Planlagt hjemme kino ute og kjører! Noen gode forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planlagt hjemme kino ute og kjører! Noen gode forslag?

Hei.

Har et lite dilemma og hadde satt pris på litt hjelp!
    Kjøpte hus for et års tid siden og jeg tenkte endelig eget kino rom! Så etter litt planlegging fant vi ut at siden stua var så stor kunne vi dele opp stua og ha kino i egen del, så 6" vegg ble satt opp med lydisolert dør. Men nå når kinobygging skulle begynne har vi funnet ut at stua er for trang og kinon blir for liten! Hehe. Så da blir det og ha kino i garasje om noen(mange) år istede, og heller gjøre det beste ut av det nå.

Så det jeg lurer på er hva som blir den beste løsningen lyd-messig. Har dårlig erfaring med og ha bakhøytalere rett bak hodet omtrent, så jeg lurte på om jeg skulle erstatte veggen med noe lys-tett forheng av noe slag og henge bakhøyt. i den andre delen av stua. Vil lyden fra bakhøyt. bli ødelagt av det? og hva vil skje med bassen med den merklige formen rommet vil få da? 5.1 eller 7.1? Beholde veggen, eller rive?

Har lagt med noen tegninger -->

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen på forumet! Er kanskje ikke den rette til å si det, siden jeg bare har holdt på aktivt i litt over et år...

Likte godt sketchuptegningene dine, de viser godt problemstillingen. Jeg har en kompis med et nokså likt opplegg, han delte også stua i to. Han bygde ny vegg tvers over og hengte opp tre lag gips og satte inn ei lyddør. Det ble en grei løsning som gjør at han kan spille høyt uten at det forstyrrer så veldig mye i resten av huset.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg over at bakhøyttalerne kommer for nær, de kan jo eventuelt bare henges opp under taket. Kanskje en dipolløsning hadde vært bra! Så jeg stemmer for å beholde veggen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Har lest en del her det siste året, veldig nyttig forum!

Ok. Lydisolering til resten av huset spiller egentlig ikke så stor rolle. Det jeg er redd for er at rommet blir litt i minste laget for frontene(Klipsch RF83). + bakhøyt. problemet. Men muligens at det blir bedre og ha de oppunder taket som du sier. Bakhøyt. er forøvrig Klipsch RS52

Takk for innspill

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •