Nytt kinorom under konstruksjon: Slutten nærmer seg...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 132
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt kinorom under konstruksjon: Slutten nærmer seg...

Hei
    Har hørt at det er så mye hjelp og få på dette forumet, at jeg må nesten gi det en sjanse ;-)
    Slik ligger det an. For 8 år siden (da prosjektorer kosta ihvertfall 25k for en ok en:? ) så flyttet jeg i ett hus der jeg har kjellerstue. Så da ble løsningen ekstra lån på huset og prosjektor og surround anlegg:-D .
    Men nå er tiden kommet til at jeg vil dedikere hele rommet til ett skikkelig hjemmekino rom. Derfor lurte jeg på følgende, hva er lurt og gjøre i den forbindelse. Rommet er idag dekt av Hvit panel på alle vegger, teppe på gulv og hvite takplater i taket:-D .
    En av tingene jeg tenkte jeg skulle gjøre var og kle hele rommet med gips, men jeg fikk høre at det var så utrolig mye arbeid for og få dette pent.
    Hva ville dere gjort? alle forslag og tips taes imot med stor takk, og ingen ideer er for dumme. Jeg har lyst og forhøre meg skikkelig før jeg setter igang prosjektet slik at jeg er 110% sikker på hvordan jeg vil ha det før jeg begynner arbeidet.
    Av teknisk info så er rommet 20kvm, men det er 2 ulemper i rommet, det ene hjørnet har en liten peis, med selvfølgelig tilhørende flis og mur i henhold til brannforskrifter, og i andre enden av den veggen er det ca 1kvm borte i en trapp oppgang som kommer frem der.
    Takhøyde er 2.26m. Det er såpass liten plass under taket at jeg trur det må vurderes up lights istedet for downlights.
    Kan selvfølgelig ta noen bilder også hvis noen har behov for dette.
    Kom igjen folkens kom med ideer og forslag:-D

Newcomer Frank87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilder bilder bilder!

hva er bredden og lengden på rommet?
    angående gips på vegger så trenger du ikke streve så forferdelig mye med og få de fine om du bruker huntonit eller mdf veggplater utenpå

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frank87
    bilder bilder bilder!

hva er bredden og lengden på rommet?
    angående gips på vegger så trenger du ikke streve så forferdelig mye med og få de fine om du bruker huntonit eller mdf veggplater utenpå
    Skal få tatt noen bilder asap :-)

Bredden på vegger der Lerret henger idag er 4,20m, men i det ene hjørnet der er detsverre peisen som jeg snakket om tidligere. Lengden på veggen langs er 4,82m, motsatt side av denne veggen igjen har man inngangsdøren og utstikket fra trappen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis panelen er noenlunde pen, så ville jeg rett og slett malt den i en mørkere farge. Gipsplater vil antagelig gi deg bedre lydisolering mot naborom, men ikke noe særlig i bassen.

Til lys kunne du lage kasser på sidene av rommet og montere downlight i kassene. Da spiser du ikke noe særlig ar takhøyden i selve rommet. Hvis du baserer deg på LED trenger du ikke være bekymret for varmeutvikling som med vanlige downlights.

Ingen mulighet for å rive peisen?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Det er jo helt avhengig hvor mye du vil legge i rommet, både i cash og timer.

Vis du ikke tenker så mye på å lydisolere for andre rom så hadde jeg gjort som Tols1 sier og bare malt panelen mørkere, og satt opp noen akustikk plater rundt om i rommet.

stian

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle sammen.
    Må si meg enig med dere begge egentlig, panelet er meget pent, og kan lett males til en mer gunstig "kino" farge, så sparer det meg også for mye arbeid og litt penger. Kan heller legge de pengene andre steder. Men ville høre meningene til dere litt mer drevne av fantastene.
    tols1: Jeg kan selvfølgelig rive den, men det meget kaldt der om vintern, så den er veldig grei og ha, ihvertfall inntill videre.
    Har du ett bilde eller en link til de lysene du foreslår?
    dwdbard: Takk for velkomst:-D . Har forsåvidt ikke budsjett og forholde meg til, og timer har jeg litt til gode av på vintern så det skal gå bra.Men tenkte og gjøre alt unntatt elektrisk selv, jeg er absolutt ingen handy man, men en plass må man starte så hvorfor ikke her? Lydisolering er egentlig ikke noe problem, har ikke hatt noen klager enda ihvertfall ;-)

Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut idag, slik at dere kan få ett innblikk i hvordan rommet er, både med utstikket jeg snakket om og peisen.
    P.S det er ikke ryddet så vennligst ikke send link til fruen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah så peisen var en søt liten vedovn, da blir det jo litt annerledes.

Jeg har forsåvidt ingen konkrete tips basert på erfaring men et kjapt googlesøk på led downlights gir en drøss alternativer, bare pass på at de er dimbare.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal sjekke ut dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke my aktivitet her tydligvis
    Sist endret av Driver x; 04-02-2015 kl 21:14

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jule bump:-D
    Sist endret av Driver x; 04-02-2015 kl 21:14

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du også kan gjøre er å rive all panel og legge gips, hvis du ikke vil ha panel... men og male var jo ett godt forslag ang peisen så ville jeg laget noen akustikk paneler som du kan plassere der når du ikke bruker den, har peis selv i rommet mitt og det reflekterer endel lyd. så jeg setter frem noen plater da jeg lytter til musikk

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du oppgradere utstyret i samme slengen ? bruker du sub ? er det mye lydgjennomstrømning til andre rom ? og er eventuelt dette ett problem i dag ?
    skal rommet være en dedikert kino eller skal feks kombineres med det pc bordet ?
    Hva slags forsterker bruker du i dag ?

uansett plan så vil jeg som mange andre her anbefale en mørkere farge!
    +jobbe mere med plassering og kanskje prøve å få samme serie/type høyttalere i 5.0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per K:Takker for tips, tenkte og beholde vedovnen ja, grei og ha imellom den.
    Som sagt tidligere så kan jeg rive og legge gips, men er i tvil om det er "verdt" alt arbeidet det fører med seg, å heller male om hele rommet,samt slenge opp noen plater istedet.

Grumle:Er ingen problem med lyden til andre rom pr idag, da det kun er bu og vaskerom i kjellern i tillegg.
    Kjellern skal i utgangspunktet bli ett dedikert rom til hjemmekino.Alt annet blir hevet ut, ble litt i tvil i jula da jeg så en 56" 16/9 tv til 15lapper på expert, kjøper jeg dette blir rommet litt stort,så kanskje jeg da ordner en liten vegg der tv står og setter ett bord bak, som man kan f.eks spille kort osv på.. men holder fortsatt en knapp på prosjektor. Innspill taes imot på dette valget også.
    Plassering foran må du ikke se så mye på da det er flyttet hit og dit den siste tiden, men bak er det fast montert da.
    Har en Sony str db8040 forsterker, ett gammel dantax front sett og Kef front og senter høytaler. Panasonic 700 eller no sånt prosjektor. alt begynner og bli noen år, men forsterker og kef utstyret er jeg fornøyd med så tenkte og bytte ut alt annet etter rommet var ferdig, så lenge det ikke er blitt helt ræva utstyr på denne tiden så klart ops:
    Må påpeke at jeg har en svoger som har ett ekstremt lydøre og jeg har nesten ikke i det hele tatt:-P , så derfor hjalp han meg med valg av forsterker og senter/bak høytalere nettopp pga at jeg trenger ikke versting utstyret men vil ikke ha noe dritt heller.
    Hva mener folket??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x

Grumle:Er ingen problem med lyden til andre rom pr idag, da det kun er bu og vaskerom i kjellern i tillegg.
    Hva mener folket??
    Min erfaring etter mitt prosjekt, er at det bråker ganske mye fra en kino. Hvis oss voksne i mitt hjem skulle bruke den som vi ville, var lydisolerende tiltak et must.
    Dersom dette ikke er, og aldri vil bli, noe problem, så trenger du vel bare oppgradere malingen litt og innrede med det utstyret du trenger til kinoen din.
    Kanksje du skulle vurdere å gjøre noe med himlingen, så tar du luven av det verste trøkket oppover? Regner med det ligger rom over som brukes?

Det er ganske mye jobb å endre konstruksjon, lage rom-i-rom, mitt rom tok ca. 350 timer. Og jeg har bare gjort det som var nødvendig for å få en brukbar kino, det er mange ting jeg kunne gjort utover det som er gjort.

B

ps. Jeg har vært i hjemmekino rom med ordentlige sub'er i, som ikke var lydisolert på etellerannet vis. Beregn da å flytte glassene tilbake på sine respektive plasser i hyller og skap når filmen er ferdig. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har lest litt i byggetråden din ja sof, ser jo meget bra ut, skal prøve og kjøre noen lyd tester der nede for moro skyld og høre i resten av huset, problemet med taket er at det så lavt fra før, så tenkte jeg skulle unngå og gjøre mer med det, hadde veldig lyst på spotter oppi der, men slo det fra meg nettopp pga den dårlige takhøyden, men takker for tipset og skal se litt videre på det :-).
    Har jo som du sier ett soverom over også.
    Hmm her må det mye prøving og testing samt av forum hjelp framover skjønner jeg:lol:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lyd opp i etasjen over ?

Mine tips vil være å kjøpe fronter i samme serie som center og bakht om du er fornøyd med lyden i dem. Ville også kjøpt en subwoofer og delt alt på 80hz da høyttalerne er relativt små.
    Kan også forsøke å vinkle bakhøyttalerne litt inn mot lytteposisjon, ble som dag og natt hos meg!

Ville også ha innvestert i ett rammespent lerret "finner det brukt til en billig penge"
    Og satset videre på projector! Blir ingen kino uten imo :P Om du kjøper en ganske ny pj så vil det bli en enorm oppgradering iforhold til PT-AE700.
    Hva med vw40'n som ligger ute på avtorget ? Er ikke store forskjellen fra den og hw10'n som jeg har, og jeg er utrolig fornøyd med bildet!!

Ville også kjøpt en pakke med rockwool 50mm akustikkplater og forsket litt på forskjellige plasseringer
    Finner mange tips ang. akustiske tilltak på forumet her btw.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har ikke hatt noen klager ovenifra, men som sagt så må jeg vel teste ut dette :-)
    Helt klart blir det prosjektor skal det byttes ut både prosjektor og lerrett.
    Og heller fortsatt mot prosjektor, tenker kun i 3D baner osv, men tror det er litt tidlig og kjøpe 3d tv enda uansett. akkustikk plater har jeg ikke satt meg inn i, men det skal jeg gjøre, men tenkte jeg skulle vente en stund før jeg startet med det, siden jeg vil ha meste parten av rommet klart først.
    Men er forsterkern min bra nok da trur du?
    Og hvorfor kjøpe samme serie front sett? (bare spørr fordi jeg ikke vet bedre altså hehe) og siden de er noen år gamle så finner jeg vel ikke samme serie heller??
    Sub skal det bli det lover jeg deg, skulle kjøpt det i mange år, men har vært mye fram og tilbake om hva jeg skulle gjøre med "kinoen".

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Ja har ikke hatt noen klager ovenifra, men som sagt så må jeg vel teste ut dette :-)
    Helt klart blir det prosjektor skal det byttes ut både prosjektor og lerrett.
    Og heller fortsatt mot prosjektor, tenker kun i 3D baner osv, men tror det er litt tidlig og kjøpe 3d tv enda uansett. akkustikk plater har jeg ikke satt meg inn i, men det skal jeg gjøre, men tenkte jeg skulle vente en stund før jeg startet med det, siden jeg vil ha meste parten av rommet klart først.
    Men er forsterkern min bra nok da trur du?
    Og hvorfor kjøpe samme serie front sett? (bare spørr fordi jeg ikke vet bedre altså hehe) og siden de er noen år gamle så finner jeg vel ikke samme serie heller??
    Sub skal det bli det lover jeg deg, skulle kjøpt det i mange år, men har vært mye fram og tilbake om hva jeg skulle gjøre med "kinoen".
    Lyd opp blir nok ikke noe stort problem før du anskaffer en sub eller to :P

3D er kult, men har ikke satt meg nok inn i det enda til å uttale meg stort.

Ang forsterker så finner jeg veldig lite informasjon om sony'n din. Men tror nok du blir ganske overasket om du får prøve en surroundforsterker av nyere årgang! Fra feks. Yamaha, Onkyo eller pioneer.
    Nå vet ikke jeg budsjettet du har satt på prosjektet, men mitt tips er feks. Å finne en brukt yamaha rx-v1800 til rundt 4k. Dette er en forsterker som kostet 10k for bare ett par år siden, og har det meste man trenger om man ikke må ha hdmi1.4 for 3D.+ at den har MYE mere krefter enn en ny forsterker til samme pris.
    Om du går for 3D så ordnes dette greit med å kjøpe en bd spiller med 2 hdmi utganger uansett.

Når det gjelder høyttalerne dine så tenkte jeg samme serie mest pga pris/ytelse. Jeg er vel kanskje litt sær når det gjelder å ha like høyttalere rundt om, men jeg mener dette utgjør mye av den totale opplevelsen i surround! Men klart.. er det lyd i to kanaler som er viktigst for deg så stiller det seg litt anneledes, eller om du har tenkt til å bruke mye penger på oppgraderinger. Men utrolig hva man finner på brukten og høyttalere har imo ikke hatt samme utvikling som forsterker/avspiller, derfor tror jeg at samme serie i fronter blir best, så kan man heller bruke det du sparer på en bedre forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja forsterkern er vel sikkert 5-6 år gammel nå, kostet vel 10 lapper om jeg ikke husker feil, skulle være meget bra den gangen ihvertfall, Har lyst og bytte ut det meste egentlig, men første pri er og bygge om kjellern, så sub og prosjektor eller tv. Kikket på den prosjektorn du anbefalte, ser meget bra ut den altså.
    Kikket på kef i q serien frontsett, og ser de har 2 fine.
    Forside
    ene settet koster 7lapper og det andre 12, men må nesten få noen som kan det litt bedre enn meg til og se om det holder med de minste eller jeg skal gå for de største.
    Budsjett har jeg ikke :-D Men som sagt tidlig i tråden jeg har ikke noe bra lydøre, så jeg vil kjøpe meg noe som spiller bra, ikke noe billig dritt, men bortsett fra det så har jeg ingen krav. Eneste som skjer hvis jeg kjøper meg dyrere ting er at det tar litt lengre tid og få ferdig drømme rommet ;-)
    Så har jeg selvfølgelig 3 biler og en mc som pleies med oppgraderinger og penger også da:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten litt om forsterkern her: Sony STR-DB840 A/V receiver with Dolby Digital and DTS at Crutchfield.com
    Hadde håpet at den kunne være det siste jeg byttet..:neutral:

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •