Hjelp til støping av gulv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til støping av gulv

Nå nærmer det seg støping av gulv til min første kino :-D

Amatør som jeg er, så lurer jeg selvfølgelig på noen ting......

Hva er den enkleste måten å ta høyden/avrette under støping, bruke lirer å dra på, eller greier en amatør og bruke krittmerker på vegg, jeg har laser som jeg eventuleet kan bruke som kontroll under støpingen.

Når bør man gå på og pusse gulvet, og hvor mange ganger.....jeg skal bruke helikopter. Målet mitt er å få så bra og rett gulv at jeg kan legge teppe rett på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ingen her som er flinke til støping

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Er det virkelig ingen her som er flinke til støping
    Bruker du en selv-avretterne masse vil den flyte fint ut, trenger bare å fordele den jevnt ut med hjelp av en svabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke avretting, men "grovstøp", og jeg hadde håpet på og få tilnærmet stålpuss.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver amatør, så du legger opp til svaret selv ;-) Nei da, selv amatører kan får dette til, men dette er jo som med mye annet ett eget fag. Jeg er selv amatør på området og har valgt å gjøre det beste ut av selve støpingen og dertil glatting / pussing. Men, jeg har hele tiden basert meg på å benytte flytesparkel til slutt.
    Det jeg har gjort ved støping er følgende:

Funnet en rett lire som er nesten like brei som rommet.
    Satt på 3 loddrette lekter på liren.
    Har så funnet ønsket høyde på gulv ved bruk av laser.
    Med laser uforandret, har jeg hevet senket liren til rett høyde, og merket av høyden på de loddrette lektene.
    Med dette har man til en hver tid kontroll på høyden ved grovavrettingen. Grovavrettingen kan man forøvrig ta to ganger. Selvsagt må man være minimum 2 personer som drar liren her.

Husk å få bløt nok blanding, og ikke tilsett ekstra herder.

Om du har 10 cm påstøp vil du allerede etter 3-4 timer kunne begynne å pusse. Om ikke før! "Helikopter" har jeg selv holdt meg vekk fra, da dette ikke er for amatører. Pussebrett og styrofoam-plater gjør nytta si.
    Når betongen er såpass hard at ikke styrofoam-platen synker nevneverdig ned i betongen når du setter deg på den, kan du starte pussingen med skurebrett. Altså, 3 - 4 timer er kun ca-tid.

Pusser du et par ganger, og avslutter med stålbrett blir faktisk resultatet ikke så ille. Husk bare på å ikke pusse ut betongen i overflaten. Dette er spesielt viktig ved bruk av stålbrett. En utvannet overflate (Stålbrettet trekker ut vannet) blir veldig svak.

Eller du kan gjøre som meg, og andre amatører. Få støpen sånn noenlunde vannrett på gulvet. La det herde. Hell så utover flytesparkel. Bland alltid flytesparkelen litt tynnere enn det som står på posene. Med dette får du et 100 % vannrett gulv.......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •