Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 446
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    RedEye ønsker jeg meg også! Det fungerer utmerket så lenge du har et stabilt nettverk. Når nettverket er nede så funker absolutt ingenting, men igjen så tror jeg nok at du kommer til å bli grisefornøyd med en sånn løsning. Alt fra en ipod/iphone/ ipad er utrolig brukervennelig, og gidder du å bruke litt tid på å sette det opp, så går til og med madammen inn i rommet alene! Det er ikke verst!!!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    så går til og med madammen inn i rommet alene! Det er ikke verst!!!
    Vis det er så brukervennlig så er det jo ingen tvil!! men tviler vell sterkt på at ho en mørk kveld tørr og gå opp i garasjen alene! da tror jeg sofaen og en 46" tv er mer en bra nok!! :razz:

Jeg tror at det kunne vært en fin løsning. så idag også at HIFI klubben solgte det så da er det jo beregnet til det norske strøm nettet, trodde jeg måtte importere fra USA jeg..
    kanskje HiFi klubben har systemet oppe så jeg kan få en demo også?
    jeg må da enten til Ski eller Sarpsborg. noen som vet?

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på om de har det oppe i Oslo, men jeg ville vel tro at det var mulig å få en demo hvis du ringer først? Tror du ikke det a? Uansett så tror jeg at mye av fremtidens fjernstyring vil være over nettverk.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes det høres veldig bra ut! det eneste mangelet jeg ser per idag er RF signaler.

Ellers har jeg fundert litt på hvordan jeg skal løse problemet med og ha skjulte komponenter og itillegg ha mulighet til og koble opp X-Box`n. den blir svert lite brukt, men ønsker jo og ha muligheten. er det noen som veit om ir ekstender til fjernkontrollene? blir vell fort snakk om en 15m strekk.
    Man kan jo selvfølgelig også legge opp et lite HDMI panel foran lerretet slik at jeg enkelt kan plassere X-Box`n foran lerretet ved behov.. men det er jo litt tungvindt da! :twisted:

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt opp det tekniske du skal ha inn der?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Kan du si litt opp det tekniske du skal ha inn der?
    Tenker du da på selve lyd og bilde utstyret? eller tekniske finuligheter i rommet?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått jobbet noen timer de siste 2 dagene, ting skjer sakte men sikkert! har hovedsakelig jobbet med ventilasjonen, og konsentrert meg om "Luft ut" delen. jeg har også isolert ferdig allt uten om "fakkene" i taket.
    også er det jo igjen og feste isolasjonen der jeg jobber med ventilasjonen da.

Legger ut som vanlig en LANG bilde rekke.. håper ingen syntes det blir for mye bilder!

Jeg startet med og isolere det ene røret, som jeg har sagt tidligere så går jeg opp til 10cm tykkelse. Da ble brått ting mye vanskeligere! det var mye verre og få det til og rulle seg rundt røret. jeg knotet en del for og få det til. løsningen ble til slutt at jeg først la 5cm isolasjon langs røret og teipet det rundt røret, også la jeg nye 5cm på tvers som igjen ble rullet inn i "vindpapp" og teipet.

Som dere kan se så er det nå mye mer isolasjon rundt røret!

Neste opperasjon var å legge på plass røret i veggen også legge opp luft inntaket i veggen, skjøten her måtte også isoleres! rør og isolasjon ble festet med ståltråd.

Så var neste prosjekt å lage hull ned i gulvet ned i garasjen.
    Dette hadde jeg gruet meg litt til egentlig, men det gikk faktisk veldig bra!

Først så målte jeg opp sånn ca:

Etter og ha laget noen ytter punkter så la jeg et rørstump imellom og tegnet rundt:

Så borret jeg igjennom, dette var jeg veldig spent på! men det gikk fint. så målte jeg meg ut til noen ytterpunkter og gjorde som ovenfor og tegnet rundt.
    tok deretter og borret rundt inne i ringen og sagde med boret etterpå.

Alle skjøter og rør er skrudd med minimum 3 skruer som anbefalt av leverandøren, (de fleste er skrudd med det dobbelte! må være sikker på at de sitter!)

Nå var hullet på plass! neste prosjekt var og grunne med "KZ" dette er noe jeg har lært etter og ha lest tråden til "RuneW"!

Mens "KZ`n" tørket så fuget jeg skjøtene mellom selve vifta og røret. her var det ingen gummi pakkninger som i andre skjøter så her måtte det tettes ordentlig! vil ikke ha plystring av div hull!!

Det er fuget både innvendig og utvendig!

Til slutt ble røret satt på plass og fuget rundt. Når jeg la på plass røret for siste gang så gikk jeg ned i garasjen å skrudde fast en planke tvers over røret. dette for og ha noe og legge ann på slik at røret ikke stakk nedenfor taket.
    Legger ved ett bilde av røret ferdig fuget:
    Som dere ser så er varmeovnen plassert til og blåse direkte på røret dette fordi at det er fortsatt kaldt i rommet. jeg har latt vifta gå over natten slik at den skal få tørket.

før jeg var ferdig for dagen så la jeg også på plass den siste isolasjonen rundt luftinntaket i rommet, den måtte skjæres til ved lyd muffa.

Ferdig isolert:

Jeg fikk ikke isolert den siste delen av veggen, altså rundt vifta, før jeg får isolert så må fugemassa tørke!

Desverre så blir det dårlig med arbeid i morgen søndag. den er desverre fullbokket til barne bursdag.
    men får se om det blir noen kvelder til uka!

Stian

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du har dekket til isolasjon på "kaldtlofts gulv" med vindtett/svartpapp, ellers vil den bli fylt opp av støv å brask fra gesims og miste mye av isolasjonsevnen! :shock:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette! Fornuftig å isolere godt rundt ventilasjonsrørene for å unngå kondensproblemer. Litt billigere å gjøre det selv også!

Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Håper du har dekket til isolasjon på "kaldtlofts gulv" med vindtett/svartpapp, ellers vil det bli fylt opp av støv å brask fra gesims og miste mye av isolasjonsevnen! :shock:
    Ikke så godt å forstå hva Stealt prøver å si her, men jeg antar han mener hanebjelken i taket på kinoen. Etter det jeg kan se har du jo isolert helt opp til mønet, og da er det ikke noe poeng å isolere taket ved hanebjelken. Hvis du skal bruke plast på veggene, skal du også bruke dette under hanebjelken.
    Kanskje Stealt kan forklare selv hva han mener? Og hva er "støv og brask"? :lol:

Lykke til videre dwdbard, følger med!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ser jo veldig bra ut dette! Fornuftig å isolere godt rundt ventilasjonsrørene for å unngå kondensproblemer. Litt billigere å gjøre det selv også!

Ikke så godt å forstå hva Stealt prøver å si her, men jeg antar han mener hanebjelken i taket på kinoen. Etter det jeg kan se har du jo isolert helt opp til mønet, og da er det ikke noe poeng å isolere taket ved hanebjelken. Hvis du skal bruke plast på veggene, skal du også bruke dette under hanebjelken.
    Kanskje Stealt kan forklare selv hva han mener? Og hva er "støv og brask"? :lol:

Lykke til videre dwdbard, følger med!
    Vedlegg 75085

Fra spongulv og ut til gesims/raft.

"Og hva er "støv og brask?" = Pollen, støv og dritt i lufta.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Fra spongulv og ut til gesims/raft.
    OK! :smile:
    Ja, ser det er forholdsvis god lufting i gesimsen, hadde nok vært en fordel å legge på asfaltpapp eller tilsvarende over isolasjonen slik at den ikke ligger åpen for trekk. Litt støv og rusk vil nok komme inn her på sikt hvis det ikke er brukt netting. Spesielt veps lager mye dritt, og er noe herk hvis de kommer inn og lager bol.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er langt ifra en snekker! kan ikke engang kalles en hobby snekker! :???:
    Men det jeg har fått beskjed om er og plastre på innsiden, nå er jeg usikker på hva denne hanekjelken er for noe?

Det jeg fikk beskjed om fra min snekker er at jeg kun trengte og legge isolasjon i fakkene ut mot gesemsen, jeg trengte ikke og dekke den til noe mer fordi isolasjonen lå skyddet fra trekk osv fra den ytterste bjelken. vis dere ser på en av bildene så er det jo også lagt vindpapp opp mot den bjelken.

utluftningen er dekket med en type netting, dette er vell for og forhindre løv, veps, osv for og komme inn?

er dette feil måte og gjøre det på?

Stian

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hanebjelken er den lille bjelken som holder det horisontale taket oppe i kinoen din. Den går mellom takbjelkene og skal avlaste spennet og forsterke konstruksjonen.

Du skal gjøre slik snekkeren din sier, og det er riktig å plastre innsiden når du er ferdig med isolasjonen.

Når det gjelder isolasjonen ut mot gesimsen tror jeg det kan være lurt å dekke denne med for eks asfaltpapp eller tilvarende for å gjøre den mer beskyttet mot trekk, slik Stealt også skriver. Man får kjøpt isolasjon med et papirbelegg som er velegnet for å bruke i raft, litt rart at ikke din snekker ikke anbefalte dette.

Men hvis snekkeren din mener det ikke er nødvendig så er det sikkert rett, han er jo ansvarlig for oppføringen og skal ha god greie på slikt.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snekker`n min er vell godt over 40års erfaring, han har vell kun jobbet med dette.. han er også sensor for lærlinger som skal opp i fagprøve så jeg håper å tror han har en viss peiling..

Argumentet hans er som sagt att isolasjonen er skyddet for trekk siden isolasjonen ligger under nivået til utluftningen (ellers gesims heter det vell på fagspråket).
    Men det er sikkert som mye annet mange måter og gjøre dette på!

Jeg har brukt glava med papp på den ene siden i kneveggene også skal det da plastres på innsiden og fores ut 5cm som strøm og kabler skal gå i, samt isoleres 5cm.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok ikke skjedd så mye så langt denne uken, har vært en del og gjøre på jobben og mye annet privat, jeg skal jobbe på lørdagen men håper og få ett par timer i kinoen også, også blir det vell litt jobbing på søndagen vis ikke lørdagen blir for hard..

Men over på noe annet:
    Som jeg har nevnt tidligere så har jeg jo begynt og tenke på hva jeg må trekke opp av forskjellige kabler..

Jeg har prøvd og lese meg fram til forskjellige høytaler oppsett. men har ikke klart og finne ordentlige standarder, mange nevner jo THX standarder, Eller DTS, eller DD men jeg klarer ikke og finne konkrete oppsett. mulig jeg har letet feil...
    Jeg tenker på flere løsninger, tenker og starte med ett 7.1 løsning, men og ha mulighet for og oppgradere etter hvert..

Jeg har masse spm så håper noen tar seg tid til og svare på de!

Er det mulig på mitt smale rom med skråtak og ha Precence høytalere foran?

Jeg har prøvd og ta opp dette før men fikk ikke svar da, men lurer på hvordan jeg skal løse problemet med side høytalere, har lurt på en løsning med 4 side høytalere? er det mulig? tenker for og få mest mulig effekt for begge stol rader. stolene vil jo bli presset inn mot veggen på høyre side, så stolene lengst ut vil vell miste mye surrond effekten? vil dette bli løst med en ht for hver rad?
    jeg har lagt ut bilde før men gjort det igjen for at dere skal få se:
    firkantene er jo stolene også har jeg prøvd og tegne ht litt vinkla ht..

Stian

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Det har nok ikke skjedd så mye så langt denne uken, har vært en del og gjøre på jobben og mye annet privat, jeg skal jobbe på lørdagen men håper og få ett par timer i kinoen også, også blir det vell litt jobbing på søndagen vis ikke lørdagen blir for hard..

Men over på noe annet:
    Som jeg har nevnt tidligere så har jeg jo begynt og tenke på hva jeg må trekke opp av forskjellige kabler..

Jeg har prøvd og lese meg fram til forskjellige høytaler oppsett. men har ikke klart og finne ordentlige standarder, mange nevner jo THX standarder, Eller DTS, eller DD men jeg klarer ikke og finne konkrete oppsett. mulig jeg har letet feil...
    Jeg tenker på flere løsninger, tenker og starte med ett 7.1 løsning, men og ha mulighet for og oppgradere etter hvert..

Jeg har masse spm så håper noen tar seg tid til og svare på de!

Er det mulig på mitt smale rom med skråtak og ha Precence høytalere foran?

Jeg har prøvd og ta opp dette før men fikk ikke svar da, men lurer på hvordan jeg skal løse problemet med side høytalere, har lurt på en løsning med 4 side høytalere? er det mulig? tenker for og få mest mulig effekt for begge stol rader. stolene vil jo bli presset inn mot veggen på høyre side, så stolene lengst ut vil vell miste mye surrond effekten? vil dette bli løst med en ht for hver rad?
    jeg har lagt ut bilde før men gjort det igjen for at dere skal få se:
    firkantene er jo stolene også har jeg prøvd og tegne ht litt vinkla ht..

Stian
    Bakhøytalerene skal jo helst være dipoler ifølge THX standarden. De skal plasseres ved siden eller litt bak lytteren. Med vanlige høytalere til bakhøytalere vill jeg ha plassert disse i bakerste hjørne.

Det blir vanskelig å få det "korrekt" med sitteplasser helt bak.

K

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne og lest om THX std. der står det at side surround ht skal stå 90-110 grader, det jeg er redd for er jo at fremste rad ikke får med seg lyden på høyre side av rommet, fordi der vil jo stolene stå nesten helt inntil side veggen.

Derfor tenkte jeg på den løsningen med 4 side surrond høytalere? noen her som har gjort noe slikt her? eller vil det bli helt feil vis lyden kommer forfra? kan jo ha den fremste av de 2 i 90grader fra første rad også de bakerste 110 grader ifra andre stol rad?

Jeg har ikke bestemt meg for hvilke høytalere som skal inn i rommet enda, men det har egentlig ikke noe med saken og gjøre, må ha en løsning som fungerer for best generelt..

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd og lage en tegning på hvordan jeg vurderer og ha plasseringen av side høytalerne. dette er bare ett forslag! kom gjerne med innvendninger eller nye forslag..

se bort ifra fronten, det blir ikke slik i kinoen.

Stian

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir virkelig stolgruppen så mye forskjøvet? Ser jo ut som nesten alle må sitte på skrå jo...

Ikke ideelt med stolene som blir inntil veggen. Hadde kanskje vurdert å bare ha fire stoler slik at det ihvertfall blir en liten halvmeter fra surroundhøyttalerne på den ene sida bort til stolene...
    Eller hva med tre rekker a to stoler?

Tror ikke du skal ta THX-standarden så seriøst. Dette er en standard som noen lure amerikanere selger som et dyrt sertifikat for å få best mulig lik lyd på alle kinoer (og som er totalt bortkastet og nesten umulig å få til allikevel). Opprinnelig var det en fornuftig tanke, men nå dreier det seg bare om penger.

Plasser de forreste litt foran første rad og de bakre litt bakenfor bakre rad. Bakhøyttalerne bør plasseres med lik avstand innbyrdes og mellom sidesurroundene. Siden du bruker dipoler og ikke direktestrålende høyttalere til surround, ville jeg ha plassert dem opp litt på veggen, slik at du får utnyttet dipoleffekten best mulig.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tilbakemelding Hunsbedt! lerretet er nok litt ute av proposjon, så tegningen er en overdrivelse! jeg kopierte en tegning fra THX.com også flyttet jeg bare litt på høytalerne og stolene slik at det blir sånn jeg ser det for meg at det kan bli.

Jeg er usikker på hvor mange jeg kan få plass til, det kan godt hende at jeg kan trekke ut stolene 30cm selv med 3 per. rad. det jeg tenker er at det er skjelden vi er flere enn 4 og ser film samtidig, men med den innerste stolen så har man plass til en ekstra per rad, er greit at det ikke er like bra lyd der men det er bedre enn og stå! :wink:

Jeg tror jeg må få tatt ordentlig mål av stolene og sjekke nøyaktig hva jeg kan få plass til.

Hunsbedt, tror du at dobbel side surround vil fungere bra?

Stian.

Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •