hhalstensen's Utstyr-/ og byggetråd: Sony VPL-HW50ES bestilt! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håpet var å få kommet godt i gang med byggingen av hjemmekinoen nå til høsten, men er jeg heldig får jeg begynt med rivingen.
    Jeg har som sagt kjøpt et eldre hus som trenger oppgraderinger. Vi begynte oppussingen med nytt utvidet bad og tilstøtende hovedsoverom som nå er ferdig. I samme etasje blir det et kombinert kontor og walk-in garderobe, som jeg holder på og pusse opp i skrivende stund. Etter dette må jeg plate trappegangen på nytt også, det baller fort på seg.

Legger ved noen bilder, så skjønner dere hva jeg har holdt på med (unnskyldning) 8)

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig lekre bilder...
    Men, syntes det var rart at du fjernet de fine blå flisene det var på toalettet før... :lol:

Stian

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk :-D

Ja de ja... det verste av alt, er at det faktisk ikke var ekte fliser. Det var en skikkelig stygg tapet! :???:
    Heldigvis har vi et nyere fliset bad i første etasje, som vi brukte før og under oppussingen av hovedbadet i andre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Head-fi

Bestilt et sett med Audio Technica ATH-M50, tenkte det var et godt alternativ til Bose sine QC'er. Kommer nok primært til å bli brukt på reise og jobb med iPhone eller PC som kilde, så kjøpte like gjerne en "volume booster" også -> FiiO E5 3.5mm Earphone Volume Booster Power Amplifier

-fiio-e5-jpg

-ath-m50big-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første tegning i Sketchup

Her er en foreløpig tegning (min første i Sketchup) hvor jeg leker litt med plassering og farger. I denne er enda ikke alle detaljer på plass; som plassering av PJ, gardiner i front, endelig type og plassering av sub, lyssetting, elektronikk m.v.
    Men det blir en grei pekepinn...

-kino-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riving!

Da holder jeg på å rive panel på vegger og tak.
    En god nyhet er at bak panelet på veggen, er det i nyere tid lektet ut og isolert. Det er bygget opp 4x2" stender med 10cm klaring fra grunnmur og tak/bjelkelag og i tillegg lagt horisontale lekter for å få klaring fra panel til isolasjon. God lufting var det også på baksiden av isolasjonen gjennom to lufteluker rett ut. I tillegg er grunnmuren knusktørr :-)

Men jeg vurderer å fjerne de horisontale lektene og legge fuktsperre rett på isolasjonen og deretter gips. Noen som ser problemer med dette?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver med noen bilder av rivningsprosessen.

-begynt-rive-veggpanel-jpg

-bak-isolasjon-jpg

-tak-fjernet-isolasjon-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt Midgard Oberon 6.1 til å drive RF-7

-dsc_0302-2-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt, isolering av himling og påbegynt lekting av tak.

Her er en liten oppdatering.
    Jeg har fjernet all gammel isolasjon i himlingen, og kommer til å benytte Rockwool 100mm. Har også tatt ut isolasjonen fra veggene, dette for å inspisere den for fukt eller mugg, og så blir det mulig å komme til for trekking av rør etc. Heldigvis ingen fukt å spore :-)

-dsc_0303-2-jpg

-dsc_0305-2-jpg

De opprinnelige veggene, har jeg skrudd løs fra resten av konstruksjonen. Disse var skrudd rett i den gamle himlingen og takbjelkene, ikke særlig ideelt når det kommer til støydemping og trinnlyd. Nå står veggene rett på gulv og kun festet i takbjelkene via lydbøyler - Glava type D (se bilde).

-dsc_0311-2-jpg

-dsc_0310-2-jpg

For å ikke miste så mye takhøyde, har jeg valgt i legge stender med lydbøyler i taket langsgående bjelkelaget. Slik kan jeg legge det nye taket tett oppi, men ikke borti, bjelkelaget. For å få dette til måtte jeg kubbe i mellom, men det gikk forsåvidt greit. Det fine var at isolasjonen fikk noe å legge seg på også.

-dsc_0322-2-jpg

-dsc_0320-2-jpg

-dsc_0324-2-jpg

-dsc_0326-2-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger noen råd

Bør jeg bruke fuktsperre på veggene, selv om jeg har god lufting og klaring mellom grunnmur og ny vegg?
    Og bør det være klaring mellom gipsplatene og isolasjonen? Da jeg rev ned panelet, så jeg at det var lektet ut 2cm fra lektene/isolasjonen slik at det ble en liten luftspalte imellom isolasjonen og panelet.

Tips mottas med stor takknemlighet!

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rommet over bakkenivå? Eller har du jord godt oppover veggene på utsiden?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En langvegg og en kortvegg er ca. 90% under bakkenivå, det er disse jeg er usikker på om jeg skal ha fuktsperre på.
    Grunnen til at jeg er usikker, er at det er laget ventilasjon rett ut. Altså fullt lufttrekk mellom isolasjonen og grunnmur.

Jeg tenker at om jeg bruker fuktsperre, trenger jeg ikke å ha luftespalte mellom isolasjon og gips/fuktsperren.
    Hvis jeg ikke bruker fuktsperre, trenger jeg da denne luftspalten?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innredning av kjeller - MAXBO tips!

Dette fant jeg på Maxbo sine hjemmesider:

"Det er ofte ønskelig å tilleggisolere ytterveggene i kjelleren. Er veggen tørr (dette bør sjekkes grundig) kan man for eksempel sette opp et bindingsverk av 48x48 mm på c/c 60 cm som settes 20 mm fra den eksisterende veggen. Ved å sette den nye veggen fra den eksisterende minimaliserer man sjansen for nedfukting av bindingsverket. Veggen isoleres med 50 mm isolasjon. Legg isolasjonen direkte mot veggen. Isoler bak stendere og sviller. Det skal ikke være luftesjikt mellom veggen og isolasjonen. Hvis man ikke kan isolere fra utsiden bør det isoleres med maks 50 mm innvendig for betongvegger og 100 mm for yttervegger av lettklinker.

Når det gjelder dampsperre, skal denne monteres hvis halve vegghøyden eller mindre er tilbakefylt. Hvis mer enn halve vegghøyden er tilbakefylt brukes det ikke dampsperre. "

Jeg har uthevet det jeg er skeptisk til.
    Synes det er rart å legge isolasjonen rett mot grunnmuren, blir ikke mye utlufting av eventuell fuktighet ved å gjøre det slik. Fordelen er jo at man får en luftspalte mellom gips/innevegg og isolasjonen.
    Grunnen til at jeg er mistenksom, er at dette strider imot slik som det var gjort, nemlig full lufting mellom isolasjon og grunnmur.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok mye "nei min måte er mye bedre enn din", men det jeg har gjort, som har 2 vegger med ca 90% og resten indre vegger, er at jeg har ikke brukt fuktsperre.

Etter de nye rettningslinjene skal man ikke bruke fuktsperre, hvis du har tildekket mer enn halvparten .

Tingen er den at du egentlig skal ha mer isolasjon på utsiden enn på innsiden, slik at du ikke flytter kaldsonen og får fuktighet på innsiden.. derfor anbefaler folk at du ikke bruker mer enn 50-70mm isolasjon.

Her har du en link fra meg også.

Isolering av vegg i kjeller

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra hva jeg kan lese meg frem til på nettet (ref: Glava, Sintef etc.) skal:

-det ikke brukes fuktsperre om mer enn 50% av veggen er under bakkenivå.
    -det være minimum 20mm avstand fra grunnmur til lekter/sviller.
    -isolasjonen legges rett mot grunnmur, også sviller og lekter skal isoleres mot grunnmuren. Altså ikke luftesjikt mellom grunnmur og isolasjon.
    -isolasjonen være mellom 50mm - 100mm, alt etter type mur.

Med disse fakta vurderer jeg da å bruke 70mm isolasjon, ettersom det vil passe fint i 2 x 4" lektene, og det ligger et "gammeldags" isolasjonslag på grunnmuren allerede. Dette vil da gi en luftespalte mellom isolasjonen og gipsen på cirka 70mm. Her blir det god plass til det elektriske.
    Og så må jeg huske å tette de luftelukene som tidligere ble brukt og laget for lufting mellom isolasjonen og grunnmuren.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Med disse fakta vurderer jeg da å bruke 70mm isolasjon, ettersom det vil passe fint i 2 x 4" lektene, og det ligger et "gammeldags" isolasjonslag på grunnmuren allerede. Dette vil da gi en luftespalte mellom isolasjonen og gipsen på cirka 70mm. Her blir det god plass til det elektriske.
    Hva er dette gammeldagse isolasjonslaget du snakker om? Jeg hadde noe papp liggende fra gammelt av, og det lukta fælt hvertfall, hehe så det røyk...

Husk også på at det elektriske skal ligge på den varme siden, altså foran isolasjonen helst.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Hva er dette gammeldagse isolasjonslaget du snakker om? Jeg hadde noe papp liggende fra gammelt av, og det lukta fælt hvertfall, hehe så det røyk...

Husk også på at det elektriske skal ligge på den varme siden, altså foran isolasjonen helst.
    I luftelukene kan jeg se hvordan grunnmuren er "bygget opp". Det ser ut som betong ytterst, innenfor er det ett, cirka 4cm tykt, lag av noe som ser ut som spon/papp-flak iblandet betong eller annet festemiddel - virker meget porøst, stivt og luftig. Deretter er det slammet.

Det elektriske blir liggende i luftespalten mellom isolasjonen og den nye gipsveggen.

Men jeg er ikke 100% overbevist om at det er noe genistrek å legge isolasjonen rett mot grunnmuren, selv om det virker tilsynelatende knusktørt.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    I luftelukene kan jeg se hvordan grunnmuren er "bygget opp". Det ser ut som betong ytterst, innenfor er det ett, cirka 4cm tykt, lag av noe som ser ut som spon/papp-flak iblandet betong eller annet festemiddel - virker meget porøst, stivt og luftig. Deretter er det slammet.

Det elektriske blir liggende i luftespalten mellom isolasjonen og den nye gipsveggen.

Men jeg er ikke 100% overbevist om at det er noe genistrek å legge isolasjonen rett mot grunnmuren, selv om det virker tilsynelatende knusktørt.
    Jeg har personlig litt luft mellom betongveggen og isolasjonen, så får heller det være litt "feil". Men håndverkeren jeg hadde hjelp av med en erfaring like lang som min levetid, sa det var greit, så tror jeg ikke det kan være katastrofe.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode så virker det fornuftig med noe luft imellom ja, men nå er hverken jeg byggmester eller ansatt i Sintef :wink:
    Blir bare synsing fra min side.

Legger jeg isolasjonen imellom lektene blir det cirka 4cm luftesjikt til grunnmur. Tidligere var det 10cm pluss to lufteventiler :roll:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange meninger om dette med isolering av betongkjellere. Jeg kan ikke kategorisk si hva som er rett eller galt og gjøre siden jeg ikke har noen byggteknisk utdannelse/faglig kompetent, men jeg kan uttale meg om hva jeg ville ha gjort.

For det første, IKKE bruk fuktsperre på vegger som er mer enn halveis bakfyllte. Du har to vegger som var nesten helt bakfyllte, så da skal fuktsperre ikke benyttes. Du kan også si det slik: er du usikker er det MYE BEDRE å ikke bruke fuktsperre. Veggen puster da, og du vil unngå å få farlig kondens, med sopputvikling og råte som resultat.

Og når det gjelder isolering av stenderverk på innsiden av murte vegger, betongvegger eller lecavegger: IKKE legg isolasjon inntil betongen. Dette er viktig, spesielt på eldre hus. Det skal være lufting her, minst 20mm. Om du trenger åpne lufteventiler gjennom betongveggen til luftspalten er jeg ikke så sikker på, men jeg tror da ikke det skal være nødvendig. Er du uheldig kan det komme vann inn her, og da må innerveggen rives. Lufteventiler skal gå helt inn til rom som skal avluftes.

På nye hus med veldig bra drenering kombinert med utvendig isolering, kan du isolere helt inntil vegg. Det vil alikevel være veldig avhengig av hvilke materialer som er blitt brukt og konstruksjonsmåte. Og veggen må være totalt tørr og tett.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •