Skjult hjemmekino i stua

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjult hjemmekino i stua

Har revet store deler av stua for å legge varmekabler i gulv og benytter muligheten til å skjule hjemmekinoen (eller bare stereoanlegget som det har vært til nå).

Legger ved den store planleggingsskissen min med før og etter bilde

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha meg en ny receiver som all lyd og bilde skal gå via...
    Kun en HDMI opp til TV, skal bruke en Lindy Veggplate med HDMI som jeg fant etter å ha skumlest halve internett etter slike løsninger Den passer i standard ELKO-veggboks!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halve moroa med å rive gamle hus er å se hvordan de har gjort det før... Her (bak 7 lag tapet og 3 forskjellige slags vegger) er et ettermontert skjultanlegg fra ca 1996... Elekrikeren min bare ristet på hodet. Huset er forøvrig fra 1954. Den tykke kabelen som går rett ned er til komfyr

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant faktisk et bilde av selve stua.
    Her fra skifte av sikringsskap. Blir selvsagt egen 16A kurs til "TV-veggen"

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut et bilde etter dagens økt.
    Noe stenderverk er på plass. Kubbing til veggstativ og bokser.

Høyttalerene ligger til inspilling på TV-benken

Delefilter.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippi! Elektrikern min var innom jobben med senterhøyttaleren og avstandsmåler. Tipper lektingen går "litt" fortere i dag!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det skjedd ting her
    Her har jeg fått isolert og lagt rør og bokser til elektronikk. De tomme feltene er til trappa bak veggen der det skal legges spotter.

Veggen er nå kledd med gips så det gjenstår litt sparkling og tapetsering for å få alt på G

Har avbestilt Lindy boksene da jeg heller vil ha noe som passer i ELKO rammer. Så får jeg HDMI og høyttalerutganger i en og samme kombiramme så det ser litt ryddigere ut.

Ellers tror jeg at jeg nesten har bestemt meg for hvilken receiver jeg skal ha.
    Vurderte Onkyo TX-SR608 men jeg måtte opp på 708 for å få phono og pre-out. Da ble den like dyr som Yamaha RX-V767 og den har jeg mer lyst på

Noen andre forslag i 5000-kroners klassen? Kan vurdere brukt da jeg ikke har behov for 3d.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager crappy mobilbilde, skal ta ordentlige bilder når jeg skal begynne med litt mer interessante ting
    Veggene er plateslått og det gjenstår litt sparkel, pussing og tapet før moroa begynner.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tråd, med mye bilder hittil. Fortsett slik
    Jeg følger med i spenning, spes. pga. høyttalervalget og for å høre erfaringer / hva du synes om disse.

Har 5x Polk Lc265i på vei selv og gleder meg noe sinnsykt til å få testet dem ut: https://www.fedex.com/insight/findit...type=ivshpalrt

Jeg ville nok brukt kraftigere receiver eller eksternt effekttrinn da høyttalerne ikke er så lettdrevne.
    Skal selv bruke 5x Emotiva UPA1 monoblokker, men det er totalt overkill (kunne spart en hel del ved å f.eks. bruke Emotiva XPA5/UPA5).

Har hørt LC65i (lillebroren) med Pioneer LX81 og det hørtes ikke ut som om forsterkeren sleit med å drive høyttalerne.
    Den er målt til følgende:
    Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 120.9 watts
    1% distortion at 150.5 watts

Her er for øvrig min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...jopsfasen.html

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått hull i veggen om ikke annet. Tenkte det var greit og gjøre før tapetsering i tilfelle noe gikk galt. Som det nesten gjorde, senterhøyttaleren holdt på å bli 3,4cm for langt til høyre

Prøvemonterte den ene høyttaleren og det ser ut til at det blir spennende å skru de fast da det pga motstand i strammeskruen til festet er vanskelig og kjenne om den er stram nok da det er motstand hele veien når du skrur. Er litt redd for at det enten skal knekke eller ikke sitte fast nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut.

Hvor mye isolasjon har du tenkt å fjerne fra høyttalerhullet?

Blir vel 10 liter hvis du kun fjerner det som er synlig i hullet (cut-out areal x 10cm dybde).

MDF-kabinettet Polk selger/anbefaler er rundt 42 liter, så spørsmålet er er om det blir bedre lyd om du fjerner nok til at det blir 42 liter kassevolum...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stratcast
    Ser bra ut.

Hvor mye isolasjon har du tenkt å fjerne fra høyttalerhullet?

Blir vel 10 liter hvis du kun fjerner det som er synlig i hullet (cut-out areal x 10cm dybde).

MDF-kabinettet Polk selger/anbefaler er rundt 42 liter, så spørsmålet er er om det blir bedre lyd om du fjerner nok til at det blir 42 liter kassevolum...
    Har fundert litt på dette...

"Boksen" min er (HxBxD) 110 x 56,5 x 6,8. Det tilsvarer 42 liter! Noe som er råflaks da jeg ikke har skjenket dette en tanke

Hvordan påvirker isolasjonen volumet? Vil det være en ulempe uten isolasjon? Det er jo to skikkelig store parallelle flater vi snakker om her, som ikke er noe særlig gunstig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flaks med volumet
    Er ingen ekspert på høyttalerbygging, men har lest at litt isolasjon i kassen kan gi samme effekt som et noe større kabinett.

Polk sin har jo litt isolasjon/dempemateriale og er på 42 liter som tidligere nevnt.
    Jeg personlig hadde nok vært lat og prøvd meg frem med 10cm isolasjon i bånn av kassa.
    Hvis du har tålmodighet er vel beste å teste deg frem med ulike mengder isolasjon, med påfølgende høyttaler montering/demonteringer (kjedelig og tidkrevende).

Har du vurdert å kjøre inn noen klosser/stenderverk gjennom høyttalerhullet du har saget i gipsen, slik at "høyttalerkabinettet" blir avstivet mer? F.eks. en 30cm lengde med stenderverk på hver side av høyttaleren (kanskje litt random plassert for å ikke få det helt parallelt). Vet ikke om det er nødvendig, men disse høyttalerne kan spille meget høyt, så hadde vært litt bekymret for at veggen spiller med ved dårlig avstivning.

Hadde nok teipet/skrudd fast det som er av rør osv. i høyttalerhullet etter beste evne, men det har du kanskje tenkt på?
    Kjipt om du må demontere høyttalerne dersom noe skurrer/vibrerer der inne ved høyt volum.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel review-feltet på Amazon neppe stedet for å lete etter teknisk kompetanse (?) men en kar hadde skrevet dette:

"No back boxes are necessary, the speaker is designed as an "infinite
    baffle"
    type and only requires that the front and rear moving sound wave
    are isolated from each other. Polk recommends to maximize the sound quality, you place a modest amount of a sound absorbing material, such as Polyfil (a synthetic cotton-like material found at craft/fabric stores) inside the cavity before installing the speakers. Supposedly, this will absorb the rear moving sound wave and reduce mid range coloration. I think insulation also works just as well. I haven't done this yet and they still sound excellent! "

Det høres for meg ut som at det holder at front og bak på høyttaleren er isolert fra hverandre og at det burde være isolasjon eller Polyfil i hele "boksen".
    Noen som har en formening om det?

Og hva i all verden er Polyfil og hvor får man tak i det?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bleh, kom så langt i dag at jeg skulle til å montere høyttalerne i veggen.
    Ble skikkelig plaget med å få den til å passe. Skjærte ut all isolasjonen men fremdeles buttet det.

Viste seg at jeg hadde brukt feil dybde på høyttalern når jeg beregnet materialer til veggen.

Gikk ut fra 7,46cm dybde. 6,8cm + 1,3cm burde jo gi grei klaring. Men der hadde Polk tatt utgangspunkt i at det skulle være en vegg der på minst 12,7mm :evil:

Så jeg mangler rett og slett en cm...
    Blir nødt til å rive veggen bak for så å lekte den ut litt. Hater dobbeltarbeide

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å spandere et dobbelt lag med gips på høyttalerveggen i stedet?
    Stivere vegg, mindre resonans, bedre høyttalerfester. ;-)

Samtidig oppnår du jo den ekstra dybden for høyttalerne du etterlyser.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hva med å spandere et dobbelt lag med gips på høyttalerveggen i stedet?
    Stivere vegg, mindre resonans, bedre høyttalerfester. ;-)

Samtidig oppnår du jo den ekstra dybden for høyttalerne du etterlyser.
    Det hadde vært det aller beste ja. Men jeg må desverre gå for et kompromiss her Blir dobbelt lag på baksiden... Bilder følger:

Først ut med litt isolasjon

Tette k-rør med litt acryl ... Skal vel litt til for å få "plystrelyder" her med dette utstyret men jeg tar ingen sjangser

Og her er kompromisset mitt... Lage hull i ett lag gips. Skal lime og skru på et ekstra lag her

Ferdig montert. Lyden er overraskende bra. Men pga manglende plater bak har jeg mest bass i 2 etg og kjelleren akkurat nå :S

Tven er også kommet opp... Men kontaktene er ikke på plass enda så det er litt rotete for øyeblikket.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi bestilt litt småtteri til prosjektet...

Vinklet HDMI kontakt for å ha bak TVen.
    Real Cable Evolution HDMI 360° - 1,5 m

Vinklet støpsel, også for å ha bak TVen.
    Tilsammen bygger støpsel og stikkontakt 14mm ut fra vegg
    Schulte- Evoline Plug Hvit

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey

Skumleste gjennom tråden, men så ikke i farta hva som skal ta seg av THA BASS i oppsettet..
    Kommet i mål med resten forresten?

mvh Kai

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler diverse kontakter for å komme helt i mål.

Har ikke savnet bass noe nevneverdig. Dette blir en stuegreie så det blir vel neppe lagt noe energi eller penger i det akkurat nå
    Den måtte i såfall være kompakt og hvit hvis den skulle fått godkjenning i stua.

Sånn som Velodyne Microvee

Eller Jamo Sub 800

Eller kanskje aller helst en Sunfire HRS-8

Blir masse kompromisser her men jeg får heller slå meg litt løs når jeg en gang får en kjellerstue jeg kan boltre meg i

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •