Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 446
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå tenker jeg bare litt høyt her, Stian... Men du gjør jo alt fra scratch, og med dobbelt gipslag, ordentlig ventilasjon og tykk isolering så demper det særdeles mye. Hvis du ordner deg en ordentlig dør og et ordentlig vindu som ikke lekker allverdens av lyd, så skulle jeg tro at akustiske tiltak vil være med på å gjøre rommet tett nok til at ingen i nabolaget kommer til å klage. Hvis jeg forsto deg rett, så snakker du om en massiv heldemping av rommet(?), og det kan godt hende at du ikke liker lyden det blir av det. Andre digger det jo, men nå veit jeg jo at du er aktiv her på forumet, og det langt ifra alle som går til innkjøp av demping til 50 lapper! Jeg syns det virker litt vel høfflig! Husk at du alltid kan dempe rommet mere senere dersom det må til, og så lenge grunnarbeidet er skikkelig så er det ikke at mareritt å gjøre det heller.

Men uansett så får du sjekke med julenissen om det kan komme noen voksne subsidier i den nærmeste fremtiden!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Alkar!
    Det de på Avshop sa var at det viktigste var og dempe gulvet skikkelig.. så det jeg kan gjøre er og kjøpe feks "Vicoustic Isolation Iso Under Floor" og legge på gulvet også bruke GG mellom gipslagene ellers.

For jeg tror nok massiv isolering blir lett vell for lommeboka mi.. :cry:

Men tror kanskje at det løsningen over vil være en greit kompromi... Og tror vell kanskje det bør være mulig og få ned prisen vis det er snakk om en 50-60 tuber GG.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må snart få sendt avgårde en bestilling til AVShop, Eller, jeg må vell ikke, men ting kan jo ikke stoppe opp heller, må ha kontenuelig fremgang!

som jeg har nevnt tidligere så ønsker og levere inn en så stor bestilling til avshop som mulig. så derfor må forsterker, prosjektor, lerret, akustisk tiltak?, lyd isolering bestemmes snarest.

har selvfølgelig planene klare med ønsker tilbakemeldinger på valgene, kanskje det er noe som bør revurderes?

Starter med det morsomste, Forsterker: her har det stått mellom 2 varianter egentlig. Yamaha RX3067 og Yamaha Z7, dette er jo forsterkere som stiller i forskjellige pris klasser men som alikevell stiller med mye av det samme spec. i feks Watt. etter og ha snakket med AVShop og fått tilbud på begge, så tror jeg at RX3067 stiller sterkest, Jeg legger også mye vekt på og få best valuta for pengene..

Prosjektor: her er jeg overbevist at Sony HW15 er det beste for meg. etter og ha sett 2 filmer på filmkveld hos AVShop`s kino så ble jeg mektig imponert! Takk for godt inisiativ til film klubb Lygren ellers ville jeg aldri fått oppleve prosjektoren i så opptimale forhold!
    Det jeg lurer mest på ang prosjektor er kalibrering. jeg er helt over bevist at prosjektoren må kalibreres for og få mest mulig ut av den! her trenger jeg også noen proffe til og gjøre det da jeg aldri før har eid eller brukt en prosjektor før! så er helt blank!
    Men hvilken kalibrering skal jeg velge? står proff kalibrering hos AVShop sin kino, eller og betale ekstra for at de kommer hjem til deg.. (tror ihvertfall at de drar helt ut i indre Østfold...) Er usikker på om man klarer og se noe forskjell da de skal jo spilles av i nærmest like omstendigheter. dette blir jo også en "batcave".
    Men vurderer og få de til og komme til meg og kalibrere, for da er det kanskje mulig og betale litt ekstra så man kan få hjelp med lyd kalibrering, Akustikk plater osv??

Lerret: her er jeg veldig usikker (igjen ops: )
    det jeg har bestemt meg for er at jeg skal bruke ett lydtransparent duk.
    Tror vell at 16:9 format er best, da bredden på rommet mitt ikke er dets sterkeste side. men skal man velge kurvet eller rett ramme???
    Har vell egentlig ikke vært på så mange private kinoer så har ikke sett så mange varianter. ønsket mitt er og få så stort lerret som overhode mulig! er det forskjell på storhets følelsen på de 2 typene?
    Jeg tror jeg kan få plass til 106" lerret, men for og få til det så må lerretet være ganske langt ned mot gulvet, men tror ikke det gjør noe da rommet blir langt? korekt meg gjerne..
    Tror ikke jeg kommer til og bestillte lerret nå, tror ikke jeg tørr. har prøvd og måle meg frem idag, men det er jo da med helt åpene vegger og tak, prøvde og kompansere for gipsplater og gulvspon,tepper, etc. det jeg gjorde var at jeg lagde meg en "T" av tre i korekt lengde, og bare la øverste lekten på tvers opp mot tak stenderne.

Prøvd og tegne sammen litt hvordan jeg tenker lerretet blir, dette er bare noe jeg raskt la sammen så ikke så så mye på faktiske proposjoner, dette er kun for og vise tankene mine.

Kom gjerne med innspill om dette også, men som sagt så tror jeg ikke at jeg tørr og bestille før jeg faktisk har ett tett rom og ta mål av.

Har egentlig vært litt betenkt av å bestille forsterker og prosjektor alerede nå, hoved grunnen har vell vært at det tar jo fort noen mnd til før rommet er ferdig, hva har skjedd med markedet da? er det noe nytt på vei inn og det er kjempe tilbud på de "gamle", eller at det nye er så markant bedre at man bare "må" kjøpe de istedet for? Men når alt kommer til alt så tror jeg at de tingene jeg har sett meg ut er "stabile" produkter som vil være tåli moderne en stund frem over.

Ellers så er det jo Akustiske tiltak? kan jeg kjøpe dette alt nå? eller bør jeg vente for og høre hva rommet trenger?

så er det jo div lydisolering, det er jo dette det faktisk haster mest med og få kjøpt,
    sånn som ting er nå, (har sikkert ny idè etter at jeg har sovet litt) så blir det:
    "Vicoustic Isolation Iso Under Floor" i gulvet.
    Green Glue mellom gips lagene i tak og vegger,
    samt at jeg tenker og bruke "Auralex Resilient Channel "rom-i-rom" Elementer" imellom.

Dette ble et langt innlegg, hadde mye på hjertet..
    Håper noen tar seg tid til og svare på flere av tingene.

Takker for alle henvendelser så langt!

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser interessant ut. Blir spennende å følge med.

Er det ikke bedre å dele opp bestillingen fra AVshop i 2 deler ?
    På den måten kan du bestille det du trenger til byggearbeidene nå, og bestille elektronikk og lerret når du har kontroll på akkurat hvilken plass du får til disposisjon. Det ville jeg gjort ihvertfall. I tillegg vet en aldri hva som skjer på alektronikkfronten som du sier..

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er noen sjefs avgjørelser tatt, jeg går for GG i vegger og tak også plir det Auralex matter i gulvet. går også for Auralex resistant Channel i vegger og taket.

også ble det en Yamaha Rx3067 og en DSPeaker.

jeg avventer med prosjektor og lerret til rommet er klar for det.. forsterkeren kan jeg jo bruke idag.

Bestilling er sendt inn!!
    må bare finne tid til og dra inn og hente tingene...

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm syntes det er litt lite med respons, men jeg bare pøser ut med flere innlegg jeg! 8)

Dette blir vell litt "of topic" men jeg skal innover og hente bestillingen min til Mandagen.

Det jeg gjerne ønsker litt tilbakemeldinger på er vis noen har erfaring med nyere Yamaha forsterkere og eller DSPeaker 8033C.
    tenker da på innstillinger uten om auto kalibrering.
    Også har jeg vell egentlig aldri brukt DSPeaker, men har forstått at den skal jevne ut bassen?

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igår var jeg og besøkte AVShop, var en veldig hyggelig opplevelse, jeg fikk også sett Mr Lygren gjøre paraktisk arbeid, om jeg ble imponert skal jeg ikke utdype noe mere....

Desverre så hadde de ikke mange nok GG på lager, men det er ikke noe hast så skal få en kasse til en annengang.
    Han på lageret fikk helt sjokk når jeg skulle ha 60 patroner med GG, dette var tydeligvis ikke normalt og kjøpe i så store kvantum..

Jeg hentet også 2 ruller med "Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier" Disse veide hele 31kg stk!! i tillegg til det så har jeg jo 4 ruller med "Vicoustic Isolation Iso Blanket Pro" liggende. så til sammen så tipper jeg at det blir en 115-120kg med demematter på gulvet!! dette må jo gjøre susen!!

Må si jeg gleder meg til og virkelig begynne på rommet nå, blir nok ikke gjort så mye før over nytt år er jeg redd.. jeg har tenkt og få ferdig taket i garasjen i romjulen. og snekker`n har lovet og legge gulvet i kinoen før jul.

Så på nyåret så er jo egentlig rommet klart for og isoleres, lurer litt på hvordan jeg skal løse det, jeg må snakke litt med snekker`n min, men ser vell for meg og isolere kneveggene også plastre igjen og deretter lekte ut 5 cm for da trenger jeg ikke og ta hull på plasten når jeg trekker kabler. lekter nok ikke ut såpass i taket, men må vell kanskje ha noe slik at jeg får strammet opp plasten? tenker så alle skjøter og slikt blir ordentlig tette..
    men som sagt så begynner jeg nok ikke med det før over nytt år.. men må jo allerede nå begynne og tenke på hva slags kabler jeg trenger... :-?

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig, kompis! Når gulvet er på plass så er det jo også mye mer lettvint å arbeide inne, selvom jeg ikke misunner deg å jobbe i den kulda som er nå.... Uansett, hvis du lekter ut over plasten så er du jo nødt til å isolere i mellom plasten og gipsen og, hvis ikke risikerer du vel ganske mye ulyder fra rør som smeller i gipsen når du drar på volumet litt. Gjør du ikke det a???

Ser frem til mange gode oppdateringer over nyttår, og liker godt at du er flink til å ta bilder. Flott arbeid, og fine oppdateringer. Nyt jula, og trå til med friskt mot over nyttår! God jul, kamerat!!!!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Han på lageret fikk helt sjokk når jeg skulle ha 60 patroner med GG, dette var tydeligvis ikke normalt og kjøpe i så store kvantum..
    Det var da merkelig. Mener å huske at det ble 60 eller 72 patroner selv. Men det er jo flere år siden...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig +1
    Mye godt arbeid utført , mye godt arbeid i vente
    Festlig med en dachs-visitt , de vet hvordan de vil ha det , det er sikkert
    Har en av nevnte selv , å det blir nok han som blir arkitekt på nyåret når jeg går igang
    Lykke til videre , spennende prosjekt å følge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det var da merkelig. Mener å huske at det ble 60 eller 72 patroner selv. Men det er jo flere år siden...
    Sjokket har vel lagt seg etter den gang , nå er det "husker du han RuneW som bestilite alt de hadde hos leverandøren?"

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Ser frem til mange gode oppdateringer over nyttår, og liker godt at du er flink til å ta bilder. Flott arbeid, og fine oppdateringer. Nyt jula, og trå til med friskt mot over nyttår! God jul, kamerat!!!!!!
    Takk for god oppmuntring! jeg prøver og oppdatere så mye som mulig, men er jo ikke så mye som egentlig har skjedd enda, er fortsatt tidlig i byggeprossesen.

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Stilig, kompis! Når gulvet er på plass så er det jo også mye mer lettvint å arbeide inne, selvom jeg ikke misunner deg å jobbe i den kulda som er nå.... Uansett, hvis du lekter ut over plasten så er du jo nødt til å isolere i mellom plasten og gipsen og, hvis ikke risikerer du vel ganske mye ulyder fra rør som smeller i gipsen når du drar på volumet litt. Gjør du ikke det a???
    Det hender jo at en drar på litt..
    Jeg hadde tenkt og isolere med glava i tomrommet, det glemte jeg og informere om, men kjempe fint at du sier ifra, er fort gjort og glemme!

Ellers så kan jeg jo nevne at jeg fikk på plass Yamaha Rx3067 og en DSPeaker igår kveld, men da i stua der anlegget står idag. fra før så har jeg en Onkyo Sr-606TX, kan si det ble en forbedring ja! en helt annen lyd! ble mye større lydbilde med en gang og mye klarere og spessifisert med en gang! og da tok jeg bare auto romkorreksjon! har ikke fått satt med ned og justert manuelt.
    Merket også at bassen ble mye fastere enn tidligere, har følt at den har vært litt "romlete" nå satt den som en smell!!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil først ønske alle på AVF riktig godt nytt år!
    nytt år og nye utfordringer..

Det skjedde da litt i garasjen i julen også selv om tråden har vært stille.

det første var at jeg er nå så og si ferdig med taket nede i garasjen. har igjen 2 små plater og skru ordentlig 2 lag med gips, er også igjen og fuge kanten rundt til veggene. prøvde og fuge litt i jula, men det er helt håpløst når garasjen på det varmeste holdt -10 grader! ble bare en hard masse man skulle presse igjennom så etter og ha ødelagt 1 fugepistol så tok jeg bare det som var høyst nødvendig nå.

jeg lurer også på og investere i en elektrisk fugepistol, er det noen som har noen og anbefale?

Videre så er det blitt lagt gulvspon i kinoen! skal prøve og få lagt ut noen bilder snart.

Neste "del prosjekt" nå er og få isolert kneeveggene.
    utfordringen her blir hvordan jeg skal gjøre det innerst i kneeveggen. for der er det jo en kald sone. det snekker`n min snakket om var og kjøpe glava med pålimt vindsperre på den ene siden. men usikker på hvordan jeg skal få dette tett.. jeg tror at det ender med at jeg får en snekker kompis til og gjøre jobben for meg, slik at det blir riktig. men må sjekke litt mere opp før jeg tar noen besluttning.
    kom gjerne med innspill!

Ellers så har jeg begynnt og tenke på hvordan rommet skal være, hvor mange ht jeg skal ha, og hvor mye jeg skal legge opp til.

Jeg tenker vell ett 7.1 oppsett i begynnelsen, men ønsker og legge opp til 7.4 (en sub i hvert hjørne) Jeg vurderer også 2 stk senter høytalere?

Også lurer jeg på dette med Precence foran, vil dette ha noe effekt på ett så lite rom? de vil jo ikke komme så mye høyere enn front ht pga skråtaket.

Jeg burde egentlig laget en tegning av rommet slik at jeg får vist hvordan jeg tenker, har sittet noen timer med Sketchup, men dette får jeg ikke til! jeg har lært meg og lage en vanlig firkantet rom med mål, men når det begynner og bli snakk om skråtak, utregning av grader og slikt så må jeg si pass!

Er det noen som vil ta på seg jobben med og tegne rommet for meg så ta gjerne kontakt! pris blir vi sikkert enig om.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering spm

Jeg driver fortsatt og funderer på hvordan jeg skal isolere knèveggene i kinoen, har hørt med forskjellige og alle har forskjellige måter og gjøre det på!

Tenkte og legge ut et par kjappe ilustrasjonsbilder som jeg tegnet, for og vise forslagene. kom gjerne med forslag!¨

Det jeg prøver og tegne er kneveggen i kinoen, det gule er isolasjon.

Første forslag er og legge isolasjon bare på den indre knèveggen og litt overlegg fra taket.

Andre forslag er og isolere helt ned også sette opp en isolasjonsplate med vindtett papp på ene siden, men veit ikke om det siste vil gi noe effekt?

Kom gjerne med forslag!

Beklager dårlige tegneinger, men får ikke til slike fancy Sketchup tegninger.. ops:

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke fancy sketch-up når en har paint! Isolering er noe jeg desverre ikke kan allverden om, men vi har nettopp tatt loftet vårt som er et kald loft. Som du sikkert har skjønt, så er det mange veier til Rom også på dette punktet. Dersom snekkeren din har en mening om hvordan du skal gjøre det best mulig, så er det vel kanskje like greit å være trofast å gjøre det slik? Så lenge tempraturen holder seg i rommet, så er det vel egentlig en fordel med litt luft ute i kantene? I mine amatør-øyne så hadde vel jeg kanskje holdt en pekefinger på første forslaget ditt, uten at jeg har noe spes godt grunnlag for det annet enn at jeg mener at luft er bra. Har ikke det litt med sopp og sånt å gjøre også a???

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

vi har akkurat gjort det samme på vårt loft, og vi gikk for alt. 1 - dvs vi har nå et kaldt rom uten for kneveggene. dette tipset fikk vi fra en byggherre.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere satt opp isolasjons plater med vindsperre på da? må vell være lettere det enn og sette opp papp?

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Har dere satt opp isolasjons plater med vindsperre på da? må vell være lettere det enn og sette opp papp?

Stian
    jepp. brukte Isola vindsperre papp i kneveggene og i taket. de var enkle å tilpasse slik at det ble tett i overgang mellom knevegg og tak.

Newcomer Tesnev sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Begge løsningene er ganske vanlige, bare pass på så du tetter med papp etc. mot isolasjonen. For viss det blir luft trekk i isolasjonen blåser varmen bort.
    Viss du velger løsningen med å isolere bare kneveggen må du huske å bruke like tykk isolasjon der som du ville brukt i taket.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at alternativ 2 blir best resultat og enklere, for vis jeg har skjønt det riktig så kan jeg da bare ha vindpapp på det ytterste laget, og slipper og ha det på gulvet, taket og ved den indre veggen. eller blir det feil?

jeg skal jo også ha ventilasjon, har ikke snakket med leverandøren om det enda, men vil jo tro at det er en fordel at det er litt lunt rundt den.

Stian

Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •