Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 446
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Reddal
    HEi'

Kan det være Fra hobbitten (TV filmen fra 1977)?

Der er det i hvertfall en karakter som heter Bard.

-Reddal
    Dæven nå må jeg si jeg ble imponert!
    Den hadde jeg ikke trodd noen skulle ta så lett!
    Det er helt korrekt, det er fra Boken til R.R.Tolkien "Hobbitten" som senere ble en tegne film, og er nå igang med ordentlig filmproduksjon.
    Er bare og gratulere!

Jeg sender deg en PM så blir vi enig om en film som du skal få tilsendt i posten..

Litt skuffet hilsen
    Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven!

Sinnsykt kule bilder du legger ut nå Stian! Angående responsen på tråden din, så er jo den bra, og som fan av aktive byggetråder, så er jeg også innom hver gang det skjer noe her. Det er jo ganske ofte! Tror ikke du skal bekymre deg så mye om hvor mange som er innom, da endel av gutta som følger tråden her har mye god kunnskap å dele. Personlig er jeg nok mer egnet som moralsk støtte, men uansett...

Noen ganger er det mange som rekker å skrive inn mellom hver gang en får sjekka tråden. Dersom du ikke får svar på det du spør om hender det at det kanskje er fordi tråden har fått mange svar før, så man tenker ikke over det. Andre ganger er det fordi du stiller vanskelige spørsmål, eller at sikkert mange er som meg og ikke føler at vi er kvalifiserte til å svare ordentlig. Da er en PM til riktig kar veien å gå føler nå jeg. Min erfaring så langt er iallefall at folk her inne er innmari hjelpsomme, og villige til å dele kunnskap.

Ellers... Nice arbeid så langt!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    det er helt greit når jeg kun poster fremdriftsoppdateringer. Når jeg spør et konkret spørsmål, og ser at leserantallet øker støtt og stadig uten at noen svarer, er det litt mer frustrerende.
    Det blir jo som "Pirium" skriver her, men ikke missforstå, jeg er fornøyd med responsen, og ser jo også at det er mange som er inne og titter..

Jeg skjønner jo også at dette er ett forum for lyd og bilde entusiaster og ikke for bygg og annlegg.. så vil tro at det er mer kunnskap og hente når jeg kommer over til selve kino delen..

Nå reposter jeg ett av mine spm igår, dette fordi den ble vell litt overkjørt i alt dette.

Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    hva jeg skal gjøre med gulvet?
    Jeg skal legge "Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier" oppe på gulvsponen jeg har nå.. spm mitt til dere eksperter der ute er, hva bør jeg ha over den igjen?
    Grunnet lav takhøyde så ønsker at det skal bygge så lite som mulig, men det står at Shetblok`n skal ligge i press. for maks effekt så bør man kanskje legge gulv gips? eller går det ann og legge tynne finèr plater som skrus fast? eller vil de sprike i skjøter?

Jeg kan jo også nevne at jeg skal teppe på hele gulvet, enten vegg til vegg eller teppe fliser..

Jeg lurer også litt på når det er lurt og legge gulvet, bør man legge "shetblok`n" etter at jeg har lagt ett gipslag på veggen slik at det ikke blir åpen skjøt eller er det like greit og legge det helt til slutt for og slippe og skade gulvet mer enn "nødvendig"?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går jo vikelig framover.

Det som egentlig imponerer meg mest her at du legger såååå mye penger i et såpass lite rom MEN igjen, jeg skjønner jo helt klart at en må bruke det en har tilgjengelig.

Som andre her har sagt, så er vi vel alle "bilde'omaner" så bilder sier meg enn ord, og det er spennende å se på oppbygningen.
    Det "film-greiene" du har forsøkt på funker forholdsvis dårlig på min pc ihvertfall, så jeg må si jeg liker bedre vanlige bilder og med bildetekster istedenfor en sånn film, vil vel heller anbefale deg å ta MASSE bilder og eventuellt lage en film til slutt når alt er ferdig, men husk da som sagt på å prøv å få en jevn bildetakning hele veien, slik at en får med hele "story'n" liksom

Personlig så kikker jeg innom de fleste trådene her inne og der det foregår mest oppdateringer, er det også mest spennende å følge med.
    Er faktisk litt usikker på hvor mange det faktisk er som er aktive her inne på forumet, har liksom inntrykk av at det er bare 10-15 stykker (litt underdrevet kanskje men i hovedsak ihvertfall) som faktisk kommenterer ting her, men ser jo at det er veldig mange treff på kort tid (ref min egen tråd om "lekekino på loftet")

Lykke til videre med byggingen ihvertfall

Er motiverendes å se på andre sine prosjekter og plukker selv opp litt tips og ideer både her og der i disse trådene!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stå på

Stå på videre,med bilder og tekst. Jeg er rimelig sikker på at det er mange fler enn jeg som kikker innom daglig, uten å komentere i øst og vest.
    Selv kikker jeg innom 5-6-7 tråder hver dag, ofte flere ganger om dagen.Veldig kjekt å få litt inspirasjon til å sette i gang selv.Det som er artig er jo at det er mange forskjellige bygg, og stor variasjon i både størrelse, utførelse og utstyr.Mest moro synes jeg det er med "amatør" tråder med artige løsninger og mer eller mindre begrenset budsjett.Sikkert fodi det er på det nivået jeg selv må legge meg,:-D .
    Selvsagt er det gøy med tråden til BEF også, men for meg er denslags utstyr HELT utenfor rekkevidde og det må jeg jo bare godta.Men han må vel være norges raskeste kinobygger.Han er jo istand til å lage 4 høytalere,legge tepper og tapetsere en vegg eller to mens jeg tar en røyk og en kaffe.
    RuneW har vel kanskje den "beste" tråden, han er jo så nøye og flink og tålmodig at det er en fryd å følge med.
    Så jeg håper du og fortsetter med oppdateringer ofte. Det første jeg gjør om morgenen, etter at kaffen er satt på er å sjekke eposten etter oppdateringer på avforum.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Dette går jo vikelig framover.

Det som egentlig imponerer meg mest her at du legger såååå mye penger i et såpass lite rom MEN igjen, jeg skjønner jo helt klart at en må bruke det en har tilgjengelig.
    Jeg bruker vell ikke såå(åå) mye penger, Kostnaden med og bygge opp ett rom fra scratch hadde jo vært der uansett, også legger jeg litt ekstra flid i lyd isolering, må vell også innrømme at jeg hadde vell heller ikke lagt opp ventilasjon vis det skulle vært ett vanlig gutte rom..
    Nå må det jo også sies at jeg satser på selve rommet, også får jeg heller stille med dårligere komponenter enn det rommet forhåpentligvis fortjener en stund fremover... Tenker at det er mye lettere og oppdatere anlegget enn rommet i ettertid!

Stian

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i tankegangen din, rommet bygger man kun en gang, mens utstyret kommer og går.

Det går jo fremover her. Snart plater veggen jo

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har nevnt tildigere så prøver jeg hele tiden og tenke litt frem i tid.. Derfor vandrer tankene til hva jeg skal gjøre med gulvet.
    Jeg skal legge "Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier" oppe på gulvsponen jeg har nå.. spm mitt til dere eksperter der ute er, hva bør jeg ha over den igjen?
    Grunnet lav takhøyde så ønsker at det skal bygge så lite som mulig, men det står at Shetblok`n skal ligge i press. for maks effekt så bør man kanskje legge gulv gips? eller går det ann og legge tynne finèr plater som skrus fast? eller vil de sprike i skjøter?

Jeg kan jo også nevne at jeg skal teppe på hele gulvet, enten vegg til vegg eller teppe fliser..

Jeg lurer også litt på når det er lurt og legge gulvet, bør man legge "shetblok`n" etter at jeg har lagt ett gipslag på veggen slik at det ikke blir åpen skjøt eller er det like greit og legge det helt til slutt for og slippe og skade gulvet mer enn "nødvendig"?

Jeg kan også friste med at alle svar vil få sinn lønn i himmelen!! :lol:

Stian
    Når du først har gått til innkjøp av dette produktet bør du etter min mening legge et lag gulvspon på toppen igjen for å få utnyttet dempeeffekten best mulig. ShetBlok virker best når det som du sier ligger i press. Jeg tror ikke du skal benytte golvgips, da må du ha et mer solid golv oppå der igjen, og du vil jo at det bygger minst mulig...
    Det nye laget med gulvspon må ikke berøre veggene, dette vil ødelegge effekten. Spar igjen 5mm og bruk elastisk fugemasse.

Hva skal jeg med lønn i himmelen, det er jo jeg trenger den!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Når du først har gått til innkjøp av dette produktet bør du etter min mening legge et lag gulvspon på toppen igjen for å få utnyttet dempeeffekten best mulig. ShetBlok virker best når det som du sier ligger i press. Jeg tror ikke du skal benytte golvgips, da må du ha et mer solid golv oppå der igjen, og du vil jo at det bygger minst mulig...
    Det nye laget med gulvspon må ikke berøre veggene, dette vil ødelegge effekten. Spar igjen 5mm og bruk elastisk fugemasse.

Hva skal jeg med lønn i himmelen, det er jo jeg trenger den!
    Takk for tilbakemelding Hunsbedt!

Jeg legger frem noen fordeler og ulemper med gulv gips og spon, dette mest for og diskutere seg frem til beste løsning.

På Byggmax sine hjemme sider står dette om gulvgips: Bruksområde:
    Gulvgipsplaten egner som underlag for gulv som parkett, gulvplater, linoleumsgulv, vegg-til-vegg-teppe med mer.

Men gjelder det teppefliser?

Fordelen med gips slik jeg ser det er:
    • Annen material tetthet enn gulvsponen som er der nå, så får mer dempning i flere frekvenser?
    • Lett og legge, kan bare skrus fast
    • Gips har mer dempende effekt
    • Dødt materiale

Ulemper:
    • tåler dårlig fuktighet
    • må dekkes til mens frem til at rommet er ferdig, slik at det ikke blir utsatt for vann og slå skader
    • Må sparkles i skjøter

Fordeler med gulvspon:
    • Tåler hard behandling
    • Kan skru fast feks kino stoler i det øverste laget
    • Blir en stor hard enhet når man limer platene sammen.
    • Slite sterkt

Ulemper:
    • Må limes
    • samme tetthet som resten av gulvet
    • Treverk, kan bevege seg.

Sikker ting jeg har glemt i farten, men er ihvertfall noen plusser og minuser om begge produkter.

Ellers er de veldig sammenling bare, de er ca like tykke, og store, ca samme pris og det tar vell ca like lang til og legge de.

Er det noen som har flere forslag eller noen gode for og mot argumenter så er det bare og komme med de!

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tenker du med gips? Det er jo lett å få skader i gips. De tåler jo ikke mye. Mister du fks en flaske i gulvet, så blir det jo hakk med en gang. Hadde jo vært mulig og hatt en tynn treplate over gipsen igjen, men da bygger du opp gulvet, og mister igjen litt tak høyde. Vanskelig dette.

Jeg tror at jeg hadde gått for sponplate, og hatt litt klaring mellem platen og veggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også gått for spon. Man får én sammenhengende plate og et materiale som er behagelig å skru i. Teppefliser må vel kunne sammenlignes med vgg-til-vegg-teppe, kan ikke tenke meg noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding Hunsbedt!

Jeg legger frem noen fordeler og ulemper med gulv gips og spon, dette mest for og diskutere seg frem til beste løsning.

På Byggmax sine hjemme sider står dette om gulvgips: Bruksområde:
    Gulvgipsplaten egner som underlag for gulv som parkett, gulvplater, linoleumsgulv, vegg-til-vegg-teppe med mer.

Men gjelder det teppefliser?

Fordelen med gips slik jeg ser det er:
    • Annen material tetthet enn gulvsponen som er der nå, så får mer dempning i flere frekvenser?
    • Lett og legge, kan bare skrus fast
    • Gips har mer dempende effekt
    • Dødt materiale

Ulemper:
    • tåler dårlig fuktighet
    • må dekkes til mens frem til at rommet er ferdig, slik at det ikke blir utsatt for vann og slå skader
    • Må sparkles i skjøter

Fordeler med gulvspon:
    • Tåler hard behandling
    • Kan skru fast feks kino stoler i det øverste laget
    • Blir en stor hard enhet når man limer platene sammen.
    • Slite sterkt

Ulemper:
    • Må limes
    • samme tetthet som resten av gulvet
    • Treverk, kan bevege seg.

Sikker ting jeg har glemt i farten, men er ihvertfall noen plusser og minuser om begge produkter.

Ellers er de veldig sammenling bare, de er ca like tykke, og store, ca samme pris og det tar vell ca like lang til og legge de.

Er det noen som har flere forslag eller noen gode for og mot argumenter så er det bare og komme med de!

Stian
    Ja takk begge deler.

Jeg har et lag flytende spon, og et lag flytende golvgips.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Hvordan tenker du med gips? Det er jo lett å få skader i gips. De tåler jo ikke mye. Mister du fks en flaske i gulvet, så blir det jo hakk med en gang. Hadde jo vært mulig og hatt en tynn treplate over gipsen igjen, men da bygger du opp gulvet, og mister igjen litt tak høyde. Vanskelig dette.

Jeg tror at jeg hadde gått for sponplate, og hatt litt klaring mellem platen og veggen.
    Jeg har aldri jobbet med gulvgips plater, men tror vell at de er såpass harde at det skal mye til og få merker i gulvet etter at man har fått det montert opp?
    Det står ihvertfall på nettsidene til Byggmax at man kan legge teppe direkte ned på gipsen, så tror vell at det er en fullgod løsning.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg hadde også gått for spon. Man får én sammenhengende plate og et materiale som er behagelig å skru i. Teppefliser må vel kunne sammenlignes med vgg-til-vegg-teppe, kan ikke tenke meg noe annet.
    Ser helt klart fordelene med spon, bra med "en" hel plate og man trenger ikke og tenke på hvordan gulvet blir brukt før rommet blir tatt i bruk..

Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Ja takk begge deler.
    Jeg har et lag flytende spon, og et lag flytende golvgips.
    Nå har jeg jo ett lag spoon fra før, jeg har også lagt dobbelt lag med gips montert i lydbøyler i taket under, så føler jeg er godt forberedt.. 8)

Har du gipsen som øverste lag?

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jo ett lag spoon fra før, jeg har også lagt dobbelt lag med gips montert i lydbøyler i taket under, så føler jeg er godt forberedt.. 8)

Har du gipsen som øverste lag?

Stian
    Kult oppsett

Gipsen øverst ja, plast med isoporkuler imellom alle lagene.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er den gulv gipsen a? tåler den mye?

Men du har vel parkett over du vell? jeg har jo tenkt til og ha teppe.

Stian

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er den gulv gipsen a? tåler den mye?

Men du har vel parkett over du vell? jeg har jo tenkt til og ha teppe.

Stian
    Gulvgips er mye mer solid enn vegg-gips, den er både fiberarmert og mye tyngre/mer kompakt. Den tåler mye, men ikke alt. Skal du ha teppe bør du absolutt ha et heldekkende platelag under, dvs spon som er limt i falsene. Parkett kan fint legges rett oppå gulvgips. Skal du ha best mulig lyddemping legger du gulvgips med 22mm spon oppå.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da regner jeg nok med at det blir ett lag med gulv spon..

Uansett hvordan jeg legger dette nå så vil jo gulvet være best lyd isolert.
    Jeg skjønner det at lyden tar enkleste vei ut, men grunnen for at jeg har lagt litt vekt på gulvet er at jeg ser for meg at garasjen nede blir mye dårligere isolert, og at lyden der ifra vil gå mye mer rett til naboene enn lyden som går opp igjennom taket.. men dette er kun en innbillt teori jeg har, så veit ikke hvordan det er i praksis??

Nå har jeg jo ikke gjort annet enn og kjøpt inn dempe rullene, så jeg kan også finne på og legge de i taket istedet for og dempe det vis det har mer effekt?
    Som vist tidligere så har jeg jo dobbelt gips i taket i garasjen, lyd bøyler, 20cm glava, og 22mm spon.

jeg er åpen for forslag!?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hvordan de rullene du skal legge ut vil oppføre seg i praksis, med tanke på hvor "kompakte" de er eller om de vil bli myke på noe slags vis...

Grunnen til at jeg spør er at om du legger spongulv så vil du kunne legge dette flytendes over hele flaten og sånn sett ikke være så veldig avhengig av om ting under er litt mykt
    Legger du derimot gulvgipsen direkte oppå mattene, så vil du for det første få like mange skøyter som du har med gulvspoonen, men disse platene er som vanlige gipsplater, altså du har ingen mulighet for å feste disse til hverandre, så om rullene under er myke så vil du lett få svikt i skøytene som igjen vil bli stygt med teppefliser oppå...
    Sikkert dårlig forklart, men poenget er ihvertfall at jeg er redd rullene dine samt gipsen ikke vil bli stabilt nok... da ville det sikkert blitt best med både spon og gips i tilfelle...

Når det gjelder lydisoleringsbiten, så vil jeg tro at du allerede har gjort MYE med gulvet slik at jeg tror ikke forskjellen på gips/spon ellers vil ha noe særlig forskjell...
    Som nevnt i andre tråder her, så gir f.eks 2 gipsplater mer demping enn 1, gjerne en forbedring på 50 % men om du f.eks dobler opp fra 2 til 4, eller 4 til 8 gipsplater så tror jeg ikke du får den samme forbedringen hver gang...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Lurer forresten på en annen ting.

Jeg er langt ifra noen snekker, men lurer litt på dette med bæringen til gulvet ditt der oppe... Det begynner jo å bli rimelig mange kilo med gips etc som henger og ligger på takbjelkene dine og du har jo forholdsvis langt spenn, er dette noe som er gjennomtenkt, eller satser du på at det holder?
    Som sagt, jeg er langt ifra noen snekker, men holder på prosjektere en veranda selv for tiden, og syns det er rimelig syke dimensjoner som må til for at det skal holde (ref snekker'n min) på tross av at jeg ikke har så veldig lange spenn på hver enkelt drager.

Regner med dette er tatt hånd om da, men kan kanskje være ett innspill i valg av mengde med gulv etc......

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Jeg er langt ifra noen snekker, men lurer litt på dette med bæringen til gulvet ditt der oppe... Det begynner jo å bli rimelig mange kilo med gips etc som henger og ligger på takbjelkene dine og du har jo forholdsvis langt spenn, er dette noe som er gjennomtenkt, eller satser du på at det holder?
    Dette blir nok litt utenfor mitt fagfelt også er jeg redd, da jeg normalt sett jobber med bil.. Men snekker`n som har montert opp garasjen har fått beskjed om at det skal være ett rom i 2 etasje, så er helt sikker på at det er tatt med i beregningene når den ble satt opp..

Bjelkene er jo 20cm tykke så ser ikke på det som ett problem.

Stian

Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •