Absorbsjonsmåling av stoff -> oppdatert med refleksjonsmålinger i post 23 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har tatt noen målinger. Har målt et stoff som skal skal være lydtransparent, IKEA bomull stoff og til slutt plast.

Blå graf: Ingenting
    Rosa: Lydtransparent stoff
    Grønn: IKEA bomull stoff

Mørkegrønt (kommer senere): Plast/dampsperre

Først en SPL og Average oversikt.
    Kan dette tolkes som at IKEA stoff demper mer enn det reflekterer, siden IKEA-kurven ligger nederst?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig og sammenligne ETC.
    Den første er ETC uten noe stoff.
    Den andre en sammenligning av ingenting (blå) og lydtransparent stoff rosa).
    Den tredje sammenligning av ingenting (blå) og IKEA stoff (grønn).
    Har du målt med samme nivå?

Hvordan kan bomullen, som tydelig har dempende effekt, gi deg en dårligere ETC graf?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt noen målinger. Har målt et stoff som skal skal være lydtransparent, IKEA bomull stoff og til slutt plast.

Blå graf: Ingenting
    Rosa: Lydtransparent stoff
    Grønn: IKEA bomull stoff

Mørkegrønt (kommer senere): Plast/dampsperre

Først en SPL og Average oversikt.

Er det bare meg som synes det er noe merkverdig at dempingen på disse stoffene er så godt som den samme fra 1k til 10k?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Har du målt med samme nivå?

Hvordan kan bomullen, som tydelig har dempende effekt, gi deg en dårligere ETC graf?
    Målt med samme nivå ja. Hvis dette stemmer, så innebærer det altså at man taper en del SPL med stoff og da spesielt bomull stoff. Kan det være uheldig med bruk av mye?

Den andre spørsmålet ditt, har jeg ikke noe godt svar på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden de er ment å være lydtransparante, så nei. Helt likt er det heller ikke. Den grønne kurven er mye mer taggete.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målt med samme nivå ja. Hvis dette stemmer, så innebærer det altså at man taper en del SPL med stoff og da spesielt bomull stoff. Kan det være uheldig med bruk av mye?

Den andre spørsmålet ditt, har jeg ikke noe godt svar på.

Du har altså gjort dette i normalt rom? Ikke klangrom eller ekkofritt?

Det er i praksis håpløst, da det finnes å mange faktorer som kan skape trøbbel. Ett dempende material skal ikke kunne heve en ETC graf. Det er bare ikke mulig. Unntaket er dersom det har enkeltfrekvenser (områder) som gir vesentlig refleksjon. Noe jeg ikke tror ett slikt bomullstoff gjør. Da burde du sett større dipper og ujevnheter når du målte transmisjonen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rimelig ekkofritt, men ikke helt nei. Målingene er tatt på kort avstand også, så man skulle tro de forteller noe i alle fall. Skal se om jeg kan få tatt enda mer ekkofri måling etterhvert.

Var ikke meningen at den svarte kurven skulle snike seg inn. Her er en uten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden de er ment å være lydtransparante, så nei. Helt likt er det heller ikke. Den grønne kurven er mye mer taggete.
    Nå vet jeg ikke om det var spørsmålet mitt du besvarte, men jeg oppfattet det ikke som "IKEA bomull stoff" var akustisk transparent...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over 10k.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hender det at målingene er 100% like selv under samme forhold?
    Hos meg er det alltid noe små forskjeller når jeg måler to ganger. Jeg ville tro det forklarer forskjellene i ETC kurven.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå vet jeg ikke om det var spørsmålet mitt du besvarte, men jeg oppfattet det ikke som "IKEA bomull stoff" var akustisk transparent...

Med "lydtransparent" tror jeg det menes at eventuell effekt er helt resistiv. Altså at du ikke endrer kurveformen. At man mister litt amplitude er en selvfølge. Ikke engang luft er transparant i så måte. Eller.....luft er ikke tranparant på noen som helst måte, men skjevheten som innføres er fryktelig liten, og vi kan ikke gjøre så mye med den, annet enn temperatur, og fuktighetskontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hender det at målingene er 100% like selv under samme forhold?
    Hos meg er det alltid noe små forskjeller når jeg måler to ganger. Jeg ville tro det forklarer forskjellene i ETC kurven.

I ekkofritt opplever jeg mikroskopiske forskjeller typisk rundt +-0,1-0,2db. Disse er langt fra så store som den ETC grafen skulle tilsi. Det er jo mange dB forskjell der. Har du eksakt samme tidsvindu? Er målingen synkroniserte?

Det du kan gjøre for morro skyld er å gjøre f.eks 10 målinger etter hverandre, og ta snittet av impulsresponsen. Da har du iallefall større trygghet når det gjelder selv usikkerheten i utstyret.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "lydtransparent" tror jeg det menes at eventuell effekt er helt resistiv. Altså at du ikke endrer kurveformen. At man mister litt amplitude er en selvfølge. Ikke engang luft er transparant i så måte. Eller.....luft er ikke tranparant på noen som helst måte, men skjevheten som innføres er fryktelig liten, og vi kan ikke gjøre så mye med den, annet enn temperatur, og fuktighetskontroll.
    Tror vi snakker forbi hverandre. Antageligvis fordi du vet hva du snakker om i motsetning til meg...

Men det jeg reagerte på var altså at et stoff som ikke er definert som lydtransparent (IKEA) har tilnærmet like uendret kurveform som det lydtransparente stoffet. Jeg ville trodd at hvis målingene var gjort vitenskapelige, så ville vi sett en tydelig demping i de høyere frekvensene gjennom bomulls-stoffet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tror vi snakker forbi hverandre. Antageligvis fordi du vet hva du snakker om i motsetning til meg...

Men det jeg reagerte på var altså at et stoff som ikke er definert som lydtransparent (IKEA) har tilnærmet like uendret kurveform som det lydtransparente stoffet. Jeg ville trodd at hvis målingene var gjort vitenskapelige, så ville vi sett en tydelig demping i de høyere frekvensene gjennom bomulls-stoffet.

Huff. Jeg leste feil. Jeg leste at bomullstoffet også var lydtransparent. Nei da har du ett godt poeng.

ORSO: Hvor tykt er IKEA stoffet?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor tykt det er. Har ikke noe jeg kan måle med. Vil karakterisere det som veldig tynt.

Regner med jeg tar nye målinger om noen dager. Hvilke avtand bør mikrofonen plasseres fra høyttalerne ideelt sett?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måler du slik som tols1, eller måler du i en rett linje, med stoffet plassert i midten?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •