Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 446
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fundering på høyt plan!

Som overskriften sier så tenker jeg mye om dagen..
    Har nå bestillt scene multon og lim til taket, så da begynner jo tankene og streife over til neste del prosjekt, nemlig lerretsveggen og sete plassering..

Har tatt med meg en sete rad med kino stoler (disse står til lagring) og prøvd meg frem litt...

Vis jeg setter inn 3 sete rader så vil første sete rad bli ca 225 fra lerretet, hvor stort lerretet kan jeg ha da?
    Jeg har drømt om 106" lerret men er redd for at det blir for stort med den sitte avstanden? Får man 100" lerret med lydtransparent duk? Finner ikke det hos AVShop...
    Ellers så går det med 92" den har 200cm bilde..

Jeg skal bruke buet ramme lerret i 16-9 format.

Kom gjerne med tips!!

God jul!

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Go big or go home!" er det et ordak som sier. Men hva skal du med tre seterader????? 90% av tiden du er der kommer det til å være deg og/eller dama. Jeg hadde ofra en seterad for mere behagelig sitteavstand til lerretet, og ikkeminst luft og plass til beina. Når gutta kommer for pils, pizza og fotballkamp, så setter du opp tre enkle solsenger så er kvelden i boks uansett.

Men tilbake til spørsmålene dine... 106" på 225 er voldsomt, så da holder 92" glatt. Mulig AVshop ordner et buet lerret med 100" dersom du spør, men DIY er jo alltid en mulighet hvis du får vite hvordan man går frem.

Men tenk seriøst på om du trenger tre rader. Kan hende du vil ha et bord eller puff i mellom første rad og lerret, og da får du ikke særlig mer plass enn det vi har, og da er det ikke allverden å gå på.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med alkar her. Tenk deg godt om før du velger å sette inn 3 rader. Hvor ofte trenger du egentlig det...? Og når man en sjelden gang "trenger" det, så går det an å sette inn noen stoler bakerst. Som regel sitter man 1 eller 2 i et slikt rom, og bør planlegge deretter. Et trangt rom er ikke spesielt hyggelig.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende at det blir trangt.. Virka forsåvidt ikke så trangt når jeg flyaa rundt seter nå, men hadde bare med 3 stoler, og er vanskelig og se for seg hvor lerrets veggen blir når man bare legger frem en planke...
    Vis jeg dropper den midterste raden, er fortsatt plass til 8 tenker jeg, ihverfall 7, sjelden vi er flere enn det altså..

Ved 2 sete rader blir det ca 325cm fra første rad og frem til lerretet, høres det bedre ut?

Hvor stor avstand er det hos deg Alkar? Du har 92" lerret ikke sant?

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Hvor stor avstand er det hos deg Alkar? Du har 92" lerret ikke sant?
    Fra lerretet til mine øyne så er det mellom 285 cm og 305 cm avhengig av hvordan jeg sitter. Best lyd får jeg rundt 285 cm, og derfor sitter jeg skjelden helt tilbakelent i recliner'n. Hos oss har vi 100" lerret. Det er ikke for stort, men det tyner grensa litt. Her veit jeg at noen er uenig med meg, men personlig så syns jeg det er kult med stort bilde. Kunne sikkert ha gått for 92" uten å bli skuffa, men det er uaktuelt så lenge familien trives med det. Hvis du er usikker er du hjertelig velkommen ut til Flateby for å teste ut hvordan du syns størrelsen er. En times kjøring, men vanvittig godt selskap her ute på landet! bare å si ifra. God jul, kompis!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var forumet oppe igjen ja, Det har vært noen tøffe dager nå uten...

Da har jeg vært litt mer ute i kinoen og målet, tror nok det blir som dere fåreslår "teddytusen" og "Alkar", altså med 2 sete rekker, ser da for meg at det blir 4 stoler pr. rad, er jo ekstremt skjeldent man er flere enn 8!
    Med den løsningen så blir de to bakerste, ytterste litt trange, men er man ikke alt for lang så går det fint..

Ang. lerret, jeg får sende en mail til AVShop over nyttår og høre om de klarer og levere 100" lerret med lydtransparent duk, Jeg deler litt din filosofi "Alkar" ""The bigger the better! Blir det alt for stor så går det jo ann og maskere det ned også..
    Håper det er mulig og få 100" lerret, det er plass til 106" men det vil bli veldig langt ned...

Kanskje jeg bør lage meg noen maler i jula også sjekke...

"Alkar" jeg tar meg gjerne en tur opp til dere og tar en kikk, hadde også hatt morro ta og høre en RC64 i full sving..

God jul til dere alle sammen!
    Hilsen
    Stian

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var forumet oppe igjen ja, Det har vært noen tøffe dager nå uten...

Da har jeg vært litt mer ute i kinoen og målet, tror nok det blir som dere fåreslår "teddytusen" og "Alkar", altså med 2 sete rekker, ser da for meg at det blir 4 stoler pr. rad, er jo ekstremt skjeldent man er flere enn 8!
    Med den løsningen så blir de to bakerste, ytterste litt trange, men er man ikke alt for lang så går det fint..

Ang. lerret, jeg får sende en mail til AVShop over nyttår og høre om de klarer og levere 100" lerret med lydtransparent duk, Jeg deler litt din filosofi "Alkar" ""The bigger the better! Blir det alt for stor så går det jo ann og maskere det ned også..
    Håper det er mulig og få 100" lerret, det er plass til 106" men det vil bli veldig langt ned...

Kanskje jeg bør lage meg noen maler i jula også sjekke...

"Alkar" jeg tar meg gjerne en tur opp til dere og tar en kikk, hadde også hatt morro ta og høre en RC64 i full sving..

God jul til dere alle sammen!
    Hilsen
    Stian
    God jul og lykke til! Jeg tror 2x4 blir bra, det er noe lignende vi selv skal ha. Jeg har lyst på en recliner-sofa i front som har enkle seter på sidene og doble seter i midten. Helt bak blir det kun noen veldig enkle kinostoler for meg... men satser på at det blir totalt plass til 2x4 hos oss også!

Du får si ifra hvordan RC64 er, jeg droppet 64 til fordel for to stk 62... håper jeg blir fornøyd =) Tror vårt lerret ble 100" til slutt (254 cm bredt) i 1.35:1 format. 46 cm kortere enn planlagt, så får se om det holder... Vi har ikke veldig lang kino.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg foreslå at du setter tre seter foran slik som BEF har? Da opprettholder du et sweetspot, for deg når du er alene i kinoen, og sweetspot er faktisk ganske gøy! Mulig noen klarer å stille det til siden, men det er langt over mitt kunnskapsnivå i allefall.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt smak og behag, men jeg foretrekker sofa fremfor kinoestoler i sweetspot. Både pga. komfort og at det er litt mer armkrok-vennlig På den annen side gir jo kinostoler den rette kinofeelingen.

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Gratulerer med fremdriften, har brukt dagen til å lese meg frem til i dag. Vi begynte ca likt med samme utgangspunkt (Garasjeloft), men jeg tok den enkle vei og ble ferdig forrige jul ser at du har valgt mye likt ift tapet og MDF så de ser faktisk ganske like ut også.

Ønsket bare å gi en liten erfaring som jeg har hatt med min garasje ift møblering. Jeg har satt den opp som en kino, men når jeg har guttekvelder med poker og godt drikke blir det mye omøblering, det er sjelden jeg har fått besøk ift kino delen, det blir mer sosialt og behovet for bord og det å sitte så man ser hverandre har blitt viktig.

Men, jeg har ikke en dedikert bat-cave, mer et rom jeg kan bråke i uten at madammen våkner

Lykke til videre! Det er nå den morsomme delen begynner..

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prowler
    Hei,

Gratulerer med fremdriften, har brukt dagen til å lese meg frem til i dag. Vi begynte ca likt med samme utgangspunkt (Garasjeloft), men jeg tok den enkle vei og ble ferdig forrige jul ser at du har valgt mye likt ift tapet og MDF så de ser faktisk ganske like ut også.

Ønsket bare å gi en liten erfaring som jeg har hatt med min garasje ift møblering. Jeg har satt den opp som en kino, men når jeg har guttekvelder......

Ikke dårlig at noen bruker fritiden til og lese igjennom hele denne tråden...

Artig at noen har samme prosjekt!
    Har du noen bilder av loftet ditt eller? hvordan gjorde du det med lerretet? Ser du bruker 92", hva syntes du om størrelsen? Sitter du langt i fra?
    Mye spm dette, men er jo artig at noen har samme prosjekt.. :razz:

Over til stoler, jeg får prøve meg litt frem, jeg har en del stoler fra når Askim kino byttet ut sine, jeg har en plan om og pusse opp de og trekke de om.. Starter med de, så får vi se hvordan det går.. kan hende jeg kjøper noe med mer komfort etterhvert..

Ha en riktig gledelig romjul alle sammen!

Stian

Newcomer kruttrøyk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dårlig at noen bruker fritiden til og lese igjennom hele denne tråden...

Artig at noen har samme prosjekt!
    Har du noen bilder av loftet ditt eller? hvordan gjorde du det med lerretet? Ser du bruker 92", hva syntes du om størrelsen? Sitter du langt i fra?
    Mye spm dette, men er jo artig at noen har samme prosjekt.. :razz:

Over til stoler, jeg får prøve meg litt frem, jeg har en del stoler fra når Askim kino byttet ut sine, jeg har en plan om og pusse opp de og trekke de om.. Starter med de, så får vi se hvordan det går.. kan hende jeg kjøper noe med mer komfort etterhvert..

Ha en riktig gledelig romjul alle sammen!

Stian
    Må også få gratulere med flott "gutterom"
    Har fulgt med tråden din en tid, da jeg selv holder på med et ganske så lignende prosjekt på garasjeloftet mitt.. Blir morsomt å se resultatet... lykke til videre

Magne

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kruttrøyk
    Må også få gratulere med flott "gutterom"
    Har fulgt med tråden din en tid, da jeg selv holder på med et ganske så lignende prosjekt på garasjeloftet mitt.. Blir morsomt å se resultatet... lykke til videre

Magne

Bra og høre at det er flere som bruker garasje loftet sitt til noe fornuftig!!

Da er romjulen over og vi er inne i ett nytt år, Det har vært stille på meg her nå i julen, men når alle kvelder er booket så blir det ikke så mye tid til og poste her..
    Men jeg har faktisk ikke bare ligget på latsiden, har riktig nok blitt noen sene starter grunnet en sen slutt kvelden før, men har fått gjort litt alikevell.. 8)

Startet uken med og lakkere deksler til stikk og blindlokk som skal brukes til høyttaler terminaler..

Alle deksler ble først mattet ned med 1200 matte duk, kunne sikkert brukt grovere, men det var det de hadde hos maler`n.. så ble selvfølgelig alle kontakt flater i stikkene maskert..

Klar for lakkering:

Garasjen ble tømt for biler og omdøpt til "Lakkboks"

Alle deksler ble først grunnet med plast grunning som jeg kjøpte hos "Mekonomen".

Som dere ser så er gulvet vannet for og unngå sveve støv.... ;-)

Vis dere legger merke til det så ligger ingen deksler nedtil underlaget, de er løftet opp med en klump maskeringsteip, dette er for at dekslene ikke skal få en tykk lakk kant ved enden, samt at man ikke limer dekslene fast i dekket..

Ferdig lakkert, det er brukt matt svart som også er kjøpt hos "Mekonomen" lakken var veldig fin og jobbe med, var fin sprøyte dyse og lakken dekket fint.. Og den var utrolig matt!

Så over til den største jobben i julen, nemlig taket! Dette har jeg gruet meg til, så vell mer problemer enn løsninger.. men med hjelp av 3 andre så gikk det som en drøm! Det gikk over all forventning!

Jeg delte først opp multon i 3 deler som er litt større enn selve taket, så la jeg multonen utover stue gulvet også tok frem strykejernet.. Det var mye skarpe bretter i stoffet, som måtte rettes ut..

Vi brukte spray kontakt lim som jeg har kjøpt igjennom jobben, Den er laget for og lime setetrekk og taktrekk i biler..

Jeg sprayet først ett godt lag på taket, deretter ett tynnere lag i på selve Multonen..

Vi festet først multonen i toppen av skråtaket, så presset vi hånden bare nedover duken, tok det sakte og pent, slik at den ikke strakk seg..

Dessverre så gikk kameraet tomt for strøm, så ble lite med bilder.. så dette er det eneste:

Jeg er veldig fornøyd med resultatet, ble kun en synlig brett og snakke om, men den fikset jeg litt på så tviler på om det er mange som ser den.. Det ble også noen bretter inne i "Pj kassen" men det blir jo dekket til av Pj.

Ferdig trukket tak:

Det kommer ikke så godt frem på bildene, men skjøten i skråtaket er ikke like pen over alt, jeg kommer derfor til og dekke den med en sort malt list..

Idag har jeg også fiklet litt. vært litt sliten men bedre og gjøre noe enn ingen ting.. Så nå er utforingen til vinduet ferdig tilpasset, dette ble OGSÅ en større jobb enn jeg hadde regnet med... *note to self* " mål hvor bred utforingen skal være, er mye jobb og tilpasse med fres etterpå... :cry: "
    Jeg la også i mellom så mye gips jeg kan mellom utforing og vegg..

Jeg tenkte og fylle hulrommet langs sidene på utforingen med silikon, tror dere dette er den beste løsningen med tanke på lydisolering?

Noen bilder av hvordan rommet er nå:

Jeg bare måtte montere opp noen stikk og ht terminal deksler, de er ikke koblet opp enda, men måtte se hvordan det ble..
    Det ble en enkel løsning, men jeg syntes det ble fint..

Ett lite prøve bilde med med stoler, har tatt med disse hjem for og se hvordan det blir.. Jeg kommer nok til og gå for 4 stoler i front samt 4 stoler helt bak..

Det er det som har blitt gjort i julen.. Neste prosjekt blir vell og lage en propp til vinduet, jeg må også bestemme meg for størrelse på lerretet slik at jeg får laget meg en falsk vegg med innfelt lerret.. Alkar har vært så snill og bedt meg med hjem til han for og se hvordan det er der.. Så det kan bli en spennende besøk! :-D Gleder meg!

Riktig godt nytt år alle sammen!

Stian

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble virkelig bra - kanskje du ville ta en stavangertur også, nå som du har erfaring med liming av molton?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner du å se slutten snart nå eller, kamerat?! Dette ble skikkelig bra! Virkelig morro at det har kommet seg så langt, og ikke minst at det har blirr så bra! Stå på! Snart i mål!!!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette ble virkelig bra - kanskje du ville ta en stavangertur også, nå som du har erfaring med liming av molton?
    Beklager sein tilbakemelding...

Har du råd til min arbeidskraft så er det ikke noe problem med en Stavanger tur!!! :wink:

Jeg vil anbefale deg og få så mye hjelp som mulig av andre når du skal begynne med multonen, jo fler jo bedre.
    Vi la først ende sømmen på duken langs kanten på veggen også presset vi duket sakte inn mot andre enden, vi strakk ikke duken bare la den inntil, knepet var og bare ta litt og litt av gangen, også jobbe seg ett "hakk" innover av gangen.. det blir fort en skrukk vis man tar for mye.. litt knotete forklart men..

Jeg har såpass smalt rom, så når vi festet duken langs kanten så hang den bare der uten og være nær gulvet..

Jeg brukte ett spray kontakt lim som heter "Multi Bond" fra Kent, . Det er litt kostbart men er utrolig fint og jobbe med! kjempe fin og pressis dyse som gir en jevn mengde lim. Hos meg gikk det med ca 12 bokser.

Ellers har det ikke skjedd så mye idet siste.. Håper at det skjer litt i helgen igjen men er jo mye som skal gjøres som ikke syntes så godt..
    Jeg håper ihvertfall og få lagt gulv i for rommet i helgen..

Lerret og PJ.

Jeg har begynnt å titte på Lerret, jeg har lyst på ett buet ramme lerret. Har snakket med AVShop og de skal få inn 100" lerret om en 10-12 uker.. mulig det holder for meg, men syntes det hørtes litt lenge ut..
    Ellers så hadde de inne 100" lerret i 2.35:1 men de er jo litt bredere så jeg må måle og se om jeg får plass.. Ellers hadde nok det vært veldig kult..

Jeg skal ha lydtransparent duk, så bør vell egentlig vente på DreamScreen sin V4 duk, men jeg har satt meg ett tak på ca 30 000kr for lerret og PJ. inkl kalibrering av Gorm gjennom AVShop. så jeg vurderer og kjøpe V3 duk som er satt ned mye i pris nå for og komme i "mål" på pris.. de selges jo for under 1000 lappen men de er møkkete etter transport.. Også heller oppgradere til V4 Duk seinere..

Ellers er det noen som vil anbefale en prosjektor til mitt rom? har ikke helt nøyaktig mål men tipper det er en ca 4.5m fra Pj. til lerret.. lerretet blir jo som nevnt mest sannsynlig ett 100" lerret..
    Jeg har sett på Sony HW20 som ett godt alternativ, har vært på demo hos AVShop for ett års tid siden og det er jo sykt bra bilde! så blir helt sikkert fornøyd med den, men kom gjerne med innspill.. Jeg er ingen stor fan av 3D så det blir ikke prioritert..

Kom gjerne med innspill!!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og kikker litt hos AVShop, og ser at de har super tilbud på Sony VW90! til kun 28 500,-... hmm.. er jo litt fristende da.. klart pris taket mitt går jo da til hell.. men det skal vell være en ganske så rå projektor også! jeg får tenke litt på det.. skiller jo tross alt 11 500,- alikevell...

Innspill?

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skummelt det der med budsjett og tilbud, kamerat! Du blir nok fornøyd uansett, med tanke på lyskontrollen du har i rommet. Det er jo et godt tilbud. Håper nesten du går for den største, da det smaker ekstra godt å vite at du har gitt alt for den opplevelsen du sitter igjen med til slutt. Da det er sagt, så tror jeg ikke at du blir noe mindre fornøyd med en mindre modell heller. Det er jo tross alt snakk om kvalitetsprodukter! Blir spennende!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nok en arbeids helg over, har ikke skjedd så mye synlig, har lagt gulv i forrommet.. Også har jeg demontert og vasket alle kino stolene mine.. Det er utrolig hvor møkkete det blir! Tipper vell at stolene er en 15-20 år så møkka sitter godt! Stolene skal renoveres helt, kommer derfor til og legge ut en full bilde serie når jeg er ferdig med stolene..

Jeg har foresten snakket med min bedre halvdel i helgen ang Projektor. Ho ble veldig gira når jeg nevnte muligheten for 3D. Så da blir budsjettet hevet.. Madamen er ikke så ivrig ang hjemmekino prosjektet som meg, så vis det er 3D som gjør at ho vil bruke rommet mer så får det heller bli 3D..

Men da er spm hvilken projektor?

Som nevn i forje post så er jo "Sony VPL-VW90 3D" på "salg" nå, til 28 500,- men da er det tillegg for 3D Briller.

Ellers så har jo Sony nå også kommet med "Sony VPL-HW30ES" Den koster 28 000,- inkl 2 sett briller. Dette er jo en mellom klasse projektor men med ny ny teknologi så skal den stille med bedre 3D enn VW90, spessielt når det gjelder hvor lyssterk den er i 3D skiller det mye på de 2.., Dette blir også nevnt en del i testen til "Gorm". Men det som blir lite nevnt er 2D egenskapene til HW30 VS VW90,
    Noen som har noe innspill?
    Jeg burde kanskje stillt dette spm i "projektor" tråden, men håper at det er noen som kan svare på det her også..

Projektoren vil i hovedsak bli brukt i 2D så dette vil bli prioritert, men vis det er små forskjeller på bildet i 2d så er kanskje HW30 ett like så godt kjøp?

Stian

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er store forskjeller på 2D fra VW90 til HW30, dwdbard, STORE... Sortnivå, dynamikk og skarphet for å nevne noen. Prosesseringen i VW90 er også på et høyere nivå enn på HW30. Det ligger to briller i esken til VW90. Nå er jo ikke HW30 noe dårlig av den grunn, men sammenlignet med VW90 kommer den til kort på 2D. På 3D er imidlertid HW30 bedre, en del mer lys som følge av den nye pulseringsteknologien som brukes i HW30 og VW95...

Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •