Kinoen :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74

Tråd: Kinoen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinoen :-)

Heisann,

Siden avforum-brukerenes bunnløse visdom, byggetråder og alt annet av tips har vært en viktig del av min planlegging, tenkte jeg det kunne være greit å dele litt bilder av mitt prosjekt de siste 3-4 ukene (må også takke etpar tømrere i min nærmeste vennekrets). Spesiell takk til RuneW sin tråd :-D, min gode nabo med verktøy-mani, og uvurderlig hjelp fra LSOUND.no som leverer alle høyttalere, sub'er, kabler ,lerret ,projektør og forsterkere! (alt som går på strøm)

Fruen og meg selv digger å se film, og det ønsker vi (endelig) å kunne gjøre med litt ordentlig lyd. I tillegg har vi en sønn i Clone Wars alder og en datter som foreløpig er helt uinteressert i TV. Håpet er at vi, når det blir ferdig, både kan nyte en god film uten at barna våkner av lyden, og at barna kan ha besøk og slappe av foran en film etter at de har herjet/lekt seg ferdig, istedet for å henge på kjøpesenteret eller liknende.
    Så vi bestemte oss for å rive ut tak og gulv, sette opp nytt stenderverk og lage en så bra rom-i-rom løsning som det lot seg gjøre.
    Utgangspunktet blir 11.2 lydsystem, 100" lerret med en 1080p projektør. Av eksisterende utstyr har jeg:

PS3

Dette er bestilt fra L-Sound AS:

2 x SVS PC12-NSD (subb'er)
    1 par x SVS STS-02 Black (fronter)
    2 par x SVS SSS-01 Black (surround, 2 på vegg ved siden av sofa, 2 på vegg bak sofa)
    2 par x SVS SBS-02 (presence høytalere, 1 i hvert hjørne oppe i taket)
    1 x SVS SCS-01 Black v2 (center)
    1 x Yamaha RX-V3067 (forsterker)
    1 x Rotel RMB-1565 Black (effektforsterker til presence høytalere)
    110 m høytalerkabel
    5 m HDMI v.1.4
    1 x Adeo F100 Plano velvet (lerret 100")
    1 x Mitsubishi HC4000 projektør (grei start-projektør sier de)

Kjøpte nytt, for oss, hus i sommer, der det var et kjellerrom til overs. Rommet målte 3.47*5.00 meter, har 2 vinduer i murvegg ut, samt en dør ut i friluft og en dør til gangen inne. 2 vegger er mot mur, 2 vegger er mot resten av huset:

Taket var panel, og gulvet var parkett oppå enkel 22mm spon som ligger oppå 30-40 cm isopor. Dette knirket noe innmari, så jeg startet gulvjobben først.

Gulvet var flytende, ie. ikke festet i vegg, på 2 vegger, de 2 siste veggene løste jeg fra veggen vha. en Fein multimaster, kuttet en stripe slik at gulvet ikke er fysisk koblet til veggene lenger, selvsagt etter å ha revet ut gammel parkett.
    La deretter 12 mm spon oppå eksisterende spon, brukte ca. 20 tuber lim og i overkant av 300 skruer, slik at det gamle laget og det nye laget ble til en sammenfattet stor flate. Dette tok knekken på (mesteparten) av knirken, og gulvet ble også mye mindre gyngete.

Har deretter lagt bunnsviller i 48*68 mm, med svilletape (heter det det??) under, rundt hele veggen, 1 cm fra eksisterende vegg.
    Stendere ble satt oppå, med 60 cm bredde (untatt de 2 første på hver vegg, slik at det passer inn med Gyproc gipsplatene som fortsatt ligger i garasjen).
    Tilslutt er det lagt på dobbel toppsvill, disse er "låst" i hjørnene. Alt er 1 cm fra eksisterende vegg! (Kjøpte Sintef Byggforsk sin Rom-i-Rom blekke før jeg startet også: http://bks.byggforsk.no/DocumentView...ocumentId=2921)

Eksisterende bjelkelag i taket ville jeg prøve å frigjøre meg fra siden resten av det nye rommet var frigjort, så jeg kuttet ut spor i eksisterende 200mm isolasjon, og la opp 2"4" oppå de nye stenderne. Siden de nye svillene, stenderne og toppsvillene er 1 cm kortere enn det eksisterende taket, blir det ingen kontakt med eksisterende tak her heller:

So far so good, tror jeg, så da begynte jeg med k-rør.

Elektrisk anlegg kan jeg lite om, og har enda mindre lov til å stulle med. Jeg kontaktet elektriker og fikk en hyggelig kar over som tipset meg om hvordan vi kunne gjøre det. Jeg fikk tilogmed lov til å trekke k-rør selv, så lenge de ligger på "varm side" i veggen. Det skjønte tilogmed jeg . Ender opp med egen 16A kurs med jord til dette rommet. Satser på at det skal holde.

Det skal 11 høyttalere inn i dette rommet, og 2 sub'er, hvilket utgjør 13 k-rør med høyttaler ledning i. Det er 7 kabler som går forover til fronter, sub'er, center og 2x presence høyttalere, 2 på hver sidevegg rett bak sofaen, 2x bak ryggen og tilslutt 2 stk. presence høyttalere bak i øvre hjørner.

Her er arbeidet startet, de i himlingen henger i det nye bjelkelaget (som skal lektes ned 36mm til gipsen). Det rundt kanten nede er til elektrikern...

AV-racket skal stå bak ryggen i rommet. Jeg orker ikke blinkende lys under lerretet. Så alle ledninger føres ned i et spor (mangler fortsatt etpar spor der):

I tillegg skal HDMI-kabelen gå her, så det er laget hull til et tykkere k-rør til denne:

så, status idag:

Jeg mangler å lekte ned taket der gipsen skal skrus.
    Rullen med 100 meter høyttaler-kabel gikk tom, så jeg trenger 10 meter til til den siste presence-høyttaleren
    Fikk beskjed igår om at Diplomat-døra jeg har bestilt blir forsinket (40 Db lyddør) til midten av desember :S
    Jeg mangler og ekstra feste til presence-høyttalerne, disse skal jeg lage idag samt begynne med isolasjon i vegger, slik at gipsjobben kan startes til uka!

Denne posten ble det selvsagt veldig lite detaljer i, så det kan vel tenkes jeg fyller på med litt etterhvert. Spør hvis du lurer

B

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som et spennende prosjekt.
    Hva slags elektronikk osv. har du tenkt å bruke i rommet?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Har lagt til utstyrsliste i toppen over elektronikken. Projektør er jeg fortsatt usikker på, tar gjerne imot tips. Har kikke på noe i prisklasse +-15.000.

Tips forøvrig mottas også med takk

B

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra, dette.
    Litt artig at rommet ditt er omtrent eksakt like stort som mitt, og du har gjort eksakt det samme som meg i taket ved å kutte spor i eksisterende isolasjon til de nye himlingsbjelkene. Jeg valgte å ikke lekte ned, og har skrudd gipsen direkte i bjelkene. Grunnen er å bevare mest mulig takhøyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Blir nok bra, dette.
    Litt artig at rommet ditt er omtrent eksakt like stort som mitt, og du har gjort eksakt det samme som meg i taket ved å kutte spor i eksisterende isolasjon til de nye himlingsbjelkene. Jeg valgte å ikke lekte ned, og har skrudd gipsen direkte i bjelkene. Grunnen er å bevare mest mulig takhøyde.
    Ja, håper det skal bli bra. Var svært usikker på det samme, men fant ut at jeg kunne "spise" de 36 mm'erne bare for å få lagt k-rørene i himling. Håper ikke jeg vil angre...

B

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000
    Ja, håper det skal bli bra. Var svært usikker på det samme, men fant ut at jeg kunne "spise" de 36 mm'erne bare for å få lagt k-rørene i himling. Håper ikke jeg vil angre...

B
    Det går nok bra. Du har jo senket de nye himlingsbjelkene med kun 1 cm, så totalt sett senker du med 46 mm. Jeg senket med ca 35 mm, så ikke den helt store forskjellen.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut!
    Skal følge denne videre
    Artig med god dokumentasjon ifa bilder og tekst.

Men er det 11.2 på Yamaha 3067? trodde bare det var Z11 som hadde det jeg?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    Dette ser spennende ut!
    Skal følge denne videre

RX-V3067

11.2-channel operation capability, 8 in/2 out HDMI (V.1.4a with 3D and Audio Return Channel), HD Audio decoding with CINEMA DSP 3D, HQV video quality, new GUI, new YPAO with Reflected Sound Control and new SCENE functionality

Jupp

Tror dette blir utrolig fett. Du bygger min drøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    Dette ser spennende ut!
    Skal følge denne videre

Er ganske spent selv Første byggeprosjekt av noen reell størrelse for meg....

skal ha en liten effektforsterker til presence-høyttalerne forresten, men er ikke bestilt enda.

B

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snedig!

Er det noen som har hørt Z11 kontra 3067? Er det noen forskjeller i prosseseringen på dem?

Med RXV-3067 blir det jo litt billigere inngangsbilett til 11 kanaler da.. (forutsatt at man ikke røsker i for mye på precense forsterkerene..)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Har lagt til utstyrsliste i toppen over elektronikken. Projektør er jeg fortsatt usikker på, tar gjerne imot tips. Har kikke på noe i prisklasse +-15.000.

Tips forøvrig mottas også med takk

B

Sony VPL-HW15 :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørliten oppdatering:

Er igang med isolasjon, har tatt alle de enkle flatene, ie. der isolasjonen ikke må beskjæres i bredden, samt noen av de mindre enkle. Digg å være igang med det!

Tversoverne som er i toppen av veggen er til å skru akustikk-tiltak i. Har samtidig fått ferdig tversovere til surround høyttalere, er ganske fornøyd. Satser på at jeg skal få det tett både rundt kabel og i hullet som k-rør'et kommer ut. Kjører kabel direkte fra forsterker og i høyttalere. Iflg min nitidige oppmåling skal nå kabelen treffe spot-on på kontaktene på høyttaleren:

Satser på resten av isolasjonen imorgen, må lage noen flere fester, og det er litt seint for sirkelsaga nå, ungene sover og rommet er fortsatt åpent pga. forsinket lyddør (grr)

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Sony VPL-HW15 :-D
    Takk for tips Hvordan oppfører denne her seg ift.en Benq w6000?

(en liten tilståelse: Jeg kan nada om PJ'er )

B

Newcomer Frank87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne tråden blir interresangt å følge med framover bare fortsett med den gode dokumentasjonen og bilder! spesielt på ting som kansje ble et problem men som ble fikset på en spesiel måte

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Hvordan oppfører denne her seg ift.en Benq w6000?

(en liten tilståelse: Jeg kan nada om PJ'er )

B
    Skal heller ikke påstå at jeg er ekspert på PJer, men vet litt. Når det gjelder Sony VPL-HW15, så er antiloop innehaver av en sådann. Tidligere eide han en BenQ W5000 (som står hjemme hos meg nå). Han sier at det var en stor oppgradering fra BenQ til Sony. Ser også at de som har mer peiling enn meg sier at W5000 egner seg bedre til film i et rom med lyskontroll enn W6000, forutsatt at lerretet ikke blir for stort.

Ut fra det ville jeg gått for Sonyen som antiloop anbefaler om jeg var deg.

Forøvrig en spennende komponentliste, dette blir bra
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang prosjektor så har jeg ikke så veldig mye peiling, men har nå vært på 2 filmvisninger hos AVShop`s kino (lotr 1&2) og da har de brukt Sony VPL-HW15, jeg må si jeg ble mektig imponert! Det samme ble de andre som var på filmvisningen, som helt sikkert har mer greie på dette en meg! Lygren sa også at han syntes bilde var mye bedre enn det prisen skulle tilsi!

Men jeg tipper du blir fornøyd uansett hvilken PJ. du velger! :razz:

Flott start på tråden din ihvertfall! fortsett slik så får du mange som følger den, deriblandt meg!

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for gode anbefalinger av Sony'en. Jeg er nesten overbevist

Skal holde koken med tråden til jeg er ferdig om 1 mnd.... (iallefall er det planen...)

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens kveldsøkt

Fortsatt isolering, begitt meg ut på de områdene som krever litt mer beskjæring av isolasjonen. En liten ting først; som dere vet skal jeg punktere veggen ved (nesten, se nedenfor)alle (!) høytalerne. K-rørene er festet slik inni veggen:

Der de skal stikke ut av veggen, har jeg derimot gjort det slik:

Tror det blir hakket mer solid en mikke-mus fester fra Biltema.

Anyway, jeg har 13 høytaler kabler og et tjukt trekkerør for HDMI samt en strømkabel som kommer ned innenfor 23 cm stender-avstand. Som jeg nevnte i toppen, vil jeg ikke ha rack under lerret, liker ikke distraksjon med lys og lykter der. Kino er kino!.

Imidlertid så jeg at jeg ikke har noen god, løsning, så her lagde jeg en kasse. Denne har plass til 2 cm isolasjon bak, 13*16mm k-rør innganger (høytalere), 1*16mm strøm og 1* 33 mm åpning for røret til HDMI. I tillegg kommer 1*CAT6 inn og 1*tuner tilkobling (bilde2).
    Her er etpar bilder fra dette, det gikk nesten 2 tuber akryl :

Røret helt til venstre, i front, er strøm, denne må etter sigende ligge ytterst, på "varm side", så den ligger utenpå isolasjonen hele veien.
    Her er bilde etter at isolasjon (2 cm bak k-rørene og 4 cm foran k-rørene) er lagt på:

Fikk også lagt opp fester til presence-høytalerne, de skal henge i denne bøylen. Slo bare opp en kort lekt for dette, 1 i hvert hjørne. Tilpasser k-rør utgangen ved første gips-lag :

Fikk også montert boks i front, her går center-sub og front høytalere inn. Dette er en 8-spors Biltema boks for dobbel gips. Med denne punkterer jeg rom-i-rommet 1 gang, om enn litt massivt, men satser på at akryl rundt, inni, over, under, bak og ved siden skal minimere skaden. Lokket skal gå rett over i en skinne ned til gulvet, så legger jeg de 5 kablene ut i dette og sprer det langs gulvet til høyre og venstre i skinner. Husk, det er kun høytalere foran, så jeg tror jeg skal få dette ganske usynlig:

Tilslutt... det er jo etpar ting som må skje i rekkefølge når man bygger kino, og jeg har sikkert glemt noe...

Husk:
    *Nok tilførsels-k-rør til : Nettverk, parabol, kabeltv, høytalere, HDMI osv
    *Nok akryl
    *Merk høytalerkablene før du kler igjen veggen, særlig hvis det er 13 av dem!

(CF betyr selvsagt center front, og ja, det er ingen center bak men 2 tegns betegnelse er et minimum i min bok )

Imorgen skal jeg trø isolasjon i de 4 siste åpne panelene (det er etpar til, men de er i tilknytning til døra som kommer... i midten av desember (grrrrrr))

Godnatt

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God aften!

En lang og god søndag, skjønt den ble ikke spesielt hellig. Har lektet ned taket, brukt akryl i alle sømmer rundt tak, hjørner, vinduer etc og lagt ferdig isolasjonen (mangler 1 panel, men orka ikke gå i garasjen etter mer.)

Så kommer 1000-kronersspørsmålet til forumet:

Taket er lektet ned 36 mm, med CC40 på lektene (dette siden gips i tak visstnok skal ha CC40). Jeg har da minimum 36 mm klaring til takbjelkene, mellom dem er det 46-60 mm.

Skal jeg trø oppi et lag med 50mm Glava mellom lektene?? (det er 200mm isolasjon i det gamle bjelkelaget)

Flott om noen har meninger om det!

Etpar bilder til slutt, fikk rydda litt idag.

Mot veggen som bildet skal på:

Bakover:

God aften

B

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikka har tenkt å ha noen akustikkplater el. i taket ville jeg nok dytta på 50mm ekstra med glava.

Jeg får SÅ lyst på hus når jeg ser slike tråder!!!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •