Kjellerkino/Treningsrom > Så godt som ferdig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjellerkino/Treningsrom > Så godt som ferdig!

Hei!

Etter et tappert forsøk på å få til et treningsrom i gamle garasjen i kjelleren. Som dessverre gikk over til å bli festbule. Men tapte slaget der også for nybygd utestue. Har jeg kommet fram til at hjemmekino må være tingen, eller hva?

Det hele startet i jula for noen år siden da jeg og min kjære bror fikk et bordtennisbord i julegave, garasjen i kjelleren var eneste rommet hvor det fikk plass. Her underholdt det oss, og mange andre i flerfoldige timer. Men rommet var stort nok til å ha mer en kun et bordtennisbord i. Derfor ble det kjøpt benkpress benk og vekter. Betonggulvet var litt kaldt, men jeg og far løste det med 5 cm isopor og parkett. ikke optimal gulvlegging, men det funket.
    Så begynte jeg på treningssenter og bordtennis var ikke like gøy lenger, kjelleren ble veldig lite brukt.
    Rett før jula 2009 kom vi over noen sofaer og kastet dem inn, Det var klart for vorspiel. Nå var parkettgarasjen blitt festbule, greit nok.
    Det ble mange morsomme fester og vorspiel. Helt til vi bygde utestue med peis og bakerovn som virkelig var super til festing. Kjelleren visnet bort, igjen.
    Nå er det snart jul og jeg ønsker å forvandle rommet til en hjemmekino før den visner bort og blir til roterom for alltid.

INFO OM ROMMET:

-3,26 m x 9,14 m

-Gulv vegger og tak er fra gammelt av i betong

-Gulvet er epoxy behandlet og det ligger 3 cm isopor pluss parkett av ukjent tykkelse

-Taket er rettet/senket med systemhimling pluss 5 cm isolasjon mellom himling og betong

-Veggene er rettet opp med 48x98 reisverk, isolert med 10 cm glava og kledd med 12mm sponplater

-Kortvegg nord: utgangsdør

-Kortvegg sør: tom

-Langvegg vest: dør fra kjeller, 4-5 cm av pipa stikker inn i rommet, radiator

-Langvegg øst: 2 stk vinduer

PLAN:

-Gulv:
    Fjerne parkett og isopor. Rette gulv med tilfarere, legge heltregulv.

-Vegger:
    Legge trekkerør til høyttalerkabler og kle rett utenpå sponplatene med panel. Beise veggene. Bytte vinduer. Rette opp og forblende pipe

-Tak:
    Skal bruke opp igjen systemhimling, men platene må byttes ut. Standardmål 1200 x 600 mm.

Newcomer Frank87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som du kan få en knakende bra kino med størrelsen på garasjen din, bare spe på med masse oppdateringer og bilder over hvordan du har løst diverse ting og generell framgang

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at rommet er så langt, vil jeg anbefale deg å vurdere et teknisk rom. Om du bygger det bak frontveggen får du gjemt bort all elektronikk osv, og du kan bruke lydtransparent lerret slik at du får plassert høyttalerne BAK lerretet. Da blir det "ordentlig" kino.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal legge ut bilder av rommet når jeg kommer hjem fra jobb.

Skulle gjerne hatt teknisk rom som du sier, men det går ikke pga av inngangsdør. Ser det bedre når bildene kommer

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Svarte på feil tråd her

Men en vegg i fronten med lydtransparent lerret synes jeg er en god ide hvis du virkelig vil ha en
    skikkelig kino. Ang teknisk rom så er det kanskje mulig å ha det selvom du har dør i samme enden,
    og ha en dør til, eller lage en slags gang gjennom? 9 meter er jo ganske langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Her er bildene av rommet sånn det ser ut i dag:

Her ser dere hvor nærme døra er tv-veggen

En av to vinduer. Grunnmuren er utrolig skakk, målte 3 cm ut av lodd på 1 meter!

Sør-vegg. Her vil høyttalere etc komme til å stå.

Nord. Vegg med utgangsdør

Må måle kjelleren for radon før jeg går i gang. Håper det blir en lav verdi! I verste fall må jeg vel pigge ut gulvet og lage brønn.

Noen som har tatt radonmåling før og vet hvor får man tak i det som trengs?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom det 3 stk sporfilmer som har blitt plassert for å forhåpentligvis bekrefte at huset er radonfritt!

Bildet er lånt fra norske-radonkontroll.no
    Denne nette saken bestemmer om det bli mye eller veldig mye arbeid med hjemmekinoen.

Så nå er det bare å vente i spenning, 2 måneder.. Før jeg kan sende dem til analyse.

Heldigvis har jeg et nytt prosjekt å begynne med i mellomtiden. Nemlig å bygge et par sånne

Bildet er lånt fra HTGuide Forum - Lineup Series Build Thread (F4, D4, D44, R4, R44)
    Her står det også mer info. Modellen er D44 forresten.

Jeg kommer til å bruke 22mm gulvspon for å lage kassene, har en del rester liggende og tror det må være et solid og bra materiale for høyttalere
    Baffelen blir selvsagt av et penere materiale.

Diskanten som er brukt produseres ikke lengre, men en kamerat har ett par seas diskanter liggende.

Håper på å komme igang med bygging av kassene til helga!
    Jeg har aldri gjort dette før, så setter svært stor pris på tips

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig har jeg fått svar på radonmålingene, og verdien i kjelleren var ikke for høy. Med andre ord slipper jeg å gjøre noen tiltak mot radon!

Ellers har jeg rydda ut det meste fra rommet og måkt en del snø ute, så det blir plass til sag og materialer.
    Kommer med bilder så fort jeg har mulighet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig har jeg fått ut fingeren og kommet skikkelig i gang!
    I dag blir det til og med bilder :-)

Her om dagen ble det gamle gulvet revet ut sammen med isoporen under. Så nå er det kun betonggulv. Det neste som står på planen er å få pusset pipa så den blir rett. Også må feieluka fikses eller byttes ut. Tror jeg vil overlate dette til en murer.

Det er blitt bestemt at rommet ikke blir kun for hjemmekino. Halvparten vil bli trenings rom. Det vil ikke bli delingsvegg mellom, men har tenkt litt på å henge opp et tykt teppe eller noe sånt som vil gjøre at lyden ikke sprer seg ut i hele rommet. Det må henge i ei skinne så det blir mulighet for å åpne. Noen som har erfaringer med dette?

På veggene sitter det i dag sponplater, de vil bli sittende. Og så kler jeg rett utenpå med panel.
    I taket er det en slags form for system himling. Den blir også værende, men platene skal byttes ut.

Dette blir TV-veggen. Her ser man også hvor skeiv pipa er

I andre enden av rommet blir det stående noen treningsapparater

Gulvet som ble revet ut

Vinduene skal byttes, de nye vinduene som skal inn vil bli 20 cm lavere

Takplatene skal også byttes

Tegnet en kjapp skisse av hvordan jeg tror rommet vil bli

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har vannbåren varme, vurdert gulvvarme når du først har opp gulvet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert det. Men velger nok å gå for radiator som alt er der med tanke på pris.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett tykt teppe og lignende ting kommer til å ha liten innvirkning på på spredning av lyden inn i treningshalvdelen. Skal du redusere lydnivået der må du nok opp med en solid vegg.

Men spiller det noen rolle?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vegg er ikke aktuelt uansett, det er rett og slett for dårlig plass til det. Og i så fall må jeg ned igjen med med system himlinga for å få noe å feste den til i toppen.

Nei, jeg vet ikke. Eller jeg ser for meg at lyden vil reflektere i bakveggen og komme tilbake så man får samme lyden flere ganger. Et lydtett teppe som kan åpnes når man vil ha musikk og tv til treninga, og være lukket når man ser film hadde passet perfekt
    Men når det som du sier gir minimal effekt, er det ikke mye vits.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det skjedd litt i kinoen igjen. Har hatt besøk av en murer som har retta opp pipa og forblendet den. Og jeg har kommet ganske så godt i gang med å rette opp gulvet. Nye vinduer er bestilt, og panel ligger klart.

Her kommer dagens bildeupdate:

Vatret opp og laget ramme rundt hele rommet for tilfarere

Begynner å komme et stykke

Detalj

Syntes mureren har gjort en fin jobb

Feieluka trenger også en liten oppussing

Jeg har og et par tekniske spørsmål; Har planer om å kjøpe projektor og lerret, men lurer litt på forhold mellom avstand til lerret og størrelse på bildet, noen som kan si litt om dette?
    Og hvor høyt på veggen burde jeg henge bakhøyttalerene mine?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer fra projektor til projektor. Tror Epson gir større bilde enn Sony på kort avstand, men du må dobbeltsjekke.

Eller tenkte du på hvilken størrelse du burde ha i forhold til sitteavstand?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, jeg skjønner. Må se det litt an når det blir innkjøp.

Egentlig ikke, men det er jo også en vesentlig sak. Avstanden fra de som sitter i fremste sofaen og inn til veggen blir på ca 2,1 meter. Hva vil være passende størrelse på lerretet da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ganske langt og smalt rom.

Vil tippe 77" eller 92" kan fungere greit. 92" kan bli ganske stort på denne sitteavstanden. I tillegg vil du få lite plass på siden av den siden lerretet (ink ramme) blir 220cm bredt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det nok 77" jeg skal ha Uten ramme sådan, tror det blir både tv og lerret.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretsstørrelse er smak og behag. Hvis du har tålmodighet hadde jeg bestilt projektoren først og hengt opp et stort hvitt klede på veggen for å teste ulike størrelser og kjøpe det som kommer nærmest dine preferanser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du rett i. Bedre ågjøre det ordentlig med en gang, så man blir fornøyd. Og det har heller ingen bråhast da jeg har en tv til rådighet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •