Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 446
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Hunsbedt, tror du at dobbel side surround vil fungere bra?
    Stian.
    Ja, det er jeg helt sikker på. Lydspredningen bak vil bli bedre, og du får mer trøkk med flere høyttalere. I min kino kommer jeg til å bruke seks egenbygde bak/sidehøyttalere til surround, omtrent som på tegningen din. Er ikke helt sikker ennå på hvordan jeg skal dele kanalene, det kommer litt an på forsterkerne jeg skal bruke. Men det fungerte veldig bra i min forrige kino, og den var på bare 22 kvadratmeter.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Vedlegg 75085

Fra spongulv og ut til gesims/raft.

"Og hva er "støv og brask?" = Pollen, støv og dritt i lufta.
    Jeg er akkurat gått i gang med å tette åpningen jeg har fra isolasjon til undertak med ekstra papp pga problemer med snø som kommer inn der. Så synes det så litt vel åpent ut på bildet i post#90. Men ikke sikkert vi har samme type takkonstruksjon?..eller vær for den saks skyld.. Hvis du titter innom min tråd så ser du hva jeg mener.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Jeg er akkurat gått i gang med å tette åpningen jeg har fra isolasjon til undertak med ekstra papp pga problemer med snø som kommer inn der.....
    Det er en veldig fin netting i gesimsen så tror det skal veldig mye til at det skal komme opp snø eller løv igjennom den, tror den tar mye støv også.

Jeg fikk jobbet ett par timer idag også, Jeg fikk ikke gjort så mye men litt ble da gjort.. Nå er alle skjøter i ventilasjons anlegget skrudd sammen, eller alle uten om en luft muffe. Også fikk jeg isolert det siste røret med 10cm eksta Glava. ble nesten ferdig med og legge papp rundt røret, men gikk tom for ståltråd for og holde det sammen. Så jeg må en tur i butikken i morgen!

Jeg festet også fast lydfellen, Jeg lagde først en liten platå som den skulle stå på, lydfellen ble festet med patentbånd også la jeg litt isolasjon som dempning imellom.

Legger ved ett lite bilde hvordan lydfellen ble:

Jeg målte også litt mer ang sitte plassering, det kan se ut til at jeg kan trekke ut stol rekkene ca 20-30cm utifra veggen.
    Hvor mye plass bør det være mellom stolrekkene? hvor mye ben plass bør det være?

Stian

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var hullet på plass! neste prosjekt var og grunne med "KZ" dette er noe jeg har lært etter og ha lest tråden til "RuneW"!
    KZ fikser det meste

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok brukt en del av KZ før kinoen er ferdig er jeg redd.. blir mange skjøter når man begynner med gipsen!! men det er nok en stund til!!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det vært lenge siden det har blitt oppdatern noe her! Det er rett og slett fordi det ikke har skjedd en drit!! ops:
    Mine unnskyldninger er Snø, Jobb, Fjelltur og Snø! Nevnte jeg snø? det har kommet store mengder hver gang jeg har tenkt og gå ut i garasjen!

Med mitt tempo er jeg fryktelig redd for at tidsperspektivet med og være ferdig før sommer`n ryker.. men, jeg har forstatt godt mot! og det spiller egentlig ingen rolle når jeg er ferdig.... ;-)

Ønsker og ta opp en problem stilling, Jeg har prøvd og ta det opp før men har ikke fått noe svar, så nå er det ett nytt forsøk med nye muligheter!

Problemet er at jeg skal ha alle komponenter i ett annet rom, men hva gjør jeg med X-Box`n? er det lettest og trekke en HDMI eller komponent kabel fram til lerretet og lage til en sjult løsning slik at X-Box`n kan stå under lerretet? Eller er det mulig og trekke frem Ir extendere til kontrollene?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

X-box`n?

Nå har det vært lenge siden det har blitt oppdatern noe her! Det er rett og slett fordi det ikke har skjedd en drit!! ops:
    Mine unnskyldninger er Snø, Jobb, Fjelltur og Snø! Nevnte jeg snø? det har kommet store mengder hver gang jeg har tenkt og gå ut i garasjen!

Med mitt tempo er jeg fryktelig redd for at tidsperspektivet med og være ferdig før sommer`n ryker.. men, jeg har forstatt godt mot! og det spiller egentlig ingen rolle når jeg er ferdig.... ;-)

Ønsker og ta opp en problem stilling, Jeg har prøvd og ta det opp før men har ikke fått noe svar, så nå er det ett nytt forsøk med nye muligheter!

Problemet er at jeg skal ha alle komponenter i ett annet rom, men hva gjør jeg med X-Box`n? er det lettest og trekke en HDMI eller komponent kabel fram til lerretet og lage til en sjult løsning slik at X-Box`n kan stå under lerretet? Eller er det mulig og trekke frem Ir extendere til kontrollene?

Stian
    Jeg har stort sett lest alle innleggene, men det er noen uker siden nå og hukommelsen er ikke helt 100%. Hva mener du egentlig med X-box`n? Er det Xbox orginal, Xbox360 eller er det en media box? Hva er det?

Hvor mange meter er det mellom punktene? Ikke trekk komponent, må jo ha HDMI. Hvorfor kan du ikke ha denne boksen i eget rom?
    Logitech har noen ir-extend løsninger, også gode fjernkontroller. Har hatt to typer og er knall fornøyd. Trur det skal gå fint å trekke fram en slik ir-exdender!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Jeg har stort sett lest alle innleggene....
    Håper du likte tråden så langt! takk for at du tok deg tid!
    Det er en X-Box 360, jeg har nå kun X-Box med komponent, men tenker det er lurt og uansett trekke frem en HDMI kabel bak lerretet..

Jeg må jo også tenke litt tid frem. så ting må ligge til rette for nye konsoller..

Er det noen som har noen link til IR extender til bruk for X-box kontroller?
    Tipper det blir mellom 8-10 m strekk av kabel frem til lerretet..

Stian

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrollerne til Microsoft bruker ikke IR, men noe proprietært på 2.4GHz.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snekker`n min er vell godt over 40års erfaring, han har vell kun jobbet med dette.. han er også sensor for lærlinger som skal opp i fagprøve så jeg håper å tror han har en viss peiling..

Argumentet hans er som sagt att isolasjonen er skyddet for trekk siden isolasjonen ligger under nivået til utluftningen (ellers gesims heter det vell på fagspråket).
    Men det er sikkert som mye annet mange måter og gjøre dette på!

Jeg har brukt glava med papp på den ene siden i kneveggene også skal det da plastres på innsiden og fores ut 5cm som strøm og kabler skal gå i, samt isoleres 5cm.

Stian
    Mye rart ute og går i snekkeryrket! (40års erfaring,sensor??)Er bare en måte og gjøre dette på!(dekke til isolasjon gulv kaldtloft, med egnet fukt/vindsperre!)

Isolasjonen ligger forøvrig over nivået til utluftningen.

Hvorfor Glava (glassvatt)? Dårligere lydisolasjon/brann/fuktmotsand enn Rockwool (steinull).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du likte tråden så langt! takk for at du tok deg tid!
    Det er en X-Box 360, jeg har nå kun X-Box med komponent, men tenker det er lurt og uansett trekke frem en HDMI kabel bak lerretet..

Jeg må jo også tenke litt tid frem. så ting må ligge til rette for nye konsoller..

Er det noen som har noen link til IR extender til bruk for X-box kontroller?
    Tipper det blir mellom 8-10 m strekk av kabel frem til lerretet..

Stian
    Da kan du skrive Xbox360, ikke X-box 360! Rett skal være rett ;-)

Siden du skal ha forsterker og slikt i ett rom, så ser jeg ikke noe vits til å plassere en Xbox360 eller annen konsoll under lerettet.
    Hadde det vært meg så hadde jeg lagt 40/33 rør fram, kanskje flere bare for å være sikker. Evt. annen dimensjon så klart. Strengt tatt trenger du i dag 1stk HDMI fra forsterken til prosjektoren og la forsterkeren gjøre resten av jobben. Husk at du må ha sertifiserte HDMI kabler om det er over en viss avstand, 10-15meter er det vel. Da trur jeg ikke dealextreme HDMI kabler duger. Er veldig usikker på akuratt den biten der, for en digital kabel er digitalt. Har ingen betydning om kabelen koster 1000kr eller 100kr. Det er 0 og 1'ere, ikke analoge signaler. Men, er litt usikker på dette når det kommer opp i lengre kabler som jeg sa.

Det nyeste som har kommer nå er HDMI med ethernet, klar for 3D. Når framtidige kabler kommer eller hvordan de vil se ut, er det ingen som vet. Derfor hadde jeg lagt opp ekstra rør, 33mm innvendig holder lenge ;-)

Lykke til, morro å se at du bygger noe som jeg selv kunne tenkt meg å gjort =)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Mye rart ute og går i snekkeryrket! (40års erfaring,sensor??)Er bare en måte og gjøre dette på!(dekke til isolasjon gulv kaldtloft, med egnet fukt/vindsperre!)

Isolasjonen ligger forøvrig over nivået til utluftningen.

Hvorfor Glava (glassvatt)? Dårligere lydisolasjon/brann/fuktmotsand enn Rockwool (steinull).

Hvordan kan du si at isolasjonen ligger over utluftningen? isolasjonen ligger jo imot en tykk planke.
    Nå må man også huske på at det er en garasje med 2 kalde biler i under, så er ikke mest viktig og isolere ned mot den. men klart ønsker jo ikke at all isolasjons evne forsvinner heller!

Iogmed at det er så mye forskjellige erfaringer rundt dette så skal jeg ta med meg snekker`n min opp på rommet for og se om det var slik han mente jeg skulle gjøre det, kan jo hende jeg har missforstått han..

Jeg snakket med gutta i byggevare butikken jeg handler i, og de sa at det spiller egentlig ingen rolle hva du har i veggen, det kommer mest ann på hvordan konstruksjonen er rundt. tenker da på lydbøyler, gips etc.
    Mulig Rockwool er litt tyngere isolasjon og at man dermed får litt mere tyngde i konstruksjonen? jeg har også lest mye om dette på forumet, så langt har jeg sett veldig mange forskjellige meninger rundt dette emnet (slik som det meste annet ) jeg har ihvertfall ikke kommet over noen som har fysisk testet om den ene fungerer bedre enn den andre, mulig jeg ikke har lett godt nok....

Da kan du skrive Xbox360, ikke X-box 360! Rett skal være rett ;-)

Lykke til, morro å se at du bygger noe som jeg selv kunne tenkt meg å gjort =)
    Jeg tenker og trekke DreamScreen Stealth HDMI til prosjektoren.

Har skrevet litt om det i tråden til "Pirium", DreamScreen leverer etter min oppfattning ordentlige kabler av god kvalitet til en vettug pris! Jeg har lest att på strekk over 10m så bør man holde seg unna billig kabler slik man får kjøpt feks hos DX. En annen fordel med DreamScreen kabelen er at man kan demontere dekselet rundt stikket, og dette må jo gjøre den mye lettere og trekke i rør!

Når det gjelder Xbox360`n ( ) så var jeg helt overbevist på at den sendte IR signaler, veit ikke helt hvorfor jeg har vært så sikker på det men.. da lærte jeg noe idag også! Så signalene er streke nok til og kunne ha konsollen i naborommet da? kan jo teste ut dette hjemme også.. Desverre så blir xbox`n svært lite brukt, så jeg legger nok ikke alt for mye i og få brukt den i rommet..

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Du får gjøre xboxen særdeles tilgjengelig da i allefall! Du kommer nok til å bruke den betraktelig mer ettersom rommet blir brukt. Seriøst fete kvelder med gutta på besøk, pizza og spilling er vel nesten å regne som obligatorisk når du får et så fint rom!

Når det kommer til rockwool og vanlig isolasjon, så er min erfaring at det har en god del å si på hvor mye lyden dempes ut av rommet. Det er vel det dere diskuterer? Nå er jo jeg fortsatt ingen verdensmester på området, men så lenge du unngår store lekkasjer, så tror jeg ikke du går på noen smell selvom du velger å ikke gå for rockwool. Om det høres litt utenfor veggene gjør vel ikke så mye der du bor??? Ha en god helg a, kamerat! Håper du er grei å byr opp på en demo når du er ferdig med herligheten!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alkar! Demo skal vi få til når kinoen er ferdig! Eller man blir vell kanskje aldri ferdig? får vell heller si at det blir demo når rommet er i bruks stand... 8)

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er poenget med en skrue på HDMI kontakten?

Xbox360 bruker IR til fjernkontrollen og radio frekvens til kontrollerne. Så du har ingen problem med å sette Xbox360 i det rommet du skal ha forsterkeren i. Kontrollerne sender signalet godt! Eneste jeg ser du trenger IR signal til den er til å slå den av og på ;-) Resten fikser du med kontrolleren, ingen ser DVD filmer fra den uansett! Det håper jeg ikke du skal :P hehe

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ir for å skru xbox360 av og på? Det gjør en med RF kontrolleren.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Ir for å skru xbox360 av og på? Det gjør en med RF kontrolleren.

K
    Du har rett i det, men du kan også¨slå den av og på med en fjernkontroll. Enten microsoft sin orginale, eller en kopi så klart. Eller det jeg gjør, Logitech sin fjernkontroll. Alt en IR mottaker trenger er rette signalet ;-) Trenger ikke noe annet utstyr. Var verre med Xbox orginal, da måtte jeg lodde på en ir dongel og legge inn en IR kode. Virket det også.

Anbefaler Logitech sin, uten tvil =)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell sikkert enkelte komponenter hvor man kan skru fast kontakten, slik at den ikke faller ut.. ser jo ut til at det er valgfritt og montere den på..

Stian

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er endel av HDMI 1.4 standarden, du har mulighet for mekanisk feste av HDMI kabelen på komponentene.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo veldig praktisk å kunne skru fast kabelen da! Noe en kanskje burde vurdert selv også.

Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •