Kjellerrom til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer kyrregutt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Kjellerrom til hjemmekino

Hei alle

Endelig blir det hjemmekino i kjelleren! Kjøpte huset i 2008 og planla egentlig å bygge kino allerede den høsten. Planene gikk som vanlig i vasken, men nå er jeg ferdig med det viktigste på huset (kona er fornøyd - nyisolerte yttervegger, nytt kjøkken, nye vegger, tak og gulv i alle rom). Det begynner å bli såpass rolig rundt meg at jeg kan konse litt på å få opp lerret og slikt i kjellerrommet.

Med barn i huset må det nødvendigvis bli et familierom, så svarte vegger og småvulgære AV-møbler blir det ikke. Det blir en blanding av mørke IKEA-møbler, en gammel IKEA-sofa og en noe eldre benk + noen vitrineskap som skal romme filmsamlingen min. Mulig jeg lager selve AV-benken selv (har gjort det med hell før).

På gulvet legger jeg Isola Platon Stop Original, 12mm kryssfiner og teppefliser øverst. Det er ikke fukt i gulvet, men det er enklere å legge Platongulv enn å kjøre hele opplegget med fuktsperre og slikt. Billig er det også. 945,- pluss mva (minus 20% som kontokunde) for en rull på 1x20 meter (Maxbo Lillestrøm).

Neste punkt på lista er veggene, og her stopper jeg opp litt og spør: Lekte ut og isolere+gipse+tapetsere/male, eller bare male? Hva ville du gjort? Begrunn gjerne svaret

Vil en malt gipsvegg gi mindre lydkasting enn malt mur? Jeg bør vel uansett henge opp noen myke plater i hjørnene for å bryte lyden. Tips mottas med takk.

Veggene er av betong fra 1962, pusset og malt. Det er ingen spor etter saltutslag eller fukt. Langveggen vender ut mot terrassen og mot et ganske kraftig fall i hagen. Det står ikke noe vann mot veggen som truer med å komme inn. Det ble drenert i 2000, så det skal være tørt.

Rommet er 3x6 meter, og det er kun 2 meter under taket.

Rommet skal varmes opp med en vannfylt radiator og en liten vedovn i et hjørne ved behov.

Utstyrsliste
    Budsjettet er begrenset så det blir gjenbruk av ting jeg har stående.

Prosjektoren
    Panasonic LCD PT-AE300E fra 2002 med alt for få timer påslått. Pæra skal være god for noen netter til med film og spill.

Reciever
    Yamaha RX V757

Høyttalere
    Ikke noe veldig kjent merke, men jeg har hatt dem siden tidenes morgen - og de spiller fremdeles bra. Sub'en vil jeg aldri kvitte meg med. Makan til digg lavfrekvent bass har jeg ikke hørt (i sin prisklasse) andre steder enn på kino.

Lerret
    Jeg har et "kontorlerret" fra 2002 som er 157 cm bredt. Det er i smaleste laget, så her blir det nyinnkjøp. Jeg har målt at prosjektoren gir et brukbart bilde på 200 cm bredde. Da henger prosjektoren oppned i taket 3 meter fra veggen.

I tillegg blir det en veldig liten PC, PS3, XBOX 360 og BluRay-spiller.

Belysning
    Jeg er i overkant glad i lys, så jeg kommer til å bruke litt tid på å få til demping og slikt. Jeg har kjøpt inn noen fjernstyrte LED-pærer med GU10-sokkel fra Soundshop i Moss. De skal lage stemning i stua

Rommet skal ryddes i løpet av uka, og Platon-gulvet er bestilt.

Det var det jeg hadde så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme mål som mitt planlagte kinorom. skal følge med på denne tråden lykke til!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det dessverre ikke vært mye trafikk. Må legge ut noen bilder, så blir det sikkert bedre.

Neste punkt på lista er veggene, og her stopper jeg opp litt og spør: Lekte ut og isolere+gipse+tapetsere/male, eller bare male? Hva ville du gjort? Begrunn gjerne svaret
    Siden jeg haaater å sparkle-pusse-sparkle-pusse osv, ville jeg lagt på sånn rehabtapet som man kan lime utenpå gammel tapet/strie og som dekker over en del ujevnheter. Jeg har ikke brukt det selv men ut fra reklamen ser det hvertfall kurant ut. Men det er mulig at den nye helmatte malingen ikke er like avslørende som vanlig silkematt.

Gips vil absorbere litt mer av energien enn murvegger, men man må uansett regne med å måtte bruke dempe med andre løsninger, f.eks. akustikkplater.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror helt klart jeg ville bygget nytt reisverk rundt hele rommet og lagt nye takbjelker oppå imellom etasjeskillerbjelkene.

reisverket på veggen 2 cm vekk fra betongen for å få luft bak og ungå fukt.
    isolert og gipset

da får du skjult det elektriske også.

men hva vet jeg, har enda ikke startet i praksis i kinorommet
    MEN jeg har tatt rommet sidenav og der lektet jeg 48*48mm rett i veggen vannrett. disse skrudde jeg fast med 160mm lange fasadeplugger (på grunn av at jeg har 5cm siporex mellom stender og betong). virker som en kurrant løsning for det rommet, men tror vibrasjon fra bass og lyd forplanter seg for lett i betongen på den måten i et kinorom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og når jeg leser spørsmålet ditt igjen ville jeg sagt;

sparkle og male. tapet er kjett

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sparkle? Det er mye arbeid, for det holder som regel ikke med en runde. Derfor har jeg handlet Huntonit ferdigmalte som jeg kommer til å male i hjemmekino-rommet for å få den fargen jeg vil ha, resten av kjelleren blir hvit. Byggeriet har rabatt på dem for tiden. Dessverre på Forus hadde de ikke så mange som jeg hadde beregnet.

Pål

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her har det dessverre ikke vært mye trafikk. Må legge ut noen bilder, så blir det sikkert bedre.

Siden jeg haaater å sparkle-pusse-sparkle-pusse osv, ville jeg lagt på sånn rehabtapet som man kan lime utenpå gammel tapet/strie og som dekker over en del ujevnheter. Jeg har ikke brukt det selv men ut fra reklamen ser det hvertfall kurant ut. Men det er mulig at den nye helmatte malingen ikke er like avslørende som vanlig silkematt.

Gips vil absorbere litt mer av energien enn murvegger, men man må uansett regne med å måtte bruke dempe med andre løsninger, f.eks. akustikkplater.
    Må ha noen bilder å legge opp først, vøtt. Hvis ikke du vil ha bilder av svigermor som holder datra mi (for det er omtrent bare det som har skjedd i heimen siste uka) :-?

Jeg ordla meg litt dårlig når det gjaldt veggene. Jeg mente ikke helsparkling av murveggene, men isolere og gipse, og så sparkle og male. Jeg har droppet det - og maler rett på muren, så får jeg bryte lyden med noen plater med skumgummi og stoff. Jeg synes rommet er for lite til å miste såpass mange cm på hver side hvis jeg både skal ha luft bak isolasjonene, lekter og gips.

Som sagt skal dette være et familierom og ikke en hardbarka hjemmekino.

Her er et par bilder jeg tok med mobilen i går kveld.

Har valgt Jotun Lady Pure Color Dyp Mocca på vegger og tak rundt der lerretet skal stå, og samme produsent/malingtype på det lyse (tror den heter Sans (Red: den heter Mohair)).

Her er malingen nettopp påført, og det matte er ikke matt, for å si det slik.

Neste skritt etter at jeg er ferdig med maling er å legge Platon Stop på gulvet, 18mm plater oppå, og så teppefliser. Ledningene blir lagt i ledingssamlere på gulvet langs den ene langveggen.

Kommer plutselig tilbake med mer.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Siden jeg haaater å sparkle-pusse-sparkle-pusse osv, ville jeg lagt på sånn rehabtapet som man kan lime utenpå gammel tapet/strie og som dekker over en del ujevnheter.
    Dette har jeg prøvd et annet sted med varierende hell:
    Sjekk artikkel på oppussingsblogen min

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av svigermor er det ikke så nøye med, men det er alltid artig å ha før- og etterbilder, vettu

Men det ser jo ut til å bli fint, veldig fin den Mocca-fargen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av svigermor er det ikke så nøye med, men det er alltid artig å ha før- og etterbilder, vettu

Men det ser jo ut til å bli fint, veldig fin den Mocca-fargen.
    Jeg skal finne frem før-bilder, men det er ikke så spennende da dette rommet var et hvitmalt og overfylt lager. Det har vært en vannskade på gulvet før vi flyttet inn, og gulvet har vært uten belegg lenge. Alt jeg gjør nå vil være en forbedring.

Fargene er veldig delikate, og med litt farger på andre ting i rommet tror jeg til og med kona kommer til å være der en del

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skrive under på at dyp mocca er en fin farge. Har den fargen selv på mitt kinorom

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mocca fargen så fin ut. Jeg sjekket Jotun sine sider for å få se alternativ på fargen ettersom blitsen og at du har veggen nymalt lyver litt. Men jeg skal vurdere denne fargen jeg også.

Pål

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør reise på f.eks. Byggmaker og hente katalog på Jotun Pure Color. Den inneholder fargeprøver og mange bilder. Anbefales for å finne den perfekte fargen for deg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg gjøre. Takk for tipset.

mvh
    Pål

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen alle følgere

Jeg skal prøve å ikke skru opp noens forventninger, for dette blir altså ikke et prosjekt med svindyre komponenter og ekstrem forvandling av rommet. Jeg liker å se på film, men jeg kan ikke belåne hus og bil for å bygge et rom bare til meg.

Så langt har det kostet meg rundt 15.000 bare i gulv og maling. Godt er det at jeg har alt det andre, selv om mye av utstyret er av en noe eldre årgang

Det jeg har gjort så langt er å tømme rommet, skrape alle flater, malt tre strøk Mocca og to strøk Mohair. Jeg har lagt på Platon Stop Original "selvluftende" fuktsperre, 18mm gulvplate, og så lagt teppefliser fra Teppeabo øverst.

Resten av bildene finner du på Picasa webalbum

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret og prosjektor på plass

I helgen fikk jeg opp lerretet og prosjektoren. Lerretet kjøpte jeg hos Komplett og fikk den levert til Metro på Skårer (pickup) for 31,20

Lerretet er et Elite Screens og har en bildebredde på 220 cm. Du kan se det her.

Prosjektoren fikk endelig sin plass i taket i et feste som bare bygger 7 cm. Takhøyden er på skarve 198 cm, så det var viktig å finne noe som gjorde at prosjektoren kom så høyt opp som mulig.

Festet kjøpte jeg hos HiFi-klubben. Det heter SMS Projector X CL Mini og finnes her.

Jeg skal ta noen bilder, men akkurat nå er rommet fullt av esker og ting. Jeg pusser opp et tilstøtende rom der filmsamlingen skal være. Håper å få tatt en del bilder i løpet av uka.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny prosjektor

På tirsdag hoppet jeg inn i løvens gap og argumenterte voldsomt for at det var lurt å bruke penger på en ny projektor. Hva skulle vi med dette flotte nye rommet uten skikkelig bilde?

Jeg landet etter mye surfing og søk etter råd til andre på samme jakt som meg, på en Epson EH-TW3600. Jeg håper ikke dere maltrakterer valget mitt... ;)

Utrolig nok gikk kona med på innkjøpet. I går hentet jeg den på Posten og fikk hengt den opp og testet sent i går kveld.

Min umiddelbare reaksjon etter montering og første kikk på en BD-film: WOW!

Jeg syntes jo at det var ganske greit bilde på den gamle, og at det skulle være så stor forskjell hadde jeg ingen anelse om. For et utrent øye som mitt, er dette det råeste jeg har sett utenfor kinosalen.

Dette blir en flott vinter :)

Jeg er litt redd for at takfestet ikke er kraftig nok. Det står at det skal tåle inntil 7 kilo, og den nye prosjektoren veier 7,3. Man får vel tro at produsenten har lagt inn litt margin...

Jeg kommer nok til å bytte den. Nå er det slik at jeg nesten ikke tør puste når jeg er i nærheten av projektoren. Med min tidligere omtalte lave takhøyde er det også slik at folk kan risikere å stange i den - og det tror jeg ikke festet tåler.

Her er noen bilder av utpakkingen og etter montering.

Her er boksen. Jeg trodde jeg hadde fått feil projektor. Esken er kjempestor og veier 10 kilo. Den gamle projektoren min veide kanskje et par kilo og var som en litt flat skoeske.

Litt stor fjernkontroll, men enkel i bruk.

Her er festet på selve projektoren. Litt spinkelt til 7 kilo?

Her er projektoren festet i taket. Det ser litt spinkelt ut, asså. Noen som har brukt tilsvarende over tid med hell?

Baksiden har de koplingene jeg trenger.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å vurdere festet ut fra bilder, men så lenge projektoren er tyngre enn festet er spesifisert for, så ville jeg byttet det ut. Det er helt sikkert marginer, og jeg tviler på at det ryker, men det er jo dumt om du skal gå rundt og være redd for å få projektoren i hodet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •