Jeg holder på å lage hjemmekino på loftet mitt og er ute etter tips til kabling.

På loftet er gulvflaten ca 8x4 meter med skråtak helt ned på begge sider. På den ene endeveggen blir det innfelt tv samt motorisert lerret. På bakveggen blir det prosjektor og bakhøytalere. Alt av utsyr blir bygget inn i ny knevegg på ene siden.

Opprinnelig var tanken å trekke rør til bakhøytalerne, men denne veggen er inn mot naboens soverom og får å få best mulig lydisolering er det vel lurest å ikke lage hull i den. Kablene må derfor ligge utenpå. Vet noen om det finnes lister med utfresing på baksiden for kabler med 10mm diameter?

Opprinnelig var planen å legge følgende kabler inn til rack'et: Strøm, nettverk, coax x2 (fra parabol). Ut fra rack'et: Kabler til alle høytalere, en HDMI kabel til prosjektor og to til TV'en, rør for coax til TV i tilfellet denne byttes ut i fremtiden med en med innebygget tuner. Men så fant jeg ut at hvis jeg legger en kabel mellom prosjektor og lerret kan de kobles slik at lerretet kommer ned automatisk når prosjektoren blir slått på. Og det er jo litt kult :-) Så da begynte jeg å lure på om det er noe annet jeg ikke har tenkt på?

Holder det med HDMI kabel til TV/prosjektor eller er det mer fremtidsrettet å legge to CAT5e/6 kabler eller noe annet?

Tenkte jeg skulle legge noen ekstra rør for fremtiden, men det er jo synd hvis diss blir fyllt opp med en gang av ting jeg ikke har tenkt på.