Fortplantning av ljud

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fortplantning av ljud

På grund av ett redan litet rum har jag ingen lust att göra det mycket mindre så jag började tänka lite.

På ett vanligt ständerverk på 4 meter feks. Om jag skruvar upp nytt verk mot det gamla med vinkeljern eller liknande "T" jern mellan ny och gammal stender, alltså max ett feste på botten och ett på toppen. Blir det enorm fortplanting av ljud på detta? Nya väggen skulle alltså bara ha feste mot den gamla i form av 4 hål på varje stender. Är det helt idioti och ens prova det? Med nytt skelett innanför det jag har minskar mitt rum med i vart fall 10 cm på varje sida och med bara 3 meter som det är nu, blir det för litet med 20 cm mindre.

Ganska svårt att förklara, men i korta drag, ett nytt skelett sitter med 2 "T" jern mot varje stender i det gamla.

Jag har inga planer om krav på total isolasjon, men som det är nu kan jag inte ens se en film på -45 på Onkyon utan att kärringen klagar, 20 meter och 3 rum bort.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det hus eller leilighet?

Hvis veggene ikke er isolert fra før så er det vel like greit å rive av gipsen og isolere den veggen som allerede er der først?

Det kan også hende det går en lyd gjennom taket?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är lägenhet ja, men innerväggar är tunna, 10cm, men om min "lösning" går kan jag få in 15cm isolation. Betong i golv och tak, men tak skall sänkas så det kommer inte i kontakt med nuvarande betong. Golv blir det värre med, jag kanske kan höja det med 1 cm över betong så att det i alla fall inte är i fysisk kontakt med betongen, lite osäker här.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en blokkleilighet med like tynne vegger, en kunne nesten snakke med hverandre på hver side av veggen. Jeg isolerte mellom soverom og stue med glava og to lag gips. Det hjalp en god del, men det var ikke lydtett, spesielt pga mye av lyden gikk gjennom døren.

Skulle jeg gjort det omigjen ville jeg vurdert bedre plater enn gips og en bedre dør, eventuelt en gummilist rundt dørkarmen.

Mellom bad og stue hjalp isolering veldig mye (støy fra vaskemaskin), men det ble jo samtidig lagt fliser på veggen så det ble jo mer materiale der.

Vurderte også isolering (med lydbøyler) inn til nabo og i tak, men droppet det pga de fleste mente det var veldig negativt å forminske leiligheten så mye (55kvm). Ellers så tror jeg det kan hjelpe litt på å bedre akustikken i rommet, dersom det er veldig mye romklang fra før av.

Er forøvrig ingen ekspert på området! Men det finnes en del info både på forumet og nettet om emnet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack! Låter väldigt lik min lya ja. Befintlig isolering är...obefintlig.
    Ny dörr har jag budgeterat med faktist så den blir satt upp efter konstens alla regler med allt som hör till.
    Tanken är alltså egentligen lyböyler (i mitt fall vinklar eller "T" jern) i gammalt stenderverk (2 på varje), men jag sätter upp en ny stender i den som är 5cm bredare och på så vis in med tjockare isolering och så kommer ju gips fritt från det gamla ständerverket. Så tänkte jag egentligen göra runt alla 4 väggar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •