jeg plater taket med gips imellom takbjelkene, og limer Ecophone-platene utenpå disse igjen. Dette er vel best med tanke på støyisolasjon/-demping opp mot tilstående rom.

Det er ikke veldig viktig at det er støyisolert, jeg prioriterer de akustiske egenskapene i rommet.

Noen meninger?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på et annet alternativ som skal kunne la seg montere direkte på eksisterende tak eller på lekter: Rockfon - Colour-it, med B-kant. Her kan man også velge farge på taket, kommer til å gå for sort hvis denne løsningen blir aktuell.

Noen som har erfaringer med denne himlingen?
    Alle innspill mottas :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg har sett på et annet alternativ som skal kunne la seg montere direkte på eksisterende tak eller på lekter: Rockfon - Colour-it, med B-kant. Her kan man også velge farge på taket, kommer til å gå for sort hvis denne løsningen blir aktuell.

Noen som har erfaringer med denne himlingen?
    Alle innspill mottas :-D
    Jeg spurte om colour-it med D-kant og farge graphite og fikk til svar at det er minimums ordre på 1000m2, vet ikke om et gjelder b-kant og farge svart. Fikk anbefalt industrial sort i stedet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du er opptatt av å støy isolere rommet i forholdt resten av hus. Da ville jeg gått for 2 lag gips framfor 1 lag, å brukt GreenGlue eller tilsvarende produkt mellom lagene. Det er en meget billig løsning for best mulig lydisolering. Alt du gjør ellers inne i rommet vil ikke hjelpe deg på å lydisolere rommet fra resten av huset, kun skape bedre akustikk i rommet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skycam
    Jeg spurte om colour-it med D-kant og farge graphite og fikk til svar at det er minimums ordre på 1000m2, vet ikke om et gjelder b-kant og farge svart. Fikk anbefalt industrial sort i stedet.
    Leste også dette i en prisoversikt, men var usikker på om det gjaldt alle produktene deres. Her må jeg bare ringe rundt til byggvarehusene og høre, skjønner jeg.

Jeg vurderte også en gråtone, men siden vegger og gulv blir i en eller annen grånyanse, ville det blitt vel mye grått i rommet. :shock:

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Virker som du er opptatt av å støy isolere rommet i forholdt resten av hus. Da ville jeg gått for 2 lag gips framfor 1 lag, å brukt GreenGlue eller tilsvarende produkt mellom lagene. Det er en meget billig løsning for best mulig lydisolering. Alt du gjør ellers inne i rommet vil ikke hjelpe deg på å lydisolere rommet fra resten av huset, kun skape bedre akustikk i rommet.
    Jeg er mest opptatt av de akustiske egenskapene i rommet. Demping mot resten av huset kommer i andre rekke, faktisk.
    Tenkte at teppe på gulv, akustisk (matt)himling og absorbenter på vegger i førsterefleksjon ville være et godt utgangspunkt. Men tror du det kan bli overdempet?

Jeg har lest en del om dobbel gips med bruk av GreenGlue, men dette gir vel minimal gevinst for akustikken i rommet?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenestoler

Da har jeg bestilt lenestoler til kinoen, 4 stk.
    Det endte tilslutt på noen reclinere av merke "Justin" i sort skinn, kjøpt på salg hos Living. De var nedsatt fra 4990,- til 2990,- pr stk, så sparte noen tusen der gitt!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

System Audio og H/K kombo?

Er den noen som har erfaring med System Audio Saxo 30 ?
    Vurderer for tiden disse seriøst i kommende stereo-oppsett i stuen.

Ser at de har Harman Kardon HK980 på tilbud hos Soundgarden til 3795,- nå! Kan dette være en god kombo med SA?

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den komboen er gull! Men du burde ha en liten subbass i tillegg til Saxo! Saxo er også veldig pen! Dra til nærmeste Soundgarden å få en demo!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, jeg får dra innom straks jeg kommer meg onshore. Får bare håpe at de har de inne, var utsolgt sist jeg var innom. Og de gikk visstnok kjapt ut igjen også, iflg. selgeren.

Saxoene har jo relativt beskjedne fysiske mål og ikke går så dypt i frekvens, men jeg vil helst unngå å ha sub i stuen. Da vil jeg heller gå for en større høyttaler (Saxo 60), tips?
    Stue-stereoen er primært tiltenkt brukt som TV-lyd og litt musikk en gang i blant, men ikke noe "seriøs" lytting. Film og musikk på høyt nivå får foregå i kommende hjemmekino i kjelleren ;-)

Som sagt, en demo må til! :-D

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XP60 er jo driit kul! Og du trenger ikke noe subwoofer der! men det er en annen pris og fysisk størrelse da! fortsatt en veeldig kul høyttaler! HK980 funker også veldig bra på XP60'en!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest en del om dobbel gips med bruk av GreenGlue, men dette gir vel minimal gevinst for akustikken i rommet?
    Vil ikke si det, du får en stivere og mere solid konstruksjon. Dermed vil du få en mye bedre bassrespons i rommet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lagt inn en bestilling på System Audio Saxo 30 og Harman Kardon HK980, blir sikkert et greit stereoanlegg i stuen det 8-)
    Kommer med innspill når det er koblet og testet, om noen uker... snart flytting på gang!

EDIT:
    Saxo´ene imponerer lydmessig! Tross dens noe spe ytre, små element og moderne design... leverer disse overraskende bra og mye lyd for en billig penge. H/K forsterkeren har full kontroll på elementene.
    Opplever meget god bassrespons i enkelte steder av stuen, utrolig nok i og rundt sweetspot

Prøvde også Saxo på Onkyo. Opplevde at spesielt S´ene på noen kvinnevokaler ble noe spiss, både med og uten romkorreksjon. H/K roer toppen litt, høres det ut som.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da kjøpt Klipsch RF-7 Classic av R&R her på forumet, blir levert neste uke :-)

Litt risky å kjøpe de usett/uhørt, men noen sjanser må man ta i livet hehe 8)
    Og så er det mulig at jeg kjøper noen brukte RS-52 av Cobalt, får se hvem som byr høyest!

Da gjenstår det en senter... jakter på RC-7 eller RC-64 !!!

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da kjøpt Klipsch RF-7 Classic av R&R her på forumet, blir levert neste uke :-)

Litt risky å kjøpe de usett/uhørt, men noen sjanser må man ta i livet hehe 8)
    Og så er det mulig at jeg kjøper noen brukte RS-52 av Cobalt, får se hvem som byr høyest!

Da gjenstår det en senter... jakter på RC-7 eller RC-64 !!!

Grattis med morsomme og svært gode høytalere:-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA
    Grattis med morsomme og svært gode høytalere:-)
    Ser i signaturen din at du bl.a. har RC-64 II, åssen er lydsignaturen på denne sammen med RF-7ene?

Jeg vurderer å gå for RS-52 bak, da jeg kommer til å sitte rimelig nærme og disse skal jo kunne spille rimelig høyt i tillegg.
    Synes du at jeg burde gått for RS-62, for å kanskje matche bedre dynamikken i RF-7?

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser i signaturen din at du bl.a. har RC-64 II, åssen er lydsignaturen på denne sammen med RF-7ene?

Jeg vurderer å gå for RS-52 bak, da jeg kommer til å sitte rimelig nærme og disse skal jo kunne spille rimelig høyt i tillegg.
    Synes du at jeg burde gått for RS-62, for å kanskje matche bedre dynamikken i RF-7?
    Nå har jeg ikke erfaring med andre senterhøytalere fra klipsch enn RC-64 II, så jeg har ingen sammenligningsgrunnlag i forhold til andre modeller. MEN, jeg synes matchen er god og kan ikke si jeg savner noe på lyden ennå:-) Ikke er RC-64 II spilt inn ennå heller. Tror de har fått kun rundt 50-60 timer på baken.

Vedrørende RS-62, så tror jeg det vil være den beste matchen med RF-7. Min frykt hadde vært at RS-52 ville "drukne" i lyden fra RF-7, men her har jeg heller ingen erfaring så det blir mer spekulasjon fra min side. Har 7.1 oppsettet i stuen inntil videre. Kanskje ikke det helt ultimate, men min samboer deler min interesse for film og lyd, så jeg har fått lov til å boltre meg sånn nogenlunde fritt i forhold til plassering på vegger og slikt.

Ser du bor i Bergen slik jeg gjør. Du må gjerne komme innom en tur og få en lytterunde på film og musikk om du ønsker. Kanskje det vil gjøre valget ditt enklere?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå endte jeg opp på ett par RS-52, satser på at de kommer til å duge i oppsettet. Ellers er det bare en ting å gjøre.... ;-)

Takker for invitasjonen, hadde vært artig å få hørt litt godlyd. Ikke minst hørt åssen RC64 spiller på lag med RF7.
    Så nå fortsetter jakten primært på en RC7, evt en RC64. Heldigvis har jeg god tid!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp Klipsch RS-52 i stereo på HK980en i stuen for en liten test.
    Sammenlignet med System Audio Saxo 30, som jeg vanligvis har koblet opp, merket jeg at RS-52 er mer lettdreven, har mer fremtredende mellomtone, jevnt over detaljert og spilte overraskende høyt! Men dypt går de ikke.

Saxo på sin side, som dog er en gulvhøyttaler, tegner opp en helt annen scene. Musikken låter rett og slett bedre. Bassen går vesentlig dypere og det er litt mer detaljer i de øvre frekvensene.

Disse høyttalerne er jo hver til sitt bruk og egentlig unødvendig å sammenligne sånn sett, men artig var det allikevel :-)

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •