hhalstensen's Utstyr-/ og byggetråd: Sony VPL-HW50ES bestilt! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her har jeg begynt på første strøket med Jotun Lady Pure Color (farge - Dyp Mocca) på de to kortveggene og i himling. Denne er meget matt, glans 01.
    Den er grei å jobbe med, dekker ved to strøk. Bare husk å blande den skikkelig før man startet malejobben, virker som det er mye partikler eller fyllstoff i den.

-528291_10151368346635701_1839773887_n-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang jeg tapetserer, så det var for godt til å være sant om jeg hadde klart å få det perfekt. Leste meg opp på "Hvordan legge tapet" og så flere videoer på youtube... dessverre glemte jeg rådet med å bruke grunning i tilsvarende grunnfarge som i tapeten, i tilfelle man får små gliper.
    Jeg tenkte at gliper skal jeg ikke få, så jeg tenkte ikke over problematikken. Men da limet tørket og tapeten var trekt seg tilbake til opprinnelig størrelse, var det noen ørsmå gliper i flere av skjøtene. De fleste knapt synlige, men blir meget synlig med hvit vegg bakom tapeten. H€%&#te...!

Løsning: Flikke med mørk vannbasert maling og tynn pensel (size 0), selv denne er for tykk for disse ørsmå glipene. Vaske forsiktig over med fuktet klut for å fjerne maling som er kommet på tapeten. TOMMEL OPP - ble bra 8)

Tapeten er African Queen.

-59292_10151368346705701_1655550061_n-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av teppe...

Det var vanskelig å bestemme seg for et teppe både mtp på kvalitet, finish og farge. Jeg tenkte og grublet i lang tid. En periode var jeg bestemt på å være litt spenstig å velge en knallfarge, f.eks lilla. Men etter enda mer grubling, ble det et mer konservativt og ikke fullt så iøyenfallende fargevalg. Tilslutt falt valget på et høykvalitetsteppe med 40% bambus - Bamboo 850. Tross navnet skulle tilsi, så er det meget mykt og behagelig å gå på. Har en snev av velour-look, så det ser eksklusivt nok ut.

Her er den på rull (midten), kommer bilder når det er lagt:

-teppe-jpg

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se bra ut dette her.
    Har du noen flere bilder av den tapeten? Så ganske spesiell ut,men stilig var det.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Begynner å se bra ut dette her.
    Har du noen flere bilder av den tapeten? Så ganske spesiell ut,men stilig var det.
    Her er et produktbilde. Men jeg vil si at den ikke ser fullt så brun ut i virkeligheten, den har mer glans i seg enn på bildet. Litt bronseaktig glimmer med mørk brun som bakgrunn, og god struktur.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig. :-D Kan ikke påstå at jeg har sett noe liknende i alle fall.
    Blir morro å se hvordan den ser ut på veggen. Mulig det jeg som har oversett det,men på hvor mange vegger skal du bruke den?
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Stilig. :-D Kan ikke påstå at jeg har sett noe liknende i alle fall.
    Blir morro å se hvordan den ser ut på veggen. Mulig det jeg som har oversett det,men på hvor mange vegger skal du bruke den?
    Jo takk, synes den er relativt maskulin selv hehe :-D

Tapeten er brukt på begge langveggene. Det kommer flere bilder senere, jeg har lyst å bli litt mer ferdigtilt før jeg poster noen flere bilder av helheten enda. Må dessverre vente med montering av det elektriske til etter nyttår, elektrikeren er opptatt.

De to kortveggen og himlingen er malt i samme farge - Dyp Mocca fra Jotun Pure Color.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På an igjen - valgets kvaler

Vurderer å parre subben min med en QSC PLX3102 (evt. 3602), noen innvendinger eller erfaringer med nevnte komponenter? Vil selvsagt ha muligheten til å kunne drive den maks

-tc-sounds-lms-ultra-jpg

-plx3602_rear-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fremgang er det, legger ved noen bilder. Beklager bildekvaliteten, elendig mobilkamera og relativt svak belysning er ikke en god kombo. Men bedre enn ingenting. Skal få tatt noe skikkelige bilder nå alt er ferdig og på plass

Her er frontveggen, akkurat ferdig med maling og tapetsering.
    -img_0238-jpg

Her har jeg to av stolene inne for å se hvordan det ender ut med høyden på podiet til bakerste seterad. Med begge stolradene lagt ned i normal "filmmodus", vil bakerste rad se over fremste rad og fint se hele lerretet. Heldigvis holder det med 22cm...
    -img_0257-jpg

Legging av teppe:
    -img_0271-jpg

-img_0274-jpg

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en skikkelig stilig kino! Skal følge med, gleder meg til å se alt ferdig

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Dette blir en skikkelig stilig kino! Skal følge med, gleder meg til å se alt ferdig
    Jo takk, håper på det :smile:
    Gleder meg til å ta rommet i bruk. Satser på å få inn elektrikeren i midten av januar til å koble alt av stikk, brytere og de nye kursene. Dørene kommer i uke 3, så da blir det litt arbeid med å få de inn også.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av PJ og lerret?

Noen meninger om valg av projektor og lerret?
    Ser foreløpig for meg en Sony VPL-HW50ES og et grått 102" Dreamscreen eller Adeo 16:9 flatt rammelerret. Har ikke plass til noe særlig større lerret pga bredden på veggen. Grunnen til flatt 16:9-format er at jeg nok kommer til å bruke noen timer på gaming og TV-serier også, regner med det er optimalt med det formatet da.

Usikker på om jeg trenger grått lerret, da kinoen blir reine batcaven med 100% lyskontroll. Men man skal jo ikke undervurdere godt sortnivå, selv om punch også er viktig...

Håper du titter innom og legger inn noen tips Gorm "The PJ Guru"

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relativt dårlig respons her, men jeg prøver igjen :-D

Snart nærmer det seg at elektrikeren skal koble ferdig siste resten av det elektriske, og dørene til kinoen kommer i uke 3. Da er det heller ikke lenge igjen til jeg kommer til å bestille PJ og lerret.

Jeg tenker da å gå for et 92" Dreamscreen V4 DynaGrey D65 rammelerret. Jeg har ikke plass til et lerret som er større enn 225cm x 130cm (inkl. ramme), og pga gaming og kanskje litt TV-titting, så er nok 16:9 formatet å foretrekke for mitt bruk.

Vurderer også sterkt Sony VPL-HW50ES, men er litt usikker på om denne vil fungere i oppsettet. Avstanden fra linsen til lerretet vil jeg ha mellom 425cm og 410cm. Utifra calculatoren til projectorcentral.com så det ikke helt optimalt...

-sony-vpl_hw50es-avstandsberegning-jpg

Noen med tips eller meninger?

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dettte blir et bra rom, og tapeten var utrolig stilig
    Du kan ikke trå feil med en HW50, vurderer den selv.
    Følger med videre...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansa1807
    Dettte blir et bra rom, og tapeten var utrolig stilig
    Du kan ikke trå feil med en HW50, vurderer den selv.
    Følger med videre...
    Takk for fine ord :-D
    Ja, jeg innbiller meg at HW50 skal være et godt kjøp. Er bare usikker på om den er egnet for kasteavstand på 425cm på et 92" lerret?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort en del i kinoen i dag 8)

*Bestilt Crown XTi 4002 til å drive TC Sounds LMS-U. Håper den holder effektmessig og at den innebygde EQen funker godt.
    *Satt sammen 3 moduler av typen Bestå fra IKEA. Da jeg ikke vil ha lukkede dører pga av luftig og mulighet for å kunne bruke vanlig IR-kontroll, har jeg modifisert dørene litt. Saget ut slik at det ble en 4 cm "ramme" (8cm ved hengslene) og trekt de med høyttalerstoff. Jeg synes selv at det ble utrolig lekkert, akkurat slikt jeg har tenkt meg. Så på Hifiklubben sitt sortiment med tilsvarende møbel, men da er prisen cirka 4 gangen.

-1_ramme-jpg

-2_legger-stoff-jpg

-3_innside-jpg

-4_utside-jpg

-5_ferdig-benk-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk også laget et deksel til feieluken, som går i ett med resten av veggen.
    Begynte med å kappe til en plate av 22mm spon som er 5mm for kort hver vei, slik at det er plass til pakninger. Tapetserte den som resten av veggen.
    Planen er å feste en smal list rundt hele luken, slik at den skjuler glipen. Har ikke lister, så bilder av det får komme senere. Her er ihvertfall noen bilder av resten av prosessen.

Utgangspunktet:
    -1_feieluke-jpg

Etter noen målinger, kom jeg frem til at en 2x4" trekloss + 6mm gummi + 22mm plate + 7mm magnet ville passe perfekt med dybden inn til feielukedøren:
    -2_klosse-med-magnet-jpg

Finner ut hvor klossen henger godt:
    -3_teste-klosse-plassering-jpg

Måler ut på platens bakside, hvor magneten skal være:
    -4_m-le-ut-plassering-plate-med-st-ydemper-jpg

Magneten er her skrudd fast i klossen. Men det som ikke kommer frem på bildet, er at jeg skrudde klossen i platen (ble gjort etter at jeg tok bildet):
    -5_magnet-montert-jpg

Platen prøves på luken, passet bra! Det hvite er pakninger som jeg har satt på, slik at det blir tett og motvirker eventuelle vibrasjoner som skulle oppstå:
    -6_teste-tilpasning-luken_pakninger-montert-jpg

Sett litt fra siden:
    -7_feieluke-fra-siden-jpg

...da gjenstår det bare å kjøpe inn og montere noen smale lister på luken, slik at glipen blir skjult.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av feieluken med listeverket rundt (fikk flikket over spikerslagene og vasket bort de restene med tapetlim etter at bildet var tatt):

-img_0337-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bildet av det (relativt flyttbare) podiet til bakerste seterad. Den er laget av en ramme i 2 x 8", med en avstiver på tvers av kortsiden. La så en langsgående 2 x 2" for å ha noe å skru gulvsponen i. Her på bildet er ikke podiet plassert helt inn mot hjørnet enda, man kan skimte i bakgrunnen en apparatboks som elektrikeren skal koble i først. 10A-kursen som all belysning + PJ går på, skal kun et blindlokk på den boksen.

Planen er foreløpig å plassere subben innerst i hjørnet, og to seter ved siden av den igjen. Fremste rad nedfor podiet blir det tre seter.

-img_0338-jpg

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •