Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 11 av 23 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 446
    Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, hos meg er hanebjelken mye høyere oppe.
    Joda, noe er skjedd. Men ikke så mye som vises. Trekt en mengde kabler og slikt til resten av huset(lys, strøm, brytere, parabol og slikt. Må gjøre dette før jeg lukker igjen gulv og vegger. Isolert resten av huset med 10 cm ekstra, samt isolert kinodelen med 20cm i tak og vegger. Skal bli 10cm til...tar mye plass, men er fint med lavere strømregning:wink:
    Var å skadet tommelen på jobb i forrige uke, klipte på langs gjennom negl og finger, så ikke noe er gjort i helgen. Skal leggge ut noen bilder etterhvert, når jeg har gjort noe mer vettug.
    Følger spent med videre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Det er slik takstolene er laget, har vell noe med avstivning vil jeg tippe.. men det er utenfor mitt fagfelt... ;-)

Har det skjedd noe mer i rommet dit eller? er jo en mnd siden forje oppdatering.

Stian
    Vil tippe at det er/var 189 under hanebjelkene dine, dette har med at om det var 190, så ville området oppe på loftet blitt målbart og garasjen din ikke kunne bygdes som en 50m2 garasje med de lover og regler som gjelder der...

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangspunktet var 2.10m, men blir vell ca1.95- 2.0m når jeg er ferdig.
    Garasjen er søkt inn sammen med bygge søknaden på huset så papir messig er det ikke noe problem.

Ellers noen som har noen innspill ang ht plassering?

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver med dette innlegget og "BUMPE" mitt spm ang ht. plassering.

Jeg tenker mest på side ht, da jeg håpet og få trekket litt rør til helgen så trenger jeg en avklaring på dette ASAP.

Det jeg er mest usikker på er hvor de bør plasseres?
    Jeg har laget ett lite bilde hvor jeg har tegnet inn 2 alternativer,

Alternativ 1 er de "grå høyttalerne" som er vinklet inn mot lytte posisjon, mens alternativ 2 er de "røde høyttalerne" som står rett ovenfor setene.
    Jeg ser ulemper og fordeler med begge, i A1. så er lyden mere direkte vinklet mot sweetspot, og lyden blir kanskje mer lik for alle setene, ulempen er kanskje at bakerste rad ikke får like god effekt som fremste?
    A2. så vil jo de som sitter nærmest veggene få veldig mye lyd og kanskje blokkere lyden for de som sitter videre på raden?

Kom gjerne med forslag!

Stian

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver med dette innlegget og "BUMPE" mitt spm ang ht. plassering.

Jeg tenker mest på side ht, da jeg håpet og få trekket litt rør til helgen så trenger jeg en avklaring på dette ASAP.

Det jeg er mest usikker på er hvor de bør plasseres?
    Jeg har laget ett lite bilde hvor jeg har tegnet inn 2 alternativer,

Alternativ 1 er de "grå høyttalerne" som er vinklet inn mot lytte posisjon, mens alternativ 2 er de "røde høyttalerne" som står rett ovenfor setene.
    Jeg ser ulemper og fordeler med begge, i A1. så er lyden mere direkte vinklet mot sweetspot, og lyden blir kanskje mer lik for alle setene, ulempen er kanskje at bakerste rad ikke får like god effekt som fremste?
    A2. så vil jo de som sitter nærmest veggene få veldig mye lyd og kanskje blokkere lyden for de som sitter videre på raden?

Kom gjerne med forslag!

Stian
    I følge Dolbys guide skal surroundhøyttalerne monteres mellom 90 og 110grader i forhold til lytteposisjon. Det betyr at de kan monteres litt bak lytteposisjon, men ikke litt foran. Setter du høyttalerne rett til siden for rad nr.2, vil begge radene få riktig plassering i følge Dolbys standard. Problemet med at de som sitter ute på siden blokkerer lyd kan du unngå med å henge høyttalerne høyere opp på veggen. Ideellt sett skal de vel henges rundt 2 fot/60cm over ørehøyde. Iom at du, som meg, har skråtak, må du da henge høyttalerne opp i taket. Minuset blir at desto høyere du henger de, desto nærmere midten på rommet havner de. Mitt kompromiss blir at de havner ca. 110cm over gulvet, og 30cm inn mot midten, da vil ingen tilskuere blokkere lyden for hverandre.

Høyttalerplassering i loftsrom er ikke enkelt..

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Pirium!

Da må det vell bli noe slikt:

Litt fort tegnet, men ett bilde forklarer mere enn 1000 ord er det noe som heter.. ;-)

Jeg tipper vell at mine høyttalere vil bli plassert i toppen av kneeveggene, men jeg får prøve meg litt frem, jeg har uansett tenkt til og ha høyttaler kontaktene nederst på veggen, for da stiller jeg litt friere når det gjelder plassering.. også blir jo dette en "Batcave" så da ser man jo kabelen ikke så godt uansett!

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

er det brukt takbokser som veggbokser??? Ser missteknelig ut som det!
    Hvordan har du tenkt på belysning? Med råbygg er jo absolutt sjansen for fancy lys skjult tilstede

fin tråd , blir å låne denne neste år , da jeg har samme prosjekt på gang

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elektriker
    hei

er det brukt takbokser som veggbokser??? Ser missteknelig ut som det!
    Hvordan har du tenkt på belysning? Med råbygg er jo absolutt sjansen for fancy lys skjult tilstede

fin tråd , blir å låne denne neste år , da jeg har samme prosjekt på gang

Hei!!

Takk for fine ord!

De boksene man ser på bilde ble byttet ut når elektriker`n var hos meg, de var bare noe han haddde som vi plasserte rundt for og vise hvor jeg ville ha stikkene plassert. boksene i bildet er beregnet for dobbelt lag gips, men iogmed at jeg skal ha "Auralex Resilient Channel" i tillegg til GG så trenger jeg bokser som er beregnet for 3 lag gips..

Ellers så er dette en jobbe helg for meg så det blir ikke gjort mye i kinoen. Jeg håper og få noen timer der ute i morgen, men får se hva madamen har planlagt.. :wink:

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!!

Takk for fine ord!

De boksene man ser på bilde ble byttet ut når elektriker`n var hos meg, de var bare noe han haddde som vi plasserte rundt for og vise hvor jeg ville ha stikkene plassert. boksene i bildet er beregnet for dobbelt lag gips, men iogmed at jeg skal ha "Auralex Resilient Channel" i tillegg til GG så trenger jeg bokser som er beregnet for 3 lag gips..

Ellers så er dette en jobbe helg for meg så det blir ikke gjort mye i kinoen. Jeg håper og få noen timer der ute i morgen, men får se hva madamen har planlagt.. :wink:

Stian
    ok , begynnte å lure på om du hadde trekt rør å greier å fått gale typer bokser! phu...
    Få elektrikern til å kople en 2-polet bryter forran hele kinoen...normalt er det kun bryter på lys/spotter ect. Men når du har råbygg er det greit å gjøre dette for sikkerhetens del..du trenger ikke strøm i stikkene når du ikke er der
    ang lyssetting , jeg blir å ha små spotter for å skape en atmosfærisk stemning før/etter film..å ha 2polt brudd på hele kinoen.

Anders

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok elektrikern min har full kontroll.. Håper det ihvertfall!! for jeg kan ikke noe med dette! :razz:

Jeg har ikke tenkt så mye på lys setting, sammen med trikker`n så har jeg plassert ut spott kasser, så er en plan bak det, men ellers så har jeg ikke tenkt så mye på ekstra finesser, men jeg blir grønn av missunnelse når jeg ser fete lysslynger som feks "mrcradock" har! de er kjempe fete! men med mitt trange rom og lave skråtak så har jeg ikke mulighet til noe sånt, så det jeg har tenkt er og legge opp ett par bokser til lys i rommet slik at jeg har mulighet til og finne på noe etter at rommet er ferdig.
    jeg lurer på et lite oppløft for 2 sete rad, så der kan man feks finne på noe..

Ellers har jeg vært ute og tatt litt bilder idag av det trikkern gjorde forje helg.

her er resultatet:

Spott kasser med teip for og lime fast plasten:

Nei dette er ikke en støvsuger slange, men 32mm rør til HDMI kabel.. ;-)

Her ligger jobben min i morgen, dette er samme bokser som er til strømmen, de skal også brukes til høyttaler punkter. Boksene kan justeres i dybde etter vegg tykkelse.

Dette er sikringsskapet nede i garasjen, alt er ikke ferdig koblet enda, men har fått strøm opp til kinoen!!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helgens lille oppdatering, ble en del timer idag, så føler jeg fikk gjort en del..

Jeg startet med og trekke rør til HDMI kabel til prosjektoren, bruker ett 32mm k-rør, etter og ha trekket røret og boret hull til en Elko boks så gipset jeg 2 lag over hele spikerslaget, skal også ha dobbel gips unnen i fra, men blir ett svakt punkt når det er 2 hull til strøm og HDMI.

Liten bilde serie:

Etter det var gjort så begynte jeg og bore hull for og trekke k-rør.
    Jeg laget meg en mal, så alle er i samme høyde, da blir det litt lettere og vite hvor de er når man begynner og skru gips..

Etter at alle stendere var tegnet opp så var det bare og begynne og bore!
    Det ble vell i dag litt over 100hull, merket godt at jeg ikke hadde proff drill, etter ca 20 hull så var batteriet tomt! hadde 2 driller men til slutt var jeg så lei så jeg gikk og hentet en slag drill som går på 220v, da ble det fart på sakene!

Mange hull!!

Jeg fikk trekket noen rør ihvertfall, har aldri gjort noe slikt før så var spent på hvordan det skulle gå, men det gikk veldig greit!

Det eneste jeg knota noe jævlig med var hjørne! så det tok tid! prøvde og lage så stor bue som mulig, slik at det går ann og trekke kabel i den!

Den ene hjørne stendern har jeg ikke festet enda, tenkte da var lettere og få igjennom rørene slik.. gikk veldig greit egentlig.. Jeg brukte en fres jeg har for og få litt større hull..

Jeg har prøvd og legge de så tett som mulig, må fortsatt legge opp 3 til på den siden, så får håpe jeg får plass... ;-)

Jeg boret idag hull til 9 k-rør, da har jeg til dobbel bass, dobbel senter høyttaler og begge front høyttalerne med bi-wire..

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god morgen

bruk Letti til å feste rørene...myyye lettere enn å klippe patentbånd å så skru dem fast!
    Du får feks 1w led som du kan smette inn hvor som helst...snakk me elektrikeren din å hør hvilke produkter du kan bruke. feks trappelys innfelt , led-liste +++++ det er dette som blir det lille ekstra har du tenkt noe på fargene i konoen? jeg gikk for sort mat 01...batman vender tilbake bare MÅ bli den første filmen jeg ser når jeg er ferdig

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke arbeidssky, kompis! Smart med mal for k-rørene. Du kommer helt sikkert ikke til å angre på at du legger opp doble rør. Uansett veldig moro å se at det går ordentlig fremover hos deg. Bra arbeid!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner til problemet med svinger i hjørnet. Jeg vil anbefale deg å trekke kablene før du kler veggene med plater hvis du har mulighet, og kjøp en sprayboks eller tube med glidemiddel som du klemmer inn i røret før du drar trekkefjæra tilbake med kablene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    og kjøp en sprayboks eller tube med glidemiddel som du klemmer inn i røret før du drar trekkefjæra tilbake med kablene.
    Zalo fungerer også veldig bra 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mogul
    Zalo fungerer også veldig bra 8-)

Zalo fungerer flott, bare sørg å få gjennom kablene før det størkner

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kjenner til problemet med svinger i hjørnet. Jeg vil anbefale deg å trekke kablene før du kler veggene med plater hvis du har mulighet, og kjøp en sprayboks eller tube med glidemiddel som du klemmer inn i røret før du drar trekkefjæra tilbake med kablene.
    +1

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning så blir Zalo til lim når det tørker,og gjør det VELDIG vanskelig å bytte kabler om det trengs.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er og trekke alt av kabel før jeg lukker veggene. Jeg har en svigerfar som er svaksstrøm montør, så han gjør jo nesten ikke annet enn og trekke kabel, så tror det skal gå bra.. :wink:

Bør jeg feste rørene med noe? eller holder det og legge litt isolasjon på begge sider av rørene?

Stian

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er og trekke alt av kabel før jeg lukker veggene. Jeg har en svigerfar som er svaksstrøm montør, så han gjør jo nesten ikke annet enn og trekke kabel, så tror det skal gå bra.. :wink:

Bør jeg feste rørene med noe? eller holder det og legge litt isolasjon på begge sider av rørene?

Stian
    Du bør absolutt feste rørene. Jo "løsere" de er, jo vanskeligere blir det å trekke gjennom de.

Side 11 av 23 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •