Garasjeloft Kino Byggetråd! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 446
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er sikkert brukt 2x8" bjelker. Hvis cc er 60cm og spennet er rundt fire meter er golvet ditt dimensjonert mer enn godt nok. Tror ikke du skal bekymre deg for den økte vekta av ekstra sponplatelag. De fleste hus blir i dag bygd med slike bjelker, men da gjerne med cc30, eller dobble bjelker. men dette skal også tåle større spenn, og i ditt tilfelle har nok snekkeren beregnet riktig.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo brukt forhånds monterte ferdig tak stoler, så de som leverer de driver jo ikke med annet, så regner med at de har regnet ut riktig..

Jeg "Bumper" mitt forje spm. kanskje noen har noe gode innspill?
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Uansett hvordan jeg legger dette nå så vil jo gulvet være best lyd isolert.
    Jeg skjønner det at lyden tar enkleste vei ut, men grunnen for at jeg har lagt litt vekt på gulvet er at jeg ser for meg at garasjen nede blir mye dårligere isolert, og at lyden der ifra vil gå mye mer rett til naboene enn lyden som går opp igjennom taket.. men dette er kun en innbillt teori jeg har, så veit ikke hvordan det er i praksis??

Nå har jeg jo ikke gjort annet enn og kjøpt inn dempe rullene, så jeg kan også finne på og legge de i taket istedet for og dempe det vis det har mer effekt?
    Som vist tidligere så har jeg jo dobbelt gips i taket i garasjen, lyd bøyler, 20cm glava, og 22mm spon.
    jeg er åpen for forslag!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ingen som har noen formening om det gir best effekt ved og plassere Auralex mattene i taket eller i gulvet?

Ellers, så har det ikke skjedd så mye denne uken, jeg har begynnt og jobbe med spikerslag til prosjektor, planen er og felle den litt inn i taket slik at prosjektoren ikke bygger mer enn nødvendig..

Ikveld så får jeg forhåpentligvis besøk av elektrikkern min, så jeg krysser fingrene for at det faktisk skjer...

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Så var det dette med vanskelige spørsmål da! Lykke til med elektrikeren i allefall!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vell inntrykk av at det er ikke så mange som har brukt disse mattene, så er vell kanskje ikke så mye kunskap og hente ang temaet..

Det jeg har tenkt litt på er jo at gulvet er godt dempet slik det er, opp byggningen er som følger fra kinoen og ned i garasjen:
    22mm Gulvspon
    20cm Glava
    difusjons åpen papp
    Glava lydbøyler
    dobbelt lag gips,

Det vil også blir lagt munnfyllings list og fuget langs vegg og tak.

Derfor tenker jeg på om man hadde fått mer dempe effekt ved og ha mattene i taket? der har jeg jo "bare":
    Dobbelt lag gips
    Green Glue
    Auralex Resilient Channel
    20cm Glava.

Så det er kanskje det svakeste leddet i konstruksjonen?
    Lyden som går ned i garasjen må jo også ut igjennom vegger/ port før den går vidre til naboene.

Jeg tenker bare litt høyt, kom gjerne med mot argument!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro det eller ei, elektrikker`n kom!! Har ringt og maset på han i lang tid, men han dukker aldri opp, men denne gangen holdt han ord! ikke nok med det, han skal også komme iløpet av helgen og legge opp resten! :-D

Så da har jeg litt arbeids press på meg, jeg må tette, alle vegger med plast og lekter, så han får trekt ferdig strøm punkter.

Jeg har ikke satt med så mye inn i alt dette, men i samarbeid med elektrikker
    `n la vi en slag plan.
    Planen med strømmen er og har mulighet for 4 16A kurser, men jeg skal starte med 3, med mulighet for å splitte opp til 4 kurser.

Lysstyring i selve kino delen vil bli styrt av X-Comfort, skjønte det på elektrikker`n at det nå var kommet en app. til og styre det fra en iphone?

Legger ved en tegning på hva planen er for trekking, er her kun trukket for høytalere også har jeg tegnet inn stikk kontakter.

Jeg har lagt ved en tilsvarende tegning før men denne er oppdatert med dagens planer.. :-P
    Som dere ser så blir det mye trekking!

I tillegg så skal jeg jo ha strøm og HDMI kabel til prosjektor.

Jeg fikk ikke tatt noen bilder av gårsdagens arbeidsøkt, men trikker`n la opp spott kasser og rør i taket, og strøm frem til prosjektor.

Stian

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lysstyring i selve kino delen vil bli styrt av X-Comfort, skjønte det på elektrikker`n at det nå var kommet en app. til og styre det fra en iphone?
    Selve App'en er grei, men vær klar over at du må ha en kontroller fra sensio for å gjøre om signalene til noe Xcomfort forstår. Den kontrolleren koster deg et sted mellom 11 og 15.000 kjappe...

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Selve App'en er grei, men vær klar over at du må ha en kontroller fra sensio for å gjøre om signalene til noe Xcomfort forstår. Den kontrolleren koster deg et sted mellom 11 og 15.000 kjappe...
    Ja riktig, det hadde nok ikke trikker`n min fått med seg, så da må jeg nok finne på noe annet... for jeg kan løfte på rumpa mange ganger for 15 000kr!

Stian

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du skal styre? Er det snakk om bare lys?

Har du sett denne tråden? http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ml#post1649960

Mye billigere løsning. Holder selv på å sette dette opp i min hule, men har ikke noe erfaring med det bortsett fra litt testing.

Kjelli

edit. skriveleif.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Hva er det du skal styre? Er det snakk om bare lys?

Har du sett denne tråden? http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ml#post1649960

Mye billigere løsning. Holder selv på å sette dette opp i min hule, men har ikke noe erfaring med det bortsett fra litt testing.

Kjelli

edit. skriveleif.
    Takk for svar, jeg får lese igjennom tråden og se etter tips..

Mitt ønske til systemet er kun at lyset slår seg av når jeg starter opp en film, helst at det dimmes ned til 0. jeg trenger ikke og ha mer kontroll en og slå den av og på, selve justering på lyset kan jeg gjøre på en vanlig dimmer ved inngansdøren.

Jeg kan jo også nevne at allt anlegg vil bli styrt med "RedEye", Den styrer med "IR" signaler, derfor så trenger jeg egentlig bare en dimmer med "IR".

Stian

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, jeg får lese igjennom tråden og se etter tips..

Mitt ønske til systemet er kun at lyset slår seg av når jeg starter opp en film, helst at det dimmes ned til 0. jeg trenger ikke og ha mer kontroll en og slå den av og på, selve justering på lyset kan jeg gjøre på en vanlig dimmer ved inngansdøren.

Jeg kan jo også nevne at allt anlegg vil bli styrt med "RedEye", Den styrer med "IR" signaler, derfor så trenger jeg egentlig bare en dimmer med "IR".

Stian
    Jeg har også anskaffet Redeye, og skal bruke dimmere og IR-mottaker fra X10. Se på sidene til SMARTHUS

Jeg skal bruke slike dimmere på veggen slik at jeg har mulighet til å dimme manuellt. Disse kan styres av denne kontrolleren som tar imot IR og gjør det om til X10-signal.
    X10 sender alle signal via 230v-ledningene, så du trenger ikke koble opp ekstra styrekabler eller bry deg om RF-støy e.l.

Om du har behov for å kunne dimme prosentvis, altså dimme direkte fra 0/100 til f.eks. 35%, må du bruke denne dimmeren.
    Vær obs på at den har kun en sone, selv om bryteren ser delt ut.
    Jeg kunne ideellt sett tenkt meg sånne dimmere som kan dimmes prosentvis, men synes det blir mye med 3-4 store brytere på veggen.
    Med førstnevnte dimmer har man to soner pr dimmer, slik at jeg dimmer 4 soner med 2 dimmere.

Håper dette er til hjelp, X10 er et BILLIG alternativ til Xcomfort iallefall. hadde jeg bygd hus hadde jeg gått for Xcomfort, men til kun et rom blir Xcomfort overkill de luxe.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg har også anskaffet Redeye..........

Takk for flotte innspill Pirium!

Kanskje det hadde vært noe og tenke på!! Grunnen for at vi snakket om X-Comfort var at trikker`n min hadde noe liggende som jeg skulle få for litt uenigheter vi har hatt.. men kanskje X-10 hadde vært ett bedre alternativ..

Ett lite spm.. Er det slikt at IR og RF Kontroller`n kan settes i racket og sende "RF" signaler til X-10`n?

Jeg skal bare ha en sone så jeg kan jo da ha den som kan dimmes tråløst!

Jeg skal nevne det til trikker`n til helgen så finner vi nok en løsning!

Helt tilslutt Pirium, har du prøvd ut Redeye, fornøyd?

Stian

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X-10 kan vel ikke beskrives som et bedre alternativ en Xcomfort.
    Har hørt at det er en viss kvalitetsforskjell.

Kjelli

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker mest på at det er ett bedre produkt i forhold til mine krav og ikke minst pris!!

Men viste du hvordan denne virker?:

Må den henges på veggen eller kan jeg ha den i forsterker racket?

Stian

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flotte innspill Pirium!

Kanskje det hadde vært noe og tenke på!! Grunnen for at vi snakket om X-Comfort var at trikker`n min hadde noe liggende som jeg skulle få for litt uenigheter vi har hatt.. men kanskje X-10 hadde vært ett bedre alternativ..

Ett lite spm.. Er det slikt at IR og RF Kontroller`n kan settes i racket og sende "RF" signaler til X-10`n?

Jeg skal bare ha en sone så jeg kan jo da ha den som kan dimmes tråløst!

Jeg skal nevne det til trikker`n til helgen så finner vi nok en løsning!

Helt tilslutt Pirium, har du prøvd ut Redeye, fornøyd?

Stian
    Jeg har forstått det som at kontrolleren kan settes i racket. Den kan motta både IR og RF-signaler, og gjøre de om til signal som går via 230v-kablene til dimmere og brytere. X10 bruker altså ikke RF-signaler, men signal via 230v kablene. Derfor er det viktig at alt utstyr er koblet på samme fase/kurs. (det finnes en dings for å sette i sikringsskapet som sprer signalet til alle fasene også.)

X10 er som du sier selvsagt ikke et bedre alternativ til Xcomfort, men et billigere alternativ. Jeg har fått interesse for utstyret i tråden som nevnes lenger opp her, men før det blir aktuellt må jeg ha svar på om Nexa-dimmerne fortsatt er sånn at de går full-on etter strømbrudd. Det høres skummelt ut at spot'ene kan komme til å stå på 14 dager i strekk når man er i syden....

Jeg har ikke prøvd Redeye til annet enn å lade Ipod touch, så jeg vet ikke om jeg blir fornøyd enda.
    Med en på 3 mnd som ikke sover om natta, jobb og deadline mtp kinobyggingen blir det lite tid til "leking" med alle gadgets'ene som er innkjøpt til dette prosjektet...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to dimmerene jeg bruker (den innfelte og en som ikke er self learning) går ikke på ved strømbrudd. Testet.

Kjelli

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg sjekke ut litt hvilket system jeg ender opp med, skal snakke litt med trikker`n om det.

Over til en liten oppdatering,

Her har jeg laget meg en liten koblings kasse som jeg kan trekke alle rør til, Jeg ønsket at den skulle være dypere enn de 4.8cm jeg lekter ut, derfor har jeg kubbet i mellom og plastret rundt kassa,

Etter at veggen er lektet ut så er kassa ca 10cm dyp. Det er ikke mye det heller, men håper at det er nok.
    Jeg festet også opp ventilasjons røret som skal trekke vekk varmen fra racket,

Nå er alle vegger verdig plastret, og lektet ut, har også tukket litt k-rør.

Det har også kommet opp spott kasser i taket også har jeg begynnt på spikerslag til prosjektor, spikerslaget er oppe men jeg har tenkt og gipse i overkant slik at det ikke er et svakt punkt i lydisoleringen..

Her er strøm uttaket til prosjektoren:

En kjapp liten oppdatering, Håper på at jeg rekker og oppdatere med det trikker`n har gjort seinere i dag, men nå skal jeg avgårde til TopGear Live og besøke min venn Mr Clarkson!

Stian

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg skal begynne og trekke k-rør er det mye som må tenkes på,
    første er plassering av ht, tenker da mest på side surround, dette er jeg litt blank på så her trenger jeg litt hjelp, jeg har jo tenkt til og legge opp til dobbel s.s., skal disse plasseres foran første rad og bak andre rad? eller tvers oven for radene? forslag mottas med stor takk!

Jeg må også tenke på subber, skal legge opp til 4 subber, lengste strekk blir vell på ca 10 meter, hva slags kabler bør jeg bruke? RCA eller XLR?

Jeg har tenkt til og bestille ht kabler fra Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices. Tenker og kjøpe Belden 5000 series Cable til ht kabel, AWG10 til front ht. og AWG12 til resten.

Stian

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna! Er litt misunnelig på hvor langt du er kommet i forhold til meg:-)

Noen spesiell grunn til at du ikke har brukt full takhøyde? Pga spottene?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Her går det unna! Er litt misunnelig på hvor langt du er kommet i forhold til meg:-)

Noen spesiell grunn til at du ikke har brukt full takhøyde? Pga spottene?
    Det er slik takstolene er laget, har vell noe med avstivning vil jeg tippe.. men det er utenfor mitt fagfelt... ;-)

Har det skjedd noe mer i rommet dit eller? er jo en mnd siden forje oppdatering.

Stian

Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •