Hjemmekino prosjekt...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino prosjekt...

Har gått i gang med å bygge en slags hjemmekino i sokkelen min..

Rommet har også tidligere vært brukt til dette formålet. Så utgangspunktet var slett ikke så verst..Men følgende skal gjøres med rommet:

Tapetsere bakvegg og deler av venstre sidevegg: Er nå utført
    Legge scenemolton på frontvegg og høyre sidevegg samt deler av venstresidevegg: Er også utført
    Kjøpe og henge opp lerret: Utført
    Male pipe sort: Utført
    Legge nytt sort tak: utført
    Lage stjernehimmel i det nye taket: utført
    Male alle lister sorte: utført
    Henge opp alle lister: utført
    Bygge meg stereobenk: utført
    Få noen som kan kalibrere hjemmekino på besøk:
    Finne en lur løsning på kabler: lur og lur..halvskjult i alle fall..
    Få lagt inn 16A kurs: Oppdaget at det er lagt inn to ulike 10A kurser..kan gå bra....Gikk bra

Har nå kommet godt i gang..og glemte seff å ta "før" bilder.så dette blir en slags halveis i gang tråd..håper det er interesse for dette også..

Rommet ligger i en sokkel. Så det har en murvegg. En vegg med litt mur og pipe. Samt to vanlige vegger. Tror jeg har en del seriøse akustikk messige utfordringer pga pipa..Men vi får se

Mål: Bredde: 3.40 m
    Høyde: 2.40
    Lengde: ca 5m (skal måle opp nøuaktig senere)

Bildene i denne tråden kommer til å være dårlige.. Da jeg ikke kommer til å rydde opp før jeg tar bilder.. Men tar byggebilder i alt rotet.. Kommer heller ikke til å bruke tid på å få bildene bra. Når kinoen er ferdig så skal jeg derimot få tatt gode bilder..

Utstyr som skal inn i kinoen:
    Front: Klipsch ksp-400
    Center: Klipsch ksp C-6
    bak: Klispsch ksp s-6
    Sub: (Klipsch rw 12) Byttet til SVS PC ULTRA 13
    Lerret: Dreamsceen pro curve 77 toms
    Projektor: Benq w5000
    Reciver: Denon 3808
    Forsterker: Sunfire home cinema grand

Som de fleste andre så har også jeg oppgraderings planer. Men skal få ferdig rommet først. Men følgende oppgraderinger vurderes: Ny senter kanal.. Gjerne rc-64..Sub vurderes også byttet ut..Men skal få noen til å kalibrere den..for deretter å vurdere om den er god nok. Men viktigste oppgraderingen blir å få 7.1 lyd.. Så om noen har noen s-6er til salgs så er jeg interessert.

Målet med kinoen er at den skal bli ganske ok. Blir aldri noen referanse kino ei heller noen topp 10 kino her på avforum. Men skal bli så god som jeg får til innenfor mitt noe udefinerte men nokså lave budsjett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling av pipe og tapetsering..

Vedlegg 71531

Jeg fjernet gammel tapet siden denne var stygg og boblete...og la nytapet...Så har jeg også malet pipen..Denne var malet fra før..bare gul.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering av lerret og legging av scenemolton på lerretveggen

Vedlegg 71532

Veggen var gul fra før.. For å slippe å male..Samt for å prøve å bedre skustikken litt i rommet så kjøpte jeg scenemolton og la dette utenpå gammel tapet.. Det vil si at jeg fjernet alt som gikk an å fjerne på folkelig vis av denne gamle tapeten..

Scenemoltonen festet jeg med kontaktlim øverst..Deretter smurte jeg tapet lim på hele veggen og rullet scenemoltonen utover.. Scenemolton er tungt og mye lettere å legge en feks tapet..

Rammeleret monterte jeg sammen og skrudde opp på vegen...

Veggen hadde samme farve som sidevegg høyre før..

JEg synes dette ble tøft...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinduer...dør og tak...jeg trenger tips..

Vedlegg 71565

Vedlegg 71566

Vedlegg 71567

Vedlegg 71568

Forslag til hva jeg kan gjøre med vinduene..jeg har forsåvidt malt dem sorte..de skal ikke fjernes..men hvordan tette dem igjen???

Døra skal forbli hvit..men hvit ramme rundt..den er alt for pen til å fjernes..men forslag til løsning?? Gardiner??

Taket er også en utfordring?? Er det noen som har bilder av feks rockwool akustikk plater?? Andre gode forslag??

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid spennende med nye av-rom tråder. Hva med å lage akustikkrammer med trykk som passer foran vinduene?

De fleste av disse trådene ligger under "Hvilket utstyr har av-forums medlemmer", så jeg anbefaler deg å be en moderator flytte tråden over dit
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akustikkrammer som passer inn i vinduene høres genialt ut..Finnes disse som ferdig bygde??

Eller har du en link til hvordan jeg kan bygge dette selv??

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stapedius har noen veldig lekre her http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/stapedius.
    Send han en PM og hør hvor han fikk dem laget
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke kjempestor respons her..men jeg får fortsette å oppdatere så kanskje det bedrer seg.. i dag ble rockwool akustikk plater for tak bestilt..Men disse kommer ikke før om ca 14 dager..Dette for å slippe å betale transport på platene.. Tror det blir bra i taket..Mulig jeg må kle taket inn med scenemolton..da ryktene sier at disse drysser litt..men får se..

Ellers så kom det en stor kasse med scenemolton i dag..så hvis alt går etter planen..så skal jeg få trekt opp det som gjenstår av vegger med scenemolton ila helga..Samt at jeg skal trekke to hobbyplater som sammen med noen lecca blokker skal utgjøre stereo benken..Dette pga at jeg har gitt opp å finne en benk som jeg liker..Tror det blir å passe fint inn i rommet også med en slik løsning..Da det allerede er lecca blokker rundt ovenen i rommet

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjør jo ikke tråden noe interessant i det hele tatt.
    Skriv ned en strukturert plan over hva du har tenkt til å gjøre, hva som er målet,
    og hvor mye du har tenkt til å legge ned i prosjektet i form av penger og arbeid.
    Noen skisser, og iallefall masse bilder underveis. Trenger jo ikke være fine bilder.

Det er mer interessant å følge med da, og inspirerende for andre som vil bygge selv.
    Det er en stor fordel for deg for da får du mer respons og hjelp fra andre til å finne
    løsninger på ting.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Du gjør jo ikke tråden noe interessant i det hele tatt.
    syntes vell kanskje at det var en overdrivelse! er jo mye interessant.. hehe

Ville vært veldig fint om du kunne nevnt litt mere planer, feks hvor mye jobb legger du ned i dette? blir dette en ny referansekino eller ett hjemme prosjekt? man får vanligvis bra med tilbakemeldinger uansett.

hva slags utstyr skal du ha i kinoen a?

hva slags sitte løsning? sofa, kino stoler, skal du ha 2 rader? ++

Stian

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jlindseth
    akustikkrammer som passer inn i vinduene høres genialt ut..Finnes disse som ferdig bygde??

Eller har du en link til hvordan jeg kan bygge dette selv??
    Dette er noe du må bygge selv vill jeg tro. Å lage rammer som passer rett i vindus ramma er slettes ingen dom ide. Du kan jo lage hengsler sånn att du kan lukke di opp om du vill ha inn lys/lufting.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke kjempestor respons her..men jeg får fortsette å oppdatere så kanskje det bedrer seg.. i dag ble rockwool akustikk plater for tak bestilt..Men disse kommer ikke før om ca 14 dager..Dette for å slippe å betale transport på platene.. Tror det blir bra i taket..Mulig jeg må kle taket inn med scenemolton..da ryktene sier at disse drysser litt..men får se..

Ellers så kom det en stor kasse med scenemolton i dag..så hvis alt går etter planen..så skal jeg få trekt opp det som gjenstår av vegger med scenemolton ila helga..Samt at jeg skal trekke to hobbyplater som sammen med noen lecca blokker skal utgjøre stereo benken..Dette pga at jeg har gitt opp å finne en benk som jeg liker..Tror det blir å passe fint inn i rommet også med en slik løsning..Da det allerede er lecca blokker rundt ovenen i rommet
    Tips til enkel å mer en brukbar stereobenk.

3stk benkeplater fra Ikea.
    Noen meter med stålrør
    samt noen gjengestenger, skiver og mutrer

Da får du 2 hyller med evd 3 rom i hver hylle.
    Gjengestengene fungere for å holde benken sammen, og stålrørene trer du over gjengestanga for å skape foter/vegger.. i tilleg får du ønsket høyde i hyllene som du selv vill, og du kan forme platene som du selv vil (stor bue i front evt)

det kan se ut som f.eks dette
    Diy stereobenk som noen har laget her på forumet

Vurderer selv løsningen
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt grinete sagt, hehe. Men jeg liker å se bilder iallefall, det var ment
    konstruktivt. Drømmer om å lage kinorom selv

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm det benkeforslaget ditt så genialt ut og mye bedre en min tanke.. Men siden jeg har kjøpt hobbyplater og scebenolton samt lecca blokker..Så blir jeg å gjøre et forslag på å få til noe..

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm det benkeforslaget ditt så genialt ut og mye bedre en min tanke.. Men siden jeg har kjøpt hobbyplater og scebenolton samt lecca blokker..Så blir jeg å gjøre et forslag på å få til noe..
    Hobbyplater kan du gjerne bruke også, men da må du ha doble plater for å få litt tykkelse.

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle vegger ferdig kledde..

Ble en liten dugnad hjemme hos meg i dag..så fikk gjort unna det som gjenstod av vegger..

Vedlegg 71812

Vedlegg 71813

Vedlegg 71814

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lite progresjon..

Venter fortsatt på taket..har enda ikke fått akustikk platene ei heller skinnene for å henge opp taket på..men har fått bygd meg stereo benk..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stor oppdatering..

Da har det skjedd masse..kinoen er nå satt i bruksstand..er enda litt småprik før jeg legger den ut for karakter setting..

Men når har jeg montert tak.. Rockwool akustikk tak..sort.. Montertet også inn stjernehimmel(var veldig tidkrevende, men satan hvor harry prono dette ble).. Har hatt elektriker på besøk og fått montert trådløs styring av stjernehimmel også.. Taket bidro til er ordentlig forbedring av akustikken i rommet..lyden ble endret til det bedre..

Har fått på plass alt av listverk..

Har byttet ut suben min..klipsch rw 12, med en svs pc ultra 13.. Må ærlig innrømme at jeg var skeptisk til dette bytte..trodde kanskje svs var noe oppskrytt... Men jeg har faktisk aldri hørt råere sub..den er jo helt vill...!!! alt rister jo..vanvittig dyb bass og vanvittig trøkk... den er dog ikke kalibrert bare koblet opp..fungerer vilt allerede..svs er definitivt ikke oppskrytt..Beste hifi kjøpet mitt ever..kanskje med unntak med klipsch ksp-400 som jeg fortsatt holder som mine favoritt høytalere..

Ble også imponert av benq w500... Sylskarpt bilde..takk til avforum sin netshop som kalibrerte denne for meg..jeg er i alle fall imponert av bildet.. Det samme er alle som har vert å sett film her i jula..jeg er glad jeg styrte unna dette 3d tullet som jeg ikke tror blir noen suksee...

alt i alt veldig fornøyd med min egen kino..Litt småpjusk til så skal jeg legge ut bilder..

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får lege ut noen bilder så vi får se!!

Jeg har også nylig fått SVS PC13 Ultra, jeg ble også veldig imponert, men jeg har den i stua enda, så får ikke brukt den optimalt..

Et lite spm. hvordan festet du Scene multonen?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

festing av scenemoloton.

Jeg la den egentlig på samme måte som tapet.. Bare at jeg brukte kontaktlim helt øverst..pga at scenemoltonen blir i tyngste laget for tapet lim, frem til tapetlimet får tørket litt..

Altså jeg skjerte ut scenemolton til en hel vegg...Jeg skjerte nokså grovt..Så smurte jeg inn hele veggen med tapetlim..samt at jeg rett før jeg skulle henge opp moltonen smurte kontaktlim øverst på veggen.. Etter at jeg hengte opp moltonen så gikk jeg over den med "tapet rake" for å få moltonen slett og fin..

Vanvittig enkel å legge. Mye enklere en tapet pga vekten..Den legger seg egentlig nesten perfekt av seg selv i tapetlimet.. Men man bør være flere når man skal henge den opp...

Men skal jeg legge molton en gang senere så tror jeg at jeg rett og slett stifter den opp..Tror faktisk det også skal gå helt fint..Bare stifte oppe og nede, slik at stiftene blir tildekt av listene.. Kanskje en kontaktlim stripe mitt på veggen så tror jeg det blir bra..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •