Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 446
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men hvordan er det med vibrasjons støy? er det jeg frykter mest, men det bør jeg vell kunne unngå vis jeg har isolasjon på begge sider av rørene?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Planen er og trekke alt av kabel før jeg lukker veggene. Jeg har en svigerfar som er svaksstrøm montør, så han gjør jo nesten ikke annet enn og trekke kabel, så tror det skal gå bra.. :wink:

Bør jeg feste rørene med noe? eller holder det og legge litt isolasjon på begge sider av rørene?

Stian
    bruk TED-klemmer hver 180cm å stram godt til ikke bruk zalo..d funker ja der å da , men glidemiddel fordunster av seg selv , d gjør IKKE zalo.

tjohei8)

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er det med vibrasjons støy? er det jeg frykter mest, men det bør jeg vell kunne unngå vis jeg har isolasjon på begge sider av rørene?

Stian
    Tror ikke du kommer til å merke noe vibrasjonsstøy med isolasjon på begge sider. Du har tross alt dobbel gips over, og det skal en del svingninger til før røra slår i gipsen. Personlig syns jeg det virker lurt å ha litt isolasjon imellom rør og vegg, så er du sikker i allefall.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene sitter ganske stramt igjennom hullene, så tviler at det blir noe problem, jeg kommer til og stripse fast rørene slik at de ikke flytter seg også skal jeg ha isolasjon på begge sider..

Ellers noen som har formening om man bør bruke RCA sub kabel eller XLR?

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med en liten oppdatering igjen.. Som vanlig har det ikke skjedd stort, men jeg kommer stadig nærmere målet!!

Da har gått mest i og trekke K-rør i det siste og bore hull til de.
    Jeg har fokusert mest på front veggen da de fleste punktene blir der.
    Jeg er nå ferdig med og trekke rør frem, og må si det ble mye rør! det dekker jo nesten hele veggen! men når har jo ikke jeg så store vegger heller da...

Jeg har ikke helt bestemt meg om hva slags koblings plate det blir i front, her er jeg usikker på hva jeg skal velge, dette vil jo bli skjult bak en lerrets vegg så kommer jo aldri til og syntes, også er det vell også en fordel med "hele" kabler?
    Uansett så vil koblingskassen min bli det svakeste punktet med tanke på lyd, derfor måtte jeg gjøre noen tak, iogmed at jeg ikke forèr ut veggen mer enn 4.8cm og jeg bruker 20mm rør så er det ikke så mye plass til store tiltak, Men det var plass til ett lag gips! (Kald beregning! 8) ) en liten plate ble kappet til også brukte jeg monterings lim for og feste den itillegg til skruer.

Ett par bilder av jobben:

Her er ferdig resultat!!

Jeg har også begynnt og trekke rør til side høyttalere, desverre så gikk jeg tom for K-rør!! 150m holdt vist ikke....8)

Til slutt noen oversikts bilder av rommet slik det er idag!

Imorgen skal jeg få hjelp av svigerfar til og sette opp dele vegg i rommet!! blir spennende og se hvordan det blir når man fysisk deler rommet!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er stender verket satt opp for deleveggen, det gikk veldig raskt, med en god kaffe pause i midten så tok det 2 timer så var det satt opp.. jeg målte og kappet til stendere mens svigerfar skrudde det sammen.

Desverre så er svigerfar noe kamera sky, derfor er det ingen bilder under selve bygginga, men tok ett par bilder etter at jeg var ferdig..

Frem over nå er jeg nok redd det kommer til og gå smått, Jeg har mange prosjekter på gang nå som snøen er borte. Derfor så vil nok kinoen kun bli prioritert når det er dårlig vær fremover.. :cry:

Men kjenner jeg meg rett så klarer jeg ikke og holde meg helt unna, derfor kommer jeg til og kjøpe inn resterende av K-rørene, deretter er det bare og trekke det siste!!

Våren har kommet til østlandet! og solen føles herlig!! :-D

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det jo å ta form, kompis! Det er jo ikke så lenge siden du stod i 10 blå og hutra deg gjennom en arbeidsøkt. Uansett om det blir mindre oppdateringer fremover, så håper jeg det kommer noen i ny og ne. Du holder et bra nivå på jobben du gjør, så det er moro å følge tråden din.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst, dette ser ut til å gå veien . Bra jobba så langt, bare resten igjen, tross alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg brukt en hel arbeidsdag (15 minutter igjen av den) på å lese gjennom tråden din - nei du trenger ikke ha dårlig samvittighet

En fryd å se noen så engasjerte i arbeid!
    Jeg står selv og planlegger lignende prosjekt og prøver å samle mest mulig informasjon før jeg begynner. Her lærte jeg masse!!! :-D
    Jeg har ikke peiling på demping og akustikk, men har lest en del hva andre mener nå de siste dagene.

Jeg har notert meg noen kommentarer etterhvert som jeg har lest.
    -Husk at gips reflekterer lyd, ikke demper den. Gipsflater kan gi problemer med stående lydbølger. Dette kan igjen løses med akustikkpplater av dempende (myke, lav tetthet) materiale. Uparallelle vegger kan også hjelpe her, men det skaper igjen andre utfordringer (en flate vil uansett reflektere noe, og med uparallelle vegger blir dette noe uforutsigbart og derfor vanskeligere å dempe).
    -Hvis mulig bør du ikke ha lys (iallfall ikke dimmere) på samme kurs som anlegget. Dimmere sender mye støy ut på elnettet (visstnok). Så en foreslo (var det Elektriker:shock: ) å ha topolt brudd på hele rommet. Hvis du har flere kurser tilgjengelig så hold det avskilt.
    -Ser du planlegger spot i tak. Etter hva jeg har lest er visst ikke dette heller noe greit ifht akustikk. Man bør unngå takbelysning generelt og spotter spesielt. Beste er en gulvlampe men det er kanskje ikke så lekkert. Det finnes for øvrig enormt mye snadder i belysning hvis en leter litt, f.eks stjernehimmel i LED (med eller uten farge).
    -"Spikerslagene" som siden viste seg å være overflødige er bare en fordel, særlig hvis de er sporadisk plassert...visstnok...

Kjempeflott tråd som jeg gjerne låner øye til igjen! Gøy at noen tar den "helt ut".

Her er link til en PDF som kan være til inspirasjon
    http://www.acoustics101.com/common/a...ics101v3_0.pdf

Lykke til videre!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Belus
    Nå har jeg brukt en hel arbeidsdag (15 minutter igjen av den) på å lese gjennom tråden din - nei du trenger ikke ha dårlig samvittighet

En fryd å se noen så engasjerte i arbeid!
    Jeg står selv og planlegger lignende prosjekt og prøver å samle mest mulig informasjon før jeg begynner. Her lærte jeg masse!!! :-D
    Jeg har ikke peiling på demping og akustikk, men har lest en del hva andre mener nå de siste dagene.

Jeg har notert meg noen kommentarer etterhvert som jeg har lest.
    -Husk at gips reflekterer lyd, ikke demper den. Gipsflater kan gi problemer med stående lydbølger. Dette kan igjen løses med akustikkpplater av dempende (myke, lav tetthet) materiale. Uparallelle vegger kan også hjelpe her, men det skaper igjen andre utfordringer (en flate vil uansett reflektere noe, og med uparallelle vegger blir dette noe uforutsigbart og derfor vanskeligere å dempe).
    -Hvis mulig bør du ikke ha lys (iallfall ikke dimmere) på samme kurs som anlegget. Dimmere sender mye støy ut på elnettet (visstnok). Så en foreslo (var det Elektriker:shock: ) å ha topolt brudd på hele rommet. Hvis du har flere kurser tilgjengelig så hold det avskilt.
    -Ser du planlegger spot i tak. Etter hva jeg har lest er visst ikke dette heller noe greit ifht akustikk. Man bør unngå takbelysning generelt og spotter spesielt. Beste er en gulvlampe men det er kanskje ikke så lekkert. Det finnes for øvrig enormt mye snadder i belysning hvis en leter litt, f.eks stjernehimmel i LED (med eller uten farge).
    -"Spikerslagene" som siden viste seg å være overflødige er bare en fordel, særlig hvis de er sporadisk plassert...visstnok...

Kjempeflott tråd som jeg gjerne låner øye til igjen! Gøy at noen tar den "helt ut".

Lykke til videre!

Degger`n er det noen som har skrevet her, må si jeg har vært veldig lite her inne i det siste, nå som sommeren er på vei så må jeg nok drive på med andre prosjekter ute..

Lys skal være på egen kurs.

mange spm i posten din, først vil jeg si at jeg er glad jeg ikke er arbeidsgiver`n din..:wink:

Det kommer ikke til og være bare gips plater på veggene eller taket, jeg kommer nok til og bruke mye multon på veggene, også austikk plater itillegg.
    gips er valgt grunnet dens egenskaper for lyd demping ut av rommet, dette er noe jeg legger mye jobb i for og forhindre.

Når det gjelder spotter, jeg har ikke nok greie på akustikk, for og si om spotter gir en dårligere eller bedre akustikk. men det jeg ser er jo at de fleste hjemme kinoer bruker dette, tror også at de fleste proffe kinoer bruker det?
    men må også nevne det at akustikk er ikke det jeg legger mest vekt på i utgangspunktet, jeg bygger rommet etter beste evne iforhold til lyd demping, også får jeg gjøre det beste ut av akustikken når rommet er ferdig.. :-D

Jeg må også nevne at jeg faktisk hadde noen timer i kinoen i går, jeg fortsatte og trekke rør, så nå mangler jeg bare ett rør til bakre bass, også har jeg tenkt og treke frem ett rør for og ha mulighet til og leke litt med led vis jeg skulle ha lyst til det..
    jeg skal også trekke ut 2 rør ut til terassen som er på utsiden av garasjen, slik at jeg kan ha litt party musikk der ute...

Gratulere med dagen alle sammen!

Over og ut!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det tid for en liten oppdatering igjen.. Grunnet trist grått og vått vær i indre Østfold i går kunne jeg smyge meg ut i garasjen og jobbe litt... :wink:

Først fikk jeg lagt inn rør til hoved panelet i "teknisk rom" det var virkelig en kabal som måtte løses! var mange rør!!!¨

Slik ble resultatet:

Jeg mangler fortsatt noen rør men de har jeg laget plass til, så det skal gå bra..
    Ps. Rørene skal selvfølgelig kuttes kortere, men jeg lar det være slik til jeg er ferdig.. kjenner meg selv rett, plutselig blir det ikke helt som jeg har tenkt, og da har jeg fortsatt mulighet til og gjøre noen justeringer...

Jeg har gått litt rundt og tenkt på hva jeg skal gjøre bak koblings boksene, disse er jo kunn tynn plast og tenker derfor at det er ett veldig svakt punkt med tanke på lyd isolering.. Men iogmed at jeg kunn har lektet ut 48mm, så er det jo ikke plass til allverden krumspring.. men jeg fant ut at vis jeg lager enn kasse av samme lekter som jeg har brukt ellers, (48x48) så klarer jeg og få plass til en plate gips bakenfor, plasten og isolasjonen i veggen gir jo litt etter... Dette gir ihvertfall noe bedre isolering enn og ikke ha noe! burde selvfølgelig ha brukt 2 lag gips også der, men det er det ikke plass til...

Jeg fikk laget 4 rammer, og hengt opp 3 av de..
    Litt bilder:

Jeg laget først en ramme av lekter etter mål. ser at fakkene mine er ikke helt nøyaktig cc60 etter at jeg har lektet ut... :roll:
    Jeg limte og skrudde så fast en gips plate i bakkant.

Ferdig ramme klar for montering

De ble så skrudd opp med en skrue i hvert hjørne.. (så tror nok ikke de detter ned )
    Jeg fuget også alle sprekker med Acryl..

Så ble El. bokser tilpasset og rør montert på.

Jeg har aldri satt opp slike bokser før, det gikk egentlig greit, men slet litt med og få knekk kanten på toppen til og legge seg langs kanten på ramma. sikkert noe jeg lærer meg etterhvert..

Som sagt så fikk jeg laget 4 kasser, men tiden gikk nok mest med og lage de 2 første og tenke ut hvordan jeg skulle ha det.. så tror de neste 7 kassene skal gå greit..

Jeg bør sikkert isolere kassene med noe innvendig, skal jeg bare bruke vanlig glava eller er det bedre og bruke byggskum?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket med min bygg leverandør nå og han også anbefalte lydbøyler,

Har sjekket litt mer opp i dette nå og den type lydbøyler som er mest aktuelle bygger totalt med lekter og dobbelt lag med gips 8.7cm og det syntes jeg ikke var så galt.

Leverandøren min anbefalte også og bruke brann acryl i alle sprekker, men han mener vell da ut mot veggen? ikke i alle skjøter? for skjøtene vil jo bli overlappet med det andre laget med gips?

Beklager at jeg graver og spørr så mye, men er veldig usikker, og ønsker jo og gjøre det ordentlig med en gang.

Sender med vedlegg fra glava, jeg tenker da og bruke "Type D" bøyler

Stian
    Hei!

Da har jeg vært og sjekket litt priser, og må si at jeg ble litt sjokkert over hvor mye penger det gikk til lydbøyler..... Kan det stemme at det går 5-6 lydbøyler pr kvm? For min del da, så ble det nærmere 6000 kroner for mine 45 kvm.....
    Da blir mitt andre spm: Trenger jeg egentlig lydbøyler? Har det så stor effekt? Dette oppimot at jeg har 20 cm isloasjon og to lag med gips+vindpapp? Kan det være like effektivt å kjøpe tykkere gulvplater/trinnlydsplater?

Anyone?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorvald30
    Hei!

Kan det stemme at det går 5-6 lydbøyler pr kvm? For min del da, så ble det nærmere 6000 kroner for mine 45 kvm.....
    Jeg skal sjekke pris når jeg kommer hjem fra jobb.. jeg mener og huske at jeg brukte ca 100+ lydbøyler i mitt tak, og min garasje er også på underkant av 50kva.

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat produkt ark, "Bøylene monteres c/c 1200 mm langs hver bjelke og i et rutemønster slik at
    himlingslektene får en spennvidde 1200 mm mellom hver bøyle(forband)
    Forbruk: 1,5 – 2 stk. pr.m2"

du kan lese hele arket i denne posten

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat produkt ark, "Bøylene monteres c/c 1200 mm langs hver bjelke og i et rutemønster slik at
    himlingslektene får en spennvidde 1200 mm mellom hver bøyle(forband)
    Forbruk: 1,5 – 2 stk. pr.m2"

du kan lese hele arket i denne posten
    Takker og bukker! Hadde jeg kikket litt bedre etter i posten jeg quota, så hadde jeg sett det selv :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorvald30
    Hei!

Da har jeg vært og sjekket litt priser, og må si at jeg ble litt sjokkert over hvor mye penger det gikk til lydbøyler..... Kan det stemme at det går 5-6 lydbøyler pr kvm? For min del da, så ble det nærmere 6000 kroner for mine 45 kvm.....
    Da blir mitt andre spm: Trenger jeg egentlig lydbøyler? Har det så stor effekt? Dette oppimot at jeg har 20 cm isloasjon og to lag med gips+vindpapp? Kan det være like effektivt å kjøpe tykkere gulvplater/trinnlydsplater?

Anyone?
    Det har faktist nästan identisk effekt om du skruvar upp stenderverk i taket, men låter fästet i taket vara en klossliknande sak. Denna kloss fungerar som en böyle. Se min fantastiska artistiska bild :P
    Jag vet flera som gjort detta och det fungerar helt supert. Bilden skall självklart vändas. Klossarna pluggas och skruvas i taket, sedan stenderverk, och sedan gips etc. Ha gärna en tunn bit neopren eller liknande mellan kloss och tak.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal sjekke pris når jeg kommer hjem fra jobb.. jeg mener og huske at jeg brukte ca 100+ lydbøyler i mitt tak, og min garasje er også på underkant av 50kva.

Stian
    Jeg betalte 1650,-kr for mine 100 bøyler..

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betalte 1650,-kr for mine 100 bøyler..

Stian
    1650? Har du adressen til leverandøren? :-) OBS skulle ha 22.- kr stykket....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skiljer alltså 5 kronor och femti öre stycket? När du drar på med elmateriel för 10,000, färg för 4000, listverk för 2000 osv, osv kommer du inte tänka på de fem kronorna du gnålade om per böyel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Skiljer alltså 5 kronor och femti öre stycket? När du drar på med elmateriel för 10,000, färg för 4000, listverk för 2000 osv, osv kommer du inte tänka på de fem kronorna du gnålade om per böyel.
    Point taken!!!! :-D :-D :-D

"Sparer på shillingen og lar dalaren fare" Gammelt ordtak :-D

Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •