Kinoen :-) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74

Tråd: Kinoen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Hvis du ikka har tenkt å ha noen akustikkplater el. i taket ville jeg nok dytta på 50mm ekstra med glava.

Jeg får SÅ lyst på hus når jeg ser slike tråder!!!
    Takk for svar!
    (Gikk en stund før jeg fikk kjøpt det huset som hadde et rom til overs...)

Jeg hadde vel tenkt å ha noe akustikk-greier i taket og, men dette kan jeg lite om (enda). En snekker-kompis sier det ikke har noe å si, men jeg vet ikke. Tror kanskje han tenker varmetap mens jeg tenker lyd-demping. Isolasjonen er jo i garasjen allerede, så dersom ikke noen andre har sterke frarådninger, så dytter jeg vel opp i taket også.
    Det blir (kanskje) noe ekstra press på gipsen?

B

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000
    Takk for svar!
    (Gikk en stund før jeg fikk kjøpt det huset som hadde et rom til overs...)

Jeg hadde vel tenkt å ha noe akustikk-greier i taket og, men dette kan jeg lite om (enda). En snekker-kompis sier det ikke har noe å si, men jeg vet ikke. Tror kanskje han tenker varmetap mens jeg tenker lyd-demping. Isolasjonen er jo i garasjen allerede, så dersom ikke noen andre har sterke frarådninger, så dytter jeg vel opp i taket også.
    Det blir (kanskje) noe ekstra press på gipsen?

B
    Akustikkplatene må du ha på innsiden av rommet. De er ikke der for å hindre at ungene våkner, men for å dempe refleksjonene (speseilt 1.refleksjon). Du vil finne mye info her på forumet. Essensen er at riktig akustisk behandling av rommet vil gjøre mer med lyden enn mange andre dyre oppgraderinger. Helt enkle grep i mitt rom har gitt vesentlig bedring i etterklang, størrelse på "lydrommet" og ikke minst mer og bedre BASS. Med et prosjekt som ditt - sjekk det ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Akustikkplatene må du ha på innsiden av rommet. De er ikke der for å hindre at ungene våkner, men for å dempe refleksjonene (speseilt 1.refleksjon). Du vil finne mye info her på forumet. Essensen er at riktig akustisk behandling av rommet vil gjøre mer med lyden enn mange andre dyre oppgraderinger. Helt enkle grep i mitt rom har gitt vesentlig bedring i etterklang, størrelse på "lydrommet" og ikke minst mer og bedre BASS. Med et prosjekt som ditt - sjekk det ut!
    Takk for svar!

Skal gå en god runde på akustikk-tiltak når selve rommet er ferdig. Er klargjort for veggene, og legger kanskje opp noe ekstra mellom lektene i taket der det skal plater ned.
    Kjører vel som Ole Brum, glava for sikkerhetsskyld og akustikk-tiltak for lydbildet :-)

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Liten oppdatering, vært en opptatt uke med jobb-greier og altmulig rart.

Er imidlertid igang med gipsing, tatt ca. halve rommet. Mye jobb alene, de gipsplatene er ikke spesielt håndterbare alene.

Lagt 1 lag på begge langveggene og er igang med kortveggene såvidt. Har fuget alle skjøter og ender, både i hjørner og tak. I gulv har jeg lagt inn tetningslist (en sånn rund skumgummiting) og deretter fuget det godt.

Byggevare-handelene jeg har brukt (Byggeriet) var så elskverdige å låne meg en gipsheis over helgen, så den skal jeg hente idag :-) Får også hjelp av gode venner til jobben, så hvis alt går som det skal kan jeg starte sparkeljobben på mandagskveld!

God helg

B

ps. Kommer bilder etterhvert!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av hvordan det går.

Har fått lagt første lag med gips på begge sideveggene, samt "lerretsveggen". Mangler et panel på siden på venstre vegg, pga den døren som er utsatt (grrr). De hvite stripene i topp og skjøter er akryl, jeg har tetta alt fortløpende med dette, slik at det iallefall skal bli lyd-bølge-tett:

Ellers...den boksen jeg ar bak med høytaler, hdmi, cat6 og parabol, den ble til en runding, boksen så ikke ut. (Har fylt rørene med akryl ):

Frontboksen bomma jeg selvsagt med 1,5 cm på, glemte å måle fra taket og ned istedetfor gulvet og opp ( platene er hevet 13 mm fra gulvet), så der var akrylen god

Imorgen blir det 5 cm mer isolasjon i taket, og hard bruk av gipsheisen

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort, bildeløs oppdatering.

Er ferdig med 2 lag gips, mangler å skru endel av det skikkelig, men fikk nå gjort god nytte av gipsheisen i helgen. Hadde 2 kamerater på besøk til å hjelpe meg på søndag, og litt hjelp på lørdag. Må innrømme at jeg nå er forsynt med byggearbeider, og gleder meg til å ta fatt på sparkling, maling og finpuss.

Skal forsøke å få lagt ut bilder ikveld, må rydde og vaske litt. Ser ikke ut etter all gips-herjingen

Utforing til vinduer og dører mangler også, noen som har gjort seg noen erfaringer; bør jeg fore ut med gips eller skal jeg få tak i hobbyplater og lage utforingsspor i dem? Har tilgang til fres fra min gode nabo...

Ferdiglagde foringer fra Byggeriet er ikke dype nok for dobbel vegg.

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God aften,

Våkna opp idag med en dønn stiv venstre akilles... Tror kanskje det har noe med helgens på-tå skruing av gipsen i taket. Heldigvis slapp stivheten utover dagen, jeg sitter uansett i ro på jobb, så fikk meg en økt ikveld.
    Har skrudd ferdig gipsen og fuget alle hjørner, så nå skal det være klart til utforing av vinduer, sparkel og deretter maling.
    Det gikk ca. 2500 skruer til sammen på lag 1 og 2. Elendig kvalitet på kveldens bilder (tak og gulv ser buet ut fordi jeg brukte "rett opp" funksjonen i Picasa), men jeg er ikke i modus til å gjøre mer utav det (stod i kinoen ca. 35 timer fra fredag ettermiddag til søndag kveld)

Forfra og bakover:

Bakfra og forover:

Gipsen er lagt med kutt på 2. laget på veggene, mens taket snudde jeg 90 grader på 2. laget, bare sånn til info.

Et spørsmål ang. sparkeljobben... Hvor mye tid bør jeg beregne meg? Har aldri gjort det før, og regner med litt knot.

Ha en fin kveld!

B

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette! Når det kommer til sparkling synes jeg selv at det er en drittjobb. Du må sette av mye tid, og gjøre det flere ganger. Jeg pleier å bruke papir i skjøtene, da får du et sterkt og greit resultat. Snakk med noen som har gjort dette før, gjerne en malermester!

Jeg pleier å legge en stripe sparkel i fordypningen som er passe tykk. så skjærer jeg av en lengde papir (fra tak til gulv) og legger denne med ett passe bredt sparkelbrett nedi sparkelen. Pass på at papiret ligger nede i sparkel og ikke ligger tørt. Så bruker jeg ett bredere sparkelbrett og legger på godt med sparkel for å fylle hele fordypningen, og litt utforbi. Du skal bruke sparkel med grønt lokk til dette.

Lar dette tørke, pusser av og legger på nytt lag. Denne gangen med sparkel med rødt lokk. Pusse av, og er du fornøyd slipper du enda ett lag...

Skruehullene fylles med sistnevnte sparkel.

Vet ikke om denne fremgangsmåten er helt rett, men det har da gått greit hos meg. Men en drittjobb er det!!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ser veldig bra ut dette! Når det kommer til sparkling synes jeg selv at det er en drittjobb. Du må sette av mye tid, og gjøre det flere ganger. Jeg pleier å bruke papir i skjøtene, da får du et sterkt og greit resultat. Snakk med noen som har gjort dette før, gjerne en malermester!

Jeg pleier å legge en stripe sparkel i fordypningen som er passe tykk. så skjærer jeg av en lengde papir (fra tak til gulv) og legger denne med ett passe bredt sparkelbrett nedi sparkelen. Pass på at papiret ligger nede i sparkel og ikke ligger tørt. Så bruker jeg ett bredere sparkelbrett og legger på godt med sparkel for å fylle hele fordypningen, og litt utforbi. Du skal bruke sparkel med grønt lokk til dette.

Lar dette tørke, pusser av og legger på nytt lag. Denne gangen med sparkel med rødt lokk. Pusse av, og er du fornøyd slipper du enda ett lag...

Skruehullene fylles med sistnevnte sparkel.

Vet ikke om denne fremgangsmåten er helt rett, men det har da gått greit hos meg. Men en drittjobb er det!!
    Takk for gode tips! Jeg har null erfaring, så for meg fremstår du som pro . (Har selvsagt kikka på byggetråden din og, mye bra tanker og gjerninger der!). Skal handle inn sparkel osv idag, så da blir det med grønt lokk (mye), rødt lokk (litt mindre) og pussepapir.

Lønner det seg å pusse med maskin?

Har ellers etpar steder jeg trenger å fylle i, er det en annen farge på lokket da? SÅvidt jeg klarer å lese så kan man få issue med sparkel av feil type i det at den sprekker osv hvisdet er for store hull?

B

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sikkert med ihvertfall ett tilitersspann med den grønne. Begynn med det, så vil du se etterhvert hvor mye som går med. Vanskeligere å si med den røde, mulig du ikke vil trenge et tillitersspann her. Nå er jo ikke sparkel så dyrt, kanskje du skulle høre med de på butikken.

Det går mye raskere å pusse med maskin. Da jeg helgipset garasjen både oppe og nede ble det brukt maskin, og da var maskinen en fordel. Men er du flink med sparkelen og ikke kliner for mye på er det ikke sikkert at du trenger en pussemaskin. De profesjonelle bruker som regel bare breie pussebrett.

Hvis hullene er store, sørre enn et par cm, vil nok sparkelen sprekke slik at du må ta det i flere omganger. Jeg ville kanskje ha prøvd å felle en en gipsbit og sparkle over. Til dette bruker du rød sparkel.

Den grønne er veldig fin til å tette små porer med til slutt når du skal få et perfekt resultat. Den røde er litt grovere.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen, gode tips!!!

Skal snakke med dem på Byggeriet etterpå, så ender jeg nok opp med litt for mye som med alt annet unntatt skruer

B

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sparkling og pussing krever tålmodighet

En nybegynner vil nok bruke mer sparkel enn nødvendig, men et godt tips
    er å ta det i flere omganger, da tørker det også fortere. Etterhvert som det
    tørker så siger det litt inn, så du må uansett sparkle mer enn en gang.

Jeg brukte 40 kg sparkel når jeg pussa opp en liten leilighet, men det var
    mest pga veggene var ekstremt skjeve og en stor betongvegg med masse
    store hull. Likevel ble det veldig mye pussing!

Jeg vil si dropp pussemaskin, og puss for hånd. Du må bruke en kloss
    med litt stor flate så du får en jevn flate uten innhugg - det er lett å pusse
    ned for mye eller skjevt. Du må også ha en slags forlengbar "mopp", da
    går det ganske effektivt.

Det blir mye fint støv, så bruk støvmaske. Ha støvsuger tilgjengelig, og
    evt tape igjen nøkkelhull og sprekker i dører når det står på som verst.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min sparkelerfaring sier også -dropp maskin, det blir fort ujevnt hvis man ikke holder maskinen i konstant og jevn bevegelse. Men kjøp et pussebrett og et forlengerskaft, da får du en større arbeidsradius og man kommer litt unna det verste støvet helt inntil veggen.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også veldig viktig å bruke grovt papir når man sliper grovsparkelen! Tipper rundt 60 papir, men kanskje greit å spøre der du kjøper sparkelen. Ser ut til å bli ett fint rom du får deg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

takk for gode erfaringer og kommentarer, Hunsbedt, Morten M, Tols1 og Grumle!

Jeg kjøpte pussebrett (med mulighet for skaft), 100 og 180 pussepapir samt 1*10liter spann med grønt lokk. (legger ut bilder ikveld)

Det som var genialt var at jeg i haugen av verktøy jeg fikk av min stefar fant 2 sparkelspader i metall, en som var 5 cm bred og en som var 10 cm. Disse var mer bøyelige, og passet perfekt til å få sparkel både opp i sparkel-leppa og på skruene. Så jeg tror dette skal bli bra!
    Brukte ca. 2.5 liter sparkel på første laget, så jeg er egentlig litt overrasket over hvor greit det gikk. Ingen issues med å få papirstrimmel i sparkel-leppa, både på vegger og i tak. Såvidt jeg kan bedømme ser det også bra ut .... (det betyr ikke så mye siden jeg ikke vet bedre :-))

Uansett, jeg må legge minst ett lag til i sparkel-leppene, samt at noen skruer trenger en liten klatt til. Har prøvd å bruke huet når jeg la på sparkel, så pussejobben skal bli så liten som mulig.

Ellers; Byggeriet hadde fått inn 31cm hobbyplater til utforing i vinduer/dører, såkalte hobbyplater i limtre, så jeg kjøpte inn til ytterdøra og vinduene. Den siste døra venter jeg med til den er på plass. Det er ca. 30 cm utforing som er nødvendig, så må høvle/skjære av litt her og der (bl.a. er det ene vinduet litt skjevt satt i muren). Jeg har hørt at disse kan bli litt skjeive etc, noen som har noen erfaringer med det? De tilsvarende, smalere, som var der når jeg begynte bar ikke preg av dette....

Planen er å legge litt Tec7 i foringssporet i vinduene/døra og så sette i foringene på vanlig vis, dersom ikke andre vet bedre? Jeg innser at dette er et svakt punkt i rom-i-rom løsningen, men både vinduer og dører står i Leca, så jeg antar det vil gå greit?

Flott at dere bidrar, tar imot alle tips med stor takknemlighet!

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyrslista er oppdatert med 1 stk. Rotel RMB-1565 Black også denne fra L-Sound. Gleder meg vanvittig til å få satt strøm på detta her!!!

B

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg ville brukt hobbyplater til utforing av vinduer og dører. Jeg ville gått for MDF. Dette er stabile plater som ikke vil vri seg, og de trenger ingen pussing eller kvistbehandling før montering. Med litt bearbeiding vil sikkert hobbyplater allikevel kunne brukes. Pass på å bruke minst to lag kvistlakk før du maler!

Du kan også få kjøpt helt ferdig malte eller folierte uforinger, både til dører og vinduer, i en rekke bredder og lengder. Det eneste du trenger da er å sage de til i riktig lengde.

I tillegg til å lime utforingene, kan du godt sette et par spiker i hjørnene mellom utforingene, slik at alt holder seg på plass. Disse vil ikke bli synlige når du senere skal liste.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør vel ha bredere en 10 cm på sparkeldingsen til denne jobben, så du får
    jevn påførsel over større flate.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Bør vel ha bredere en 10 cm på sparkeldingsen til denne jobben, så du får
    jevn påførsel over større flate.
    Ja, jeg kjøpte 2 stk ekstra igår, disse dekker sparkel-leppa + 10 cm på hver side, jeg brukte disse når jeg "trakk" av overflødig sparkel på laget over den perforerte papir-remsa. (men det glemte jeg å skrive i første tråden over :-) )

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Tror ikke jeg ville brukt hobbyplater til utforing av vinduer og dører. Jeg ville gått for MDF. Dette er stabile plater som ikke vil vri seg, og de trenger ingen pussing eller kvistbehandling før montering. Med litt bearbeiding vil sikkert hobbyplater allikevel kunne brukes. Pass på å bruke minst to lag kvistlakk før du maler!

Du kan også få kjøpt helt ferdig malte eller folierte uforinger, både til dører og vinduer, i en rekke bredder og lengder. Det eneste du trenger da er å sage de til i riktig lengde.

I tillegg til å lime utforingene, kan du godt sette et par spiker i hjørnene mellom utforingene, slik at alt holder seg på plass. Disse vil ikke bli synlige når du senere skal liste.
    Det er notert ... Nå har jeg kjøpt disse hobbyplatene, og kvistlakk og bearbeiding skal selvsagt gjennomføres. Det er heller ikke værre enn at jeg i fase 2 (dvs. hvis jeg må) bytter ut disse vindusforingene... Men tusen takk for innspill!!

Noen kommentar ift. Tec7 i foringssporet på vinduene/døra?

B

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •