Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 446
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe men jeg veit da om mange som har gjort mye for og "spare" 500kr.. :razz:

Jeg handler av en lokal bygge handel, også får jeg bygg mester rabatt, men nå har jeg handla for noen kroner der også!!! ;-)

Du får høre litt rundt og noen klarer bedre pris..

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kveld fikk jeg laget 4 nye isolasjons kasser.. Tok ikke noen bilder av gårsdagens lille økt.. Dere får ett bilde når jeg har fått hengt opp resten av kassene..

En ting jeg funderer litt på er hvor jeg bør sette kasser og el bokser til bak høyttalere.. Det er kanskje lurest og sette de langs gulvet også ha kabel opp? Blir jo mest sannsynlig scene multon på veggen så det vil jo ikke syntes..
    Eller har dere noen andre forslag?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    I går kveld fikk jeg laget 4 nye isolasjons kasser.. Tok ikke noen bilder av gårsdagens lille økt.. Dere får ett bilde når jeg har fått hengt opp resten av kassene..

En ting jeg funderer litt på er hvor jeg bør sette kasser og el bokser til bak høyttalere.. Det er kanskje lurest og sette de langs gulvet også ha kabel opp? Blir jo mest sannsynlig scene multon på veggen så det vil jo ikke syntes..
    Eller har dere noen andre forslag?

Stian

sett de litt høyt over midt på veggen..iallefall d jeg ville gjort

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja,hvordan er framdrifta? bilder?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elektriker
    ja,hvordan er framdrifta? bilder?
    Som nevnt tidligere så er er det andre prosjekter som opptar tiden min om dagen. jeg kan jo nevne noe, malet hele garasjen utvendig, vasket og oljet 100m2 veranda, jeg har lagt en 12m lang stein mur av stable stein, samt montert lys i muren, også har jeg har laget en platting foran inngangs partiet, samt malt litt på huset, men der har dama tatt meste parten av jobben .
    fremover så skal jeg lage blomsterbedd bak stenmuren, også rette ut gårdsplass, jeg håper også og få lagt beleggningsstein i gårdsplassen men må se ann hvor lang denne sommer`n blir.. :wink:
    Planenen er også og isolere og gipse garasjen i første etasje samt montere opp verktøy tavler og lys...

Så jeg har da nok og drive med fremover...

Litt har dog skjedd oppe i kinoen, men ikke mye. Jeg driver fortsatt med kassene mine, også var en tur innom Biltema i Sarpsborg om mandagen og kjøpe meg høyttaler-kabel, regnet ut at jeg trengte ca 150m, så får håpe det holder... jeg kjøpte 1,5 mm2 til side og bak ht. også 2.5mm2 til fronter og center..
    (Må nevne at Biltema i Sarpsborg har blitt veldig bra! var egentlig en skikkelig dritt butikk før men de har nå bygget ut og fått ryddet opp og satt ting i system. Er fortsatt ikke like bra som den i Fredrikstad men nå er det ihvertfall blitt ett alternativ og reise til Sarp!)

så vis det blir en regnfull dag så skal jeg montere kasser og trekke ht kabel.. så planene er klare

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du virkelig har fått svingt deg rundt, Stian! Du må jo gjerne legge ut noen bilder av ferdigstilte prosjekter selvom det er litt OT. Ellers så håper jeg du får litt tid til å slappe av med grillen i sommer også.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Høres ut som du virkelig har fått svingt deg rundt, Stian! Du må jo gjerne legge ut noen bilder av ferdigstilte prosjekter selvom det er litt OT. Ellers så håper jeg du får litt tid til å slappe av med grillen i sommer også.
    Ok jeg kan legge ut ett par bilder når jeg er ferdig..

Ellers så fikk jeg jobbet litt i kinoen om søndagen, det ble faktisk noen timer jobbing, men grunnet en over snittet "fuktig" kveld på lørdagen etterfulgt av ca 4.5 timer søvn så ble det jobbet i ett rolig tempo. Jeg kom hjem i 5 tia om morran og når jeg da sto opp 0930 uten og være ødelagt så skjønte jeg fort at det var fordi jeg ennå ikke var blitt edru, derfor fant jeg ut at det var lurt og holde seg aktiv så ikke fyllesyken kom snikende.. en metode som faktisk fungerte utrolig bra!

Noe ble da gjort, jeg fikk opp resten av spott kassene, samt montert i koblingsbokser og k-rør. jeg begynnte også og trekke høyttaler kabel til front høyttalerne, det gikk veldig greit, men glad veggene fortsatt er åpne, kunne være litt kinkig i en 90graders bøy.

Nå som bokser er ferdig montert må jeg tenke mer på kabel, jeg tenker da mest på sub kabel, da vanlig høyttaler kabel er kjøpt inn alt.
    Jeg skal legge opp til 4 subber, de 2 i front blir ett strekk på 13m hver, har nevnt dette før men føler ikke jeg har fått ett tilfredstillende svar enda..
    Når det er ett trekk på ca 13m, bør man da gå over til XLR? eller går det fortsatt bra med RCA?

Ps. ikveld kommer min svoger og skal hjelpe meg med og trekke noen ht kabler til side ht, disse går over taket, og jeg sleit med og trekke igjennom trekke fjæra alene, så håper det går lettere når vi er 2!
    skal prøve og ta ett par bilder, er jo ikke så mye som har skjedd, men er jo alltid artig med bilder! :-D

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten økt ble det igår kveld, tok noen bilder etter at vi var ferdig.

Det laveste k-røret er til strøm, som dere ser så prøver jeg å krysse ht kabelen. for og unngå forstyrrelser etter beste evne.

Før:

Etter:

Som dere kan se på bildet under, så var jeg litt vell ivrig etter og begynne med å trekke kabel, derfor tenkte jeg ikke på at det hadde vært lurt og kappe til k-rør før jeg begynnte og trekke.. men, men, skal nok få det til alikevell.. Må bare vente til jeg ser mer hvordan jeg må tilpasse lengdene..

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kamerat! Litt etterlengtede oppdateringer nå på sommeren, er så absolutt velkomment. Ser du prøver å krysse høytaler og strøm på en fin måte. Kan ikke tenke meg at du kommer til å merke noen som helst forskjell på det, men det skader jo ikke å være forsiktig!

Angående subkabelen din, så tenker jeg sånn at når du får det ferdige panelet opp på veggen så er det vel i allefall penest å gå for XLR... Eller har ikke dette noe å si kanskje? Ikke vet jeg, men i allefall gøy med en oppdatering innimellom. Kos deg videre i sommer!

Newcomer johime sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå som bokser er ferdig montert må jeg tenke mer på kabel, jeg tenker da mest på sub kabel, da vanlig høyttaler kabel er kjøpt inn alt.
    Jeg skal legge opp til 4 subber, de 2 i front blir ett strekk på 13m hver, har nevnt dette før men føler ikke jeg har fått ett tilfredstillende svar enda..
    Når det er ett trekk på ca 13m, bør man da gå over til XLR? eller går det fortsatt bra med RCA?
    Hei,

Jeg kjøpte en RCA kabel på clas ohlson på 15 meter å den fungerer fint til min sub..

merker ikke noe forskjell fra kort kabel til den kjempe lange

EDIT: skrive feil

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det blir RCA altså, er litt lettere og trekke..

jeg er usikker på hvor mye jeg kommer til og legge i front panelet c, det vil jo bli bak en falsk vegg samt lerret, så er jo kun jeg som kommer til og se det!

samme gjelder bak racket, der vil jo et rack skap stå plassert foran, derfor så tror jeg at jeg gjør en enkel løsning nå også kan jeg heller sette opp noe mer permanent en gang i fremtiden vis jeg føler for det...

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er RCA sub kabler bestillt fra bluejeanscable!!

Så nå må jeg bare finne ut hvor lang HDMI kabel jeg trenger så er kabel styret over for en stund fremover... 8)

Stian

Newcomer johime sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er RCA sub kabler bestillt fra bluejeanscable!!

Så nå må jeg bare finne ut hvor lang HDMI kabel jeg trenger så er kabel styret over for en stund fremover... 8)

Stian

Jeg kjøpte HDMI kabel fra dustin home for kort tid siden på 15meter til ca 180 kroner, kjører 1080p helt fint igjennom den

de har også lengre kabler til nesten gibort pris men har ikke prøvd de... skulle bare tipse om billige kabler

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=johime]Jeg kjøpte HDMI kabel fra dustin home for kort tid siden på 15meter til ca 180 kroner, kjører 1080p helt fint igjennom den
    QUOTE]

Skulle jeg ha hatt kabelen åpent så kunne jeg fint ha kjøpt en slik kabel, men så lenge den skal trekkes i rør, og er tungvindt og bytte igjen så tørr jeg ikke og bruke billig kabler.

Som nevnt tidligere har jeg sett for meg "DreamScreen Stealth HDMI kabel"

ser på det som en stor fordel at man kan demontere mye av stikket slik at den blir enklere og trekke.
    Mulig kabelen er litt "overkill" mtp. at den kun skal brukes til bilde og ikke lyd, men godt og være på den sikkre siden..

Ellers takk for godt innspill "johime"!!

Det kan se ut til at det blir en fin jobbe helg denne helgen, det er meldt store mengder regn på Østlandet.. :twisted:

Har da tenkt og isolere utforingen så godt det lar seg gjøre, tror ikke jeg kommer til og legge mye jobb i og isolere der hvor jeg har alle rørene, ser for meg at det blir mer knot enn gevinst..
    også håper jeg og kunne begynne å montere "Auralex Resilient Channel", den har liggi en stund nede i garasjen nå og bare venter på og bli skrudd opp!! :-D

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dwdbard :-D Fantastisk spennende prosjekt og lærerikt og lese for en som skal igang med egen kino senere Blir sikkert noen besøk på siden din etterhvert for min del !!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Auralex Resilient Channel

Som nevnt litt lengere opp så skal jeg begynne og montere Auralex Resilient Channel iløpet av helgen, jeg har da fått monteringsanvisning av AVshop (legger med som vedlegg), hvor det står at man skal montere skinner i top og bunn av veggene deretter pr. 60cm. Det er jo greit nok, men så sitter jeg og tenker hvordan gipsen skal monteres. Gipsen skal skrus i selve skinna og ikke i stenderverket. og da begynner og tenke på at gips bør vell skrus i cc30? ihvertfall i kanter?

Bør jeg da sette Auralex skinnene loddrett i hver skjøt? ser de har gjort noe slikt på bilde på hjemmesiden til AVShop:

Har de da festet den loddrette skinnen i stenderne? vil man ikke da skru skruen igjennom gips, skinne også inn i treverket? eller går det kanskje bra vis jeg bruke skruer beregnet for ett lag gips?

Vis noen har noe erfaring med Auralex Resilient Channel kom gjerne med innspill!!

Stian

Vedlegg monteringsanvisning:

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt en arbeidsdag oppe i kinoen, ble desverre ikke så lang som jeg hadde regnet med, jeg som mange andre nordmenn satt klistret foran TV skjermen i går kveld og idag tidlig.

Men over på noe mer lystig.. Jeg begynte først og isolere den ene veggen med yttligere 5cm Glava, dette var planene hele tiden, men har blitt mer og mer skeptisk etter og ha sett hvor mye k-rør det faktisk ble... men det gikk faktisk greit, så etter og ha tatt den letteste veggen tok jeg og ryddet opp og flyttet arbeidsbordet mitt ut til "gangen/ teknisk rom" sammtidig som jeg vurderte og jeg skulle prøve meg på venstre veggen som er fyllt med k-rør..

Dette er bilde etter isolering og rydding:

Tru det eller ei så klarte jeg også og isolere veggen i fra *******, :twisted: isolasjonen er jo riktig nok i litt mer press enn optimalt, men tenker at det må være bedre og ha det slik enn og ikke ha noe idet hele tatt!!

Bilde av rommet FERDIG isolert!!:

Deretter så begynte jeg med "Auralex Recilliant Channel".
    var litt skeptisk med og begynne da jeg ikke har fått noen tilbakemeldinger på hvordan det var best og sette de opp, men jeg tenkte at skal man få gjort noe må man jo bare prøve..

Jeg måtte prøve meg litt frem, begynnte med den nederste så øverst, så måtte jeg finne ut hvor den i midten budre være. det var ingen lett sak! det er k-rør over alt!! samtidig må man også tenke på at man maks kan ha 60cm fra hver RC list. skjønner nå at jeg burde tatt mer hensyn til de når jeg la opp rørene, men er jo ikke rå å tenke på alt heller!!

En liten animasjon av monteringen (inspirert av "kokken"):

De som er litt oppservange legger kanskje merke til at noen av rørene er stripset sammen? Dette er gjort fordi at jeg måtte legge k-røret litt lengere ned der pga. utforingen var spikret litt anderledes enn resten av veggen... Så da måtte jeg finne på noe der så jeg fikk kabalen til og gå opp... 8)

Rakk desverre bare en vegg, men er meldt en regnfull dag i morgen også, så kan se ut til at det kan bli litt kino jobbing i morgen også.. :-D

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nok en "arbeidsdag" over oppe på garasje loftet.

Jeg er nå ferdig med og montere "Resilient Channel" på 3 av veggene, det vil si at jeg er ca halvveis med monteringen i rommet...

Etter monterings anvisningen så er det slik det skal monteres, men jeg er usikker på om jeg bør ha RC. loddrett i hjørner og mot vinduene?
    Har sett på Youtube hvordan folk monterer det, har også sett på denne siden, det er ingen som montere det anderledes, men jeg kan kanskje bruke ett mykt lim og lime fast gipsen i hjørner og mot vinduene? bare så de er nok festet? eller er det ikke nødvendig?

Etter mine beregninger så kommer jeg til og mangle 3 stk lengder for og bli ferdig.. så vis det er noe som har 3 lengder med Auralex Resilient Channel som de vil selge så er det bare og ta kontakt!! er kipt og måtte kjøpe en hel pakke med 24 stk når man mangler 3!! :-x
    Det har gått med en del ekstra iforhold til det jeg hadde regnet med, det har blitt mer overlapp enn hva jeg hadde sett for meg..

Håper noen har noe til overs, i værste fall så kan jeg droppe og bruke det i inneveggen, den kommer til og ha gips på begge sider, så den vil jo bli godt isolert, men hadde håpet og kunne brukt RC. i hele rommet.
    Ett annet alternativ er og kjøpe en pakke til og bruke RC. i gangen/ teknisk rom også, men føler det er litt overkill..

Kom gjerne med innspill ang monteringen! Jeg prøver meg litt frem, så håper det blir sånn tåli riktig montert..

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du kommer til å bli seriøst fornøyd med kino'n din, mister! Har ikke vært borti RC før, men det er jo i detaljene man skiller klinten fra hveten.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Jeg tror du kommer til å bli seriøst fornøyd med kino'n din, mister! Har ikke vært borti RC før, men det er jo i detaljene man skiller klinten fra hveten.
    Man fikk litt mere rom følelse når man fikk ut arbeidsbordet mitt..

Det virker ikke som om det er så mange som har vært borti RC, står veldig lite om det her på forumet ihvertfall, har prøvd på utenlandske forumer, men finner ikke noe fornuftig der.

Jeg får lage en ordentlig monterings annvisning når jeg er ferdig, slik at byggmestere i fremtiden ikke begår samme feil som meg, ;-)

Stian

Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •