Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 446
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Du har rett i det, men du kan også¨slå den av og på med en fjernkontroll. Enten microsoft sin orginale, eller en kopi så klart. Eller det jeg gjør, Logitech sin fjernkontroll. Alt en IR mottaker trenger er rette signalet ;-) Trenger ikke noe annet utstyr. Var verre med Xbox orginal, da måtte jeg lodde på en ir dongel og legge inn en IR kode. Virket det også.

Anbefaler Logitech sin, uten tvil =)
    Har du or koden til 360?jeg sliter med å finne den..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Har du or koden til 360?jeg sliter med å finne den..
    Har ikke IR koden i tall og slikt nei. Logitech finner den bare! Hvilken fjernkontroll er det du har? Google etter IR koden om du ikke har Logitech da!
    Evt. du kan bestille en billig sa fra dealextreme.com Dem sender varene gratis.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare rør!

Som nevnt tidligere så har jeg mange baller i luften samtidig, nå er intet unntak. Jeg tenker at før jeg får tettet veggene med plast må alle rør utenifra være trekt, så jeg må nå bestille noe rør, jeg bestiller jo da til hele rommet (håper jeg..) så hva trenger jeg... setter opp en "liten" liste hvor jeg ramser opp det jeg trenger, legger også ved noen komentarer de enkelte av de, håper noen kan ta seg tid til og ihvertfall svare på noen av min 1000 spm...

Rør trekkning
    Jeg ønsker og sikkre meg for fremtidige oppdateringer, derfor trekker jeg en del ekstra for og være sikker! det vil bli brukt 20mm rør til all lyd også tenker jeg 32mm rør for HDMI?

Bilde:
    • HDMI til front bak lerretet (ca 7m trekk)
    • HDMI til prosjektor ( ca 8 m kanskje)

Lyd:
    • Front høyttaler Venstre side (7m trekk) (bør jeg trekke 2 rør slik at jeg har mulighet for og trekke kabel til bi-wire seinere? eller er det plass i ett rør?)
    • Front høyttaler Høyre side (9m trekk x 2?)
    • Senter høyttaler (Lav) (ca 7m strekk)
    • Senter høyttaler (Høy) (ca 7m strekk)
    • Precence forran Venstre? (ca 7m strekk) (Er det mulig og ha det med skråtak?)
    • Precence forran Høyre (ca 9m strekk)
    • Side surround Venstre front (ca 4m strekk)
    • Side surround Venstre bak (ca 5m strekk)
    • Side surround Høyre front (ca 9m strekk)
    • Side surround Høyre Bak(ca 8m strekk)
    • Bak surround Venstre (ca 4m strekk)
    • Bak surround Høyre (ca 6m strekk)
    • Sub V. Hjørne Foran (ca 7m strekk)
    • Sub H. Hjørne Foran (ca 9m strekk)
    • Sub V. Hjørne Bak (ca 4m strekk)
    • Sub H. Hjørne Bak (ca 6m strekk)
    • Rumperister 1 punkt (ca 8m strekk) (trenger bare ett kabel strekk ikke sant? det kan serve flere eller? kan jo også trekke ett tykkere rør for og kunne trekke flere kabler.)

Alle lengde beregninger er veldig ca!

Som dere ser så legger jeg opp til ett 12.4 oppsett, Har idag kun ett 5.1 oppsett så ja det må bli noen oppgraderinger etter hvert!

Kom gjerne med innspill!

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gjøre som TomRon å lage et panel med utganger, så slipper du bla. å trekke hele hdmi kabelen gjennom veggen? Du kan vel uansett være raus med rør, så er du sikker på at du har muligheter senere.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alkar!
    Jeg må finne på noe lurt der, jeg har Dayton veggplate i stua hjemme, disse har jeg kjøpt fra AVShop.

Jeg har en slik plate ekstra hjemme, har vurdert og bruke den, men ser jo at problemet mitt er jo at jeg har for lite kontakter..

Jeg må tenke litt mer på det tror jeg, har heller ikke bestemt meg for hva slags kabler jeg skal bruke, feks på subbene, bør jeg bruke RCA eller XLR?

Syntes at koblings panelet til TomRon ble drit kult, men er jo en dyr løsning. mitt panel vil jo bli bak ett rack så blir jo ikke synlig. det samme gjelder bak lerretet, der vil det jo bli en kunstig vegg rundt så heller ingen ting der vil syntes..

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Et sånt panel så jo fortsatt veldig bra ut da, og ikke minst litt mere prisvennelig. Du fikser helt sikkert noe. Kult å se hvordan det blir i allefall!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jaggu Fredag igjen, og ikke nok med det! det er en av mine fri fredager!! :-D Så håper på og få gjort litt denne helgen.. Jeg har avtale med snekkern som skal komme og se på arbeidet mitt idag, også har jeg avtale med elektrikkern min idag. men elektrikkern er like mye til og stole på som en gjennomsnittlig albaner... så spent på om jeg ser noe til den karen!!

Jeg var denne uka en tur på biltema og kjøpte k-rør så jeg kan begynne og trekke litt.. jeg må trekke litt før jeg tetter veggene, Kabel TV og nettverkskabel, jeg skal også trekke 2 rør ut til verandaen på utsiden, dette i tilfellet jeg ønsker og ha ett par høyttalere ute!
    Jeg skal kun trekke rør til det som har med lyd og bilde og gjøre, alt elektriske får fag folk drive med..

Ellers har det vært lite respons på kabeltrekking posten min litt lengere opp.. ingen som har noen forslag?
    Ramser opp noen av spørsmålene og krysser fingrene for mer respons..

1: For og bi-wire front høytalerne må jeg trekke 2 rør eller klarer jeg 2 ledninger i ett rør?
    2: Er det mulig for meg og ha Precence høyttalere foran? tenke da på skråtaket og det smale rommet..
    3: når jeg skal trekke rør til rumperister, holder det med ett rør til en ht kabel?

Nå skal jeg ut i kulda og jobbe!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt gjort en del denne helgen også, få ting som faktisk syntes men ting som må gjøres uansett.

Fredagen startet meg og isolere taket, når jeg var ferdig med det så kom snekker`n som avtalt. jeg var litt spent på hva han kom til og si utførelsen men det var faktisk bra!! jeg spurte han om jeg trengte og skydde isolasjonen i gesimsen, men han mente det var skyddet nok. så da ble jeg litt lettet..

Jeg fikk ikke gjort så mye resten av fredagen, da det tok en del tid det snekker`n egentlig var der for..

Lørdagen fikk jeg besøk av svigerfar som skulle hjelpe meg med og trekke opp nettverkskabel og tv signaler, det var en del jobb da kablene lå ute, og vi måtte bore igjennom leca for og komme inn.
    Men det gikk egentlig veldig greit og få inn og sviger far rakk og få med seg jentene i VM på ski.

Så måtte jeg begynne med spiker slag, og det er egentlig det denne dagen og gårdsdagen gikk med til. Det var over 80 spikerslag som skal opp så først lagde jeg meg en liten jigg for og gjøre kappingen kjappere, når den først var laget så gikk kappingen veldig raskt!

Ibegynnelsen så spikret jeg opp spikerslagene, men dette var utrolig tungvindt og tidkrevende, så etterhvert så begynnte jeg og skru de opp. fant til slutt ett fint system på dette så jeg er snart ferdig! :-D

Lørdag så kappet jeg opp resten av spikerslagene, jeg la de sammen 10 og 10 for og holde motivasjonen oppe! Da ser man jo faktisk at man får opp noen!

Så skrudde jeg inn en skrue nesten i gjennom på den ene siden, for da kunne jeg justere beslaget på den andre siden.
    Bilde av en av haugene med beslag:

Nærbilde av beslagene i skille mellom skråtak og rett tak:

Oversikts bilde etter dagens innsats:

Det er vell igjen en 10-12 spikerslag.

Nå begynner egentlig ting og dra seg til før jeg skal plastre. Jeg må gjøre ferdig spikerslagene også legge ferdig isolasjonene ved uttrekks vifta, men her venter jeg på elektrikkern, han må trekke ferdig røra sine først..
    så må jeg finne ut hvordan inspeksjons dører jeg skal ha inn i kneeveggene og få bestillt det.
    Så må jeg også lage spikerslag for prosjektor, hvor langt bør den være fra lerretet? lengden fra lerretet og bakveggen blir ca 4.80, også er breddenen ca 3.15.

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å ta form dette her kamerat! Det blir nok digg å få gipsen på veggene! Angående prosjektor og avstand, så må du jo regne ut dette i kalkulatoren for lerretsavstand. Det er fort gjort og du kan gjøre det her

Veldig kjekt verktøy! Moro å se at du svinger deg rundt i helgene, kamerat.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her går det fremover! hvor mye isolasjon har du i tak og vegger? Sikkert nevnt før, men finner det ikke.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det begynner å ta form dette her kamerat! Det blir nok digg å få gipsen på veggene! Angående prosjektor og avstand, så må du jo regne ut dette i kalkulatoren for lerretsavstand. Det er fort gjort og du kan gjøre det her

Veldig kjekt verktøy! Moro å se at du svinger deg rundt i helgene, kamerat.
    Jeg har fri annenhver helg, og da med fredager så får gjort en del i disse helgene, men lite de helgene jeg jobber. men har godt med arbeidsmot så det går da fremover!
    Blir nok en stund før gipsen kommer opp jeg jeg redd, etter at jeg har plastret så skal jeg fore ut kneeveggene 5 cm også trekke alt av strøm og kabler i utforingen.

Jeg kommer frem til ca 4m avstand, regner da med ett 106" lerret. er det en avstand som vil fungere på flere prosjektorer eller? jeg regnet på en Sony HW15.

Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    her går det fremover! hvor mye isolasjon har du i tak og vegger? Sikkert nevnt før, men finner det ikke.
    Det er nå isolert 20cm i vegger, tak og gulv, men veggene vil bli isolert 5cm ekstra, taket er også isolert med 20 cm ekstra der taket er flatt.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Katastrofe unngått!

I helgen skjedde det nesten en katastrofe! kanskje en liten overdrivelse, men hadde nok vært litt leit og få ordna i etter tid!

I helga så isolerte jeg resten av ventilasjonen, den delen der uttrekks vifta er, har måtte vente med den siste delen fordi det måtte legges opp litt elektrisk først. i min iver etter og bli ferdig med isoleringen så har jeg nok lagt litt press på lydmuffa som kommer ut i tekniskrom, dette kunne lett vært unngått med og bare fjerne isolasjonene i nabo fakket, men lett og være etterpå klok.. :wink: uansett med mine drøye 70kg la jeg meg litt over lydmuffa, jeg la egentlig ikke merke til noe spessielt, men når jeg var ferdig med isoleringen så teipet jeg rundt overgangen fra røret over til lydmuffa, men flaksen på min side så holdt jeg rundt lydmuffa og da la jeg merke til at den føltes litt flat innerst!

legger ved ett bilde:

Man ser så vidt innerst i røret at det er en innskrenkning.
    Da prøvde jeg ett tappert forsøk med ett kosteskaft og rette opp røret igjen, men desverre så klarte jeg ikke og rette opp røret.

Derfor måtte jeg skjære opp isolasjonen rund skjøten og skru den løs igjen, det var ingen enkel sak, da skruene var skrudd i før vifta ble satt på plass. derfor ble det litt plass mangel, men etter mye knot og litt banning så fikk jeg den da løs.

Og godt var det!! Er ikke mye luft som hadde kommet igjennom her!

Det hadde jo vært krise om jeg ikke hadde oppdaget dette! og tror ikke det ville vært en enkel sak og demontert etter at gipsen er oppe!
    Røret ble litt ruglete etter opprettinga men håper det ikke skal ha noe og si..
    jeg skal prøve teste vifta før jeg tetter veggene så da får jeg sjekket det da..

Ett lite bilde etter at ting er satt på plass igjen..

Stian

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rør ble ennå verre etter jeg nesten ramlet gjennom himlingen ned til 1 etasje. Helt flatt ble det. Klemte det bare for hånd, siden jeg skal bytte de ut med spirorør senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig artig prosjekt dwdbard!

Hvorfor så mange som 6 sitteplasser ? Blir ikke det veldig trangt ?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hvor mange sitterplasser det blir, jeg tror jeg må prøvemeg frem med faktiske stoler for og se.. men ifølge mål så bør jeg kunne få til 3x2. Jeg er en sosial mann så ønsker og kunne dele opplevelsen med vennene mine! så kan tilogmed hende at det blir 3x3 rader!
    Jeg tenker det at oftest så er man 2-3 personer og da sitter alle ca i sweet spott, men er man flere så er det bedre att de får en litt dårligere opplevelse enn og ikke få være med idet hele tatt..

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Og en annen ting å tenke på - hadde jeg personlig samlet 5 av mine beste kompiser - hadde kanskje han ene faktisk hørt forskjell på 2 eller 4 sidekanaler, eller hvor han satt i forhold til sweetspot. Kanskje... :-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Hehe... Og en annen ting å tenke på - hadde jeg personlig samlet 5 av mine beste kompiser - hadde kanskje han ene faktisk hørt forskjell på 2 eller 4 sidekanaler, eller hvor han satt i forhold til sweetspot. Kanskje... :-)
    Det er litt sånn jeg tenker jeg også.. tror de felste som kommer på besøk vil syntes det er helt rått i forhold til sony tv`n de har hjemme!
    Så med det i baktankene så prøver jeg og få mest mulig sitteplasser selv om det går utover lyd opplevelsen til enkelt av plassene..

Har ikke skjedd stor i kinoen siden helgen, mest grunnet mye jobbing. Jeg har idag vært på kurs i Oslo og stakk derfor innom og byttet noen varer hos AVShop, Jeg har jo som nevnt tidligere kjøpt 59 tuber med GG, men så nå at de fikk inn bøtter istedet, jeg fikk derfor byttet tubene mot 3 tuber med ett mellomlegg i mitt favør! :-D Må si jeg er kjempe fornøyd med AVShop.no! de har utrolig bra service, jeg kommer derfor helt bevist og fortsette og bruke de til resterende i rommet. forutsatt at de har varen jeg ønsker selvsagt.

Jeg håper og få vært noen timer i kinoen til helgen, men dette er jobb helg så blir nok ikke så mye.. men målet er og bli ferdig med spikerslagene i taket.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var desverre helgen avsluttet, og igjen sitter man foran kontorpulten på jobben.. jeg fikk jobbet litt i kinoen på søndagen, ble noen timer..

Målet med og få opp spikerslag ble nådd! så fornøyd der, jeg fikk også begynnt med plastring av den ene veggen..
    Dette gikk overaskende greit, trodde det skulle bli mer vrient og få plasten opp på veggen.. kanskje jeg har ett natur talent? 8)

Jeg begynte også med utlekting av veggen etter plastring, som nevnt tidligere så skal alle vegger lektes ut 5cm etter plastring hvor strøm og rør skal bli trukket.
    Når det gjalt utlektingen så tror jeg at jeg begikk alle nybegynner feil som det er rå og få gjort! 8) I full iver etter og endelig få gjort noe annet enn og skru spiker slag så var jeg vell litt for rask, så jeg smelte opp alle vertikale lekter med en gang, så jo først da at det ville vært MYE lettere og først montere opp bunn og topp lekte... men men da veit jeg det til neste gang..

Legger ved ett bilde hvordan det så ut når jeg tok kvelden igår..

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et lite OBS: du har plastikk foran vinduet...;-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    et lite OBS: du har plastikk foran vinduet...;-)
    Ja se det gitt! Det må jeg få rettet opp i!

Jeg tok i helgen opp "Auralex Resilient Channel" pakkene for og se litt på de, håpet at det skulle ligge en monterings annvisning i pakken men det gjorde det ikke.. jeg har prøvd og finne noe ut om det er på forumet, men det står fint lite! Er det noen som har montert opp slike her? eventuelt om noen har en monterings annvisning tilgjengelig?

Jeg er litt usikker på om den trenger spikerslag bak seg eller om det holder og skru gipsen rett i den? isåfall så er jo alle spikerslagene mine bortkastet!! må vell innrømme at jeg har ikke tenkt så mye på de når jeg har drevet der oppe. så kan hende jeg har lagt inn en del ekstra jobb som egentlig kunne vært unngått..

Kom gjerne med erfaringer om Resilient Channel vis noen har det!

Stian

Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •