Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 446
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg er jo glad i og legge ut bilder så var ute i garasjen/kinoen nå og tok noen for og vise hvordan takstolene ser ut.

Der jeg lurer på og legge vindpapp er jo der isolasjonen i gulvet slutter.

Mens jeg var ute så tok jeg også bilde av hvordan det har blitt etter att gulvet har blitt lagt..

Er jo ikke så veldig mye spennende som har skjedd men håper det skjer litt mer til helgen. blir vell mest tettning med vindpapp tenker jeg, men handler inn alt på en gang.
    jeg har også bestillt ventilasjon, så regner med at jeg får det i løpet av uka.

Stian

Newcomer Tesnev sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for nr 2 ja, da er det jo nok med papp ytterst, også fordel for ventilasjon at det er temperert der, så slipper du å kondensisolere rørene :-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får man kjøpt egene papp "plater" som passer i cc60 eller er det bedre og tilpasse egene fra en rull?

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg snakket med gutta hos byggevare butikken og snekker`n og funnet en god løsning. så da er varer bestillt og vil bli levert på døra i løpet av uka..

Så da ser det ut til at det blir en arbeidshelg til helga!
    jaggu godt at det skjer noe igjen!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg har funnet ut av isolasjon og ventilasjon, så må man jo begynne og fundere på neste utfordring!! 8)
    Tenker jo på 10 ting av gangen!!

Neste utfordring blir jo trekking av k-rør. de elektriske punktene føler jeg at jeg har kontroll over. men er mer usikker når det gjelder ht og plassering.

Som jeg har sagt tidligere i tråden så er jeg ikke flink til og bruke flotte design programmer, men jeg er en råtass i Paint!!! :razz:

Legger derfor med ett lite oversikts bilde av rommet, her får jeg jo ikke frem hvor skråtak og slikt begynner men se på første bildene så ser man hvordan ting ser ut.
    Ting er ikke i riktige proposjoner men gir nå ihvertfall en idè om hvordan jeg skal ha det.

Jeg har også tegnet opp de fleste av k-rør trekkene. kom gjerne med tilbakemeldinger!
    Som dere kanskje ser så har jeg plassert en sub i hvert hjørne, det vil nok ikke med det første bli det, men ønsker og ha mulighet til og oppgradere.

jeg ønsker også og legge opp til rumperistere, ett lite spm ang det, trenger vell da og kun legge opp en signal kabel til en forsterker på rumperister`n ikke sant? og vis jeg ønsker flere så kan jeg splitte signalet eller kjøpe en forsterker med flere kurser?

Ser for meg at dette blir ett 8.? system med dobbel senter.
    Tenkte litt på og ha Precence ht. forran men veit ikke om det gir noe effekt når jeg har såpass skråtak?

Jeg er også usikker på hvordan jeg skal løse det med side ht. Det var vell "kokken" som hadde en slik løsning at ht sto på gulvet og prosjekterte lyden opp i taket og til lytte posisjon. fant det ikke i tråden hans nå i farta men..
    Problemet mitt er at jeg har ikke så bredt rom, så jeg må skyve sete rekka helt inntil veggen.

Er det mulig og gjøre noe slik som dette? :

Bare slenger ut idè`r, håper noen kan komme med forslag!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens innsats er unnagjort!

Nå har jeg ENDELIG fått begynt med selve kino rommet, eller, det er litt feil, jeg har jo lagt isolasjon i gulvet før, å lagt tak nede i garasjen. men idag jobbet jeg ordentlig i selve rommet.. :-D
    Jeg har holdt på i hele dag, men var en del som måtte ordnes før selve kino jobbinga kunne begynne, så ble ikke så mange timer med effektiv jobbing..
    men i morgen er en ny dag og nye muligheter! :-D

Slik så rommet ut før jeg begynte og jobbe

Var en hel del jobb og bare bære opp alt sammen! Jeg fikk alt av bygge varer levert på døra kvelden før. bruker en liten byggevare foretning som har "gratis" frakt inkl i prisen, + meget gode priser, da jeg får byggmester rabatt. itillegg har de meget god service!

Bare for og vise hvordan arbeids miljøet i rommet er nå så tok jeg ett bilde av arbeids bordet mitt, det har riktig nok stått ute først, men ingen ting tiner av det...

Men, men er bare og kle på seg! 8)

Ventilasjon
    Jeg var også og hentet ventilasjonene som jeg skal ha i rommet. Desverre så hadde de kun fått en av lyd muffene som skal på den siste delen ut mot veggen.

Ett lite oversikts bilde av varene:

Selve ventilasjons enheten er til venstre på bildet.
    Den har også ett 2Kw varme element som skal varme opp kinoen.

Det jeg har tenkt er at dette er ett så lite rom, så er ikke mye som skal til for og varme det opp. så har tenkt til og ha varmen på ett grunn nivå når jeg ikke bruker rommet, og når jeg skal se på film så bare skrur jeg opp varmen. vil tro att iløpet av 10min så er det varmt.

Dette er bilde inne i selve ventilasjons enheten,

Bilde av lokket, som dere ser så er det meget godt varme/ lyd dempet. lokket er tungt!

Dette er bilde av avtrekks vifta i rommet. Den skal trekke den "gamle" varme lufta ned i garasjen, håper på den måten og få litt gratis varme slik at den holder seg over 0 grader..

Dette er bilde av lyd felle i ventliasjonen, skal også ha "lyd muffer" ved hvert av dysene inn og ut av rommet.

Dette er bilde av varme og vifte styringa. disse så ikke bra ut! så håper og få tak i andre som er litt mer ment for inne bruk!

Her har jeg prøvd meg på en mine fantastiske Paint tegninger, dette gir ihvertfall en ide om hvordan ventilasjonen skal legges, dette er ikke faktiske bygge tegninger!

1 Her går "ny" luft inn, den trekkes inn i selve kneveggen, da slipper jeg og lage hull i veggen min.
    2 Ventilasjons vifte med 2kw varme element
    3 Lydfelle
    4 3 punkter som ny luft kommer inn, i ennen av disse er det en lyd muffe som blir plassert i "s" mønster.
    5 2 stk uttrekk, med like muffer
    6 Enkel ventilasjons vifte med kun vifte regulering
    7 Den "gamle" lufta blir blåst ned i garasjen for og gi den litt gratis varme.

Legg merke til at jeg har prøvd og tegne lyd muffene i en "S" grunnen for dette er at vis muffene blir plassert i "S" form så får lyden flere "hindringer" på vei ut/inn.

Isolering
    Det som ble gjort idag (uten om og dokumentere med bilder ) var og isolere taket, og det ble jeg faktisk ferdig med, eller, mangler ett "fakk" men det har jeg ventet med grunnet at jeg må lage noen spikerslag først.

2 av "fakkene" var ikke i CC60, de var faktisk 6-7 cm større, så da måtte jeg skjøte inn Glava, det jeg gjorde da var og spikre fast isolasjons biten og så sette inn den vanlige plata, dette fungerte faktisk veldig bra. veit ikke om det er normalt og gjøre det slik jeg?

Fikk desverre ikke tatt bilder av ferdig arbeid, var vist noen som glemte og skru av kameraet etter bruk.. fungerer dårlig uten strøm... :shock:

Da tar jeg kvelden, ny arbeidsdag i morgen!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden det har skjedd noe i tråden, men det har faktisk skjedd noe i "kinoen"! men det er lite spennende og raportere om, jeg har isolert meste parten av vegger og tak.
    Ikveld så foret jeg ut veggen rundt døra for og få isolert litt mer. jeg skal også fore ut alle vegger med 5cm etter at jeg har plastret det tett. der skal all elektrisk og kabler gå, samt 5cm isolasjon.

Jeg har også fått lagt opp ventilasjon for luften inn, men har kunn kappet til ting, ingen ting er festet på noen måte enda. jeg mangler noen deler så får ikke gjort med før jeg får alt. Jeg fikk en telefon idag om at det hadde kommet, men tror ikke jeg rekker og hente det før til fredagen.

Til helgen blir det nye arbeids helg så målet er og få lagt ferdig ventilasjon, isolert ferdig og begynt på plastring. men erfarings messig så er jeg ikke flink til og ta hensyn til de 3 "T`ene" "Ting Tar Tid" :?

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Savna deg litt jeg nå, kompis! Kom med noen bilder og litt snacks også. Selvom det er kjedelige ting for deg, er det alltid kult å følge med fremgang, uansett hvor tidlig det er i prosjektet.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg prøve og få lagt ut noe.. jeg har jo tatt bilder under hele prossesen så alt er dokumentert. 8)

Jeg har også begynt og tenke på kabler og trekke rør..

Lurer på og bestille ht kabel fra bluejeanscable. jeg har brukt ht kabler derifra i stua og det fungerer veldig bra. ønsker ikke og koste på ht kablene all verden. jeg har også tilgang til vanlig PN kabel, men tror jeg "oppgraderer" til ordinære ht kabler. om jeg merker forskjell veit jeg ikke men..

Har tenkt litt på subwoofer kabelen, jeg bruker idag sub RCA kabel, men ser fler og flere bruker "XLR" kontakter, hva er grunnen for dette?
    har det noe med lengden på trekkene og gjøre? ser for meg at den lengste kabelen blir på ca 15m.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8) Jeg får gjøre som "Alkar" ønsker da og legge ut litt flere bilder..

Som sagt tidligere så driver jeg nå med og isolere vegger og tak. må også lage noe spiker slag i hjørner.

Legger ut ett par bilder på hvordan rommet er idag:

Jeg fikk isolert ytter veggen idag, ble mye kapp grunnet skrå taket, men jo mer man jobber så lærer man seg jo noen knep for at ting skal gå lettere..

TingTarTid
    Jobben går sin gang men det tar tid, er vell typisk når man skal gjøre det selv, og er litt usikker, man er vell mer nøye enn det som streng tatt er nødvendig.. :roll:

Alle isolasjons platene er av Glava "Type A" med vindtett papp på en side.
    Jeg fester alle glava platene med stål trå på bak siden. hver tråd går over 2 plater. fester også i bånd og topp.

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jo fremgang! At ting tar tid, er en av hovedreglene innen oppussing, Stian. Tror det er en av Newton's lover! Ser bra ut da!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romperistere?

Interessant prosjekt, når forventer du å være ferdig?

Vet ikke om du har romperister eller ikke, men jeg har 2stk og en 800W forsterker som jeg ønsker å kvitte meg med. Opprinneldig skal det vel være 250W max til romperisterne, men da kjenner du nesten ikke de. Hadde først en mindre type, men den ble raskt byttet inn. Ønsker å selge dem pga jeg har kjøpt meg sub, bodde tidligere i leilighet og renkte at da kunne jeg ikke ha sub! I tillegg har vi kjøpt ny soffa og vil ikke montere dem i den. Ny pris var ca.7K for noen år siden. De er kun brukt til film titting. Forsterkeren er forresten utstyrt med vifter og termostater, så den vil aldri gå varm ;-) Gjerne ta kontakt om det virker interessant.

Til meg så kjørte jeg signal kabel ut fra surroundforsterkrens sub-utgang til romperisterforsterkeren, og vanlige høyttaler kabler til romperisterne.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også begynt med ventilasjonen, men venter på flere deler før jeg får gjort det ferdig.

Legger ut noen bilder av hva som har blitt gjort så langt.
    Ingen ting er skrudd sammen enda, kun kappet til riktige lengder og plassert sånn ca der de blir.

Her ser man selve ventilasjons aggregatet med varme element, også er det en lydfelle. De som er litt oppmerksomme ser at jeg har snudd ventilasjonen i forhold til tegningene mine. Grunnen til det er at ventilasjonen trenger en inspeksjons luke, den har feks ett filter som må byttes en gang iblandt.
    Jeg ønsker ikke og ha en slik luke inne i selve kino rommet. vil vell tro at dette blir ett svakt punkt med tanke på lydisolering. derfor er det snudd slik at det kan være i gangen før kinoen.

Den rød streken markerer hvor veggen kommer til og gå.
    Jeg har vurdert og flytte veggen enda litt nærmere døra for og få større kino, men er redd gangen/teknisk rom blir for lite?

Slike lydfeller skal være ved alle luft dysene.
    Skal prøve og legge de med enda mer "bøy" for og få maks effekt.

Isolering av rør

Jeg har kjøpt uisolerte rør. skal derfor isolere disse selv.
    Dette gjøres hovedsakelig på grunn av at de skal ligge i kald loft, så da må de isoleres for og unngå kondens. men har ett håp om at det skal hjelpe litt mot lyd også.

Prøver og vise fremgangs måten min på bildene:

Jeg bruker difusjonsåpen papp (vindtett papp om du vil) rundt rørene også 5cm Glava

Etter at jeg gjorde dette så leste jeg noen anbefalte 10cm glava istedet for og få god nok isolasjons evne. så tror derfor at jeg kommer til og gjøre jobben på nytt, men med 10cm glava. jeg så også i ettertid at jeg ga for mye press på røret slik at der jeg startet så ble isolasjonen litt for hardt komprimert. :?

Så jeg skal gjøre ett nytt forsøk til fredagen har jeg tenkt..

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Interessant prosjekt, når forventer du å være ferdig?

Til meg så kjørte jeg signal kabel ut fra surroundforsterkrens sub-utgang til romperisterforsterkeren, og vanlige høyttaler kabler til romperisterne.

Tidsfrister er farlig når man ikke har peiling på hvor lang tid ting engentlig tar! :evil: Men målet mitt er og være ferdig før sommeren. men for meg så er dette ett kose prosjekt så det tar den tiden det tar. jeg kommer ikke til og ta en masse snarveier for og få det ferdig i tide.
    for alt jeg veit så er jeg ikke ferdig før til jul.. 8)

Er det en vanlig måte og koble dette på eller?
    Planene er og legge opp kabler slik at jeg kan montere dette i ettertid.

Jeg må få ett meget godt tilbud av det skal det være aktuellt og kjøpe dette nå.

Stian

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde ha gummi mellom ventilasjonsanlegget og gulvet. Det blir en slik durelyd som forplanter seg pga viften. Gummidempere vil hjelpe på dette.

Skal du ha diff. åpen rundt rørene? Husker ikke i farten om dette er anbefalt, men verdt å dobbelsjekke om du burde ha diff. åpen eller diff.lukket.

Ellers er det et utrolig kjekt prosjekt dette.

Mvh
    Kjelli

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det de anbefalte der jeg kjøpte rørene, men skal som sagt gjøre jobben på nytt, så kanskje jeg burde plastre rørene da?

Jeg har fått meg noen dempe føtter fra svoger, så har tenkt til og dempe agregatet med det. jeg lurer også på om jeg skal legge gummi matter imellom. tenker da på og bruke gummi matter for bil, for det har jeg tilgang til. veit ikke om det vil gi noen effekt, men det positive med de er at de har litt "anti skli" også demper de jo mye lyd i biler, også er de jo ganske tykke.

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Tidsfrister er farlig når man ikke har peiling på hvor lang tid ting engentlig tar! :evil: Men målet mitt er og være ferdig før sommeren. men for meg så er dette ett kose prosjekt så det tar den tiden det tar. jeg kommer ikke til og ta en masse snarveier for og få det ferdig i tide.
    for alt jeg veit så er jeg ikke ferdig før til jul.. 8)

Er det en vanlig måte og koble dette på eller?
    Planene er og legge opp kabler slik at jeg kan montere dette i ettertid.

Jeg må få ett meget godt tilbud av det skal det være aktuellt og kjøpe dette nå.

Stian
    Jeg vil påstå at det er vanlig måte å koble dette opp på ja. Du trenger kun en signalkabel (SPDIF) fra forsterkeren til romperisterforsterker. Vet ikke om du har tenkt å ha alt dette i tekniskrom og sette opp en ir-mottaker i kinorommet? Om jeg skulle bygget kinorom så hadde jeg ville hatt forsterkeren og alt man kan putte en palte i (CD,DVD,BD) samme rom som man skal sitte i. Ikke bare pga tilgjengeligheten, men også varmen de fra gir seg.

Annet tips jeg vil komme med ang. romperister er å legge opp kablene under gulvet slik at du får dem rett under sofaen. Da slipper du kabler over gulv og sånt. Vanlig trekkerør vil duge der.

Hvilke dimmensjoner på rør legger du? Regner med at du har god kontroll der :-)

Ikke legg noe som helst press på isolasjonen rundt rørene, da mister du effekten kraftig. Heller litt for løst enn for stramt vil jeg tørre å påstå.

Ja du skal få et godt tilbud, men ting tar litt tid :P Skal prøve å få tatt noen bilder i kveld og sendt det til deg med pris og slikt. Portoen blir sikkert svindyr da forsterkeren veien 19kg eller noe :P Vi kan snakkes over melding eller tlf.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du skal få et godt tilbud, men ting tar litt tid :P Skal prøve å få tatt noen bilder i kveld og sendt det til deg med pris og slikt. Portoen blir sikkert svindyr da forsterkeren veien 19kg eller noe :P Vi kan snakkes over melding eller tlf.
    Send meg en PM du så får vi se da veit du... ;-)

Jeg vil påstå at det er vanlig måte å koble dette opp på ja. Du trenger kun en signalkabel (SPDIF) fra forsterkeren til romperisterforsterker. Vet ikke om du har tenkt å ha alt dette i tekniskrom og sette opp en ir-mottaker i kinorommet? Om jeg skulle bygget kinorom så hadde jeg ville hatt forsterkeren og alt man kan putte en palte i (CD,DVD,BD) samme rom som man skal sitte i. Ikke bare pga tilgjengeligheten, men også varmen de fra gir seg..
    Alt av utstyr skal stå i gangen/teknisk rom når man kommer inn i garasjen. jeg skal prøve og forklare argumentene mine..
    • Man får vekk vifte støy etc.

• Varmen ønsker jeg ikke, jeg skal montere egen ventil som tar varmen fra racket og fører den ned i garasjen.

• Jeg ønsker og ha en så gjevn varme som mulig, ikke at det skal bli varmere og varmere jo lengere utti filmen man er...

• Får ingen distraherende lys i kinoen.

• Det er TØFT!

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Send meg en PM du så får vi se da veit du... ;-)

Alt av utstyr skal stå i gangen/teknisk rom når man kommer inn i garasjen. jeg skal prøve og forklare argumentene mine..
    • Man får vekk vifte støy etc.

• Varmen ønsker jeg ikke, jeg skal montere egen ventil som tar varmen fra racket og fører den ned i garasjen.

• Jeg ønsker og ha en så gjevn varme som mulig, ikke at det skal bli varmere og varmere jo lengere utti filmen man er...

• Får ingen distraherende lys i kinoen.

• Det er TØFT!

Stian
    Will do!

Ser den, skal vel ha ok temperatur i garasjen også da sikkert? Sånn at det ikke blir iskaldt i gulvet?
    Hvordan gjør du det med fjernkontroll og sånt da?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ikke bli så veldig varmt nede i garasjen. men målet er og holde den på pluss siden. Det er jo bra med isolasjon i gulvet, og skal ha vegg til vegg teppe så tror ikke at kaldt gulv blir noe problem.

Jeg har ikke bestemt meg helt enda, styring av lys så blir det X-Comfort, med disse går jo på "RF" signaler så der tror jeg at jeg må bruke kontrollen som følger med der.
    for og styre enhetene så har jeg sett på ett program som heter "RedEye", Sitat fra HIklubben: RedEye-docken inneholder en wifi-mottaker som kommuniserer med iPoden via det eksisterende trådløse nettverket. Docken gjør om kommandoene til infrarøde signaler (IR) som anlegget ditt kan forstå, derfor må den stå i samme rom som anlegget. Men siden selve betjeningen skjer via nettverket trenger du ikke lenger å peke direkte mot anlegget.

Syntes dette systemet så veldig spennende ut! ulempen med det er jo som sagt at den ikke kan gi "RF" signaler.

Vis noen har andre alternativer så er det bare og fyre løs!

Stian

Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •