Rom-i-rom konstruksjon - stort nok rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom-i-rom konstruksjon - stort nok rom?

Hei

Var på visning i dag og har sett meg ut et potensielt hjemmekinorom. Legger ved en skisse så får ekspertisen komme med sin dom. Jeg trenger kun to sitteplasser, spørsmålet er vel hvor mye rom-ir-rom stjeler - er det ca 20cm på hver vegg?

Bilder funker ikke, men rommet er 275x365x280 bredde/lengde/høyde.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel kanskje skvise det ned til 15 cm. Mitt rom er 270cm innvendig etter at jeg lagde rom i rommet. Men det er mye lavere under taket "203" og ca 480 langt.
    Kan ikke si at rommet var noe godt utgangspunkt, men med mange akustiske tiltak så begynner det å bli bra. Må nok lage store bassfeller og satse på endel demping i ett så lite rom.
    Men etter at mitt rom begynner å bli ferdig sånn akustisk sett så er det nesten så jeg foretrekker ett lite rom fremfor ett stort, iallefall om du har et nogenlunde "normalt" budsjett og skal satse på kinolyd :P
    Synes lyden blir mere intens kontra et større rom, men det er jo selfølgelig smak og behag hva man liker

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var veldig oppløftende å høre! Slipper jo å punge ut ekstremt mye på lydsiden for å oppnå bra respons kontra et stort rom som du sier. Det er bare positivt. lurer litt på vinduer i det nye "rommet" eller bare smelle opp vegger uten vinduer. Spørs nok om jeg ikke må gå et par runder med samboern om dette. Blir jo dyrere og med kompromisser med vinduer med dertil småplukk for å få det helt tett.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er akustikken i rommet, en annen ting er lyddemping ovenfor omverdenen. Utgangspunktet er at jo større rom jo bedre for akustikken, største "problemet" med rommet ditt er allikevel at bredden og høyden er lik, og derfor noe du burde tenke på om du setter opp vegger og/eller senker taket.

Men er det hensynet til omverdenen som må prioriteres så får man gjøre det beste ut av det, og ta eventuelle problemer med akustikken i etterkant.

Setter du opp vegger med 6" topp og bunnsvill hvor stolpene er 4" og plassert annenhver gang mot ytterside og innside av veggen, fyller den med isolasjon og slår på gips på begge sider, gjerne 2 lag på innsiden, så får du en meget god demping, og veggtykkelsen vil bli ca 18,5cm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •