hhalstensen's Utstyr-/ og byggetråd: Sony VPL-HW50ES bestilt! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    I luftelukene kan jeg se hvordan grunnmuren er "bygget opp". Det ser ut som betong ytterst, innenfor er det ett, cirka 4cm tykt, lag av noe som ser ut som spon/papp-flak iblandet betong eller annet festemiddel - virker meget porøst, stivt og luftig. Deretter er det slammet.

Det elektriske blir liggende i luftespalten mellom isolasjonen og den nye gipsveggen.

Men jeg er ikke 100% overbevist om at det er noe genistrek å legge isolasjonen rett mot grunnmuren, selv om det virker tilsynelatende knusktørt.

Det 4cm laget du sikter til heter tresonitt og er en eldre variant av betongisolasjon. Om denne er tørr er det ingen grunn til å ta den bort. Det vil uansett støve noe forferdelig om du skal slå bort all tresonitt.

Du nevner ingenting om muren er isolert utvendig? Er den uisolert ville jeg brukt 50 mm isolasjon innvendig i tillegg til tresonitten. Er muren isolert utvendig så bruk 70mm innvendig.

Over 50% tilfylt mur utvendig = ingen dampsperre inne.

Det er ikke noen god plan å legge trekkerør for det elektriske ut i det kalde laget mellom murvegg og isolert vegg. Årsaken til dette er faren for kondensdannelser i trekkerørene pga temperaturforskjeller mellom innerrom og det kalde sjiktet ute ved murvegg. Trekkerør skal ligge på den varme siden i isolasjonen.

Du trenger ikke luftespalter inn til luftesjiktet mellom mur og isolasjon.

Bruk ca 20mm luft mellom stender og murvegg. Som Hunsbedt sier, isolering helt ut til mur brukes kun ved nye murer.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips!
    Dette beroliger meg en del, for jeg synes det virket logisk å ha noe luft imellom mur og isolasjon. Men jeg kommer nok da til å tette de luftelukene, kan ikke se at de har noe for seg.

*Da blir det til å bruke 50mm isolasjon i lektene som anbefalt.
    *40mm klaring/luftesjikt mellom mur og lekter/isolasjon.
    *Ingen fuktsperre.
    *Det elektriske blir på den varme siden av isolasjonen, som planlagt.
    *Beholde tresonitten, som planlagt. Var ikke planlagt å fjerne denne :-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har en fin plan på opplegget der. Dette blir bra!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny 3D tegning!

Slik tenker jeg at det kan bli, men det gjenstår noen detaljer som jeg ikke har tatt med. Ikke bare fordi at det blir vanskelig å gjengi det på SketchUp, men er greit å ha noe hemmelig frem til det står ferdig :-)
    Plassering av sub er det foreløpig dårlig med, vet enda ikke om det blir SVS PB eller PC, eventuelt noe rått DIY. Kom gjerne med innspill i tråden: DIY-sub som går dypt.

Fikk stadfestet at et 100" Adeo lerret er maks av hva jeg får plass til. I tillegg må det nok monteres meget nærme taket og bakerste rad må heves 5cm i forhold til tegningen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så da veldig flott ut, liker stilen med rødt og svart (skal ha noe lignende selv...)!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, synes det ser fint ut selv. Men kanskje litt vel klassisk? Uansett passer det røde med cherry finishen på RF-7 ene.
    Vurderer om jeg skal gå for kongeblått, men det får gjenstå å se ;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt element til DIY subwoofer prosjektet er bestilt: DIY sub som går dypt!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch RC-64!

Da har jeg endelig fått tak i en senter, Klipsch RC-64.
    Kjøpte den brukt, sammen med et par RS-42, av cv-dan her på forumet. Takk for en hyggelig handel! :-)

Jeg regner med at RC-64 skal klare å gjøre en god jobb i front, og at lydsignaturen kontra RF-7 ikke er for merkbar. Gjenstår å høre.
    Da jeg legger opp for 7-kanaler, kommer jeg til å prøve med RS-42 som bakkanaler og bruke RS-52 på sidene. Mener å ha hørt at man gjerne bør bruke de kraftigste høyttalerne på siden fremfor bak, når man har forskjellige HT.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med kinoen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt fremdrift :-)

Da har jeg fått montert alt av koblingsbokser og elektrikeren fått trekt siste rest med rør+kabler. Så er jeg endelig ferdig med isoleringen (Rockwool)
    Neste steg blir å få inn dørkarmene og plate taket med gips, det begynner jeg på i morgen :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fremgang - fått platet himlingen, den ene langvegg og halve kortveggen.

Et lite problem då, håper noen kan hjelpe :roll:
    Har definitivt lagt merke at det er en "merkelig" akustikk etter himlingen kom opp. Det er en slags fjærende metallisk lyd, spesielt når jeg klapper eller tramper hører jeg denne etterklangen. Jeg mistenker at det kan ha noe å gjøre med lydbøylene og de harde reflekterende flatene. Noen som har vært borti lignende ved bruk av lydbøyler? Jeg håper det forsvinner når jeg legger ned teppe, demper førsterefleksjoner og får inn litt møbler. Men vet ikke om jeg tar sjansen. Vurderer å ta ned platene og legge isolasjon helt ned i platene og lektene, for demping. Nå er det ca. 4 cm luftspalte mellom himling og 100mm isolasjon.

-558190_10151183797910701_1189425001_n-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp kjenner igjen lyden/etterklangen, og om jeg mener det samme så har det ingenting med lydbøylene å gjøre.
    Vi har nemlig samme etterklangen i stua vår og der er det ikke benyttet lydbøyler i himling. Det er et nesten skremmende ZIIIINNNG når man f.eks tenner en lighter der, eller knipser i fingrene.
    Det er ikke annet enn harder paralelle flater med altfor lite absorberende materiale som er skylden.
    Vi har hunton himling, hunton panelplater på vegger og 14mm parkett i Brasiliansk kirsebærtre på gulvet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... føler nesten at lydbøylene forsterker denne effekten. Men kan jo være jeg tar feil. Slik det er nå, så står jo himlingen i parallell med rent betonggulv så det er jo mulig det alene er årsaken.

Vet ikke om jeg tør å ta sjansen, tror jeg får sove bedre om jeg tar ned himlingen igjen og isolerer med 40mm Rockwool slik at den har litt kontakt med lekter/himlingplater. Det må jo evt dempe denne effekten, om den er forårsaket av vibrasjoner og svingninger i lydbøylene/himlingen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bumpedidump :-)

Ingen andre som har opplevd noe lignende, må jo være nok av folk her som har erfaring med lydbøyler? :???:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avtrekk

Da har jeg ihvertfall kjøpt inn mekanisk avtrekk, gikk for en S&P Silent-100, kun 26,5dB. Håper den er stille nok for mitt bruk og at 80m3/t er tilstrekkelig for frisk luft. I tillegg kan man bytte ut fronten, gikk selv for matt sort - selvsagt 8-)

-8873438347294-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Ingen andre som har opplevd noe lignende, må jo være nok av folk her som har erfaring med lydbøyler? :???:
    Som norcad sier, det har absolutt ingenting med lybøylene å gjøre. Og det vil ikke hjelpe å legge isolasjonen ned mot takplatene, tvert i mot. Fyller du luftrommet rett over takplatene med isolasjon vil fordelene med lydbøyler bli effektivt ødelagt. For ikke å overføre lyd mekanisk må det være luft mellom plater og resten av konstruksjonen.
    Lydeffekten du opplever vil helt sikkert forsvinne når du får dempet rommet med møbler, tepper og akustikkplater.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Som norcad sier, det har absolutt ingenting med lybøylene å gjøre. Og det vil ikke hjelpe å legge isolasjonen ned mot takplatene, tvert i mot. Fyller du luftrommet rett over takplatene med isolasjon vil fordelene med lydbøyler bli effektivt ødelagt. For ikke å overføre lyd mekanisk må det være luft mellom plater og resten av konstruksjonen.
    Lydeffekten du opplever vil helt sikkert forsvinne når du får dempet rommet med møbler, tepper og akustikkplater.
    Da tar jeg ditt ord på det :-P
    Jeg tenkte jo det slik du beskriver, at det burde være litt lufting mellom gipsen og isolasjonen over. Godt å høre at jeg tydeligvis har gjort den biten korrekt. Er/var bare så urolig for at jeg har gjort noe feil. Har ikke opplevd en slik lyd, samboeren min reagerte også. Tenkte med en gang en fjærende lyd, og at selvsagt assosiasjoner til fjærdesignen på lydbøylene...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Da er det på tide med en oppdatering! :-D
    Har endelig fått jobbet litt i kjelleren nå, etter en lang "sommer" pause.

Sparklet og pusset, klart for grunning.
    -530299_10151366715985701_2070084350_n-jpg

Grunnet. Note to self, ikke grunn med hvit eller en annen farge som ikke går igjen i tapeten. Etter at tapeten var lagt og tørket skikkelig, var det flere små synlige gliper. Her har jeg nå gått over og flikket med tilsvarende mørk grunnfarge fra tapeten. Legg tynt på i sprikene, og tørk bort med en lett fuktet klut.
    -photo-05-12-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg lagt skumlist mellom vegger og himling, fuges på undersiden for finish og at det skal bli lufttett.

-481490_10151366716510701_1522850219_n-jpg

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •