Planlegging av liten hjemmekino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planlegging av liten hjemmekino!

God Aften mine damer, herrer og fortvilte samboere :P

Som kanskje noen av dere husker lage jeg en tråd angående anbefalinger av utrystning til et par B&W CM5, fikk mange gode (lese: dyre) råd... Det endte på Yamaha 767+Rotel 1572

Det jeg ikke tenkte på da var hvor/hvordan jeg skulle settet opp anlegget. Og da kom visjonene om lytterommet mitt, som nå er soverommmet mitt med et par heller spartanske løsninger. (Flaut å skrive...)

Ja, tilbake til poenget, rommet skal vissnok være godt isolert, dog ikke ned til stuen under... Som fører til et par klager nok noen skal nyte gullrekka/21-Nyhetene

Alle veggene er gips, borsett fra veggen ut mot "bakgården" som er i tre. Jeg vet ikke helt hva det er men, det ihverfall et hinsides ekko i rommet. (ja merkbart...)

Prøvde meg litt i Sketchup, resultatet kan diskuteres, men man får hvertfall en ide om hva jeg jobber med.

Som dere ser jeg et voldsomt skråtak som går fra nærmere 3M til snaue 1,6M ved vinduveggen (vinduene er ikke med på bildet, my bad sorry).

Tenker å ommøblere nå som det blir nytt anlegg 8)
    Og jeg har nå satt av penger til nye møbler. Så hvis noen har en ide på hvordan jeg burde innredde/plassere Høytallere ol. + akustiske tiltak jeg burde skaffe/montere?

Forresten noen som har en anbefaling av tvbenk?
    (46'' Samsung A656 btw), hadde vært greit med mulighet for skjuling av kabler + plass til diverse komponenter.
    Maks pris? ca 10000.

Sett litt på denne (i svart), grei nok, men har "ingen pratiske løsninger" men kan kjimte med litt WAF :P

Takker på forhold for alle svar! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BUMP! :P

Off topic: Har enda ikke anskaffet forsterker, hadde planlagt Yamaha 767,
    men fikk tilbudet om Yamaha 3067 til 11000,-
    Er dette et godt tilbud og er det nødvendig?

Har et litt eldre Yamaha surround anlegg jeg tenker på å bruke til bak, center og kanskje presence. Sammen med B&W CM5'ene!..

Noen tanker rundt dette, er det vits?

EDIT: logisk brist

Newcomer Frank87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er vinduet å døren? og de 2 store klossene du har tegnet inn er diverse skap eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, beklager. Døren er til høyre for den venstre "klossen" skap btw 200x140x50 cm.

Den andre klossen er egentlig veggen 200X240 cm,
    hadde litt prob med sketchup på en mini pc...

Vinduene er mitt på den lave veggen, 2stk standar vinduer på ca 1M hver, siden av hverandre.

Skallage en bedre skisse så+ fort jeg lærer meg sketchup bedre, men håper det ihvertfall gir en ide om hva jeg må jobbe med...

Takker for alle svar (og spørsmål)!

Vet jeg kan slite med å forklare.

Beklager

EDIT: På bildet kan det virke som det er liten plass ved "entreen", tror kanskje det er 10 ekstra cm boltringsplass og skapet er litt smalere in real life..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye bilder

Har dessverre ikke tilgang til et skikkelig kamera, så jeg må klare meg med noen sketchupskisser. Skjønte at den første ikke akkurat holdt må, så prøvde på nytt, la til "dimensions" aka mål denne gangen.

[IMG] Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

For dere som ikke vil/kan scrolle:P
    Så lurer jeg på hva jeg kan gjøre med akustisketiltak i rommet. Det er mye ekko og det lyder ikke bra med mindre man bruker headset... :P

Budsjettet er hva det må koste, aner ikke hva slikt koster, men for all del hold dere innen for realistiske summer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump :P

God helg til alle audiofile!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten før-advendts BUMP

Bump!.... (beklager)

Har det dessverre ikke kommet noen vei på egenhånd når det gjelder innreddning av "batcaven".

Som jeg nevte tidliger så er akustiken i rommet "spesiell". Sliter med ekko:sad:

Håper at dempeplater, basstraps o.l kan hjelpe.

Vurder også å skaffe meg noen tykkere gardiner.

Takker for alle svar og ideer!

Noen ideer? Bare å komme med dem, dømmer ikke :-P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplater vil dempe det du oppfatter som ekko ganske effektivt, ja, det er nettopp det de er laget for. Basstraps vil kunne hjelpe mot rumlete bass og ujevn frekvensrespons hvis du får plassert de riktig, men dette krever litt måling og eksperimentering med plassering for å bli optimalt. Men du bør ventet med å handle basstraps før du ser om du virkelig har bruk for det.

Dessuten vil det hjelp en del å få inn sofa/stoler også, helst med stoff siden skinn reflekterer en del lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Har en stor og myk stoff sofa som skal inn (ca 2,5m bred):-D
    Men tenkte å vente med (om)møbleringen til jeg har en plan over hvor jeg skal plassere anlegget.

Spørsmålet er da egentlig hvor jeg burde plassere dempeplater?

Hvis noen kunne kommet med noen ideer på hva de ville gjort for å bedre akustikken. Vil det blitt satt umåtelig pris på!

Planen så langt er å plassere TV'en og "anlegget" på den høyde veggen vis-a-vis vinduene. Og sofaen nede ved vinduene. Noen innvendiger på dette?
    Isåfall vil det bli satt stor pris på, er forsatt bare en nybegynner som dere sikkert har skjønt :-P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er jo de velkjente førsterefleksjonene man angriper, det finnes masse tråder her på forumet om dette, og så kan du jo kikke på de forskjellige kinopresentasjonene. De fleste av de som ligger som topp 10 har en eller annen form for akustikkbehandling.

Søk her på forumet etter "førsterefleksjon" så finner du en del tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Har godt inn for å finkjemme alle hjemmekino'ene jeg kommer over (på avforum altså...)

Ser at det er en del som ikke har gjort mye når det kommer til akustiske tiltak, enten så er de flike med å implementere det inn i møblementet, ellers så er de bare heldigere med rommet i seg selv :-P

Ser dog noen som har dempeplater som ser ut som filmplakater o.l, hvor for man kjøpt slike?
    Har lett fortviltet rundt men finner ingenting, noen som føler for å belære meg? :-P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polakken
    Takker! Har godt inn for å finkjemme alle hjemmekino'ene jeg kommer over (på avforum altså...)
    (ref signaturen din)

Det er nok en del som har integrert akustiske tiltak i f.eks. taket i form av himling. Men hrro, Denonbuster WOLB har synlig demping på veggene. TomRon fikk laget trykk på stoff til sine, og strapedius bestilte plater med trykk fra Acoustic Tuning (tror jeg).

Eathan Winer har mange gode tips, bl.a. RealTraps - How To Set Up a Room.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker umåtelig for tipset angående Acoustic Tuning, Acoustic Tuning
    Dette ser ut til å være akkurat det jeg har vært på jakt etter

Noen som har noen erfaringer med dem? Eventuelt en side hvor jeg kan finne motiver i høy nok oppløsning.
    Hvor høy oppløsning bør bildene være i, hvis de skal trykkes i den størrelsen?

Har ett par bilder på PC'en som hadde gjort seg, men er usikker på om kvalitet blir god nok i den størrelsen...

Takker for alle svar til nå! (Og alle kommende)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •