Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 446
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kommer du også ja!! Det høres bra ut!

Har du lyst og komme på fredagskvelden også eller? 8) Kan friste med ca -6grader og varm pizza? :-D tror jeg har tatt på meg mere jobb en det vi klarer på en helg skjønner du.... :-?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nok på en varm hytte på beito jeg da så blir nok bare søndag på meg..

fant forresten en meter med alu kanal du kan ha i stua hvis du ønsker..

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutta skal sjaue! Dugnad er bra greier. Vedrørende varmematter så har jeg ikke allverden erfaring selv, men jeg har vært med å legge det i en stuekino, men der er det klikkpanel på gulvet. Det funker som bare fy der uten at vi satt opp en eneste panelovn. Greit å vurdere i allefall, men du må jo sjekke om det holder. Og for å regulere styrken til forskjellige tider av døgnet så er det jo nødvendig med en termostat på veggen, men det er jo ikke store jobben å legge opp til det dersom du vil ha varmen i gulvet isteden for på veggene.

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra det er andre ogå som benytter garasjeloftet til noe "Nyttig":-D
    Tror dette blir bra til slutt. Ser du ikke har all verdens plass du heller. Takhøyden på kinoen min var i utganspunktet 215 cm. 2 lag med plater + Rocfon lydhimling så er man nede i 210 cm. Skulle jeg hatt lydhimling i tillegg hadde det blitt veldig liten takhøyde igjen. Dette blir selvfølgelig best med tanke på lydisolering ut, men vil tro Greennglue er et bra alternativ mellom takplatene og veggplatene. Du trenger så mye av takhøyden og veggplassen som du kan få på ett så lite rom.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer oppstår...

Idag gikk jeg på en liten smell, ihvertfall progress messig..

Jeg hadde håpet og få lagt difusjonsåpen papp på bjelkelaget i taket nede i garasjen ikveld, men rakk bare og legge 2 rader!!
    En del av grunnen var at jeg ryddet en del først, fikk nærmest tømt garasjen, så det var bra. Men hoved grunnen var at jeg fikk det ikke til! ble store pløser, bølger.. har aldri prøvd dette før, så veit ikke hvor lett det vanligvis er når man jobber i taket, men det ble ihvertfall ikke lettere når det er 6m lengder..

Vis noen har noen tips på og lettere få dette til så si for gudsskyld ifra!
    Vi la rullene på langs med dragerne, veit ikke om det hadde vært lettere og dratt hele garasje lengden av gangen?

Vi prøvde og legge pappen langs kanten på dragern slik at den skulle bli rett, men ikke pokker om jeg klarte og få det pent selv om pappen på den ene siden lå helt langs kanten.. det ble bare skrukker og store bølger. :cry:
    Må også nevne at jeg har fått låne meg en stifte hammer, første gang jeg prøver en slik en også og det var jo også en utfordring og få til... :-?

må også nevne at dama stilte opp idag og hjalp meg med og holde, så må si en takk til ho også.. 8)

Stian

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager om jeg misforstår, men difusjonsåpen papp, men du da det jeg ville kalt for vindpapp? Om vi snakker om samme sak, hvorfor bruker du da dette inne?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antagelig fordi "inne" i dette tilfellet er en kald garasje under en varm hjemmekino. Man skal som kjent ikke bruke diffusjonssperre på kald side, da er diff åpen papp (vindtett) den rette veien å gå.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du kan også kalle det vindpapp.
    Jeg har bare fått beskjed av snekkern min om og legge det først jeg.. veit ikke om det har så mye og si da det blir 2 lag med gips som skal fuges etter alle kunstens regler for og få tett....

Er det noen som har noen pointers på hvordan man enklest får lagt det?

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dugnads dag, fikk gjort masse!

Idag trosset vi både mange minusgrader og årets første snøstorm her på østlandet og gikk ut med godt mot for å jobbe! :grin:
    Det gikk mye bedre enn på Fredagen! Fordi idag har jeg hatt hjelp av min svigerfar og svoger, da fikk vi mer fart på sakene!

Vi begynnte med og legge ferdig vindpappen, denne gangen la vi pappen motsatt vei iforhold til det jeg og dama begynte og legge den på fredag, da gikk ting mye bedre!
    Vi ble vell ferdig med pappen på en times tid idag tenker jeg.. :-D

Legger ved ett par bilder av når vi la pappen..

Gikk mye bedre idag!

Når pappen var ferdig lagt fortsatte vi med lydbøyler. brukte som sagt "Type D" Lydbøyler fra Glava for og ikke lage hull på pappen.

Etterhvert så fikk vi egentlig teknikken inne og det gikk nesten fort unna.. 8-)

Nærbilde av en lydbøyle ferdig montert.

Slik så det ut når vi var ferdig for idag. på bilde så er en side av garasjen lagt med bøyler og lekter, hadde beregnet at jeg trengte ca 100 Lydbøyler, men ser ut til at jeg har en 10-15 for lite.. :roll: men men er vell mulig og få kjøpt flere...

Jeg har heldigvis fått lånt en gipsheis av snekker`n, er veldig glad for det, ting gikk mye lettere da! fikk lagt noe gips også som dere ser på det bildet, har lagt gipsen med overlapp på lag 2.

Når vi blir ferdig med gipsinga så må jeg sette på litt varme inne i garasjen slik at jeg får fuga platene med brann acryl. tror det er vanskelig nå, da det nesten er 10 minus grader ute og inne i garasjen....

Skal også legge denne listen rundt kantene mot veggen, også skal det fuges over den igjen. veit at her burde man ha brukt elastisk fugemasse, men fordi at det er en garasje under har jeg valgt og bruke brann acryl der også.

Det kanskje noen har lagt merke til er at vi har gjort det litt anderledes enn det monteringsanvisningen sier. mot garasje porten ut mot sidene så har vi lagt lydbøyler på hver takstol, mens i resten av rommet så er det lagt annenhver takstol. Grunnen til at vi gjorde det slik er at der kommer det en spikerslag for skinnene til garasjeporten. tenkte da at der blir det mer vekt enn i resten av taket og at det da var lurt og gi ekstra avstivning der.

Gir med ett bilde som viser hvordan det ble gjort.

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice Stian! Friskt å drive på med dette nå tenker jeg, mens vi andre sitter godt foran peisen! Bra fremgang!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det vært stille en stund, har hatt en ukes ferie i et mye varmere land den siste uka....

Men det har faktisk skjedd litt alikevell, snekker`n har feks satt inn garasjeporten, så nå kan jeg gjøre ferdig taket. neste del prosjekt blir og isolere taket i garasjen slik at vi kan få lagt gulvet i kinoen!

Skal prøve og oppdatere med litt nye bilder imorgen...

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble litt seint for og legge ut igår så vi gjør ett forsøk idag istedet.. ops:

Dagen startet litt seint da vi hadde et lite men festlig lag på lørdagskvelden.
    Men spratt opp av sofaen i 1 tia på søndagen og kledde på meg bobledressen og trosset kulla. Madamen hadde jeg sendt på jule handel på Ikea, så jeg dreiv alene, ble litt knoting i begynnelsen, men fant til slutt en løsning hvor jeg klarte og holde avstandskloss, drill, skruer og lydbøyle samtidig...

Det hjalp også på arbeidslysten og få litt selskap:
    Men det tok ikke lang tid før ho syntes det ble for kaldt i 10-. så selskapet varte ikke så lenge...

Ett bilde underveis

Men det tok som sagt en del lengere tid alene enn når jeg hadde hjelp sist..
    Jeg kom vell ca halvveis med lydbøylene av det som er igjen.. det er også blitt lagt en del mer gips i taket.

Fikk også montert opp det første anlegget i garasjen!

Jeg ønsker også og komme med en liten lærepenge til alle hobby snekkere der ute, dette lærte jeg på den tunge metoden, så håper dere andre slipper dette... ops:

En stabbel med Glava isolasjons pakker kan ikke brukes som ekstra gardintrapp når man må lene seg litt for langt ut for gardintrappa...

Ser nok verre ut en det da var da..

Håper og få gjort litt til ikveld, håper jeg snart blir ferdig med lydbøylene så jeg kan få lånt gipsheisen igjen og få lagt taket ferdig.

Neste lille delprosjekt blir og isolere gulvet i kinoen og få lagt gulvspon.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får oppdatere etter dagens arbeidsøkt.

Idag har jeg faktisk begynt i kinorommet!!!
    Har lagt isolasjon i gulvet, har aldri lagt isolasjon i hele mitt liv, så var litt spent på hvordan dette skulle gå.

Føler det gikk ganske så bra, prøvde og legge isolasjonen så tett som mulig men ikke med press.

Jeg ble nesten ferdig, har igjen ett lite hjørne ved ingangspartiet også har jeg igjen fakket ut mot veggen, der er det spott kasser,
    også er det en del som henger i løseluften utenfor garasjen. er usikker på om jeg må gjøre noe anderledes der?
    Eller må jeg bare skjære ut til spott kassene og legge som normalt?

legger ved ett bilde slik det er nå..

Slik så det ut når jeg ga meg idag, ett lite oversikts bilde:

Håper på og bli ferdig med isolasjonen imorgen. når jeg er ferdig med det så må jeg jobbe videre med taket nede.
    Grunnen til at jeg har lagt isolasjon nå er at snekkerne "mine" skal legge gulvspon.

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det jo å likne på noe!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser da veldig bra ut. Når det gjelder spot-kassene, så legger du bare isolasjon som normalt, men som du sier så må du skjære ut av isolasjonen til selve kassen, ellers blir det trangt.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Dette ser da veldig bra ut. Når det gjelder spot-kassene, så legger du bare isolasjon som normalt, men som du sier så må du skjære ut av isolasjonen til selve kassen, ellers blir det trangt.

Jeg regnet egentlig med at jeg måtte gjøre det slik. da får vi se hva jeg får til ikveld!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver og tenker på og bestille fra AVShop snart, tenker da på lydisolerings matter fra Auralex eller Vicoustic. har begynnt og regne på dette litt, og ser ut til at jeg kan trenger ca 90m2 med matter til vegg og tak, pluss 50m2 til gulvet.

Prisen på herligheten kommer på ca 50 000kr, dette syntes jeg ble mildt sagt drøyt! så har begynt og titte på andre løsninger.

Kom gjerne med tilbakemeldinger!

Har tittet litt på de "rimligste" mattene fra Vicoustic, eventuelt kompansere med GG? noen som har erfaring med dette?

Eller er det like dumt og kjøpe rimelig fugemasse og fuge mellom gips lagene?

Skjønner jo at de proff mattene vil fungere best, men fy fader for en pris! hadde regna med 20 - 25 000kr ikke det dobbelte, regna vell ikke med at det ble så mange m2 av de veggene og taket..

vis noen har andre måter og løse dette på så kom gjerne med innspill!

Stian

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke da billigere å kjøre greenglue mellom to lag med gips, og drite i sånne matter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Stian

Jeg går med planer om et kinorom selv og har fått mange gode ideer her :-D

Siden bygget ikke ligger i hovedhuset ville jeg kansje ikke ha brukt så mye resurser på lydisolering, men heller sett på ventilasjon.
    Tenker da på lydfeller til vetilasjonen for det blir raskt varmt med fult hus og utstyret på fult. Da hjelper det lite med god lyd isolering når en åpner vinduet...

Så er det brann sikring og gode låser til dørene. Det blir fort noen kroner på loftet :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Er det ikke da billigere å kjøre greenglue mellom to lag med gips, og drite i sånne matter?
    Jo det vil jeg tro det blir, men spm er om det gir en like god lydisolasjon, det er det som er viktig for meg. for jeg ønsker og kunne bruke kinoen på kveldstid selv etter at nabo unga har lagt seg..

men hvor mye effekt har mattene kontra GG? :-?

Stian

Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •