Kinoen :-) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74

Tråd: Kinoen :-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000
    Noen kommentar ift. Tec7 i foringssporet på vinduene/døra?

B
    Tec7 har jeg brukt selv til andre ting med godt resultat. Hadde kanskje like gjerne bare brukt vanlig hvitlim i sporet til foringene.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering på sparkeljobben

Jeg har nok vært litt gnien på første runde med sparkel, tenker da spesielt på sparkel-leppene på vegger og i tak. Gikk en ny runde igår og da gikk det ca. 5 liter sparkel, men da har jeg fylt sparkel-leppene også.

Har også kjørt på 1 lag til på de skruer som trengte det, hvilket var nesten samtlige, og i de endene av gipsen som har en leppe inn til vegg. Fylte også i 1 lag til rundt diverse kontaktpunkter pluss etpar steder jeg var litt uheldig med k-rør-utføringen gjennom gips.

Dro gjennom en prøvepussing på "ferdig-puss" idag morges, og jeg tror jeg har fått det til tålig greit (i all ydmykhet :-) ). Var iallefall ingen store hakk, riper e.l. på det jeg tok. Mye støv though.

Et bilde av verktøyet jeg har til jobben :

Var innom Byggeriet igjen, og sparkel-helten der mente det var unødvendig å gå på med annen type sparkel så lenge man ikke var for rå med pussinga. Jeg bruker 180 papir på ferdigpuss.

Idag skal jeg forhåpentligvis få ferdig vindus/dørforinger, samt pusse ferdig.

Ellers har jeg bestemt meg for at jeg skal ha taklister og gulvlister. Ikke spør hvorfor 8)

B

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som sparklejobben din blir flott! Og jeg skal ikke spørre hvorfor du vil bruke lister...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da føler jeg men ganske ferdig med pussejobben, har 1 remse igjen hvor jeg måtte legge ekstra sparkel på, den tørker nå. Det er den remsa i taket der gips-platene er skjøtet i bredde-retningen, ie. den er uten sparkel-leppe. Har lagt papir i der også, så denne vil nødvendigvis kanskje bli en forhøyning på. La ekstra bred sparkel på denne, så håper det skal bli bra. Tørka over vegger og tak med fuktig microfiber mopp, og støvsugde rommet... Klærne gikk rett i vaskemaskina, og jeg rett i dusjen... Glad lungene mine slapp det verste (brukte maske)

Siden jeg ikke har noe erfaring med dette, tenkte jeg at jeg ville male et test-område snarest, og se hvordan det blir. Bruker da matt grunning.

Fant ellers ut (kanskje som et tips til andre?) at dersom man holder en (sterk) lampe relativt parallellt med veggen/taket, så ser man lett steder man har glemt/pusset for dårlig ved at man ser lyset/skyggen på forhøyningene.

Legger ut bilder hvis jeg er fornøyd

Et spørsmål til slutt, veggen der lerretet skal ... Hvor mørk og matt bør den være? Er det svart matt som gjelder?

Takker for innspill :-)

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God aften,

En stor dag i heimen på mange måter. Elektrikern har vært her igjen, han la opp de kontaktene jeg trengte, fikk fiksa opp i forrige hus-eiers shortcuts, og målte seg frem til at kursen jeg har til kinoen skal være tipp-topp.
    La opp doble kontakter under lerret, et ekstra ved inntaket, dobbel bak til ovn og lys, dobbel til projektør og ?, samt 8x der AV racket skal stå:

Som selv et utrent øye kan se, så er det utvendige kontakter. Grunnen til dette er at jeg ikke ønsket å punktere gipsen mer enn nødvendig. Elektrikern hadde med seg akryl som var egnet rundt elektriske ting, så jeg fikk fri tilgang til å fylle k-rør, huller osv med denne.

Etter jobb og unger i seng, pussa jeg den siste stripa, støvsugde rommet, vaska vegger, tak og gulv med Jordan vaske-klut, for så å se litt på denne malingsjobben :-)

Så; og her håper jeg på åpenhjertige tilbakemeldinger!

Jeg har valgt maling. Gikk for Jotun Pure Colour, valgte en farge til vegger og tak som var den nest-lyseste i samme serie som den 3. mørkeste som er på veggen ved lerretet. Jeg synes kanskje den lyse ble litt vel lys, den mørke synes jeg var fin egentlig. Jeg vet ikke teorien bak at en hjemmekino skal være mørk og dyster over alt, men som et kompromiss tror jeg jeg skal prøve å ha akustikk-platene på vegg og i tak endel mørkere. Da tror jeg det kan bli tøfft uansett. Jeg har back-door på å gå for en anelse mørkere på lag 2 på vegger og tak, håper dere kan hjelpe meg å komme frem til en best mulig løsning

Her er bilde bakfra og forover:

Og et motsatt vei:

Beklager at jeg ikke har et ordentlig objektiv til denne jobben, når kinoen er "ferdig" skal jeg få en kompis over med vid-vinkel.

Anyway...sparklingen gikk ok...men bare OK. Dette var første gang, og ærlig talt var jeg ikke motivert til å fikse de småtingene som er. Jeg skal heller ta pepperen eller bruke akustikkplater :-). Jeg innser at dette er vanskelig, men har heller ingen "major disasters", så alt i alt er jeg fornøyd.

Håper dere kan komme med noen råd ang. farger, smaken er som baken, jeg vet, så legg gjerne noe teori i hvorfor det skal være mørkt på vegger dersom det er normen. Hvis ikke... Tror jeg lag 2 med maling blir likt

Apropos, det gikk 5 liter av den lyse og 0.8 liter av den mørke til første strøk. Mulig jeg har vært litt gjerrig (igjen).

Takk!

B

PS... Foringene er ikke ferdige simpelten fordi jeg ikke har tilgang på bordsag akkurat nå. Vinduene er satt noe skjeivt i så må rippe og stulle litt ekstra med dem.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fargevalg så er det mange som har litt lysere farger i kinoen,
    det viktigste er tak og vegger nærmest lerretet, men her er det vel nesten
    bare scenemolton som er optimalt for å drepe lysrefleksjon uansett. Ville
    satset på en eller flere plater med dette plassert i taket på en estetisk
    måte, altså foran lerret i tak.

Angående sparkling så er det utrolig fristendes å gi opp. Da jeg pussa opp
    for noen år siden så hadde jeg mor som kom innom og krevde utbedring flere ganger!

Jeg pussa opp en gang nedi kjelleren her jeg bor nå tidligere i år, det
    var sparklet, men ikke pusset. Så jeg pusset og malte over. Det var
    imidlertid ikke 100% og skal det være glatte flater av gipsvegger så
    må det være nettopp det, for den vertikale stripa ødelegger alt hvis en
    ikke er nøye nok. Du ser det bedre i svakt lys som kaster litt skygge langs veggen.

Det er ikke noe nøye her, og det ble 100 ganger bedre enn det var, men likevel! Irriterendes!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette ser bra ut jeg. Som du sier er det kanskje litt lyse farger på veggene,men om rommet også skal brukes til andre formål enn kino kan det være greit at det ikke er for mørkt.

Ellers synes jeg at det går fort framover med deg, ivrig etter å se film virker det som
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Når det gjelder fargevalg så er det mange som har litt lysere farger i kinoen,
    det viktigste er tak og vegger nærmest lerretet, men her er det vel nesten
    bare scenemolton som er optimalt for å drepe lysrefleksjon uansett. Ville
    satset på en eller flere plater med dette plassert i taket på en estetisk
    måte, altså foran lerret i tak.

Angående sparkling så er det utrolig fristendes å gi opp. Da jeg pussa opp
    for noen år siden så hadde jeg mor som kom innom og krevde utbedring flere ganger!!
    Jeg ser den, og kommer til å pusse over etpar steder hvor det er litt utsatt til, det er ikke så store feil, snakk om ikke-målbare høydeforskjeller, men man ser det hvis man vil. Veggene ble ganske bra, så det dreier seg hovedsaklig om etpar steder i taket.

Takk for inspill!

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Synes dette ser bra ut jeg. Som du sier er det kanskje litt lyse farger på veggene,men om rommet også skal brukes til andre formål enn kino kan det være greit at det ikke er for mørkt.

Ellers synes jeg at det går fort framover med deg, ivrig etter å se film virker det som
    Takk for tilbakemelding.

Jeg hadde håpet å få det til slik at vi også kan bruke dette rommet til andre ting. Egentlig ønsker jeg meg 4 stoler, etpar fotskamler og et lite bord inn, så kan man evt. flytte litt på stoler og sitte rundt bordet og gjøre helt andre ting, som f.eks. spille poker o.l.

Vi ble enige om 2 mnd. her i heimen (da skal det være ferdig minus akustiske tiltak), og da blir det innsats deretter. Avspark var 01.10.10 :-)

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god aften,

Etter inspirasjon fra Morten M over, gikk jeg over og rettet på de mest fremtredende feilene igår kveld. Må si at det ikke skulle så altfor mye til. Fikk dommen av en kamerat som er håndtverker; dette er bra; men "den og den" ville du ikke hatt i stua. Enig i det svarer jeg, men akkurat på de stedene skal det opp akustikk-tiltak uansett, så det vil ikke synes.

Jeg sier ikke at alt er perfekt nå, for det er det ikke.... :-)

Så, Igår formiddag reiste jeg med 2 utålmodige barn til Byggeriet for påfyll av maling. Det viste seg så at de hadde blandet feil, så de sendte med meg 2 replacement spann av riktig kode, free-of-charge. God service, jeg slapp tilogmed å argumentere for det. Dyr grunning, men samme det.
    Fargenyansen på den riktig blanda fargen var minimal, så jeg er happy.

Det går ca. 50% mindre maling på strøk 2, forresten, og det er uten at min iboende gjerrighet tyner til siste dråpe.

Her er etpar bilder:

Bakfra forover:

og omvendt:

Neste steg er å skaffe teppe. Jeg tar en tur dit imorgen, og ber om en nyanse som er nærmere den mørke enn den lyse, og som har en grei slitestyrke. Kommer nok ikke til å investere i den flotteste teppe-kvaliteten de har, rommet er primært en kino hvor folk sitter i ro, sekundært et oppholdsrom til - stillesittende aktiviteter.
    Jeg har hørt det er smart at de legger det de som kan, så med mindre de tar skjorta, hvitøyet og alt for det, så skal de få komme å gjøre det.

Foringer håper jeg jeg får gjort imorgen.

Et spørsmål i så henseende; Jeg lurer på å male vindusforingene i samme farge som lerretsveggen. Noen som har noen meninger om det?

Takk for inspill !

B

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke hatt mer enn to farger, men hvis du skal ha lister i en tredje farge ville jeg hatt foringene den fargen også.

Men du kan jo selvsagt ha både lister, foringer og dører/vinduer i samme farge som lerretsveggen?

Er det forresten et rosaskjær i veggen? Malte nylig vaskerommet i fargen "Herbert" som både jeg og fruen var enige om at var grå. Den var rosa gitt Så mye for små lapper med fargeprøver på ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ville ikke hatt mer enn to farger, men hvis du skal ha lister i en tredje farge ville jeg hatt foringene den fargen også.

Men du kan jo selvsagt ha både lister, foringer og dører/vinduer i samme farge som lerretsveggen?

Er det forresten et rosaskjær i veggen? Malte nylig vaskerommet i fargen "Herbert" som både jeg og fruen var enige om at var grå. Den var rosa gitt Så mye for små lapper med fargeprøver på ...
    Hei Jakv,
    Prøver holde det til maks 2 farger ja, så det er lister, foringer osv i samme farge som lerretsveggen, men blir det for "skarpe overganger"?

Jeg tror du har rett i at det er et rosaskjær, ikke sett det i annet enn lys-kaster-lys enda.... skjønner ikke at dem gidder ha de fargeprøvene uansett, stemmer jo ikke overens

B

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg holdt meg til 2 farger, og jeg tror du får det ryddigste uttrykket ved å bruke den lyse veggfargen på vindusforingen og døra. Ellers blir kontrastene store og de stikker seg unødig ut. Tror også jeg ville valgt samme farge på lister som på den veggen de er på, dvs. mørke lister på lerretsveggen og lyse på resten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for innspill.

Jakv, Tols1, min kone og teppe/fargeforhandleren er i skjønn forening om at foringer, karmer og lister bør være i den lyse fargen, sa da blir det slik.
    Tusen takk for viktige innspill!

Jeg har bestilt vegg-til-vegg teppe idag, det er lysere enn den mørke veggen, men mye mørkere enn det lyse, og i samme fargekode tilnærmet. De kommer og legger det imorgen kl. 14 :-)

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke bilder ikveld, men en liten oppdatering over hva som er gjort:

* Utforinger er på plass (takk for hjelpen, kjære nabo!) og grunnet med grunning med kvistlakk effekt (Gjøco)
    * Ytterdør, vinduskarmer etc. er grunnet.
    * Lister rundt vinduer og ytterdøra på plass, gått en runde med sparkel på skruehullene (listene er skrudd med tynne selvborende skruer til foringene(ikke mange:-) )
    * gulv og taklister er grunnet, men ikke satt på, blir bare søl så jeg har valgt å "pre-male" dem av.
    * teppet er på plass (Stor takk til Kulør Olav Stormo AS i Arendal, som kom dagen etter jeg bestilte). Teppet ble veldig fint, og gikk rett hjem hos kona, så det var jo hyggelig.

Det var vel stort sett det. Skal se om jeg ikke kan få lagt ut bilder imorgen :-)

Godnatt!

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Endelig noen bilder.

Har malt ferdig alt, inkludert listene. Ikke alle er satt på, for det er litt knotete alene, så må ha kona around til å holde etc.
    Men, de to i taket på langveggene er på, og siden jeg ikke har sagt noe som helst om belysning, så har disse en liten betydning her. Jeg har valgt å gjøre det enkelt, to spotlister på 2.10 meter med 6 spot'er på hver. Disse går på langveggen, og er trukket ca. 1/3 tilbake, slik at de står nærmere bakvegg enn lerretsvegg.
    Siden jeg ikke har lagt opp strøm til dette, så la jeg ledningene inn bak tak-listene (høvla av 5 mm av hjørnet som går opp i hjørnet i veggen/taket), og borret ledningen ut av lista, kledde den med en kabelføring fra biltema. Det samme skal jeg ha fra taket og ned, 1 i hvert bakre hjørne. Kunne gjort mye, mye mer utav det, slik andre her inne gjør, men jeg er interessert i å bruke kinoen, ikke bare bygge den. (12 dager igjen av tidsskjemaet :-)) (og ja, jeg skal ha dimmere med fjernkontroll:-))

Anyway... her er bilder, og igjen, jeg har bare default objektiv og en 70-300 mm til kameraet, så jeg gjør det beste utav det. Disse er i det minste tatt uten blits, men noe kunstig lys lell (måtte overeksponere litt og ha lang lukker)):

Forfra-bakover :

og omvendt:

Som dere ser lar lyddøra vente på seg, men den kommer vel :-)

Håper ikke dere synes det ser så halvgalt ut :-)

B

ps. Utstyrslista i starten er oppdatert med lerret og projektør

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000

Håper ikke dere synes det ser så halvgalt ut :-)
    Slett ikke! Tvert i mot det ser helmax ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar, Tols1, jeg synes jo selv at det begynner å ta bra form. Litt spesielt også når man har gjort nesten alt selv...

Kort oppdatering, med etpar bilder, har begynt å montere presence og surround høytalere:

Front:

Bak:

og nærbilde av opphenget til presence-høytalerene. Kan forsikre om at dette ikke skal noe sted, er bra dimensjon på både skruer og det det er skrudd i :-)

Blir ikke gjort så mye før torsdag, reiser til England imorgen, så stay tuned. Satser på å få opp alt, og ferdig konfigurert til neste lørdagskveld.
    (Dette inkluderer da IKKE akustiske tiltak, men egnete prefabrikerte matter er bestilt!)

Ha en fin helg!

B

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ble jo kjempe fint! Ikke lenge til det blir visning av film nå.. Ruller Wall street 2 i kinoen i kveld jeg tror jeg..!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig på norsk jord igjen.

Resten av utstyret henter jeg imorgen, har også fått tak i stoler, så satser på første visning på lørdag :-)

Gleder oss!

B

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •