Tips til innredning/plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til innredning/plassering

Holder på å bygge nytt hus, og denne kjellerstuen skal brukes til hjemmekino. Men trenger litt hjelp med innredning, ikke verdens beste form på rommet syns jeg, men slik blir det.
    Tak og vegg mot soverom er lydisolert.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt mer konkret om hva du lurer på? Er det plassering av
    anlegg, lerret og sitteavstand du tenker på?

Som regel vil en ha lerret på kortveggen for best mulig akustikk, pluss at en vil ha litt rom bak sitteplass for å få bedre surroundgjengivelse. Målene for rommet ditt er i utgangspunktet ikke så verst når det gjelder størrelse og forholdet mellom lengde og bredde - bortsett fra skråhjørnet. Jeg vet ikke hvilken innvirkning det vil ha på lydbildet, men det kan kanskje være vanskelig å plassere surround-høyttalerene? Ser egentlig ikke ut som at det vil bli et stort problem med 7.1-system utifra skissen?

Se litt rundt på andre byggetråder for inspirasjon til design og løsninger, det er mange bra bilder på forumet.

Akustikk er noe av det viktigste i et kinorom, les litt om dette. Her bør du dempe spesielt første-refleksjonene med dempeplater på vegg og gjerne
    tak og gulv. Teppefliser/teppe på gulv er bra, du bør iallefall ha teppe mellom sitteplass og fronthøyttalerene som et minimum.

Det neste blir å få total lyskontroll. Ikke noe lys bør slippe gjennom vinduene, men det er også veldig lurt å få dekket refleksjon fra vegg og tak mot lerret, gjerne med lysabsorberende stoff som scenemolton. Hvis du ikke liker ideen om å kle inn rommet med stoff, så kan du lage nevnte dempeplater og kle de inn med mørkt stoff og ha disse i taket og på vegger som en kombinasjon av lys og lyddemping. Det kan også være ganske estetisk etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ute etter tips for plassering av lerret og høytalere da jeg ikke har nok erfaring på dette område til å avgjøre hva som er best.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor plasseres høytalerene mest gunstig i dette rommet? må ha det klart slik at kabler blir trekt inni stender verket. Noen som har tid til å komme med gode forslag..

Er det mest gunstig med høytalere hengende høyt oppe vendt skrått nedover, eller høytaere midt på veggene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå merket med rødt der jeg vil ha høyttalere, henger de høyt oppe på veggen vendt nedover. Ser dette ut som ok plassering?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •