Arve bygger seg hjemmekino-rom :|

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Arve77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arve bygger seg hjemmekino-rom :|

~ Velkommen til tråden om da Arve bygger seg hjemmekino-rom ~
    Her har jeg tenkt å fiske etter gode råd og tips, samt prøve å dele mine egne erfaringer med dere

Edit: La inn bilde mot gjesterommet tatt fra en bedre vinkel og la inn nytt plantegning med litt bedre oppløsning.

Heisann,

Da er tiden endelig kommet til at jeg endelig får begynt på rommet mitt. Vi kjøpte oss leilighet i april, og grunnen til at vi (les: jeg) gikk for leiligheten her, er den har en kjellerstue som er et flott utgangspunkt for kino-rom. Og det var jeg fast bestemt på, det ble ikke kjøpt noe nytt uten at det ble dedikert et eget rom til dette. Furien var egentlig ganske enig hun også, bare hun fikk "ha en finger med i planleggingen", altså, en viss WAF forventes...

Men når sant skal sies, så er jeg helt grønn på dette området, ikke kan jeg å snekkere, ikke er jeg helt sikker på hva jeg trenger. Men jeg har saumfart en del tråder her inne de siste dagene, og bare for å få sagt det med en gang, dere legger lista høyt!! Herregud så flinke dere er... Dessverre har jeg ikke så høyt budsjett som jeg skulle ønske, men jeg skal prøve å få det så bra som jeg kan .

I første omgang er det kun en lettvegg jeg skal sette opp. Dette er da en vegg-i-vegg-type, som jeg tror de fleste her inne går får når de først gjør dette. Eller tar jeg feil? Husk, jeg er helt grønn --> . Andre byggetrinn (hvis jeg en gang får råd -- og lov!! -- er å prøve å lydisolere veggen inn til gjesterommet, tror ikke det er noe i den veggen, så en god del lyd går gjennom den. Taket skulle jeg også ha gjort noe med, men når takhøyden bare er 210 cm her i kjelleren, så er det vel kanskje ikke så mye jeg kan gjøre? Lyd-anlegget kommer egentlig i siste rekke, det får greie seg det jeg har inntil videre, egentlig så spille det ikke så verst, men akustikken her nede er helt for &#!?€"!, men det håper jeg bedrer seg etter hvert nå .

Jeg slenger med noen bilder, slik at dere ser hvordan ståa er før jeg setter i gang:

De første bildene er slikt jeg har sett for meg at det vil bli seende ut, men rommet blir muligens litt bredere enn det som er på tegningene...

Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-hjemmekino-lite-bilde-jpg
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-hjemmekino-2-lite-bilde-jpg
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-hjemmekino-3-lite-bilde-jpg

Her kommer bilder fra alle fire sider av rommet (vi følger klokken)
    • Mot bod
      Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-mot-bod-jpg
      space
    • Mot gjesterommet
      Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-mot-gjesterommet-2-jpg
      space
    • Mot hovedveien
      Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-mot-hovedvei-jpg
      Av en eller annen merkelig grunn får jeg ikke lov til å røre gardinene oppe i stua...
      space
    • Mot trappa
      Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-mot-trappa-jpg
      space
    • Her er tegning over bygningen slik at dere får et viss innblikk i hvordan det ser ut her nede
      Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-plantegning-bygg-jpg

Da har dere fått et viss bilde av hele sulamitten, på de neste postene kommer jeg til å spørre og grave, så ha tålmodighet med skvetten sjel som knapt har sett en hammer

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg må vel kanskje ha med noen mål på rommet også

• Lengde: 445 cm
      Jeg synes det er akkurat passe langt, har ikke lerret, så i forhold til tv'en er det egentlig ok at det ikke er lenger. Lerret er dessverre langt inn i fremtiden enda
      space
    • Bredde: Her hadde jeg tenkt å ha 370 cm
      Men jeg vet ikke om det blir "rett" angående akustikk å slikt..? Jeg har mulighet til å utvide bredden med ca. 1 meter, men da blir det jo like bredt som det er langt... Men det har kanskje ikke noe å si? Samboeren vil gjerne ha det så stort som mulig da, men jeg er ikke heeeeelt enig

Bare så dere får et litt bedre bilde på hvor bredt det er, så er tv'en 50"... (se bilde i første post)
      space
    • Høyde: 210 cm
      Ikke akkurat verdens beste utgangspunkt, men-men... Ingenting å gjøre med det!

Og ja, det glemte jeg vist å fortelle i første post... Jeg hadde tenkt å ta veggen der filmhyllen står, så bortover til pc-bordet (mellom det lille bordet og pc-bordet).
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-mot-hovedvei-lite-jpg Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-mot-trappa-2-jpg Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-mot-trappa-lite-jpg

Her har jeg prøvd ModeCalc som jeg ser en del av dere andre også har prøvd.
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-modecalc-17-11-2010-jpg

Men dette sier meg absolutt ingen ting! Hva betyr disse grafene egenlig??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Velkommen til forumet!

Ser ut som du har et greit utgangspunkt. Når det gjelder spørsmål om rommål så vil det antagelig være fornuftig å holde bredden på 370 i stedet for å øke til 470 som jo er farlig nære 445. Akustisk sett er det en fordel å ikke ha lik eller liknende høyde/bredde/lengde-forhold. Hvis du legger inn rommålene i denne kalkulatoren og ser på den lille grafen nederst på siden, så skal grafen altså ideelt kun gå oppover. Grafen viser fordelingen av romnoder oppover i frekvens, og den skal altså helst ikke peke nedover. Men på den annen side så er det kun posistivt med god bredde også Skal ikke være lett.

Det skal jo ikke så mye til i rommet ditt egentlig: litt mer passene kinofarge på veggene, teppe på gulvet, og litt akustikkbehandling, så tipper jeg du vil oppleve rommet som ganske annerledes.

Men personlig ville jeg seriøst vurdert behovet for to rader, og i stedet sørget for å ha en bred sofa optimalt plassert i lengderetningen. Tenker da spesielt på trekant-tommelfingerregelen mht. plassering av sweetspot. Lydmessig vil høyttalerne vil ha godt av å trekkes litt ut fra hjørnet, og dermed vil også sweetspot måtte trekkes litt lenger bak i rommet. Med ro rader kan du komme slik at ingen av plassene havner i sweetspot.

Men du må egentlig bare vurdere behovet, hvis kinofunksjon er viktigere en stereofunskjon, så er ikke sweetspot-problematikken så aktuell.

Og selvsagt vil jeg absolutt anbefale lerret fremfor TV, det gir en helt annen filmopplevelse Det trenger ikke bli spesielt dyrt heller hvis du sitter litt klar på bruktmarkedet og slår til når det dukker opp noen godbiter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVForum, Arve!

(Alltid hyggelig å kunne være den første til å si det :-))

For det første: For en sinnsyk mengde boder du har! Det råeste jeg har sett på lenge

Dette blir nok gode saker serru. Lurt å spe på med såpass klare planer med det samme - da blir mange flere interessert.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Velkommen til forumet!
    tols1, din slask!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    tols1, din slask!

For én gangs skyld var jeg før deg

Sorry Arve

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slenger meg på bølgen og ønsker deg velkommen!

jeg ville også vurdert det "Tols1" sier ang prosjektor, da vil du få en helt annen opplevelse! kjøp noe til en vettug pris fra Torget også kan du heller oppgradere seinere vis du skulle føle behov for det.

Ellers lykke til!

Stian

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVForum, Arve.

Det er kun projektor som teller

Ellers så ser planene veldig bra ut.

Et billig, enkelt og velfungerende alternativ til kombinert støyisolering og akustikkforbedring er asfaltplater.

Disse kan du trekke med scene eller deko molton, og feste rett opp på eksisterende vegger.

Se kinopresentasjon til eks "Rolf Hult" og "Kalle Klovn", jeg har vert i begge disse kinoene, og asfaltplatene fungerer utrolig bra.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt, tusen takk for velkomsten og fine tilbakemeldinger, it is much appreciated

Hvis du legger inn rommålene i denne kalkulatoren og ser på den lille grafen nederst på siden, så skal grafen altså ideelt kun gå oppover. Grafen viser fordelingen av romnoder oppover i frekvens, og den skal altså helst ikke peke nedover. Men på den annen side så er det kun posistivt med god bredde også Skal ikke være lett.
    Grafen ble seende slik ut:
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-roommoods-jpg
    Den peker jo oppover, så kanskje forholdet mellom L, B, og H ikke er så aller verst allikevel da? Da blir det antagelig så jeg setter veggen der den i utgangspunktet var planlagt.

Det skal jo ikke så mye til i rommet ditt egentlig: litt mer passene kinofarge på veggene, teppe på gulvet, og litt akustikkbehandling, så tipper jeg du vil oppleve rommet som ganske annerledes.
    Ja, veggen bak tv'en tenkte jeg å finne en passende fin tapet til, og veggen blir mest sannsynlig malt i en mørk grå-ish tone. Jeg tror ikke jeg har nevnt det noen steder, men gulvet er flislagt da (dere har kanskje lagt merke til det på bildene?), så jeg kommer til å legge gulv-til-gulv-teppe der. Har sett for meg noe mørk-mørk blå eller noe. Jeg er ikke så flink til å se for meg slikt, så kom gjerne med forslag.

Men personlig ville jeg seriøst vurdert behovet for to rader, og i stedet sørget for å ha en bred sofa optimalt plassert i lengderetningen. Tenker da spesielt på trekant-tommelfingerregelen mht. plassering av sweetspot. Lydmessig vil høyttalerne vil ha godt av å trekkes litt ut fra hjørnet, og dermed vil også sweetspot måtte trekkes litt lenger bak i rommet. Med ro rader kan du komme slik at ingen av plassene havner i sweetspot.

Men du må egentlig bare vurdere behovet, hvis kinofunksjon er viktigere en stereofunskjon, så er ikke sweetspot-problematikken så aktuell.
    Jeg tror nok det blir to rader i hvert fall en stund fremover (WAF). Ja, jeg har tenkt å trekke dem litt ut når jeg blir ferdig her nede. Disse høyttalerene har porter på baksiden, så da er vel det mest gunstige å få dem litt ut..? Rommet blir nok i all hovedsak brukt til tv-spill pluss filmsjåing, så da tror jeg egentlig at dette blir den beste løsningen for oss inntil videre. Men tusen takk for forslaget uansett .

Velkommen til AVForum, Arve!

(Alltid hyggelig å kunne være den første til å si det :-))
    Ehem, eller den andre?? Tusen takk uansett

For det første: For en sinnsyk mengde boder du har! Det råeste jeg har sett på lenge
    Hehe, joda, her er det plass til både pølsebu og brustadbu

Dette blir nok gode saker serru. Lurt å spe på med såpass klare planer med det samme - da blir mange flere interessert.
    Ja, jeg håper i hvert fall at det blir bedre!!
    Det er mye enklere å få hjelp hvis en pøser på med litt ekstra informasjon (trur jeg )

For én gangs skyld var jeg før deg

Sorry Arve
    Det går bra, her er takhøyden stor -- i motsetning til i kjelleren min

Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Jeg slenger meg på bølgen og ønsker deg velkommen!

jeg ville også vurdert det "Tols1" sier ang prosjektor, da vil du få en helt annen opplevelse! kjøp noe til en vettug pris fra Torget også kan du heller oppgradere seinere vis du skulle føle behov for det.

Ellers lykke til!

Stian
    Takk og takk Stian
    Det blir nok prosjektor en gang i fremtiden, akkurat nå har jeg ikke råd dessverre

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Velkommen til AVForum, Arve.

Det er kun projektor som teller

Ellers så ser planene veldig bra ut.

Et billig, enkelt og velfungerende alternativ til kombinert støyisolering og akustikkforbedring er asfaltplater.

Disse kan du trekke med scene eller deko molton, og feste rett opp på eksisterende vegger.

Se kinopresentasjon til eks "Rolf Hult" og "Kalle Klovn", jeg har vert i begge disse kinoene, og asfaltplatene fungerer utrolig bra.
    Tusen hjertelig

Ja, jeg har sett noen bilder her inne der det er opphengt slike plater på veggene. Jeg tror det kommer til å pynte opp rommet også, i hvert fall hvis jeg får trukket dem like fint som de jeg har sett her

Jeg skal sjekke de linkene når junior har lagt seg, og jeg og fruen har mesket oss med taco

Ble forresten mye quoting her nå, så jeg skal prøve å begrense meg heretter

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arve77

Grafen ble seende slik ut:
    [snip]
    Den peker jo oppover, så kanskje forholdet mellom L, B, og H ikke er så aller verst allikevel da? Da blir det antagelig så jeg setter veggen der den i utgangspunktet var planlagt.
    Ikke at vi skal henge oss så fryktelig opp i dette, men det har litt å si for hvordan bassen vil opptre i rommet, så det er ikke så dumt å ta et bevisst valg når man har muligheten. Strengt tatt burde rommet vært litt lengre, siden H=210 cm x 2 = 420 cm = ca 81 Hz, noe som er bare non få Hz unna L=440 cm = ca 78 Hz (rød og blå stolpe rundt 80 Hz) men det er det jo vanskelig å få gjort noe med.

I stolpediagrammet du har lenger opp her er fargene til stolpene sammenfallende med fargen på teksten. Cluet er at stolpene bør være jevnt fordelt utover frekvensskalaen. To stolper av forskjellig farge tett inntil hverandre er uheldig siden stående bølger med nesten samme frekvens vil medføre at nettopp den tonen vil bli forsterket mer enn de andre frekvensene, siden du aktiverer stående bølger i to retninger. Man kan også oppleve entonebass og resonanser som medfører rumlende bass ved akkurat den frekvensen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Slenger meg på og ønsker velkommen jeg også, alltid hyggelig med nye entusiaster!

Jeg må nok også slenge meg på anbefalingen om projektor fremfor TV, men havner du på TV bør du nok vurdere en på 60"+ for å gi en god "kinofeel" på 3,5-4,5m sitteavstand. Det mest optimale ville nok vært 90-100"...

Når det gjelder antallet seterader er det viktig at du legger opp til nok plass for beina på 2. rad, der nok en sofa vil kunne oppleves som upraktisk da du jo ikke kan legge deg ned uten å se ryggen på de foran, og kanskje også vil føle det ubehagelig å sitte "rett opp og ned" i en vanlig sofa uten en fothviler av noe slag i front. Til bakre rad bør du etter mitt syn kanskje heller vurdere reclinere, eventuelt noen gode stoler som er laget for å sitte "rett frem" i, der du har god korsryggstøtte og generell sittekomfort. Første rad kan jo fungere fint med sofa selvsagt...

Dernest vil jeg tipse om bruk av akustikkplater, dog ikke alt for mye. Bruker du litt bak høyttalerne, på sideveggene rett i forkant av dem (for å dempe førsterefleksjonen) samt på bakerste vegg vil du nok merke stor forskjell. Min erfaring er imidlertid at en bør begrense bruken av absorbenter rundt sitteposisjon for å unngå å gi en for høy "studio"-lydopplevelse som lett kan oppleves som "forminskende" på lydbildet. Du kan også prøve deg fram med litt diffusjon, som er harde flater i ulike former som bidrar til å bryte opp fastlåste, "stående" lydbølger og dermed gir mer klarhet og definisjon - samt også mer "rom" i lydbildet.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at vi skal henge oss så fryktelig opp i dette, men det har litt å si for hvordan bassen vil opptre i rommet, så det er ikke så dumt å ta et bevisst valg når man har muligheten. Strengt tatt burde rommet vært litt lengre, siden H=210 cm x 2 = 420 cm = ca 81 Hz, noe som er bare non få Hz unna L=440 cm = ca 78 Hz (rød og blå stolpe rundt 80 Hz) men det er det jo vanskelig å få gjort noe med.
    Ok, skjønner (vel, egentlig ikke ). Men siden det er heller tricky å få gjort rommet lengre, så prøvde jeg å gå ned litt etter litt på bredden i stedet. Hverken stolpediagrammet i ModeCalc eller grafen i RoomModes ble noe særlig "bedre" av det. Til slutt gikk jeg ned 10 cm på høyden (til 200 cm), da først ble det bedre resultat av det:
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-modecalc-1-jpgArve bygger seg hjemmekino-rom :|-modecalc-2-jpg

Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-roommode-jpgArve bygger seg hjemmekino-rom :|-roommode-2-jpg

Altså, det er jo ikke de helt store forandringene, men trenden er jo i alle fall littebitt "jevnere"?? Men jeg tror jeg bare lar det stå til, å heller prøve å dempe eventuell resonans senere hvis det viser seg at det blir for sjenerende...

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Slenger meg på og ønsker velkommen jeg også, alltid hyggelig med nye entusiaster!
    Tusen takk lygren

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg må nok også slenge meg på anbefalingen om projektor fremfor TV, men havner du på TV bør du nok vurdere en på 60"+ for å gi en god "kinofeel" på 3,5-4,5m sitteavstand. Det mest optimale ville nok vært 90-100"...

Når det gjelder antallet seterader er det viktig at du legger opp til nok plass for beina på 2. rad, der nok en sofa vil kunne oppleves som upraktisk da du jo ikke kan legge deg ned uten å se ryggen på de foran, og kanskje også vil føle det ubehagelig å sitte "rett opp og ned" i en vanlig sofa uten en fothviler av noe slag i front. Til bakre rad bør du etter mitt syn kanskje heller vurdere reclinere, eventuelt noen gode stoler som er laget for å sitte "rett frem" i, der du har god korsryggstøtte og generell sittekomfort. Første rad kan jo fungere fint med sofa selvsagt...

Dernest vil jeg tipse om bruk av akustikkplater, dog ikke alt for mye. Bruker du litt bak høyttalerne, på sideveggene rett i forkant av dem (for å dempe førsterefleksjonen) samt på bakerste vegg vil du nok merke stor forskjell. Min erfaring er imidlertid at en bør begrense bruken av absorbenter rundt sitteposisjon for å unngå å gi en for høy "studio"-lydopplevelse som lett kan oppleves som "forminskende" på lydbildet. Du kan også prøve deg fram med litt diffusjon, som er harde flater i ulike former som bidrar til å bryte opp fastlåste, "stående" lydbølger og dermed gir mer klarhet og definisjon - samt også mer "rom" i lydbildet.
    Jeg begynner å angre meg på at jeg ikke gikk for prosjektor når jeg kjøpte tv'n, er ikke mer enn ca 3 måneder siden jeg kjøpte den. Hadde jeg lagt til noen lapper ekstra, så hadde jeg sikkert fått meg en kurant prosjektor. Men nei da, jeg hadde bestemt meg for tv, og da ble det tv! Trodde jo også at 50 tommer skulle holde i massevis, og det gjorde den jo å forsåvidt i en dag eller to... Da begynte jeg å merke at jeg burde hatt noe større... Noe mye, mye større!! Så joda, en gang i fremtiden blir det nok en oppgradering, men det blir en stund til enda.
    Jeg ser jo bildene dere har lagt ut, det er jo bare såååå mye fetere med lerret !!!

Det blir helt sikkert noen akustikkplater. Jeg kommer nærmere tilbake om det når veggen er ferdig.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo ta litt mer om veggen med samme jeg sitter her.

Selve konstruksjonen blir noe slikt som dette:
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-dobbel-trestenderverk-med-dobbel-platekledning-jpg

Men på tegningen er det ikke luft mellom de to lagene med isolasjon. Det skal vel være et lite luftrom der??

Døren jeg er valgte, er fra Diplomat:
    Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-diplomat-jpg
    Ugh, nettsiden deres er/var nede, så jeg måtte finne frem skanneren :shock:

Jeg har bestilt den billigste (Brann EI30/30db). Samboeren mente forresten det var en svimlende høy pris, og at de formpressede vi har nå "e lik bra dæm sjø!". Njaaaaaaa...

Arve bygger seg hjemmekino-rom :|-rtabbe-jpg

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg fyrer av et spørsmål her og jeg når jeg først er så godt i gang

Angående stenderverket, jeg ser det finnes typer både med og uten bunnsville. Hvilken type skal jeg gå for?? Og hvis det da er med bunnsville, skal jeg da ha fug mellom flisene og svillen?? Jeg ser for meg at det ikke blir helt tett under uten..?

Og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få festet stenderverket. Jeg vil nødig bore i flisa, da det er installert varmekabler. Kan jo være uheldig med borren! Og hva som er inne i veggene her er jeg jammen ikke sikker på! Det er temmelig sikkert mur/betong både i veggen mot bodene og ytterveggen. Men det er noe slags plater ytterst, tror ikke det er gips, de virker for kompakte til det. Jeg kan prøve å feste i veggene, og hvis jeg fuger skikkelig, så er går det kanskje greit at jeg ikke fester i gulvet? Jeg kan muligens skru noen skruer i taket også... Jeg vil mene at gulvet opp til stua også inneholder betong, da denne bygningen opprinnelig var en liten fabrikk. Gulvet er også ganske tykt, ca 25 cm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville difinitivt ikke begynt å bore i gulvet pga. varmekablene, bare kikk i RuneWs byggelogg. Hvis du limer fast bunnsvillene med akrylmasse av god kvalitet, Casco SuperFix eller TEC7 så tror jeg det vil holde. Legg på en passe tynn mark i slalommønster og press svillen godt nedpå flisene, og pass på støtte de sideveis slik at de ikke sklir ut av posisjon. Kan også være lurt å spenne opp med noen lister mot taket slik at du får press på svillene omtrent slik som her.

Vask flisene godt med salmiakk slik at allt fett er borte. Bruk lim på resten også i tillegg til skruer og plugger, dvs. mot taket og veggene, så er du sikker på at det blir tett og at det sitter godt. Mine stendere er bare limt fast i betongen med SuperFix, og det sitter som støpt.

Hvis du ønsker å lese mer om akustikk og stående bølger kan du kikke kjapt på denne Room Modes Gir en rask innføring prinsippene. Og ellers har jeg ganske mange andre linker i akustikkmappen, så du får bare hyle ut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •