Kinoen :-) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74

Tråd: Kinoen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første visning

Heisann,

Hadde gleden av å se 5th element om igjen igår kveld, på eget utstyr. Må si jeg satt med en liten tåre i øyekroken, for dette var stort!

Alt er ikke ferdig enda, mangler døra og dørkarm til den døra som går ut, samt lister langs gulvet på 2 vegger. Tar dette når lyd-døra kommer. Av stoler kjøpte jeg 4, men satt bare inn 3 av dem. Har den siste som alternativ hvis det kommer 3 stykker på besøk, eller man skal bruke kinoen til andre ting enn å se film.

Det som var litt kuult, var at når jeg hadde nok lyd i haugevis til å se film, gikk jeg opp i kjøkkenet som er rett over, og lukket dørene...Og da var det nesten ikke mulig å høre at man så film nede. Det var selvsagt svært gledelig. Kan nok ikke trøkke til skikkelig enda uansett, da eldstemann har soverom tilknyttet samme gang som kinoen. Så jeg smører meg med tålmodighet og venter etpar uker til med det.

Etpar bilder tatt idag:

Bakfra:

og forfra:

Alt av kabler og høytalere fungerte slik det skulle, og det brumler godt i subbene. Blir ny film ikveld, sannsynligvis episode 4 av Pacific.

God søndag!

B

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med første visning!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nesten ferdig kino.
    Må si jeg er imponert over byggetempo, og ikke minst resultatet.
    Vil tro du får mange fine stunder der
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med resultatet Dette så bra ut!
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

@alkar, tusen takk!!

@jakv, tusen takk, det har vært to hektiske måneder. Det som står igjen er ting jeg ikke har vært herre over til det fulle, ja, jeg kunne bestilt døra 14 dager før, men visste ikke det var så lang levering på den :-) Håper på masse bruk der nede!

@b3nd1k, tusen takk og tusen takk!

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Lenge siden oppdatering nå. Fikk inn døra for 14. dager siden, og har brukt kinoen ganske mye etter det.

Døra var et tungt beist å få montert. Det er massivt og satt godt i karmen. Fikk foret ut og tettet ordentlig rundt karmen og, så det slipper ikke mye luft igjennom og heller ikke mye lyd.
    Er positivt overrasket over hvor effektiv konstruksjonen og døra demper lyd. Kona og jeg ble bare stående og måpe når vi hadde på HØY lyd inne i kinoen, for deretter å gå ut og ta oss en runde i huset. Ja, man kan høre at det er aktivitet der nede, men på ingen måte plagsomt, det er så lavt at man ikke er istand til å høre hva som vises/spilles. Udelt positivt, og jeg føler at arbeidstimene var verdt det!

Som noen sikkert har lagt merke til har jeg ikke noe ventilasjonsanlegg der nede. Og ja, lufta blir noe tett etterhvert. Men, jeg har dør ut i friluft og vinduer så frisk luft har vi uansett fått inn. (og naboer på trygg avstand)

Lydbildet, surround og bass; alt virker som det skal. Nå anser jeg meg på ingen måte ferdig med den biten av riggen, jeg har ikke fått inn akustikk-tiltakene enda. Som test har jeg hengt opp noen fleece-tepper på sideveggene, uten at jeg syntes det utgjorde noen forskjell. Avventer en kompis sitt prosjekt så finner vi en ordning på hva vi gjør med akustikkplater. For å være helt ærlig; jeg orker ikke så ute og snekre rammer i -15 grader. blir det +-0 en dag i fremtiden skal jeg vurdere om jeg skal ta jobben da.

Så, til andre som bygger; det er verdt det!

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for ikke at ikke noen skal misforstå:

Jeg understreker at bassene høres best av all lyden som er der nede, og at man kan kjenne dirring i kjøkkengulvet over når de slår som dypest. I praksis tror jeg ikke dette skal bli noe problem, det er som oftest få sekvenser i en film som romler på denne måten, og det er utelukket å ha diskotek der nede :-)

(og gulvet mitt er friskåret fra det opprinnelige stenderverket, så ingen mekanisk overføring til originalt rom/bjelkelag)

(litt ref. til tråden til Oyvindk)

B :-)

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Du får legge opp et bilde av hvordan døra blei da! Angående demping av lyd, så er jo det litt opp til alle og enhver. De ferreste av oss har mulighet til å bygge en bunker, så med litt avstand og med de tiltakene en kan gjøre, så er det vel mere at lyden blir akseptabel i et hjem. Det er jo forskjell på å høre at det skjer noe i rommet, eller å høre alt som skjer i rommet. Et godt stykke arbeid du har lagt ned i allefall!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Hehe... Du får legge opp et bilde av hvordan døra blei da! Angående demping av lyd, så er jo det litt opp til alle og enhver. De ferreste av oss har mulighet til å bygge en bunker, så med litt avstand og med de tiltakene en kan gjøre, så er det vel mere at lyden blir akseptabel i et hjem. Det er jo forskjell på å høre at det skjer noe i rommet, eller å høre alt som skjer i rommet. Et godt stykke arbeid du har lagt ned i allefall!
    Akseptabel til formålet det skal brukes til, både hus og kino, er en god målestokk! Da kan jeg iallefall si at jeg er fornøyd.

Bilder ja, her er noen helt ferske:

Ikke ferdig å male eller liste:

Dørbladet:

Dørbladet med låsehullet plombert (takk til RuneW igjen for god ide med trestykke inni):

Solide hengsler (3 stk):

Produksjonsdata:

B

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt kinorom. Synes framveggen din ble skikkelig lekker!!
    Blir spennende å se hvordan det blir med akustikk plater på sideveggene
    Hvordan synes du lyden ble med 3067'n ? spent på å høre 4 precensekanaler selv!! Har du tenkt på noe lysskjerming av vindu/dør på bakveggen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Gratulerer med nytt kinorom. Synes framveggen din ble skikkelig lekker!!
    Blir spennende å se hvordan det blir med akustikk plater på sideveggene
    Hvordan synes du lyden ble med 3067'n ? spent på å høre 4 precensekanaler selv!! Har du tenkt på noe lysskjerming av vindu/dør på bakveggen ?

Takk for det, og hyggelig at du liker det du ser. Alltid trivelig med positive tilbakmeldinger etter såpass mange timer jobb!

Ja, gleder meg til å høre det endrete lydbildet etter akustikk"remedier" er på plass, håper å få det ordnet veldig snart(tm)

3067'en leverer synes jeg. Nå er jeg ingen hifi-nerd, så jeg skal passe meg for å komme med saklige, objektive synspunkter. Uansett; forskjellen mellom vanlig 7.2 og 11.2 hører man, og jeg synes det legger mer dybde i lyden samt "mer" lyd. Man kan lese side opp og ned om presence og meningene rundt det, men til film synes jeg det gir ekstra kuul lyd. Ting som skjer "over hodet", eks. fly (se Pacific!) er en høydare :-). Akkurat fargingen de gir på musikk vet jeg ikke helt om jeg har bruk for, men de pre-programmerte effektene endrer lyden (mye!). Du er velkommen til å komme å høre om du er på sørlandet en gang :-)

Når det gjelder lys; jeg har kjøpt disse på Jysk, og det blir mørkt nok til greit å se film der inne av dem. Har disse på begge vinduene og døra.

Idag kjøpte jeg Avatar (den tykke utgaven med extended/alternate ending etc), så den blir vel sett til lørdag tipper jeg.

B

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo kjempefint! Ryddig i front også, jeg er tilhenger av så lite utstyr som mulig framme ved lerretet. Det virker bare ødeleggende og distraherende for filmopplevelsen.

Nå er det bare smådetaljene som skal ordnes, og evt akustikkplater og absorbenter (blir nok helt nødvendig for å få golyden på plass!)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette ble jo kjempefint! Ryddig i front også, jeg er tilhenger av så lite utstyr som mulig framme ved lerretet. Det virker bare ødeleggende og distraherende for filmopplevelsen.

Nå er det bare smådetaljene som skal ordnes, og evt akustikkplater og absorbenter (blir nok helt nødvendig for å få golyden på plass!)
    Tusen takk!
    Fronten er bevisst, selvom dette er min første kino så ønsket jeg å samle små dioder, lys og knapper bak, særlig nå som det finnes fornuftige løsninger på fjernkontroller. (ikke at jeg har ordna det enda, men jeg har noe greier liggende fra Logitech).

Det er jo gjerne slik at når noe er brukbart, så bruker man og ikke fikser videre, men skal male, legge siste lister og få ferdig finishen. Fikk forresten lagt ferdig karmen i "ut-døra", den ble ganske bra. Skal få tatt et bilde og forklart der og snart.

Må få på plass noe akustikk-tiltak, det er nok litt klang i rommet som gjør ting sub-optimalt, uten at jeg er istand til å påpeke det direkte. (Både pga. Forsvaret og sannsynligvis stuslig gehør i utgangspunktet :-))

Jeg har en presisering i en post over ang. sub'ene, vi/jeg, etter gjentatte filmer og tester, synes det fungerer veldig bra ovefor resten av huset mtp. den lyden / vibrasjonen som oveføres, det er faktisk problemfritt så langt. Jeg har 1 barn sovende i umiddelbar nærhet av kinoen, og han har enda tilgode å våkne. Og jeg er stadig ute å "tester" rommet .

Så; herved stiller jeg rommet åpent for inspeksjon/test etter PM til undertegnede, om noen er på Sørlandet. Jeg er jo selvsagt også interessert i å få det vurdert av andre, på godt og vondt.

Godt nyttår alle sammen, takk for innspill!

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hå,

så det er sagt, jeg har brukt kinoen masse og jeg synes den oppfører seg meget bra mtp. lyd, bilde og ikke minst lydisolering. Jeg har fortsatt til gode å få inn akustikk tiltak, men jeg skal få ut bilder og lage egen hjemmekino post når dette er på plass... iløpet av våren :-)

B

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •