Absorbsjonsmåling av stoff -> oppdatert med refleksjonsmålinger i post 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Absorbsjonsmåling av stoff -> oppdatert med refleksjonsmålinger i post 23

EDIT: Har gjort noen refleksjonsmålinger som er mer relevante: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1578033

Men først en stor disclaimer: jeg har altså ikke gått noe målekurs, så det er godt mulig metodikken er feil. Legg gjerne igjen kommentar hvis du har meninger om sånt. Det må definitivt være noen unøyaktigheter ute å går her for ett lag med stoff skal ikke kunne dempe så mye i hele frekvensområdet som grafene viser.

Det dukker stadig opp spørsmål om hva man skal trekke Akustikkplater med, og ofte er svaret at man kan bruke et stoff man kan blåse gjennom. Er dette en myte eller er det faktisk tilfellet?

Følgende stoff er testet:
    - Scenemolton
    - Frontstoff til høyttalere
    - Glatt stoff fra Jysk
    - Billig fleecepledd

Jeg skulle gjerne testet Decomolton også, men dessverre har jeg ikke noe sånt liggende, men hvis noen har en passe stor bit liggende så ta kontakt.

Mikrofonen og høyttaleren er plassert et stykke ut i rommet slik at målingene skal bli minst mulig påvirket av refleksjoner, men siden mikrofonen er plassert 40 cm fra høyttaleren vil refleksjonene antagelig ha lite å si på resultatet. Dessuten er de nærmeste reflekterende flatene dekket med akustikkplater for anledningen. Siden mine høyttalere er 2-veis er mikrofonen plassert i slik høyde at den har like lang avstand fra diskant og bass/mellomtone.

Målemikrofon er Dayton EMM-6 koblet til M-Audio FastTrack USB lydkort. Målingene er gjort i REW og grafene er glattet med 1/12 for at grafene skulle bli litt ryddeigere, detaljnivået i uglattede grafer er ikke så veldig interessant her.

Stoffprøvene var 150 x 70 cm eller større og ble hengt opp på et stativ midt mellom mikrofonen og høyttaleren.

Så la oss kikke på noen grafer. Første måling er uten noe stoff i det hele tatt (og selvsagt uten frontgrill)
    -ref-jpg

Så tar vi frontstoffet kjøpt fra Dynabel. Dette skal jo være helt transparent:
    -yttstoff-jpg

Neste stoffprøve er sort glatt bomullsstoff kjøpt på Jysk. Det er lett gjennomskinnelig hvis man holder det opp mot lyset.
    -jysk-jpg

Den mye brukte Scenemolton sammen med referansemålingen. Det er ganske tydelig at molton absorberer en del lyd.
    -uten_molton-jpg

Utseendemessig er jo molton mye stiligere enn glatt stoff, det gir en litt fløyelsaktig overflate og gir et lunt og innbydende uttrykk, mens det glatte stoffet er mer... ja bare sort og kjedelig. Frontstoffet har gode akustiske egenskaper men kan ofte glitre litt. Men vent, hva med fleecepledd? De er billige, fås i sort og er plysjete (kanskje litt vel plysjete?...).
    -uten_fleece-jpg

Ja, se der, det slipper hvertfall mye av lyden gjennom til akustikkplatene. Sammenlignet med molton:
    -uten_molton_fleece-jpg

Og blåseprøven, holder den vann?
    Ja faktisk. Molton er det stoffet som er desidert tyngst å blåse gjennom. Jysk-stoffet og fleecepleddet oppleved ganske likt, og frontstoffet er som forventet mest lettblåst av alle.

Som vi ser er det ganske store forskjeller. Men hvor relevant er dette egentlig? Hele poenget med akustikkplatene er jo at de skal absorbere lyd. Og hvis noe av lyden blir absorbert før den når inn i platene skulle det vel ikke ha noe å si?

Og platene fra Rockwool har en litt glatt overflate som faktisk kan reflektere lyd hvis den kommer inn i en skarp vinkel. Vil ikke et lag med molton utenpå hindre at lyden spretter av akustikkplata?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig interessant egentlig, jeg snakket med glava om en type plate de har som var beregnet på vegg.. så sa jeg at jeg skulle trekke de, men det annbefalte han ikke,det hindret platens egenskaper... snakket også med han jeg kjøpte akustikk platene min av og han sa at hvis jeg kunne blåse igjen stoffet så var det greit, men han annbefalte ikke ett stoff som var luft tett.. men som bevist stoffet absorberer jo også lyd, ikke reflekterer de vegg fra plata hvis du skjønner... hmmm er ikke lett og si

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante målinger, og noe overraskende. Var ikke klar over at molton dempet så mye, og så frekvenslinjært.
    Frontstoffet til Dynabel var overraskende bra. Har testet frontstoff fra Biltema og det demper fra 12-13khz og opp, hvor mye husker jeg riktignok ikke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også overrasket over at alle stoffene ser ut til å dempe såpass langt ned i frekvens, og lurer i bunn og grunn på om det kan være selve måleoppsettet som er feil? Men jeg tok flere målinger etter, og alle ga identisk resultat, og jeg endret heller ikke på nivå på noe tidspunkt.

Dette er i fri luft, det er mulig at reusltatet hadde blitt annerledes om man har mikrofonen i et hull i en plate som representerer en vegg slik at man måler nivået ved veggen?

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du sånn kort fortalt hvordan man leser grafen?
    Har lite peiling på det, så om den skal være lav eller høy sier meg ikke mye

Hadde hvert morro å sett en måling uten noen som helst absorbering også.
    Min tråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Kunne du sånn kort fortalt hvordan man leser grafen?
    Har lite peiling på det, så om den skal være lav eller høy sier meg ikke mye

Hadde hvert morro å sett en måling uten noen som helst absorbering også.
    [teskjemodus]
    Ja, kort fortalt viser høyden på grafen lydnivået målt i decibel, jo lenger opp i diagrammet kurven ligger, desto høyere lydnivå. X-aksen (vannrett) er frekvens, til høyre er diskant, til venstre er bassen. Den øverste kurven er uten noen form for stoff mellom høyttaler og mikrofon og er derfor referansen. De andre kurvene viser da lydstyrken målt gjennom de forskjellige stoffene i forhold til referansen [/teskjemodus]

Så det vi også ser er at mine høyttalere ikke er helt frekvenslineære og de kutter ved ca 18000 Hz, ideelt skulle de vært lineære oppp til 20000 Hz. Man skulle kanskje tro at de har mer bass. Det kommer av at mikrofonen står så nære diskant og mellomtone slik at de overdøver lyden fra bassrefleksporten.

Det som gjør meg litt overrasket er at stoffene demper såpass mye i bassen, fordi teoretisk sett skal bassen gå tvers gjennom stoffet. Og samtidig ser det ut til at stoffene demper nesten like mye ved alle frekvenser, noe som også er litt pussig, jeg hadde forventet mer demping i diskanten enn i mellomtone og bass.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo interessante målinger, og det hadde vært interessant å f.eks sett hvordan de lydransperange projektorlerretsdukene hadde greid denne oppgaven.

Eller så lurer jeg på om du har gjort lydreflekterende målinger også, siden det på en måte ikke er hvor mye lyd som treffer akustikk platene som vel egentlig er det man er ute etter, men kanskje mer hvordan disse fungerer sammen både med refleksjoner ot absorbsjoner fra "utsiden" der noe blir direkte reflektert videre, noe absorberes i duken på vei inn til akustikk platene, osv.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant. Kjempe bra, at du tar for deg dette. Er jo veldig mange meninger om forskjellige tekstiler. Hva med et tungt gardin stoff? Vil dette bli noe likt som scenemoloton? Om det er den riktige måten å måle på kan ikke jeg svare for da jeg har liten kunnskap innen området, men virker jo til å være riktig. Evnt. måle gjennom stoffene når det står litt på skrå slik de ville vært på veggen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig test!

Men det er vel en god del akustisk energi som treffer mic'en fra rundomkring i rommet, selv om du har plassert mic'en nærme høyttaleren? Vet egentlig ikke hvor mye dette har å si i praksis. Eneste måten er vel å gjøre en tilsvarende test utendørs (gjerne med snø på bakken for å minimalisere refleksjonene derfra ) for å sammenligne.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    [teskjemodus]
    Ja, kort fortalt viser høyden på grafen lydnivået målt i decibel, jo lenger opp i diagrammet kurven ligger, desto høyere lydnivå. X-aksen (vannrett) er frekvens, til høyre er diskant, til venstre er bassen. Den øverste kurven er uten noen form for stoff mellom høyttaler og mikrofon og er derfor referansen. De andre kurvene viser da lydstyrken målt gjennom de forskjellige stoffene i forhold til referansen [/teskjemodus]

Så det vi også ser er at mine høyttalere ikke er helt frekvenslineære og de kutter ved ca 18000 Hz, ideelt skulle de vært lineære oppp til 20000 Hz. Man skulle kanskje tro at de har mer bass. Det kommer av at mikrofonen står så nære diskant og mellomtone slik at de overdøver lyden fra bassrefleksporten.

Det som gjør meg litt overrasket er at stoffene demper såpass mye i bassen, fordi teoretisk sett skal bassen gå tvers gjennom stoffet. Og samtidig ser det ut til at stoffene demper nesten like mye ved alle frekvenser, noe som også er litt pussig, jeg hadde forventet mer demping i diskanten enn i mellomtone og bass.
    Ser der ja Takk for svar, skjønner jeg ihvertfall litt mer ^^
    Min tråd

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom test. Men det var ikke mye nivå du hadde under 200hz. :P

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra iniativ som vanlig fra den kanten.

Poenget er vel å finne ut om stoffet reflekterer. Det gjør lite at det absorberer, men det er selvsagt uheldig at det reflekterer. Jeg tror hvis du hadde målt silke, voksduk eller noen typer polyester så ville du ha sett refleksjoner.

Dette er også en fin måte å finne ønsket materiale som reflekterer hvis man vil bruke det til bassfeller.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for målinger.
    Kan du måle en foldet scenemolton? 10 cm?
    Og få en sammenligning mellom "flat" og "foldet" versjon?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange fine tilbakemeldinger. Det er helt sikkert noe å hente på en annen metodikk, bl.a. refleksjoner. Det kunne vært morsomt å teste refleksjonene i overflaten fra akustikkplatene.

Og så er jo utfordringen å finne hvilke muligheter man har i et vanlig oppholdsrom. Jeg har på tapetet et oppsett hvor jeg bruker en naken vegg i kinoen, setter høyttaleren på den ene siden av en skillevegg og micen på den andre siden, begge peker 45 grader mot samme punkt på veggen, og en åpning mellom skilleveggen og veggen ved dette punktet, slik at lyden går fra høyttaleren, reflekterer i veggen og videre til micen, mens direktelyden fra høyttaleren til mic dempes i skilleveggen. Her må det tas hensyn til diffraksjonseffekten, så jeg må regne litt på hvor stor åpningen kan være og hvor lavt i frekvens man kan måle.

Har man så målt opp avstanden som refleksjonen tilbakelegger i et slikt oppsett, klarer man fint å skille refleksjonen man skal måle fra andre refleksjoner i rommet. Litt av problemet er å kunne skille ut hvilke frekvenser som reflekteres. Kom gjerne med forslag til passende programvare (helst gratis) og konfigurasjon

RuneW: utendørs målinger med snø på bakken er jo faktisk fullt mulig rent teoretisk pr. d.d, men med 10-15 kuldegrader ute...? Tru'kke det. Men du har et poeng og jeg har sett på påvirkninger fra rommet som en feilkilde. Som nevnt så er jeg veldig overrasket over dempningen i bassen.

Måling av foldet molton er notert.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant og lærerikt dette her! Har selv lurt flere ganger på hvor mye for eks høyttalerstoff slipper igjennom. Skulle vært morsomt å prøve testen på perforerte lerreter, for å sjekke hvor mye disse stjeler i praksis. Har ett (sikkert dumt) spørsmål. Hvilken "lyd" er det du tester? Er det "white noise"? Eller sinustoner?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Veldig interessant og lærerikt dette her! Har selv lurt flere ganger på hvor mye for eks høyttalerstoff slipper igjennom. Skulle vært morsomt å prøve testen på perforerte lerreter, for å sjekke hvor mye disse stjeler i praksis. Har ett (sikkert dumt) spørsmål. Hvilken "lyd" er det du tester? Er det "white noise"? Eller sinustoner?
    Ser ut som kan kjører en sinus-sweep i REW. Korriger meg gjerne om jeg tar feil!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bomull har høyere demping ved 60Hz enn ved 1.5KHz er høyst urimelig. Det er nok noe muffens i oppsettet ditt. Har du husket å justere tidsvindu på målingene?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig test. Jeg har ved flere anledninger nevnt at jeg har en følelse av at akustikkplater fungerer bedre med høyttalerstoff enn med molton. Nå ser det faktisk ut som jeg hadde rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra...

...test! Jeg har tenkt tanken på å bruke akustikkplate fra Rockwool og trekke den med stoff som er trykket med eget motiv. Det blir LITT billigere enn å bestille plater med motiv, fra andre steder... Tenkte da å trykke på slik duk som man bruker på store bannere. Den slipper jo mye gjennom mye luft...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Ser ut som kan kjører en sinus-sweep i REW. Korriger meg gjerne om jeg tar feil!
    Du har rett. Men man kunne også kjørt RTA med pink noise men så vidt jeg vet er det ikke mulig å få flere målinger inn i samme bilde.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •